Odborné články Základní vzdělávání Fakta a názory při práci s texty v digitálním prostředí
Odborný článek

Fakta a názory při práci s texty v digitálním prostředí

7. 1. 2025
Základní vzdělávání
Autor
Ladislava Whitcroft

Anotace

Tento článek se zabývá problematikou rozeznávání a hodnocení faktů a názorů v digitálním prostředí. V úvodní části se zabývám jazykem faktů a názorů. Dále přináším tipy na aktivity, které jsou vhodné ke zkoumání jazyka faktů a názorů v hodinách ČJ. Na závěr upozorňuji na některé nástrahy, k nimž patří například kognitivní zkreslení.

Při práci s texty v digitálním prostředí je nezbytné, abychom neustále vyhodnocovali, jaké sdělení nám text sděluje a s jakým záměrem byl napsán. Proto je důležité, abychom mimo jiné zvládli rozlišit, kdy nám text sděluje fakta a kdy nám prezentuje názory.

Jazyk faktů a názorů

 Rozlišit od sebe fakta a názory v digitálním prostředí může být obtížné zejména z toho důvodu, že se v textech často prolínají. Nejenom že jeden text může obsahovat jak fakta, tak i názory – obojí může být zároveň součástí jedné věty. Například ve zprávách se mohou prolínat faktické informace s redakčními komentáři, v reklamách se míchají informace o produktu s emotivními názory apod. Přesto však existují typy textů, ve kterých převažují fakta, a typy textů, ve kterých převažují názory. Fakta najdeme především v tiskových zprávách či ve zprávách z kultury, politiky, ekonomiky apod., na názory narazíme především na sociálních sítích, v blogových příspěvcích či v recenzích.

Existuje několik signálů, které nám pomohou určit, zda se v případě určité části textu jedná o fakt, či o názor. Zamýšlet bychom se měli jak nad komunikační funkcí (zda se nás text snaží o něčem přesvědčit, či informovat), tak nad jazykem (zda text používá subjektivně zabarvený jazyk, nebo jazyk neutrální).

Pro základní rozlišení platí následující popis:

Fakta: Jejich záměrem je převážně čtenáře informovat. V textu najdeme konkrétní data, čísla, informace, události atd., které se dají ověřit, či vyvrátit. Používají objektivní jazyk a vyjadřují se neutrálně.

Názory: Často používají subjektivní jazyk a mohou být emocionálně zabarvené, prezentují nějaké přesvědčení autora. Setkáme se v nich s hodnoticími výrazy (ne/povedený, poutavý, nudný…).

Aktivity vhodné k zkoumání jazyka faktů a názorů v online prostředí

Zaměřte se v hodinách na některou aktuální událost (či téma, které žáky zajímá) a prozkoumejte názvy článků, které najdete na internetu. Určujte společně, zda název obsahuje názory, či fakta (nebo obojí). Například článek s titulkem Cenu prezidenta festivalu Karlovy Vary letos dostane herec Ivan Trojan  obsahuje fakt. Naopak titulek Berný: Slov a kecání je všude moc , v poezii mám rád jednoduchost a přímost prezentuje názor. Analyzujte, která slova (slovní spojení) nám ukazují, že je název článku názorem, či faktem.

V hodinách ČJ se můžeme zaměřit na přídavná jména a na to, jakou mají v daném sdělení funkci. Žáci mohou ve vybraných textech hledat přídavná jména a zkoumat jejich funkci. Určují, zda tato přídavná jména něco hodnotí (a jak), zda se v nás snaží vyvolat emoce (a jaké), zda se s námi snaží manipulovat. Zajímavé je také porovnání, zda název článku odráží to, o čem se skutečně v textu píše, či zda se nás snaží nalákat některými senzačními, přehnanými tvrzeními apod.

Některá nebezpečí

Rozlišování mezi fakty a názory na internetu může vést k několika problémům, které mohou být způsobeny nedostatkem kritického myšlení či tím, že na internetu koluje řada informací, které se v některých případech těžko ověřují. Sem patří problematika dezinformací , manipulace a propaganda.

Další úskalí představuje tzv. kognitivní zkreslení (anglicky cognitive bias) neboli opakovaná chyba v myšlení, která může ovlivnit naše hodnocení textů. Mezi nejčastěji zmiňované typy kognitivního zkreslení patří konfirmační zkreslení, což je tendence věnovat větší pozornost informacím a názorům, které potvrzují naše stávající přesvědčení, a ignorovat ty, které jsou s ním v rozporu. Proč vlastně k takovému zkreslení dochází? Zjednodušeně řečeno náš mozek si tak snaží usnadnit práci. Kapacita našeho mozku totiž není nekonečná. V dnešní době jsme neustále bombardováni velkým množstvím informací, ze kterých si náš mozek vybírá podle několika principů (co je pro nás užitečné, známé, smysluplné). Z tohoto důvodu pak máme tendenci věnovat více pozornosti informacím, které potvrzují naše přesvědčení.

Tipy, jak s kognitivním zkreslením pracovat ve výuce:

  1. Mluvte o kognitivním zkreslení: Prvním krokem je začít se o problému bavit. Žáci by si měli uvědomit existenci kognitivního zkreslení a to, jak ovlivňuje naše rozhodování. Při debatě o kontroverzních názorech můžete například rozdělit skupiny žáků podle toho, jaký názor zastávají. Potom v té samé skupině mohou vyhledat k danému tématu informace na internetu. Poté budou porovnávat, k čemu došli, z jakých zdrojů čerpali a proč se rozhodli využít právě tyto zdroje. Diskutujte s nimi o tom, jak jejich volba mohla být ovlivněna kognitivním zkreslením. Mluvte o kongnitivním zkresleních a uvádějte si příklady.
  2. Vyhledávání z různých zdrojů: Ukažte žákům, jak hledat informace z různých zdrojů. Hodnoťte společně zdroje podle různých kritérií. Zkuste vyhledávat v anonymním režimu.
  3. Hraní na „ďáblova advokáta“: Zpochybněte, k čemu žáci došli, ptejte se: Co kdyby…?

Další nebezpečí, které bychom měli reflektovat, spočívá v nekritickém přístupu ke tvrzení „každý má právo na názor“. Škola však vychovává k určitým hodnotám. Například v případě rasistických názorů se můžeme s žáky zamýšlet nad tím, proč a jak jsou prezentovány, rozhodně by však mělo zaznít jasné ne.

Jeden ze způsobů, jak se zamýšlet nad různými názory, přináší metody Filozofie pro děti . Žáci společně zkoumají různé otázky, které jsou pro ně důležité (např. Mají zvířata city? Co je štěstí? apod.), a diskutují o nich a zároveň jsou motivováni k tomu, aby sami otázky kladli. V souvislosti s názory v online prostředí bychom se měli zamýšlet například nad otázkami: Může na webech či na sociálních sítích každý vyjádřit jakýkoliv názor? Je pravda vždy jen subjektivní? Kontroverzní názory bychom měli posuzovat nejen z pozice „co je dobré a přípustné nejen pro mě“, ale také pro společnost jako celek. Když tedy uvidíme v online světě (či když dítě vyjádří) nějaký názor, který je problematický, zkoumejme společně, zda je tento názor přípustný pro společnost jako celek a proč ano, či ne.

 

 

Autor
Ladislava Whitcroft

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/