Typ materiálu: vzdělávací aktivita pro žáky prvního ročníku ZŠ, digitální kompetence / učební pomůcka
Škola: Základní škola – 1. stupeň
Ročník: 1. ročník
Metody: procvičování a upevňování učiva s použitím digitálních technologií, samostatná práce žáka dle názorných ukázek pedagoga
Vzdělávací obor: Jazyk a jazyková komunikace, Matematika a její aplikace, Člověk a jeho svět
Tematický okruh: ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE, GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
Očekávané výstupy a vzdělávací cíle:
Žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti (RVP).
Žák přiřazuje počty prvků a seznamuje se s geometrickými tvary. Žák rozumí sdělenému zadání úkolu.
Časová dotace:
Klíčová slova: digitální kompetence; digitální technologie; digitální gramotnost, opakování učiva, QR kód
Pomůcky, hardware a software:
Zdroje:
Odkazy na online aktivity:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií: Žák využívá digitální technologie ke své práci. Učitel sleduje a podporuje propojení oborových a digitálních kompetencí žáků. Díky využití digitálních technologií můžou žáci pracovat ve skupinách / individuálně svým tempem, opravovat si chyby a zopakovat plnění úkolu. Digitální technologie umožňují využití reálných zvuků zvířat, které jsou přednastaveny v aplikacích. Digitální technologie umožňuje pracovat dle zadání i bez znalosti a dovednosti čtení.
Metodická poznámka: Rozvoj digitální kompetence je podporován při seznamování se s digitálním zařízením a práci s ním. Připravené aktivity zvládnou i „nečtenáři“. Aktivitu lze realizovat i v menších skupinkách (dvojících). Žákům je potřeba vysvětlit pravidla bezpečnosti při práci s digitálním zařízením a reflektovat jejich dodržování. QR kód můžete vytisknout každé dvojici či každému jedinci, aby se žáci nemuseli s tabletem pohybovat po třídě.
Popis vzdělávací aktivity: Na www.learningapps.org vytvořte aktivitu či využijte aktivity již vytvořené. Uložte si QR kód k dané aktivitě, můžete ho vložit do obrázku či loga dané školy. Žáci si pomocí tabletu otevřou hravé výukové činnosti na procvičování znalosti geometrických útvarů, přiřazování počtu prvků atd., a užijí si výuku hrou. Žáci mohou pracovat samostatně či s vaší dopomocí.
Předem si namnožíme požadovaný QR kód k aktivitě v takovém počtu, abychom ho mohli využít pro jednotlivce, případně pro dvojice.
Než budete žáky instruovat k aktivitě, spusťte připravenou výukovou aktivitu na interaktivní tabuli, kde si žáci vyzkouší ovládání aktivity.
Na začátku hodiny žáky seznámíme s tablety. Vysvětlíme bezpečnost při práci s digitálním zařízením, určíme si pravidla pro práci s tablety. Zejména že při ní nekřičíme, sedíme na svém místě, a pokud potřebujeme pomoc, hlásíme se. Dále posloucháme pana učitele / paní učitelku a pracujeme dle jejich pokynů. Vysvětlíme, jak tablet zapnout / vypnout (postranním tlačítkem), kde žáci najdou aplikaci fotoaparát nebo čtečku QR kódu. Vysvětlíme, jak aplikaci otevřít a jak zamířit na QR kód, aby nás přesměroval na požadované aktivity.
Připravené QR kódy rozdáme žákům a ti si je položí na lavice.
Následně tablety rozdáme, je možné je rozdat do dvojic, aby si žáci mohli radit a diskutovat. Je zde však nutné dodržovat pravidlo přiměřené hlasitosti (nekřičíme).
Učitel následně stojí před žáky a ukazuje ještě jednou, jak tablet zapnout. Žáky instruuje. Poté společně otevírají aplikaci na čtení QR kódu nebo aplikaci fotoaparát, kterou lze QR kód u novějších digitálních zařízení také otevřít.
Jakmile budou žáci přesměrováni na připravené aktivity, učitel může využít interaktivní tabuli a žáky s aktivitami blíže seznámit.
Po dokončení výukové aktivity žáky instruujeme ke správnému vypnutí tabletu a jeho bezpečnému odložení. Pošleme žáky umýt si ruce a zhodnotíme si aktivitu v diskuzním kroužku. Pokládáme otázky: Co vás na aktivitě překvapilo? Cítili jste se bezpečně a dobře při využívání tabletu? Co vám pomohlo k tomu, abyste aktivitu zvládli? Jak hodnotíte svou práci? Naučili jste se tuto hodinu něco? Děti necháme diskutovat, jak bude potřeba, protože u mnohých to bylo poprvé, kdy měli digitální zařízení v ruce. Je to pro ně nové. Mohli bychom podnítit žáky i k tomu, aby se vzájemně pochválili, pokud si pomáhali.
Aktivita k poznání geometrických tvarů:
Zadání úlohy: Poslechněte si otázku, vyberte si z možností tu správnou a označte ji. Poté klikněte 2x na šipku. Pokud rozumíme zadání, ťukneme prstíkem na tlačítko OK. Ťukneme na šipku v pravém dolním rohu. Ťukneme na tlačítko předčítat. Ťukneme na správný geometrický tvar. Ťukneme na tlačítko potvrdit v pravém dolním rohu. Ťukneme na šipku v pravém dolním rohu. Nyní už se vše jen opakuje.
Aktivita k přiřazování počtu balónků k počtu teček:
Zadání úlohy: Přiřaď obrázky balónků k tečkám tak, aby byl stejný počet balónků jako teček. Pokud rozumíme zadání, ťukneme prstíkem na tlačítko OK. Prstíkem se dotkneme balónku a jedním tahem ho někam přesuneme. Ideálně balónky přesouváme ke stejnému počtu teček. Pokud správně spojíme balónky s tečkami, dvojice nám zmizí. Pokud se spleteme, nic se neděje, protože můžeme dvakrát ťuknout na „izolepu“ – spojení obou obrázků. Tím se nám dvojice rozpojí. Po dokončení aktivity ťukneme na tlačítko OK.
Metodická poznámka učitele:
Shrnutí aktivity učitele:
Zkušenosti s použitím materiálu: Aktivitu autorka vyzkoušela při zápisu do 1. ročníku ZŠ, budoucí žáci potřebovali větší počáteční oporu v učiteli nebo rodiči, která vyplývala z nutnosti vysvětlení postupu čtení QR kódu. S webovou aplikací již většina žáků pracovala bez obtíží. Složitější čtení QR kódu vzniklo tím, že ve škole máme starší zařízení, do kterého bylo potřeba předem nainstalovat aplikaci na čtení QR kódu. Činnost se zapojením digitálních technologií se může stát součástí zápisu, pokud je nabídnuta jako jedna z možností, děti do ní nejsou nuceny a v případě, že si ji chtějí vyzkoušet, mají oporu v zapisujícím učiteli nebo v rodiči (vyzkoušíme si to spolu). Je třeba mít na paměti, že mnoho dětí má sice s digitálními technologiemi zkušenosti z domácího prostředí, ale jsou i takové, které by je u zápisu používaly poprvé. Zápis by v první řadě měl zůstat příjemnou společenskou událostí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025