Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žáci získávají data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí; při vyhledávání používají různé strategie; získaná data a informace kriticky hodnotí, posuzují jejich spolehlivost a úplnost.
Vzdělávací cíle:
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace:
Nutně předchází: úvod do publicistického stylu. Základní znaky reportáže lze s žáky probrat v předcházející hodině, případně je s nimi rozebrat až po této hodině formou reflexe / opakování.
Modelovým příkladem takového tématu je migrace z Ukrajiny. K tomuto tématu vyhledáme reportáže ve videoarchivech jednotlivých televizních stanic, například iVysílání v případě České televize:
3. Zadání: K analýze reportáže použijeme sadu otázek. Soustředíme se i na zdánlivé detaily, které však mohou zásadně ovlivňovat vyznění reportáže.
Modelové příklady otázek:
Otázky lze položit buď prostřednictvím pracovního listu, anebo například aplikace Mentimeter. Ve druhém případě umožníme sdílení bezprostředních postřehů žáků, které navíc můžeme komentovat.
4. Sledování první reportáže (například https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/224411000100412/cast/1038899/).
5. Sdílení výstupů v Mentimeteru nebo jiné aplikaci. Případně práce ve dvojicích s pracovními listy a následné sdílení výstupů několika dvojic.
6. Případně sledování druhé reportáže (stejná událost, ale jiná televizní stanice; pokud jsme pro první reportáž využili archiv ČT, nyní pracujeme například s archivem TV Prima – https://www.iprima.cz/serialy/hlavni-zpravy).
7. Srovnání dvou reportáží z hlediska vyváženosti.
8. Zadání pro simulaci: Učitel vybídne žáky k tomu, aby si představili, že reportáž (případně jedna vybraná, pokud žáci sledovali reportáží více) se stala předmětem stížnosti některého diváka. Stížnost obdržela Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která vykonává dohled nad vysíláním v ČR v souladu s příslušnými zákony (zejména Zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání). Pro názornost bude projednání stížnosti sehráno formou krátké scénky v učebně.
9. Rozdělení do skupin:
STĚŽOVATEL: Prostudují si pracovní list (či záznam z Mentimeteru nebo jiné aplikace, který jim učitel zpřístupní/promítne), vyhledají si další relevantní informace na internetu (případně se inspirují v ChatuGPT nebo v jiné podobné aplikaci). Mluvčí této skupiny následně vystoupí ve scénce a bude se snažit přesvědčivě argumentovat, že reportáž je z nějakého konkrétního důvodu závadná.
ČLEN RADY: Prostudují si především web Rady (https://rrtv.gov.cz/cz/Default.aspx). Ve scénce mluvčí skupiny vede jednání a dává slovo oběma stranám. Na konci scénky v případu rozhodne a své rozhodnutí zdůvodní.
ZÁSTUPCE TELEVIZNÍ STANICE: Prostudují si pracovní list (či záznam z Mentimeteru nebo jiné aplikace, který jim učitel zpřístupní/promítne), vyhledají si další relevantní informace na internetu (případně se inspirují v ChatuGPT nebo v jiné podobné aplikaci). Mluvčí této skupiny následně vystoupí ve scénce a bude se snažit přesvědčivě argumentovat, že reportáž závadná není.
Doporučujeme rozdělit žáky do skupin o max. 5 členech. V případě potřeby lze například vytvořit více skupin stěžovatelů apod. Následně lze sehrát i několik scének. Učitel sleduje, zda se do skupinové práce zapojují všichni členové.
10. Simulace
11. Zhodnocení simulace a reflexe hodiny. Zaměříme se především na to, zda byly jednotlivé scénky argumentačně přesvědčivé a zda obsahovaly manipulativní komunikaci. V případě, že se prvky manipulace objevily, diskutujeme o tom, zda se jim mluvčí dokázali bránit, případně jakou efektivnější obrannou strategii mohli zvolit.
Zdroje
Metodická poznámka:
Postřehy z ověřování v praxi:
Události ČT
KDO mluví |
CO říká/říkají o migrantech? |
Osoba X |
|
Osoba Y |
|
Zprávy TV Prima
KDO mluví |
CO říká/říkají o migrantech? |
Osoby B a C |
|
2. Hodina byla realizována na gymnáziu během 45 minut. Žáci srovnávali dvě různé reportáže. Tato varianta se ukázala jako časově velmi náročná, proto doporučujeme spíše variantu rozložení do dvou vyučovacích hodin. V takovém případě je možné například videoukázky přehrávat opakovaně, věnovat více času závěrečné reflexi apod.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025