Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Cíle:
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace:
Nutně předchází: úvod do mediální a reklamní komunikace (základní druhy médií, definice reklamy atp.)
Žáci se vždy zaměřují na 1) rozdíly mezi fotografiemi a 2) důvody, proč někdo zveřejnil jak první, tak druhý snímek (například kde by mohla být zveřejněna první fotografie – třeba webová stránka lákající na výlet do Paříže; kde druhá – třeba článek o negativních dopadech turismu; kde obě dvě – například právě v článku nazvaném „Skutečná tvář turistických atrakcí“).
Každá skupina si stanoví svého mluvčího, který následně bude výsledky její práce prezentovat.
Prezentace výstupů práce ve skupinách, učitel promítá příslušné fotografie v Google Classroom nebo jiném podobném prostředí.
Skupinová práce: Druhý úkol pro skupiny spočívá ve vyhledání zdroje, který fotografii zveřejnil. Učitel vysvětlí, že různé aplikace nám dnes mohou pomoci s dohledáním původního zdroje fotografie. Tím nám poskytují informace ohledně pravosti či aktuálnosti snímku.
Žáci ve svém zařízení vloží sdílenou fotografii na stránce images.google.com po kliknutí nejprve na ikonu fotoaparátu a následně na funkcionalitu „Najít zdroj obrázku“:
Žáci se zaměřují na to, co zajímavého zjistili po dohledání původního zdroje (např. fotografie je několik let stará, objevuje se v mnoha článcích o daném tématu atp.)
Vybrané skupiny stručně prezentují výsledky své práce.
Reflexe: Učitel spolu s žáky shrnuje různé motivace pro úpravy fotografií. Debata by se měla dotknout problému vytváření „šťastné reality“ zejména na sociálních sítích a s tím souvisejících psychických obtíží mladých lidí (deprese, úzkostné stavy, problémy se sebedůvěrou, nespokojenost se svým fyzickým vzhledem atp. právě pod vlivem sociálních sítí). Učitel může zmínit příklad francouzského zákona, který požaduje označování upravených fotografií (viz https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/moda/upravene-fotky-uz-jen-s-oznacenim-francouzsky-zakon-bojuje-proti-nerealistickym_1710041108_kro). Úpravy fotografií ovšem můžou být motivovány i potřebami běžných úprav (například ořez, různé filtry atp).
Zdroje
Metodické poznámky:
Na aktivitu mohou žáci navázat tvorbou vlastních upravených fotografií přizpůsobených stanovenému zadání (například ilustrační fotografie pro den otevřených dveří ve škole). Pokud má škola k dispozici placenou verzi některého z chatbotů, učitel může promítnout třídě pro srovnání příslušnou fotografii vygenerovanou umělou inteligencí.
Postřehy z ověřování v praxi:
Žáky zaujala práce s vizuálními materiály v internetovém prostředí, neboť tyto zdroje jsou běžnou součástí jejich každodennosti, byť patrně obvykle bez náležité reflexe. Spontánně sdíleli své dojmy z přítomnosti upravených fotografií zejména na sociálních sítích.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Rozpoznat manipulativní komunikaci.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025