Odborné články Základní vzdělávání Rozpoznat manipulativní komunikaci II: Reklama
Odborný článek

Rozpoznat manipulativní komunikaci II: Reklama

29. 11. 2024
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Anotace

V publikaci Stanislava Štěpáníka a kolektivu Školní výpravy do krajiny češtiny (2020) nalezneme i řadu námětů pro výuku zaměřenou na sféru reklamní a mediální komunikace. Reklama podle autorů pro své cíle využívá „mj. veškeré básnické prostředky, imperativy, otázky i zvolání, ,magické´ superlativy, nespisovné prostředky, intertextovost, syntetickou personalizaci (Když víš, co chceš…), ,pseudotermíny´ či specifické, mnohdy hodnoticí výrazy jako super, bezkonkurenční, jedinečný apod.“ (s. 97). Vnímatelé reklamu sice obvykle sledovat nechtějí, spíše se jí brání, ale přesto na ně působí; například v prostředí internetu, ale i různých zdarma dostupných her a aplikací pro mobilní telefony je takřka všudypřítomná.

Pomůcky pro žáky: 

  1. Mobilní telefon / tablet (pro práci s webovou stránkou)

Pomůcky pro učitele:

  1. Dataprojektor, PC pro přehrání videoukázek
  2. Doporučená literatura: Světla Čmejrková – Reklama v češtině, čeština v reklamě

Popis činností – výuková situace: 

Nutně předchází: úvod do mediální a reklamní komunikace (základní druhy médií, definice reklamy atp.)

Ideálně předchází: Rozpoznat manipulativní komunikaci I. Upravené fotografie (Photoshop)

  1. Uvedení tématu hodiny: Reklama.
  2. Brainstorming: Ptáme se žáků, zda znají nějaké reklamy na potraviny. Jsou potraviny nabízené v reklamách skutečně zdravé? Nechali se někdy žáci nebo jejich rodiče zlákat reklamou ke koupi nabízeného produktu?
  3. Videoukázka I: Kinder mléčný řez (https://www.youtube.com/watch?v=rJ_qoYOH4sU). Učitel video přehraje celé třídě.
  4. Učitel zadává kontrolní otázky k reklamě:

    a) Co je podle reklamy to nejlepší, co našim dětem můžeme dát? (Radost z bezstarostné hry spolu s Kinder mléčným řezem.)  

    b) Jaké je podle reklamy složení Kinder mléčného řezu? (Chlazený mléčný krém a lahodný med mezi dvěma nadýchanými piškoty.)

    c) Jak dítě v reklamě reaguje ve chvíli, kdy mu rodič dává Kinder mléčný řez? (Po hře je unavené, Kinder mu dodává novou energii. Reaguje s nadšením. Po snědení mléčného řezu si jde znovu hrát.)

    d) Kolik balení Kinder mléčného řezu vytahuje rodič z lednice? Proč právě tolik? (Dvě balení; má dvě děti, jak je vidět na začátku videa, patrně tedy pro každé dítě jedno balení.)

  5. Práce ve dvojicích s modelovou situací: Šestileté dítě z reklamy dostává každý den od rodičů dva mléčné řezy, je to pro něj zdravé? Žáci vyhledávají informace na internetu na svých zařízeních, jsou instruováni, aby se zaměřili na tuky (případně na energetickou hodnotu, cukry atp.). Nejprve si vyhledají složení Kinder mléčného řezu v důvěryhodném zdroji. V případě tuků se zjištěnou hodnotou 27 g na 100 g žáci dále pracují. Ideálně by měli zjistit, že hmotnost jednoho mléčného řezu není 100 g, ale 28 g. Následně zjišťují doporučenou denní dávku tuků u šestileté dívky (kolem 50 g). Dva mléčné řezy tedy znamenají zhruba 16 g z celkového doporučeného denního přísunu tuků u takto starého dítěte (přičemž je samozřejmě navíc třeba zohlednit přísun tuků u snídaně, oběda a večeře).
  6. Vybrané dvojice prezentují své závěry. Učitel směřuje k dílčímu cíli hodiny prostřednictvím dalších otázek: Co je cílem reklamy? Je to péče o zdraví zákazníků? Na koho reklama cílí? Jaký má cíl? Čím se nás snaží získat? V tomto bodě by se debata ve třídě měla dotknout přesvědčovací funkce reklamy a snahy jejích tvůrců přesvědčit prostřednictvím reklamy zákazníka ke koupi výrobku.
  7. Videoukázka II: Billa a Angry Birds (https://www.youtube.com/watch?v=gLzTJdqSKQ8). Učitel opět video přehraje celé třídě.

    Toto video je úvodem k následující skupinové práci.

    Žáci se rozdělí do skupin o zhruba 3–5 členech.

    Všichni pracují na svých zařízeních s webovou stránkou https://www.akcniceny.cz/magazin/budte-jako-vcelky-billa-odstartovala-vernostni-kampan-vceli-olympiada-staci-sbirat-nalepky/.  Každé skupině můžeme přiřadit pro rozbor charakteristiku jedné plyšové hračky z této stránky (je jich celkem šest).

    Všechny skupiny se zaměřují na následující oblasti:

    1. Jazykový rozbor: vypište alespoň dvě přídavná jména a alespoň jedno slovo cizího původu (pokud se vyskytuje).
    2. Přesvědčování zákazníka: popište alespoň jeden prostředek, který kampaň používá a prostřednictvím kterého vyvolává pozitivní představy a zájem u zákazníka (například usměvavé obličeje plyšáků atd.).
    3. Jak souvisí video s Angry Birds a Včelí olympiáda? (Obojí je reklamou stejné značky, Billy; jedná se o časově vzdálené kampaně s využitím plyšových hraček jako motivace k návštěvě obchodu.)
    4. Na koho je mířena kampaň Včelí olympiáda? (Na děti a zejména jejich ekonomicky aktivní rodiče.)
    5. Jaký konkrétní produkt propaguje stránka Včelí olympiáda? (Žádný, jedná se o propagaci celé značky Billa.)

     

    Každá skupina si stanoví svého mluvčího, který na závěr výstupy práce skupiny prezentuje.

  8. Prezentace výstupů jednotlivých skupin.
  9. Závěrečná reflexe. Ptáme se žáků, zda je zaujala Včelí olympiáda. Čím? Snaží se s nimi navázat nějaký kontakt? Snaží se jim přizpůsobit použitými jazykovými prostředky?

Zdroje

ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila a SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.

Reflexe

Metodické poznámky:

  1. U kroku 5 může učitel pro srovnání nechat umělou inteligenci vygenerovat odpověď ohledně zdravosti mléčného řezu.
  2. Na aktivitu lze navázat tvorbou vlastní žákovské reklamy na vybraný produkt, například ve formě letáku nebo videa. Tato reklama ideálně neobsahuje manipulativní techniky, se kterými se žáci seznámili při rozboru reklam.

Postřehy z ověřování v praxi:

  1. U kroku 5 jsme narazili na to, že některým žákům bylo potřeba doporučit konkrétní zdroje (například složení mléčného řezu zde: https://www.kosik.cz/p16857-kinder-mlecny-rez#ingredients; doporučené denní dávky tuků v závislosti na věku zde: https://is.muni.cz/th/ob6rv/Doporucene_denni_davky.pdf). Při volbě vyšší obtížnosti žáci vyhledávají důvěryhodné zdroje samostatně ve dvojicích.

Literatura a použité zdroje

[1] – ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. et al. Školní výpravy do krajiny češtiny. 1. vydání. Praha : Fraus, 2020. 312 s. ISBN 978-80-7489-595-1.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Rozpoznat manipulativní komunikaci.
Ostatní články seriálu: