Stupeň vzdělávání: I.stupeň ZŠ
Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu)
Vzdělávací obor: člověk a jeho svět; člověk a jeho zdraví
Tematický okruh: Místo, kde žijeme
Časová dotace:
Pomůcky: mobilní telefon, tablet, připojení na internet, prohlížeč internetu, služba Google Obrázky
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Žák:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Aktivita nabízí základní dovednost práce s digitální mapou. Základem práce je vyhledání cílové a výchozí trasy a porovnání těchto získaných dat: vzdálenost trasy v kilometrech, čas potřebný na cestu, případně i placené úseky, objízdné trasy či komplikovaná dopravní situace v určitých úsecích. Práce s vyhledanými daty nabízí jejich analýzu a „kvalifikované“ rozhodnutí o zvolené trase včetně argumentace týkající se výběru. Součástí aktivity je práce s digitálními prostředky, webovými či mobilními aplikacemi map – orientace v nich je klíčovou dovedností dnešního digitálního světa.
Metodická poznámka:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Debatujte na základě otázek – např.: Jak řidiči využívají mapy? Co vše se mohou dle vašich představ z mapy dozvědět? V čem jim mapy pomáhají? V čem by mohla být řidičům užitečná trasa ukázaná mapou? K čemu může sloužit řidiči navigace? Co by se mohlo stát řidiči, kterému by přestala fungovat navigace?
Odpovědi můžete zaznamenávat na promítanou online tabuli – společně, ve skupině či individuálně.
Uvědomění
Podle potřeb rozdělte třídu do skupin (či na jednotlivce) a nechte je rozebrat si místa, kam si chtějí nechat vyhledat vhodné trasy. Nastavte si např. minimální vzdálenost od místa školy, domova, např. 150 km. Doporučuji, ať děti zkoumají a hledají dobrá místa, u kterých v mapě ověří jejich vzdálenost od místa školy.
Jakmile budete mít nalezená svá místa, zkoumejte jednotlivé vyhledané trasy. Nechte děti nastavit tabulku pro tři trasy tak, aby se zde dala zaznamenávat data: vzdálenost v km / čas trasy / placené dálniční úseky / vysoká hustota dopravy / uzavírky – tam vás ale navigace nepovede :-).
Pracovní skupiny si vytvoří potřebnou tabulku vyhledaných tras, vybírají jednotlivá data a zapisují je do příslušných buněk tabulky. Jakmile budou mít všechna potřebná data v tabulce, zapojí se všichni členové skupiny do následujících analýz dat a společně uvádějí argumenty pro svůj výběr:
Jakmile budou mít jednotlivé skupiny práci hotovou, připraví se na prezentaci zjištěných informací a dat ostatním skupinám. Do prezentace se musí zapojit všichni členové skupiny. Prezentace odpovídá na otázky, které skupina obdržela.
Reflexe
Diskutujte na základě následujících otázek: Co jste si na své práci uvědomili? Jak a čím pomáhá navigace řidičům? Jak jste si svou práci užili? Co vše jste se naučili?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel obdobnou formu práce, spolupráci skupin, záznamy do tabulek, nastavení jejich struktury včetně formy zvolených prezentací. Obdobně mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme s mapou, vyhledanými trasami, sbíráme potřebná data a následně s nimi skupiny pracují a argumentují. Chci doporučit popsaný záměr, který si každý pedagog upraví dle svých podmínek a zkušeností z práce s dětmi.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.