Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Plánujeme dopravu – navigace
Odborný článek

Plánujeme dopravu – navigace

Anotace

Prostřednictvím specializované aplikace se žáci naučí vyhledávat dopravní spojení mezi dvěma místy, vybírat klíčové informace, díky kterým je možné porovnat různé způsoby dopravy, jejich výhody a nevýhody a kriticky přemýšlet díky získaným informacím.

Stupeň vzdělávání: I.stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu)

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět; člověk a jeho zdraví

Tematický okruh: Místo, kde žijeme

  • ČJS-5-1-01 určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
  • ČJS-5-1-02 určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
  • ČJS-3-3-01 využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
  • ČJS-5-3-01 pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy

Časová dotace:

  • Výuka: 45 minut
  • Příprava: 15 minut

Pomůcky: mobilní telefon, tablet, připojení na internet, prohlížeč internetu, služba Google Obrázky

Zdroje:             

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v mapě, vyhledávání cílového místa, porovnávání vyhledaných informací
  • Digitální: základní vyhledávání v digitální mapě a na internetu, práce s tabulkou

Vzdělávací cíle:

Žák:

  • Orientuje se v mapě. Rozpozná navrhované trasy a jejich parametry. Dokáže porovnat navrhované trasy a čas a vzdálenost v kilometrech. Určí klíčová místa, kudy povede vybraná trasa – města, výrazné orientační body.
  • Vyhledá trasy, získá data a vloží je do tabulky. Na základě porovnání dat a určení priorit jednotlivých tras se rozhoduje o volbě finální trasy a tuto volbu opírá o argumenty.
  • Reflektuje proces vyhledávání trasy v digitální mapě, proces svého učení, práci s daty a rozhodování na základě argumentace.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí základní dovednost práce s digitální mapou. Základem práce je vyhledání cílové a výchozí trasy a porovnání těchto získaných dat: vzdálenost trasy v kilometrech, čas potřebný na cestu, případně i placené úseky, objízdné trasy či komplikovaná dopravní situace v určitých úsecích. Práce s vyhledanými daty nabízí jejich analýzu a „kvalifikované“ rozhodnutí o zvolené trase včetně argumentace týkající se výběru. Součástí aktivity je práce s digitálními prostředky, webovými či mobilními aplikacemi map – orientace v nich je klíčovou dovedností dnešního digitálního světa.

Metodická poznámka:

  • Aktivitu si upravte podle dovedností a věku dětí. Je možné pracovat individuálně či dle potřeb nastavit pracovní skupiny. Skupiny mají potenciál vzájemně se učit pomáhat se orientovat v mapě a dohledávat potřebné informace.
  • Podstatná je diskuze a spolupráce ve skupině při dohledávání klíčových dat v mapě, která napomáhají záměru vybrat vhodnout trasu. Nalezení těchto dat a jejich správná interpretace vede k finálnímu rozhodnutí.
  • Podstatnou částí úkolu je vyhledaná klíčová data vložit do tabulky a na základě hlavního osobního parametru (hledám nejrychlejší/nejkratší/nejlevnější/nejkrásnější výletní trasu) zvolit konečnou trasu a zdůvodnit její volbu. Takový proces uvažování, interpretace dat a argumentace je součástí informatického myšlení.
  • Velkou příležitostí je práce s pravidly. Osvědčuje se vytvořit prostor, kdy pravidla vytváří děti a učitel proces moderuje. Základní oblastí může být bezpečné prostředí – užívání zvolených technologií, spolupráce ve skupině, která vede k cíli a další. Je jen na vás, která jsou ta „krizová místa“, kdy předem nastavená společně formulovaná pravidla mohou pomoci.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Debatujte na základě otázek – např.: Jak řidiči využívají mapy? Co vše se mohou dle vašich představ z mapy dozvědět? V čem jim mapy pomáhají? V čem by mohla být řidičům užitečná trasa ukázaná mapou? K čemu může sloužit řidiči navigace? Co by se mohlo stát řidiči, kterému by přestala fungovat navigace?

Odpovědi můžete zaznamenávat na promítanou online tabuli – společně, ve skupině či individuálně.

Uvědomění

Podle potřeb rozdělte třídu do skupin (či na jednotlivce) a nechte je rozebrat si místa, kam si chtějí nechat vyhledat vhodné trasy. Nastavte si např. minimální vzdálenost od místa školy, domova, např. 150 km. Doporučuji, ať děti zkoumají a hledají dobrá místa, u kterých v mapě ověří jejich vzdálenost od místa školy.

Jakmile budete mít nalezená svá místa, zkoumejte jednotlivé vyhledané trasy. Nechte děti nastavit tabulku pro tři trasy tak, aby se zde dala zaznamenávat data: vzdálenost v km / čas trasy / placené dálniční úseky / vysoká hustota dopravy / uzavírky – tam vás ale navigace nepovede :-).   

Pracovní skupiny si vytvoří potřebnou tabulku vyhledaných tras, vybírají jednotlivá data a zapisují je do příslušných buněk tabulky. Jakmile budou mít všechna potřebná data v tabulce, zapojí se všichni členové skupiny do následujících analýz dat a společně uvádějí argumenty pro svůj výběr:

  • Která trasa je nejkratší (její vzdálenost měří nejmenší počet kilometrů)?
  • Která trasa je nejrychlejší (na její absolvování je potřeba nejmenší počet hodin a minut)?
  • Která trasa je nejdražší (stojí nejvíce korun v součtu za palivo, dálniční poplatky aj.)?
  • Která trasa je komplikovaná (má hodně úseků s vysokou mírou dopravy, uzavírky, objížďky)?

Jakmile budou mít jednotlivé skupiny práci hotovou, připraví se na prezentaci zjištěných informací a dat ostatním skupinám. Do prezentace se musí zapojit všichni členové skupiny. Prezentace odpovídá na otázky, které skupina obdržela.

Reflexe

Diskutujte na základě následujících otázek: Co jste si na své práci uvědomili? Jak a čím pomáhá navigace řidičům? Jak jste si svou práci užili? Co vše jste se naučili?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel obdobnou formu práce, spolupráci skupin, záznamy do tabulek, nastavení jejich struktury včetně formy zvolených prezentací. Obdobně mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme s mapou, vyhledanými trasami, sbíráme potřebná data a následně s nimi skupiny pracují a argumentují. Chci doporučit popsaný záměr, který si každý pedagog upraví dle svých podmínek a zkušeností z práce s dětmi.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.