Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ
Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu)
Vzdělávací obor: člověk a jeho svět; člověk a jeho zdraví
Tematický okruh: Místo, kde žijeme
Časová dotace:
Pomůcky: mobilní telefon, tablet, připojení na internet, prohlížeč internetu, služba Google Obrázky
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Žák:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Aktivita se zaměřuje na orientaci a porozumění významu dopravního značení, které napomáhá bezpečnosti silničního provozu a chodců a bezprostředně s touto bezpečností souvisí. Využívá digitálních technologií pro vyhledávání digitalizovaných informací a porozumění tomu, co které dopravní značení znamená a jak se má podle něj chovat řidič. Zároveň tím, že žáci dopravní značení nafotí, je značení lokalizováno v rámci obce a lze ho označit v mapě. Fotografie rovněž slouží jako zdroj vyhledání vysvětlení a významu dopravního značení.
Metodická poznámka:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
„Jsou nastavena dopravní pravidla v obci, ve městě tak, aby chránila chodce? Proč by to tak mohlo být? Proč by bylo dobré rozumět, čím se má řidič v dopravní situaci řídit a jaký vliv to má na chodce? Bylo by dobré rozpoznat, zda se řidič chová podle dopravního značení a zda jej vůči nám chodcům respektuje?“ Otevřete krátkou diskuzi k otázkám či zorganizujte společný nebo skupinový brainstorming.
Uvědomění
Proberte ve třídě možné trasy, které by stálo za to sledovat – zda vedou obcí, jejím centrem, zda je možné je projít, analyzovat a digitalizovat (vyfotit) vhodná místa krok za krokem, jak projíždí řidič daným úsekem. Rozdělte třídu do skupin a nechte skupiny vybrat si vhodnou trasu. Promyslete a klidně nechte děti navrhnout, jak efektivně projít jednotlivé trasy. Připravte si potřebné technologie, dohodněte se ve skupině, kdo bude zastávat možné role: fotograf (fotografuje režisérem navržená a všemi odsouhlasená místa), režisér (hledá optimální pozici, pohled pro fotografa), bezpečák (hlídá, aby bylo fotografováno bezpečně a všichni se bezpečně pohybovali po trase), trasér (vede členy skupiny optimálně po trase, má o ní přehled), hlídač pravidel a času (hlídá dohodnutá pravidla a upozorňuje na jejich existenci či porušení).
Postupně procházejte trasou a ve spolupráci ve skupině fotografujte jednotlivé dopravní značky tak, jak se s nimi potkává řidič jedoucí po dané trase.
Jakmile ukončíte sběr dat (fotografií) po trase, ověřte, co jednotlivé dopravní značky znamenají – vyhledejte jejich význam (pro rozpoznání významu fotografie můžete použít aplikaci Google Lens). Vytvořte si vhodnou tabulku, do které budete zapisovat: název dopravní značky; význam značky; jak se chová řidič, který se značkou řídí. Tabulku si sami navrhněte a zapisujte do ní vyhledané informace.
Po dokončení tabulky prodiskutujte a rozhodněte ve skupině, která dopravní značka (značky) má (mají) pro bezpečnost největší význam.
Připravte si prezentaci trasy a dopravních značek. Prezentaci dramatizujte jako jízdu řidiče danou trasou, který se řídí jednotivými značkami. Značky k řidiči promlouvají svým významem. Každý člen skupiny má v dramatizaci svou roli.
Reflexe
Diskutujte na základě následujících otázek: Co jste si na své práci uvědomili? Jak vnímáte dopravní systém ve své obci, městě a jeho ochranu ve vztahu k chodcům? Jak jste si svou práci užili? Co vše jste se naučili?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel podobné formy práce, spolupráci skupin, formy prezentací. Obdobně mám zkušenosti ze své výuky, kdy mapujeme naše město, sbíráme potřebná data a následně s nimi pracujeme. Rozhodně chci doporučit popsaný záměr, který si každý pedagog upraví dle svých podmínek a zkušeností z práce dětí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.