Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jaká pravidla formují řidiče a chrání obyvatele obce?
Odborný článek

Jaká pravidla formují řidiče a chrání obyvatele obce?

Anotace

Orientace v dopravním značení, kterým se řídí řidiči vozidel a které chrání chodce, je klíčovým prvkem bezpečnosti silničního provozu. Pochopení dopravního značení a vědomí toho, jak se mají chovat motoristé, je významným okamžikem poznání, jak funguje dopravní systém a jak se v něm pracuje s bezpečností chodce.

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu)

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět; člověk a jeho zdraví

Tematický okruh: Místo, kde žijeme

  • ČJS-3-1-01 vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
  • ČJS-5-2-01 vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi; vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
  • ČJS-3-5-02 rozezná nebezpečí různého charakteru; využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času; uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníků

Časová dotace:

  • Výuka: 2× 45 minut
  • Příprava: 15 minut

Pomůcky: mobilní telefon, tablet, připojení na internet, prohlížeč internetu, služba Google Obrázky

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v tématu člověk a jeho svět – dopravní výchova, dopravní situace, dopravní značky
  • Digitální: vyhledávání na internetu podle obrázku a práce s tabulkou pro ukládání klíčových informací

Vzdělávací cíle:

Žák:

  • Orientuje se v dopravním značení v místě bydliště a chápe, jaký vliv má na dopravní bezpečnost ve městě.
  • Fotografuje reálné dopravní značení, vyhledává podle pořízených fotografií, ověřuje význam dopravních značek a prezentuje fotografie v pořadí, jak se s nimi potkává řidič.
  • Vysvětlí, jak se řidič díky dopravnímu značení bude chovat.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita se zaměřuje na orientaci a porozumění významu dopravního značení, které napomáhá bezpečnosti silničního provozu a chodců a bezprostředně s touto bezpečností souvisí. Využívá digitálních technologií pro vyhledávání digitalizovaných informací a porozumění tomu, co které dopravní značení znamená a jak se má podle něj chovat řidič. Zároveň tím, že žáci dopravní značení nafotí, je značení lokalizováno v rámci obce a lze ho označit v mapě. Fotografie rovněž slouží jako zdroj vyhledání vysvětlení a významu dopravního značení.

Metodická poznámka:

  • Aktivitu je důležité promyslet vzhledem k věkové skupině dětí, kterou vyučujete, a dle toho upravit využití digitálních technologií – školních nebo vlastních. Součástí aktivity je pohyb po městě a návštěva míst, na kterých jsou potřebná dopravní značení a která jsou dostupná pro fotografie pořízené samotnými dětmi.
  • Podobně je to i u organizace celé aktivity. Bezpečnost pohybu po městě, digitální dovednosti dětí vedou k organizačním podnětů – jak se děti budou pohybovat po městě, jak budou vyhledávat potřebné informace, zda je k tomu potřebná skupina dětí, o jakém počtu a složení.
  • Významným okamžikem je nastavení a začlenění pravidel, která se budou týkat jednotlivých částí aktivit. Mohla by to být: přenášení a práce s digitální technologií; jaká místa vybírat pro fotografování dopravního značení; jak vypadá fungující spolupráce skupiny a jaké jsou v ní potřebné role. Nastavování pravidel samotnými žáky dodává potřebné dovednosti a přináší potenciál přebírání odpovědnosti za své chování.

Popis vzdělávací aktivity:

 Evokace

„Jsou nastavena dopravní pravidla v obci, ve městě tak, aby chránila chodce? Proč by to tak mohlo být? Proč by bylo dobré rozumět, čím se má řidič v dopravní situaci řídit a jaký vliv to má na chodce? Bylo by dobré rozpoznat, zda se řidič chová podle dopravního značení a zda jej vůči nám chodcům respektuje?“ Otevřete krátkou diskuzi k otázkám či zorganizujte společný nebo skupinový brainstorming.

Uvědomění

Proberte ve třídě možné trasy, které by stálo za to sledovat – zda vedou obcí, jejím centrem, zda je možné je projít, analyzovat a digitalizovat (vyfotit) vhodná místa krok za krokem, jak projíždí řidič daným úsekem. Rozdělte třídu do skupin a nechte skupiny vybrat si vhodnou trasu. Promyslete a klidně nechte děti navrhnout, jak efektivně projít jednotlivé trasy. Připravte si potřebné technologie, dohodněte se ve skupině, kdo bude zastávat možné role: fotograf (fotografuje režisérem navržená a všemi odsouhlasená místa), režisér (hledá optimální pozici, pohled pro fotografa), bezpečák (hlídá, aby bylo fotografováno bezpečně a všichni se bezpečně pohybovali po trase), trasér (vede členy skupiny optimálně po trase, má o ní přehled), hlídač pravidel a času (hlídá dohodnutá pravidla a upozorňuje na jejich existenci či porušení).

Postupně procházejte trasou a ve spolupráci ve skupině fotografujte jednotlivé dopravní značky tak, jak se s nimi potkává řidič jedoucí po dané trase. 

Jakmile ukončíte sběr dat (fotografií) po trase, ověřte, co jednotlivé dopravní značky znamenají – vyhledejte jejich význam (pro rozpoznání významu fotografie můžete použít aplikaci Google Lens). Vytvořte si vhodnou tabulku, do které budete zapisovat: název dopravní značky; význam značky; jak se chová řidič, který se značkou řídí. Tabulku si sami navrhněte a zapisujte do ní vyhledané informace. 

Po dokončení tabulky prodiskutujte a rozhodněte ve skupině, která dopravní značka (značky) má (mají) pro bezpečnost největší význam.

Připravte si prezentaci trasy a dopravních značek. Prezentaci dramatizujte jako jízdu řidiče danou trasou, který se řídí jednotivými značkami. Značky k řidiči promlouvají svým významem. Každý člen skupiny má v dramatizaci svou roli.

Reflexe

Diskutujte na základě následujících otázek: Co jste si na své práci uvědomili? Jak vnímáte dopravní systém ve své obci, městě a jeho ochranu ve vztahu k chodcům? Jak jste si svou práci užili? Co vše jste se naučili? 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel podobné formy práce, spolupráci skupin, formy prezentací. Obdobně mám zkušenosti ze své výuky, kdy mapujeme naše město, sbíráme potřebná data a následně s nimi pracujeme. Rozhodně chci doporučit popsaný záměr, který si každý pedagog upraví dle svých podmínek a zkušeností z práce dětí.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.