Odborný článek

Cestovatelský blog

Anotace

Chystáte se na exkurzi, výlet, návštěvu muzea, divadla či jiného místa? Využijte cestu jako inspirativní prostředí pro sepsání společného „cestovatelského blogu“. Vytvořte pro své žáky příležitost zaznamenat klíčové okamžiky vaší akce, chronologicky setříděné a seřazené. Zaměřte se na aplikaci a procvičování jazyka, příběhu, vyprávění, popisu či deníku.

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si žáci poskytli vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Tematický okruh: místo, kde žijeme 

Očekávané výstupy:

  • ČJS-3-1-02 začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě)
  • ČJS-5-1-04 vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam
  • ČJS-5-2-01 vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
  • ČJS-3-3-01 využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
  • ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu
  • ČJS-5-3-02 využívá knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti
  • ČJS-3-4-01 pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
  • ČJS-3-4-02 roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě

Vzdělávací obor: český jazyk a literatura

  • ČJL-3-1-01 plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
  • ČJL-3-1-02 porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti
  • ČJL-3-1-10 píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení
  • ČJL-5-2-07 užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje
  • ČJL-3-3-04 pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých
  • schopností

Pozn. Naplnění uvedených očekávaných výstupů je vázáno na obsah a zaměření konkrétní akce, výletu či exkurze.

Časová dotace:

  • Výuka: 2x 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky: mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, služba Google dokument – hlasové zadávání, Gboard – hlasové zadávání

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: stavba vyprávění, popis, příběh, využívání konstrukce vět, výběr klíčových slov a jejich záznam, práce s textem, čtení s porozuměním
  • Digitální: základní přehled – testování záznamu hlasu a přepisu mluveného slova na text (je součást klávesnice mobilního zařízení či funkce hlasové zadávání Google dokumentů)

Vzdělávací cíle:

  • Sestavit cílový text o vybraném místě, lokalitě, historických a kulturních památkách, událostech, cestě či formě např. exkurze, výletu.
  • Vytvořit strukturu dokumentu, jeho rozdělení na části, které umožňují zapojit jednotlivým žákům – členům skupin –, a nastavit tak princip spolupráce v rámci skupiny, třídy.
  • Sestavit společný textový dokument formou BLOGu, a to na principu hlasového zadávání textu.
  • Naučit se ovládat hlasové zadávání textu, kontrolovat a revidovat vznikající text, posílit dovednost čtení s porozuměním.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí základní dovednost práce s digitálním dokumentem a jeho vytvářením. Cílem je vznik digitálního obsahu a jeho sdílení s ostatními spolužáky. Základ práce se opírá o textový přepis mluveného slova, jeho revize a uložení do struktury šablony dokumentu, která slouží ostatním spolužákům skupiny či třídy. Významným okruhem digitální dovednosti je práce s digitálními prostředky, webovými či mobilními aplikacemi typu dokument, hlasové zadávání (součást Google dokumentů) či nástroj klávesnice mobilního telefonu (viz např. klávesnice Gboard) a orientace ve vznikajícím textu a jeho následné úpravy.

Metodická poznámka:

  • Aktivitu si upravte podle dovedností a věku dětí. Je možné pracovat individuálně, či dle potřeb nastavit pracovní skupiny, aby výsledný blog byl dílem skupiny – spolupracujícího týmu. Skupiny mají potenciál vzájemně se učit, pomáhat si v nově získávaných dovednostech a podporovat se při společné tvorbě textu, resp. BLOGu.
  • Podstatná je diskuze a spolupráce ve třídě/skupině při rozdělení úkolů a dohledání klíčových informací ohledně daného místa, lokality, historické a kulturní památky, události či cesty atd., které jsou zdrojem „blogování“ – vytvoření vhodných textů. Nalezení informací, záznam dějů a jejich zpracování vytváří základní obsah částí blogu.
  • Pro diktované části BLOGu doporučuji vytvoření miniscénáře – struktury, která povede vytvářený text, dá mu potřebný směr. Autor „textu“ tak ví, co chce sdělit, čím začne a čím skončí. Další už jsou úpravy přepsaných textů.
  • BLOG je samozřejmě možné zprovoznit na běžném online dokumentu a tím může prezentační forma blogu skončit. Můžete ale obsah přesunout na vyšší úroveň do nabízených blogovacích prostředí blogger.com či sites.google.com, která jsou vázána na Google účet. Pokud jej žáci prostřednictvím školy mají, je to jednoduché. Pokud ne, je potřeba prostředí otevřít pomocí účtu připraveného učitelem. Prostředí Bloggeru je profesionálnější a umožňuje snadné komentování. Prostředí Google Sites vyžaduje trochu zručnosti a seznámení předem. Samozřejmě je možné rozhodnout se i pro jiná blogovací prostředí.
  • Velkou příležitostí je práce s pravidly. Osvědčuje se vytvořit prostor, kde pravidla vytváří děti a učitel proces moderuje. Základní oblastí může být bezpečné prostředí – užívání zvolených technologií, např. online dokumentů, spolupráce ve skupině, která vede k cíli, a další. Je jen na vás, co jsou ta „krizová místa“, v nichž předem nastavená společně formovaná pravidla mohou pomoci.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Debatujte na základě otázek, například: Co je to BLOG? Jak se vytváří? K čemu může být BLOG užitečný? Proč jej lidé tvoří?

Odpovědi můžete zaznamenávat

  • na promítanou online tabuli,
  • na tabuli ve třídě,
  • do online dokumentu, který mají žáci zobrazen ve třídě.

Záznam můžete provádět společně v rámci třídy, ve skupinách či individuálně, a pak vše propojit. Zároveň si připravte ukázky typických BLOGů.

Uvědomění

Společně se ve třídě dohodněte, k jaké příležitosti BLOG využijete. (Může to být chystaný výlet, exkurze, návštěva muzea, kulturní akce apod.)

Jakmile budete mít jasno, s jakou akcí svůj BLOG spojíte, rozvrhněte si společně ve třídě celou akci na jednotlivé části. Například půjde-li o dané místo jeho faktografii, forma např. exkurze, mohou být její části => cesta na místo a zpět; průběh exkurze; co jsme se dozvěděli a naučili; co jsme zažili; případně další => drobné zážitky exkurze; drobné přešlapy z cest apod.

Podle potřeb rozdělte třídu do skupin (či na jednotlivce) a nechte je rozebrat si oblasti, které budou „blogersky“ mapovat a v souvislosti s kterými budou zaznamenávat události a informace. Jakmile budou mít skupiny vybráno, nastavte si, jak budou pracovat, na co se budou zaměřovat, případně jaké otázky si budou klást.

Například k oblasti „cesta na místo a zpět“ to může být: jak cesta probíhá – jak jedeme, co se po cestě bude dít, kdo co zažívá, co děje kolem cesty, kudy jedeme – jakými místy, co se zde nachází…

Na základě tohoto rozboru si jednotlivé skupiny rozhodnou, kterým oblastem se budou ve svém BLOGu věnovat a kdo ze spolužáků bude konkrétní oblast zpracovávat. Zároveň se dohodněte a ukažte si, jak mají být průběžné poznámky zpracovávány:

  • běžná textová poznámka do dokumentu psaná na klávesnici,
  • diktovaná poznámka jako audiozáznam,
  • diktovaná poznámka s přepisem na text (např. klávesnice Gboard, hlasové zadávání v Google dokumentu).

Doporučuji dané možnosti s dětmi vyzkoušet, aby pak dokázaly zvolit způsob, který je pro ně nejvhodnější.

A nyní už zbývá jen vyrazit na cestu, exkurzi či výlet a pořizovat záznamy podle nastaveného plánu skupin a jednotlivců.

Jakmile bude po akci a všechny záznamy budou zpracované, přistupte k finálnímu sestavení dokumentů.

  • Jednotlivé poznámky upravte do ucelených článků či je spojte do jednoho dokumentu, pokud je to záměrem.
  • Ve skupině se dohodněte, v jakém pořadí budou jednotlivé články publikovány.
  • Mezi skupinami či v rámci skupiny si články vzájemně přečtěte a zkontrolujte. Případné připomínky zapracujte do finálních textů.
  • Rozhodněte dle spokojenosti s výslednými články o způsobu jejich prezentování v online prostředí – viz Blogger, Google Sites ad.
  • Jednotlivé články můžete vytisknout a umístit na společnou nástěnku či jinou plochu.

Reflexe

Ve skupinách prezentujte BLOG či jednotlivé články.

Reflektujte a diskutujte na základě následujících otázek: Co vám zpracování obsahu BLOGu a práce na jednotlivých oblastech přinesly? Co jste si při své práci uvědomili? Jak jste si svou práci užili? Co vše jste se naučili?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel obdobnou formu práce, spolupráci skupin, záznam textů do dokumentu, nastavení struktury záznamů BLOGu včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme s online dokumenty, hlasovým zadáváním textů a s prací skupin. Doporučuji upravit si popsaný záměr dle svých podmínek a vlastní zkušenosti s prací s dětmi.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.