Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ
Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si žáci poskytli vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)
Vzdělávací obor: člověk a jeho svět
Tematický okruh: místo, kde žijeme
Očekávané výstupy:
Vzdělávací obor: český jazyk a literatura
Pozn. Naplnění uvedených očekávaných výstupů je vázáno na obsah a zaměření konkrétní akce, výletu či exkurze.
Časová dotace:
Pomůcky: mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, služba Google dokument – hlasové zadávání, Gboard – hlasové zadávání
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Aktivita nabízí základní dovednost práce s digitálním dokumentem a jeho vytvářením. Cílem je vznik digitálního obsahu a jeho sdílení s ostatními spolužáky. Základ práce se opírá o textový přepis mluveného slova, jeho revize a uložení do struktury šablony dokumentu, která slouží ostatním spolužákům skupiny či třídy. Významným okruhem digitální dovednosti je práce s digitálními prostředky, webovými či mobilními aplikacemi typu dokument, hlasové zadávání (součást Google dokumentů) či nástroj klávesnice mobilního telefonu (viz např. klávesnice Gboard) a orientace ve vznikajícím textu a jeho následné úpravy.
Metodická poznámka:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Debatujte na základě otázek, například: Co je to BLOG? Jak se vytváří? K čemu může být BLOG užitečný? Proč jej lidé tvoří?
Odpovědi můžete zaznamenávat
Záznam můžete provádět společně v rámci třídy, ve skupinách či individuálně, a pak vše propojit. Zároveň si připravte ukázky typických BLOGů.
Uvědomění
Společně se ve třídě dohodněte, k jaké příležitosti BLOG využijete. (Může to být chystaný výlet, exkurze, návštěva muzea, kulturní akce apod.)
Jakmile budete mít jasno, s jakou akcí svůj BLOG spojíte, rozvrhněte si společně ve třídě celou akci na jednotlivé části. Například půjde-li o dané místo jeho faktografii, forma např. exkurze, mohou být její části => cesta na místo a zpět; průběh exkurze; co jsme se dozvěděli a naučili; co jsme zažili; případně další => drobné zážitky exkurze; drobné přešlapy z cest apod.
Podle potřeb rozdělte třídu do skupin (či na jednotlivce) a nechte je rozebrat si oblasti, které budou „blogersky“ mapovat a v souvislosti s kterými budou zaznamenávat události a informace. Jakmile budou mít skupiny vybráno, nastavte si, jak budou pracovat, na co se budou zaměřovat, případně jaké otázky si budou klást.
Například k oblasti „cesta na místo a zpět“ to může být: jak cesta probíhá – jak jedeme, co se po cestě bude dít, kdo co zažívá, co děje kolem cesty, kudy jedeme – jakými místy, co se zde nachází…
Na základě tohoto rozboru si jednotlivé skupiny rozhodnou, kterým oblastem se budou ve svém BLOGu věnovat a kdo ze spolužáků bude konkrétní oblast zpracovávat. Zároveň se dohodněte a ukažte si, jak mají být průběžné poznámky zpracovávány:
Doporučuji dané možnosti s dětmi vyzkoušet, aby pak dokázaly zvolit způsob, který je pro ně nejvhodnější.
A nyní už zbývá jen vyrazit na cestu, exkurzi či výlet a pořizovat záznamy podle nastaveného plánu skupin a jednotlivců.
Jakmile bude po akci a všechny záznamy budou zpracované, přistupte k finálnímu sestavení dokumentů.
Reflexe
Ve skupinách prezentujte BLOG či jednotlivé články.
Reflektujte a diskutujte na základě následujících otázek: Co vám zpracování obsahu BLOGu a práce na jednotlivých oblastech přinesly? Co jste si při své práci uvědomili? Jak jste si svou práci užili? Co vše jste se naučili?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel obdobnou formu práce, spolupráci skupin, záznam textů do dokumentu, nastavení struktury záznamů BLOGu včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme s online dokumenty, hlasovým zadáváním textů a s prací skupin. Doporučuji upravit si popsaný záměr dle svých podmínek a vlastní zkušenosti s prací s dětmi.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025