Odborný článek

Netiketa

Anotace

Jaká existují kolem nás pravidla? Čím nám slouží a v čem pomáhají? Proč je dobré se pravidly řídit? Řešíme problematiku související s online a offline pravidly, jejich potřebou, významem. Učíme se pravidla nastavit, diskutovat o nich a vnímat, co je a není v souladu s nimi.

Netiketa                                 

Cíl: Porozumět smyslu pravidel v online i offline prostředí, v čem a proč je máme, čemu nám slouží. Rozlišit, co je a není v rámci pravidel. Nastavit si vlastní pravidla.

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Tematický okruh: (Specifikací vybraných míst, oblastí, regionů apod. můžeme posouvat níže uvedené tematické okruhy či očekávané výstupy.)

Informatika

  • KOMPETENCE PRACOVNÍ
    • … dodržuje vymezená pravidla…
  • ČESKÝ JAZYK A LITERATURA
    • ČJL-3-1-03 respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru
  • DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE
    • I-5-4-03 dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro práci s digitálními technologiemi
  • INFORMAČNÍ SYSTÉMY
    • I-9-3-03 vymezí problém a určí, jak při jeho řešení využije evidenci dat; na základě doporučeného i vlastního návrhu sestaví tabulku pro evidenci dat a nastaví pravidla a postupy pro práci se záznamy v evidenci dat
  • LIDÉ KOLEM NÁS
    • ČJS-3-2-01p dodržuje základní pravidla společenského chování
  • TĚLESNÁ VÝCHOVA
    • TV-5-1-06 jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí jevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje; respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví
  • PŘÍPRAVA POKRMŮ
    • ČSP-5-4-03p dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování při stolování
  • DRAMATICKÁ VÝCHOVA
    • DV-3-1-02 rozlišuje herní a reálnou situaci; přijímá pravidla hry; vstupuje do jednoduchých rolí a přirozeně v nich jedná

Časová dotace:

  • Výuka: 1× 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky:

mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, připravené online šablony dokumentů ke zpracování skupinami

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: práce s pravidly
  • Digitální: povědomí o možnostech komunikace online a offline
  • Tematické okruhy: komunikace, pravidla a jejich dodržování

Vzdělávací cíle:

  • Vnímat pravidla, jejich význam, vliv a přínos.
  • Uvědomit si potřebu pravidel a jejich dodržování.
  • Formovat postoj k pravidlům.
  • Naučit se pravidla nastavovat a formovat.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí základní dovednosti v oblasti potřeby pravidel, jejich respektování nejen v online, ale i offline komunikaci. Jak a proč pravidla respektovat, co mi dodržování pravidel přinese, jak a proč je důležité pravidla nastavovat a formovat.

Metodická poznámka: 

  • Zásadní částí aktivity je zpracování vlastních pravidel. Aktivita se nejprve zaměřuje na uvědomění významu pravidel a osobního významu a přínosu v případě jejich dodržování. Dále se soustředí na dovednost vytváření vlastních pravidel a jejich nastavování.
  • Aktivitu si tematicky i dovednostně upravte podle věku dětí. Je možné pracovat individuálně, ale doporučuji ji nastavit do několika pracovních skupin. Skupiny vytváří větší dynamiku a mají potenciál k vrstevnickému učení novým dovednostem.
  • S texty, které máte v příloze a které obsahují výroky o internetu a jeho komunikačních službách, můžete pracovat následovně:
    • rozdělit výroky na části – ty zadat jednotlivým skupinám;
    • ponechat výroky vcelku, ale nechat skupiny vybrat si ty, na které chtějí reagovat;
    • postupovat stejným směrem z jiného místa – každá skupina začne práci z jiného místa a pohybuje se „v kruhu“.
  • Po představení práce doporučuji navrhnout pravidla spolupráce, jak to bude ve skupině vypadat. Zároveň můžete naplnění pravidel v závěru práce reflektovat.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Připomeňte si pravidla, se kterými se v životě setkáváte. Prodiskutujte, proč jsou pojmenovaná pravidla a jejich dodržování důležité. Co jejich dodržování přináší, v čem nám to pomáhá, co to může zabezpečovat. Diskutované výstupy můžete zaznamenávat na společnou tabuli ve třídě, aby je žáci měli na očích.

Zkuste mezi dětmi položit následující otázky a diskutovat:

  • Jak by vypadala hra bez pravidel?
  • Jak by vypadala doprava na silnicích, kdyby každý jezdil, jak chce?
  • Jak se cítíte, když někdo nedodržuje pravidla?
  • Jaký vliv na dodržování pravidel může mít to, že si je společně dohodneme, nastavíme?

(Informace zaznamenávejte, můžete se k nim při práci či závěrečné reflexi vracet, potvrzovat je, či vyvracet.)

Uvědomění

  • Rozdělte se na několik pracovních skupin ve třídě (při větším počtu dětí je možné skupiny zdvojit).
  • Spusťte si prohlížeč a otevřete online dokument s výroky na internetu. Dle dohody s učitelem si nastavte práci skupin:
    • všechny skupiny pracují na všem od stejného výroku či od jiných míst s návratem na start;
    • skupiny mají rozdělenu práci na dokumentu – každá skupina má svou část;
    • skupiny reagují jen na ty výroky, které považují za zásadní;
    • jiné možnosti…

Náhled výroků:

  • Postupně ve skupině procházejte jednotlivé výroky dle dohody s učitelem, pročítejte je, a pokud je vnímáte za zásadní, označte je zatržením:
    • ?Kde plně souhlasíte s výrokem.
    • ?Kde se shodujete, že takhle ne!
  • Jakmile budete hotovi, označte 8 výroků, které ve skupině vnímáte za zcela zásadní a přáli byste si, aby se jimi lidé na internetu řídili. (Můžete vybarvit pozadí buňky/textu či práci vytisknout a označit ručně.)
  • Otevřete diskuzi v rámci třídy, kdy každá skupina prezentuje svých 8 zásadních výroků a sděluje, proč si je vybrala a v čem jsou podle ní zásadní.

Vytvořte pro každou skupinu jeden online dokument, např. PATERO NETIKETY.

  • Procházejte ve skupině vámi označené zásadní výroky a na základě této zkušenosti formulujte pět vlastních pravidel netikety – PATERO NETIKETY.

Výsledek můžete zapisovat např. do takového sdíleného dokumentu:

  • Své PATERO NETIKETY prezentujte ostatním spolužákům tak, aby dokázali přijmout vaši netiketu a řídit se jí.

(V rámci skupinové práce je možné ve sdíleném dokumentu jednotlivá patera vzájemně mezi skupinami strukturovaně komentovat vkládáním komentářů – např.: co bychom do svého patera přidali, čemu nerozumíme a je nutné to vysvětlit, co dalšího navrhujete apod.)

Reflexe

  • Společně si ve třídě reflektujte: Co má vliv na dodržování pravidel?
    • Co jste si při práci s pravidly uvědomili?
    • Co vše má vliv na rozhodování o přijetí a respektování pravidel?
    • Jaký může být rozdíl mezi vlastními pravidly a pravidly sestavenými někým cizím?
    • Proč jsou pravidla na internetu důležitá?

Na závěr společně ve třídě odpovězte na otázku: CO VŠE JSME SE NAUČILI?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel dané formy práce, spolupráci skupin, komentování, debatování a vkládání komentářů do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme a spolupracujeme v online prostředí s dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji si popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušeností z práce s dětmi.

Další související materiály:

Pracovní texty jsou převzaty z projektu In-Generation, části Slušně a zodpovědně:

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
3.78 MB
PDF
texty netiketa
Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/