Netiketa
Cíl: Porozumět smyslu pravidel v online i offline prostředí, v čem a proč je máme, čemu nám slouží. Rozlišit, co je a není v rámci pravidel. Nastavit si vlastní pravidla.
Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ
Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)
Vzdělávací obor: člověk a jeho svět
Tematický okruh: (Specifikací vybraných míst, oblastí, regionů apod. můžeme posouvat níže uvedené tematické okruhy či očekávané výstupy.)
Informatika
- KOMPETENCE PRACOVNÍ
- … dodržuje vymezená pravidla…
- ČESKÝ JAZYK A LITERATURA
- ČJL-3-1-03 respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru
- DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE
- I-5-4-03 dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro práci s digitálními technologiemi
- INFORMAČNÍ SYSTÉMY
- I-9-3-03 vymezí problém a určí, jak při jeho řešení využije evidenci dat; na základě doporučeného i vlastního návrhu sestaví tabulku pro evidenci dat a nastaví pravidla a postupy pro práci se záznamy v evidenci dat
- LIDÉ KOLEM NÁS
- ČJS-3-2-01p dodržuje základní pravidla společenského chování
- TĚLESNÁ VÝCHOVA
- TV-5-1-06 jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí jevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje; respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví
- PŘÍPRAVA POKRMŮ
- ČSP-5-4-03p dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování při stolování
- DRAMATICKÁ VÝCHOVA
- DV-3-1-02 rozlišuje herní a reálnou situaci; přijímá pravidla hry; vstupuje do jednoduchých rolí a přirozeně v nich jedná
Časová dotace:
- Výuka: 1× 45 minut
- Příprava: 20 minut
Pomůcky:
mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, připravené online šablony dokumentů ke zpracování skupinami
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
- Oborové: práce s pravidly
- Digitální: povědomí o možnostech komunikace online a offline
- Tematické okruhy: komunikace, pravidla a jejich dodržování
Vzdělávací cíle:
- Vnímat pravidla, jejich význam, vliv a přínos.
- Uvědomit si potřebu pravidel a jejich dodržování.
- Formovat postoj k pravidlům.
- Naučit se pravidla nastavovat a formovat.
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Aktivita nabízí základní dovednosti v oblasti potřeby pravidel, jejich respektování nejen v online, ale i offline komunikaci. Jak a proč pravidla respektovat, co mi dodržování pravidel přinese, jak a proč je důležité pravidla nastavovat a formovat.
Metodická poznámka:
- Zásadní částí aktivity je zpracování vlastních pravidel. Aktivita se nejprve zaměřuje na uvědomění významu pravidel a osobního významu a přínosu v případě jejich dodržování. Dále se soustředí na dovednost vytváření vlastních pravidel a jejich nastavování.
- Aktivitu si tematicky i dovednostně upravte podle věku dětí. Je možné pracovat individuálně, ale doporučuji ji nastavit do několika pracovních skupin. Skupiny vytváří větší dynamiku a mají potenciál k vrstevnickému učení novým dovednostem.
- S texty, které máte v příloze a které obsahují výroky o internetu a jeho komunikačních službách, můžete pracovat následovně:
- rozdělit výroky na části – ty zadat jednotlivým skupinám;
- ponechat výroky vcelku, ale nechat skupiny vybrat si ty, na které chtějí reagovat;
- postupovat stejným směrem z jiného místa – každá skupina začne práci z jiného místa a pohybuje se „v kruhu“.
- Po představení práce doporučuji navrhnout pravidla spolupráce, jak to bude ve skupině vypadat. Zároveň můžete naplnění pravidel v závěru práce reflektovat.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Připomeňte si pravidla, se kterými se v životě setkáváte. Prodiskutujte, proč jsou pojmenovaná pravidla a jejich dodržování důležité. Co jejich dodržování přináší, v čem nám to pomáhá, co to může zabezpečovat. Diskutované výstupy můžete zaznamenávat na společnou tabuli ve třídě, aby je žáci měli na očích.
Zkuste mezi dětmi položit následující otázky a diskutovat:
- Jak by vypadala hra bez pravidel?
- Jak by vypadala doprava na silnicích, kdyby každý jezdil, jak chce?
- Jak se cítíte, když někdo nedodržuje pravidla?
- Jaký vliv na dodržování pravidel může mít to, že si je společně dohodneme, nastavíme?
(Informace zaznamenávejte, můžete se k nim při práci či závěrečné reflexi vracet, potvrzovat je, či vyvracet.)
Uvědomění
- Rozdělte se na několik pracovních skupin ve třídě (při větším počtu dětí je možné skupiny zdvojit).
- Spusťte si prohlížeč a otevřete online dokument s výroky na internetu. Dle dohody s učitelem si nastavte práci skupin:
- všechny skupiny pracují na všem od stejného výroku či od jiných míst s návratem na start;
- skupiny mají rozdělenu práci na dokumentu – každá skupina má svou část;
- skupiny reagují jen na ty výroky, které považují za zásadní;
- jiné možnosti…
Náhled výroků:
- Postupně ve skupině procházejte jednotlivé výroky dle dohody s učitelem, pročítejte je, a pokud je vnímáte za zásadní, označte je zatržením:
- ?Kde plně souhlasíte s výrokem.
- ?Kde se shodujete, že takhle ne!
- Jakmile budete hotovi, označte 8 výroků, které ve skupině vnímáte za zcela zásadní a přáli byste si, aby se jimi lidé na internetu řídili. (Můžete vybarvit pozadí buňky/textu či práci vytisknout a označit ručně.)
- Otevřete diskuzi v rámci třídy, kdy každá skupina prezentuje svých 8 zásadních výroků a sděluje, proč si je vybrala a v čem jsou podle ní zásadní.
Vytvořte pro každou skupinu jeden online dokument, např. PATERO NETIKETY.
- Procházejte ve skupině vámi označené zásadní výroky a na základě této zkušenosti formulujte pět vlastních pravidel netikety – PATERO NETIKETY.
Výsledek můžete zapisovat např. do takového sdíleného dokumentu:
- Své PATERO NETIKETY prezentujte ostatním spolužákům tak, aby dokázali přijmout vaši netiketu a řídit se jí.
(V rámci skupinové práce je možné ve sdíleném dokumentu jednotlivá patera vzájemně mezi skupinami strukturovaně komentovat vkládáním komentářů – např.: co bychom do svého patera přidali, čemu nerozumíme a je nutné to vysvětlit, co dalšího navrhujete apod.)
Reflexe
- Společně si ve třídě reflektujte: Co má vliv na dodržování pravidel?
- Co jste si při práci s pravidly uvědomili?
- Co vše má vliv na rozhodování o přijetí a respektování pravidel?
- Jaký může být rozdíl mezi vlastními pravidly a pravidly sestavenými někým cizím?
- Proč jsou pravidla na internetu důležitá?
Na závěr společně ve třídě odpovězte na otázku: CO VŠE JSME SE NAUČILI?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel dané formy práce, spolupráci skupin, komentování, debatování a vkládání komentářů do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme a spolupracujeme v online prostředí s dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji si popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušeností z práce s dětmi.
Další související materiály:
Pracovní texty jsou převzaty z projektu In-Generation, části Slušně a zodpovědně: