Odborný článek

Netiketa

Anotace

Jaká existují kolem nás pravidla? Čím nám slouží a v čem pomáhají? Proč je dobré se pravidly řídit? Řešíme problematiku související s online a offline pravidly, jejich potřebou, významem. Učíme se pravidla nastavit, diskutovat o nich a vnímat, co je a není v souladu s nimi.

Netiketa                                 

Cíl: Porozumět smyslu pravidel v online i offline prostředí, v čem a proč je máme, čemu nám slouží. Rozlišit, co je a není v rámci pravidel. Nastavit si vlastní pravidla.

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Tematický okruh: (Specifikací vybraných míst, oblastí, regionů apod. můžeme posouvat níže uvedené tematické okruhy či očekávané výstupy.)

Informatika

  • KOMPETENCE PRACOVNÍ
    • … dodržuje vymezená pravidla…
  • ČESKÝ JAZYK A LITERATURA
    • ČJL-3-1-03 respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru
  • DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE
    • I-5-4-03 dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro práci s digitálními technologiemi
  • INFORMAČNÍ SYSTÉMY
    • I-9-3-03 vymezí problém a určí, jak při jeho řešení využije evidenci dat; na základě doporučeného i vlastního návrhu sestaví tabulku pro evidenci dat a nastaví pravidla a postupy pro práci se záznamy v evidenci dat
  • LIDÉ KOLEM NÁS
    • ČJS-3-2-01p dodržuje základní pravidla společenského chování
  • TĚLESNÁ VÝCHOVA
    • TV-5-1-06 jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí jevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje; respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví
  • PŘÍPRAVA POKRMŮ
    • ČSP-5-4-03p dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování při stolování
  • DRAMATICKÁ VÝCHOVA
    • DV-3-1-02 rozlišuje herní a reálnou situaci; přijímá pravidla hry; vstupuje do jednoduchých rolí a přirozeně v nich jedná

Časová dotace:

  • Výuka: 1× 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky:

mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, připravené online šablony dokumentů ke zpracování skupinami

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: práce s pravidly
  • Digitální: povědomí o možnostech komunikace online a offline
  • Tematické okruhy: komunikace, pravidla a jejich dodržování

Vzdělávací cíle:

  • Vnímat pravidla, jejich význam, vliv a přínos.
  • Uvědomit si potřebu pravidel a jejich dodržování.
  • Formovat postoj k pravidlům.
  • Naučit se pravidla nastavovat a formovat.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí základní dovednosti v oblasti potřeby pravidel, jejich respektování nejen v online, ale i offline komunikaci. Jak a proč pravidla respektovat, co mi dodržování pravidel přinese, jak a proč je důležité pravidla nastavovat a formovat.

Metodická poznámka: 

  • Zásadní částí aktivity je zpracování vlastních pravidel. Aktivita se nejprve zaměřuje na uvědomění významu pravidel a osobního významu a přínosu v případě jejich dodržování. Dále se soustředí na dovednost vytváření vlastních pravidel a jejich nastavování.
  • Aktivitu si tematicky i dovednostně upravte podle věku dětí. Je možné pracovat individuálně, ale doporučuji ji nastavit do několika pracovních skupin. Skupiny vytváří větší dynamiku a mají potenciál k vrstevnickému učení novým dovednostem.
  • S texty, které máte v příloze a které obsahují výroky o internetu a jeho komunikačních službách, můžete pracovat následovně:
    • rozdělit výroky na části – ty zadat jednotlivým skupinám;
    • ponechat výroky vcelku, ale nechat skupiny vybrat si ty, na které chtějí reagovat;
    • postupovat stejným směrem z jiného místa – každá skupina začne práci z jiného místa a pohybuje se „v kruhu“.
  • Po představení práce doporučuji navrhnout pravidla spolupráce, jak to bude ve skupině vypadat. Zároveň můžete naplnění pravidel v závěru práce reflektovat.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Připomeňte si pravidla, se kterými se v životě setkáváte. Prodiskutujte, proč jsou pojmenovaná pravidla a jejich dodržování důležité. Co jejich dodržování přináší, v čem nám to pomáhá, co to může zabezpečovat. Diskutované výstupy můžete zaznamenávat na společnou tabuli ve třídě, aby je žáci měli na očích.

Zkuste mezi dětmi položit následující otázky a diskutovat:

  • Jak by vypadala hra bez pravidel?
  • Jak by vypadala doprava na silnicích, kdyby každý jezdil, jak chce?
  • Jak se cítíte, když někdo nedodržuje pravidla?
  • Jaký vliv na dodržování pravidel může mít to, že si je společně dohodneme, nastavíme?

(Informace zaznamenávejte, můžete se k nim při práci či závěrečné reflexi vracet, potvrzovat je, či vyvracet.)

Uvědomění

  • Rozdělte se na několik pracovních skupin ve třídě (při větším počtu dětí je možné skupiny zdvojit).
  • Spusťte si prohlížeč a otevřete online dokument s výroky na internetu. Dle dohody s učitelem si nastavte práci skupin:
    • všechny skupiny pracují na všem od stejného výroku či od jiných míst s návratem na start;
    • skupiny mají rozdělenu práci na dokumentu – každá skupina má svou část;
    • skupiny reagují jen na ty výroky, které považují za zásadní;
    • jiné možnosti…

Náhled výroků:

  • Postupně ve skupině procházejte jednotlivé výroky dle dohody s učitelem, pročítejte je, a pokud je vnímáte za zásadní, označte je zatržením:
    • ?Kde plně souhlasíte s výrokem.
    • ?Kde se shodujete, že takhle ne!
  • Jakmile budete hotovi, označte 8 výroků, které ve skupině vnímáte za zcela zásadní a přáli byste si, aby se jimi lidé na internetu řídili. (Můžete vybarvit pozadí buňky/textu či práci vytisknout a označit ručně.)
  • Otevřete diskuzi v rámci třídy, kdy každá skupina prezentuje svých 8 zásadních výroků a sděluje, proč si je vybrala a v čem jsou podle ní zásadní.

Vytvořte pro každou skupinu jeden online dokument, např. PATERO NETIKETY.

  • Procházejte ve skupině vámi označené zásadní výroky a na základě této zkušenosti formulujte pět vlastních pravidel netikety – PATERO NETIKETY.

Výsledek můžete zapisovat např. do takového sdíleného dokumentu:

  • Své PATERO NETIKETY prezentujte ostatním spolužákům tak, aby dokázali přijmout vaši netiketu a řídit se jí.

(V rámci skupinové práce je možné ve sdíleném dokumentu jednotlivá patera vzájemně mezi skupinami strukturovaně komentovat vkládáním komentářů – např.: co bychom do svého patera přidali, čemu nerozumíme a je nutné to vysvětlit, co dalšího navrhujete apod.)

Reflexe

  • Společně si ve třídě reflektujte: Co má vliv na dodržování pravidel?
    • Co jste si při práci s pravidly uvědomili?
    • Co vše má vliv na rozhodování o přijetí a respektování pravidel?
    • Jaký může být rozdíl mezi vlastními pravidly a pravidly sestavenými někým cizím?
    • Proč jsou pravidla na internetu důležitá?

Na závěr společně ve třídě odpovězte na otázku: CO VŠE JSME SE NAUČILI?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel dané formy práce, spolupráci skupin, komentování, debatování a vkládání komentářů do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme a spolupracujeme v online prostředí s dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji si popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušeností z práce s dětmi.

Další související materiály:

Pracovní texty jsou převzaty z projektu In-Generation, části Slušně a zodpovědně:

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
3.78 MB
PDF
texty netiketa

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.