Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Přátelství a mezilidské vztahy
Odborný článek

Přátelství a mezilidské vztahy

4. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Daniel Janata

Anotace

Co je to přátelství, jak se projevuje? Jaký je rozdíl mezi osobním přátelstvím a „přátelstvím“ na sociálních sítích? Zorientovat se ve světě, který nabízí účelová, virtuální či opravdová přátelství.

Přátelství a mezilidské vztahy                                  

Cíl: Sestavit myšlenkovou mapu na téma přátelství – co pro mě znamená, co je projev přátelství. Vytvořit systém hodnot formujících přátelský vztah a dokázat jej rozpoznat.

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Tematický okruh: (Specifikací vybraných míst, oblastí, regionů apod. můžeme posouvat níže uvedené tematické okruhy či očekávané výstupy.)

  • ETICKÁ VÝCHOVA
    • Mezilidské vztahy a komunikace
  • TVOŘIVOST A ZÁKLADY SPOLUPRÁCE
    • elementární prosociálnost – darování, ochota dělit se, povzbuzení, služba, vyjádření soucitu,
    • přátelství
  • INICIATIVA A KOMPLEXNÍ PROSOCIÁLNOST
    • iniciativa a tvořivost – renatalizace, nácvik tvořivosti, prosociální aspekt iniciativy a tvořivosti
    • ve školním prostředí a v rodině, psychická a fyzická pomoc, ochota ke spolupráci, přátelství
  • ČLOVĚK A JEHO SVĚT
    • … učí se vnímat lidi, vztahy mezi nimi…
  • LIDÉ KOLEM NÁS
    • ČJS-5-2-01 vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
  • 5.10.4 TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA
    • TPV-3-1-06 navazuje pozitivní partnerské vztahy v malé skupině
  • OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
    • Mezilidské vztahy
  • MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
    • Lidské vztahy

Časová dotace:

  • Výuka: 1× 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky:

mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, online šablony připravené pro skupiny ke zpracování – sdílení a spolupráci

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: vztahy mezi lidmi – přátelství
  • Digitální: povědomí o sociálních sítích, možnostech komunikace online a offline
  • Tematické okruhy: vztahy mezi lidmi

Vzdělávací cíle:

  • Vnímat, co je to přátelství, čím a jak je formované.
  • Rozlišit různé druhy vztahů a vnímat odlišnosti oproti přátelství.
  • Uvědomit si, čím je přátelství formováno a jak se může projevovat v různých prostředích.
  • Pochopit rozdíly mezi reálným přátelstvím a virtuálním „přátelstvím“.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí základní hlubší míru vnímání dnešních vztahů, které jsou formovány různými prostředími včetně digitálního. „Přátelé“ na internetu a přátelé kolem mě – jaké jsou mezi nimi rozdíly, jak se mohou oba typy přátelství projevovat, co od nich můžeme očekávat? Jakou digitální komunikací se mohou vztahy mezi lidmi projevovat? Jak je poznáme?

Metodická poznámka:

  • Zásadním tématem aktivity jsou mezilidské vztahy, komunikace, která je formuje, prostředí, kde se přátelství a ostatní mezilidské vztahy utváří. Pozornost věnujte rozdílům prostředí osobního a virtuálního, chcete-li neosobního. Debatujte s dětmi v rámci celé třídy či ve skupinách.
  • Aktivitu tematicky i dovednostně upravte podle věku dětí. Je možné pracovat individuálně, ale doporučuji ji nastavit do několika pracovních skupin – například podle prostředí, kde se vztahy mezi dětmi formují – hřiště, škola, rodina, kroužek, chat, digitální hra, sociální sítě apod. Skupiny vytváří větší dynamiku a mají potenciál k vrstevnickému učení novým dovednostem.
  • Pro práci s technologiemi, sdílení práce dětí, efektivnost práce a rozvoj digitální kompetence stačí omezené množství užívaných digitálních technologií, např. jeden notebook či dva tablety do skupiny apod.
  • Po představení práce doporučuji navrhnout pravidla spolupráce, jak to bude ve skupině vypadat. Zároveň můžete pravidla a jejich naplnění v závěru práce reflektovat.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Nalaďme se na téma „opravdové přátelství“.

Představte si, že „pozorujete přátele“ např. své rodiče a jejich přátele. Položte dětem následující otázky a diskutujte s nimi o odpovědích:

  • Co spolu přátelé dělají?
  • Jak spolu přátelé komunikují?
  • Jak si přátelé pomáhají?
  • K čemu přátelství přátele vede, jak je formuje?
  • Co dalšího může osobní přátelství nabízet a vytvářet?
  • Jaké další otázky vás napadají?

Informace zaznamenávejte, můžete se k nim při práci či závěrečné reflexi vracet, potvrzovat si je či vyvracet. Záznam reakcí dětí můžete provádět v prostředí OrgPad.info – ukázka zde:           

Záznamy můžete provádět společně, ale mohou je dělat i samy děti individuálně či pracovní skupiny – každá může pracovat na jedné otázce a následně kolovat na další otázku a doplňovat práci jiných skupin, až projdou všechny skupiny všechny otázky.

Uvědomění

  • Rozdělte se na několik pracovních skupin ve třídě (při větším počtu dětí je možné skupiny zdvojit).
  • Nechte skupiny vybrat si prostředí, která mezilidské vztahy formují, mohou vytvářet přátelství:
    • hřiště – hraní her na hřišti;
    • škola – spolupráce mezi dětmi, společně trávený čas, akce školy;
    • rodina – podpora, organizace, zázemí;
    • kroužek – společný zájem, prostor, aktivity;
    • chat – komunikace, sdílení;
    • digitální hra – společně hraná;
    • sociální sítě – propojení, komunikace, sdílení, reakce;
    • doplňte o vlastní návrhy…

Bylo by dobré, aby si část dětí vybrala „osobní prostředí“ – hřiště, škola, rodina apod. – a část „neosobní prostředí“ – chat, digitální hra, sociální síť apod.

  • Nechte děti ve skupinách krátce prodiskutovat vybrané prostředí, zda mají o něm svou představu, potřebují se na něco zeptat.
  • Pusťte se do práce ve skupinách, v rámci skupiny debatujte nad nastevnými otázkami a zapisujte do sdíleného prostředí, např. OrgPad.info.

Otázky:

  • Jaké situace, okamžiky, příležitosti formují mezilidské vztahy ve vámi vybraném prostředí?
  • Co konkrétně (jaká situace, jaké jednání) může být vyhodnoceno jako přátelské?

Zapsané reakce můžete barevně odlišit, např. zeleně – reakce na první otázku, oranžově – reakce na druhou otázku.

  • Po dokončení nechte skupiny prezentovat následující:
    • proč dané zaznamenali,
    • proč a jaký to má vliv na vztahy – přátelství.

V následující části budou žáci „překlápět“ výroky ze svého prostředí do kategorií osobní prostředí a neosobní prostředí.

Vyberte, případně přeformulujte maximálně 3 situace a vložte je do skupiny osobní prostředí a maximálně 3 situace do skupiny neosobní prostředí. Situace mohou v prostředí existovat, fungovat, rozvíjet mezilidské vztahy a přátelství.

Reflexe

  • Ve skupině si prohlédněte výsledek společné práce – co přináší, vyvolává osobní prostředí a co neosobní prostředí. Poznamenejte si:
    • Co vás napadá, když přemýšlíte o obou prostředích a porovnáváte je?

 

            Svá zjištění můžete zaznamenat např. do prostředí OrgPad.

Na závěr si společně ve třídě odpovězte na otázku: Co vše jsme se dnes naučili?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Osobně jsem vyzkoušel dané formy práce, spolupráci skupin, komentování, debatování a vkládání komentářů do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme a spolupracujeme v online prostředí s dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušeností z práce s dětmi.

Další související materiály:

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.