Žák/žákyně:
Na základě vytvoření dynamického počítačového modelu objevení čísla pí a zjištění dalších informací o něm. Zobrazení čísla pí na kalkulátoru.
Přesnější a efektivnější způsob měření délky kružnice digitální technikou umožní korektnější stanovení matematické konstanty. Využití internetu jako zdroje informací zkrátí čas potřebný k jejímu získání.
Záměrem aktivní práce žáků je zkoumání možné/nemožné změny výsledné hodnoty podílu délky obvodu kružnice a velikosti jejího průměru.
V úloze 1 je třeba žákům pomoci se zápisem vzorce do algebraického okna. Využijeme definované příkazy Obvod (kuželosečka) a Vzdálenost (bod, objekt). Necháme žáky modelovat různé situace a očekáváme od nich myšlenku, že je podíl stále stejný a má asi hodnotu 3,14. Upozornění: v případě použití tabletů je potřeba odlišit klávesnici tabletu od klávesnice online spuštěného programu GeoGebra (označena v obrázku 1). Pracujeme-li online, píšeme příkazy do vstupního řádku pomocí „malé“ klávesnice programu GeoGebra.
Úlohu 2 provádíme s úmyslem zjistit další eventuální počet desetinných míst podílu. Navedeme je tak na hypotézu, že možná ještě ani 15 desetinných míst k určení přesné hodnoty výsledku nestačí.
Před realizací úlohy 3 je vhodné shrnout zjištěné poznatky a zavést číslo pí: podíl obvodu kružnice (kruhu) a jejího (jeho) průměru je vždy stejný a vyjadřujeme jej matematickou konstantou\[ \pi \]. Je důležité zmínit, že se nedá přesně zapsat ani zlomkem a proto se častěji používá symbolické značení, které má zavedeno i kalkulačka.
Další informace necháme žáky vyhledávat na internetu samostatně asi deset minut. Následuje společná diskuze o odpovědích na zadané otázky v úloze 3.
V programu GeoGebra sestrojte libovolnou úsečku AB a kružnici s průměrem AB. Užitím nástroje Vzdálenost stanovte obvod kružnice a délku úsečky AB. Do vstupního řádku algebraického okna programu definujte číslo p jako podíl obvodu kružnice a délky úsečky AB. Jaké číslo vám vyšlo? Měňte v nákresně délku úsečky AB a sledujte, zda se mění/nemění hodnota podílu p.
Do prázdné nákresny zobrazíme úsečku AB. K sestrojení kružnice požadované vlastnosti využijeme nástroje Střed a Kružnice daná středem a poloměrem, pro zobrazení hodnot obvodu kružnice a délky úsečky pak nástroj Vzdálenost. Do vstupního řádku algebraického okna zapíšeme
„p = Obvod (c) : Vzdálenost (A,B)“, viz obr. 2.
Upravte nastavení nástroje Zaokrouhlování na maximální možný počet (15) desetinných míst. Opět dynamicky měňte rozměr úsečky a sledujte případné změny v čísle p. Dokážete vysvětlit, proč se mění jen v některých případech poslední desetinná cifra čísla?
Změnu v počtu zobrazení desetinných míst provedeme volbou Nastavení v nabídce ikony s třemi pruhy umístěné vpravo nahoře, obr. 3.
Po kliknutí v nabídce Nastavení rozvineme nabídku Zaokrouhlování (obr. 4), zvolíme domluvený počet desetinných míst, nastavení uložíme a zobrazené okno zavřeme.
Po změně nastavení se zobrazují všechny číselné hodnoty s vyšší přesností. Manipulací s krajním bodem úsečky AB v nákresně zůstává poměr veličin zapsaný v algebraickém okně vždy stejný (konstantní) kromě poslední zobrazené cifry. To znamená, že v tomto místě dochází k jistému zaokrouhlení a výsledná hodnota má zřejmě ještě vyšší počet desetinných míst.
Už víme, že podíl obvodu a průměru kruhu je vždy konstantní. Konstantu značíme\[ \pi \](čteme „pí“) a nazýváme Ludolfovo číslo.Vyhledejte následující informace:
První úlohu jsme řešili se žáky společně. Slabší žáky jsme podpořili společným vytvořením přehledné tabulky, do které zapisovali konkrétní hodnoty obvodu, průměru a výsledného podílu. Nastavení změny počtu desetinných míst zvládli všichni bez problémů, stejně tak zápis čísla na kalkulátoru. Žáci se zaujetím vyhledávali různé informace o Ludolfově čísle a v závěru hodiny proběhla burza zjištěných informací.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025