Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Propojení výtvarného a hudebního umění
Odborný článek

Propojení výtvarného a hudebního umění

4. 11. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Tato vzdělávací aktivita nás zavede na cestu objevování spojení mezi výtvarným uměním a hudbou. Pomocí webové aplikace Chrome Music Lab budou žáci zkoumat, jak barvy, tvary a linie mohou inspirovat hudbu, a naopak jak hudba může ovlivnit výtvarné vyjadřování. S pomocí interaktivních nástrojů této aplikace budou vytvářet vlastní hudební kompozice a vizuálně zreflektují své myšlenky a pocity. Uvědomí si spojitost mezi hudebním a výtvarným uměním. Prozkoumají, jak různé barvy a tvary ovlivňují naše vnímání hudby.

Úvod

Informace o výukovém materiálu

  • Typ materiálu: hudební a výtvarná výchova
  • Škola: 1. st. ZŠ nebo školy fungující spadající pod § 16 odst. 9 školského zákona
  • Ročník: 1. – 5.
  • Metody: názorně-demonstrační, metody dovednostně-praktické, projektové vyučování

Zařazení

  • Vzdělávací obor: hudební a výtvarná výchova
  • Tematický okruh: interpretace, vlastní tvorba
  • Očekávané výstupy:

a) Žák objevuje vztahy mezi hudbou a barvou.

b) Žák vyjadřuje výtvarnými prostředky svou fantazii, pocity, nálady.

c) Žák se rozvíjí prostřednictvím tvůrčího experimentování.

Mezipředmětové vztahy

  • Vzdělávací obor: informatika – zapojí se do společnosti prostřednictvím digitálních prostředků, zvolí vhodný způsob záznamu informací za pomoci digitálních technologií. Najde a spustí webovou aplikaci.
  • Tematický okruh: tvorba nového digitálního obsahu
  • Očekávané výstupy: Používá digitální technologie k poskytnutí zpětné vazby. Vytváří jednoduchý digitální obsah. Používá digitální technologie k experimentování a ke zdokonalování výuky.
  • Vzdělávací obor: matematika – geometrie v rovině a prostoru
  • Tematický okruh: rovinné útvary
  • Očekávané výstupy: znázorní základní rovinné útvary

Časová dotace

  • Příprava: 5 min.
  • Výuka: 20 min.

Digitální dovednosti

  • Šetrné zacházení s digitálními technologiemi

Požadované vstupní znalosti

  • Žáci by měli umět rozpoznávat a pojmenovávat základní geometrické tvary, jako jsou kruh, čtverec, trojúhelník a obdélník.
  • Žáci by měli znát a umět rozlišovat základní barvy a pojmy jako světlé a tmavé barvy.
  • Žáci by měli mít základní povědomí o tom, co jsou tóny a rytmus a jak se mohou měnit.

Přínos využití digitálních technologií

Žáci aktivně zkoumají různé umělecké prvky a experimentují s nimi s využitím digitálních technologií. Aplikace umožňuje aktivně experimentovat s tvary, barvami a zvuky, žáci získávají okamžitou zpětnou vazbu o tom, jak jejich akce ovlivňují výslednou melodii.

Popis materiálu (vzdělávací aktivity)

Materiál je vhodný pro žáky 1. stupně ZŠ i pro žáky ve školách, třídách, skupinách či odděleních zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona.

Žáci pomocí dotykového displeje tabletu nebo pohybem myši vytvářejí různé tvary a pozorují, jaké zvuky tyto tvary vyluzují.

Cíl

  • Žáci se naučí používat webovou aplikaci Music Lab: Kandinsky k vytváření a pozorování vztahů mezi geometrickými tvary, barvami a hudbou.
  • Na konci hodiny žáci budou schopni vysvětlit, jak různé tvary a barvy ovlivňují výšku a barvu tónu, a vytvoří vlastní melodii pomocí geometrických tvarů.

Evokace:

Na začátku hodiny vyučující žákům na svém zařízení ukáže, jak pracovat s webovou aplikací Music Lab: Kandinsky. Demonstruje základní funkce aplikace, aby žáci získali představu, co od aktivity očekávat. Připomene také pravidla správného zacházení s tablety a počítači. Poté jsou žáci vyzváni k experimentování s geometrickými tvary.

Uvědomění si významu:

Žáci si otevřou webovou aplikaci na stránkách Music Lab: Kandinsky. Stránku načtou pomocí QR kódu. Pokud mají, nasadí si sluchátko na jedno ucho a pustí se do tvoření. Pomocí dotykového displeje mobilu nebo tabletu, respektive pohybu myši v případě počítače či notebooku tvoří různě zbarvené geometrické tvary. Pozorují, jak tyto tvary a barvy ovlivňují výšku a barvu tónu. Zaplní takto celou pracovní plochu v aplikaci a následně spustí melodii pomocí šipky. Během přehrávání melodie mohou přidávat další tvary a sledovat, jak se melodie mění.

Po experimentování s geometrickými tvary si žáci vyzkouší nakreslit početní příklad; v 5. ročníku to mohou být i zlomky. Po každé kresbě vyučující požádá žáky o zpětnou vazbu – jak daný obrázek „zněl“ a jaké pocity v nich melodie vyvolala. Na závěr si žáci nakreslí obrázek na libovolné téma dle vlastního výběru a použijí různé barvy.

 

Ukázky práce žáků 2. - 5. ročníku základní školy:

Žák - 3. ročník
Žák - 4.  ročník
Žák - 2.  ročník
Žák - 4.  ročník
Žák - 5. ročník

Zkušenosti s použitím materiálu

Žáci si webovou stránku velmi rychle oblíbili, zkoušeli si kreslit různé tvary, dokonce psali i příklady nebo písmena. Byli překvapeni, jaké zvuky nejrůznější tvary vydávají. Také si všímali, jak se zvuky mění v závislosti na změně barvy tvarů. Práce je velmi bavila. Udivilo je, jak se kruhy mění v obličeje, které začnou zpívat. V experimentování s aplikací chtěli pokračovat i v následujících hodinách, kdy si již více dětí přineslo sluchátko. Práce se sluchátky byla mnohem efektivnější, žáci lépe slyšeli melodie, které vytvořili.

Po skončení aktivity proběhla společná diskuze:

  1. Jaké barvy a tvary vás překvapily ve spojení s hudbou? Mě nejvíce překvapilo, jak se tvary rozezpívaly. Mě zase překvapily hlavně modré a zelené kruhy, protože vydávaly hluboké a tajemné tóny. Také se mi líbily červené čtverce, které měly hodně hlasitý a výrazný zvuk. Trojúhelník vydával ostrý cinkavý zvuk, kruh zněl někdy jako zpívající člověk a objevila se u něj i očička s pusinkou, to mě rozesmálo. Překvapilo mě, že čísla zněla stejně, jen 0 byla jiná. Zlomek zněl na jeden úder, i když byl napsán ze dvou číslic, a vydával úplně jiný tón než celé číslo, přitom jsem ho napsal jako dvě čísla. Pak jsem zjistil, že je to velikostí. Číslo znělo jinak v závislosti na velikosti, ale stejně mě zaujalo, že zlomek zněl jako celek dohromady.
  2. Která barva vám připomíná hlasité tóny? Červená mi připomíná hlasité tóny, protože je výrazná a hned ji člověk vidí. Kytičky jsou červené, červenou mám na semaforu jako STŮJ. Červená na sebe upozorňuje, je vidět i z dálky – křičí, je hlasitá.
  3. Která barva ve vás vyvolává chmurný pocit? Tmavě modrá, protože je taková studená a smutná. Také při malování ji používám na vyjádření zimy a chladu. Mám z ní takový studený pocit.
  4. Která barva ve vás vyvolává veselý pocit? Žlutá, protože je světlá a připomíná mi slunce. Rozesmálo mě, když jsem nakreslila sluníčko a ono se na mě smálo, otvíralo pusinku a mrkalo očičkama.
  5. Která barva ve vás vzbuzuje klidný a tichý pocit? Světle modrá, protože je jemná a uklidňující.
  6. Jaký byl rytmus vytvořeného obrazu? Rytmus byl různý, ale nejvíc se mi líbilo, když byl rychlý a veselý, protože to znělo jako nějaká veselá písnička. Měl jsem pocit, že se opakuje.
  7. Co vás při experimentování s tvary překvapilo? Překvapilo mě, jak se kruhy měnily v obličeje a zpívaly. To jsem nečekal a bylo to zábavné. Trojúhelník zněl v modrozelených barvách jako kravský zvonec, v červených jako triangl. Vše mělo nějaký pravidelný rytmus.
  8. Jak můžete tuto zkušenost využít při malbě ve výtvarné výchově? Můžeme si představit, jak by naše malby mohly znít, kdyby byly hudbou. Můžeme používat barvy a tvary, které nám připomínají určité zvuky nebo nálady. Na zimu použiju modrou, na jaro a léto ty veselé barvy – červenou a žlutou. Taky se tak obléknu.
  9. Jak se vám s webovou aplikací pracovalo? Pracovalo se mi s ní moc dobře, bylo to zábavné a je zajímavé vidět, jak barvy a tvary vytvářejí hudbu. Hned jsem chtěl zkoušet nové kombinace.

Při opětovném experimentování žáky zaujalo více prvků než při prvním použití aplikace. Dokázali také lépe odpovídat na otázky.

Metodická poznámka

Příprava:

Vyučující si otevře webovou aplikaci, viz odkaz:

 https://musiclab.chromeexperiments.com/Kandinsky/.

Připraví si zařízení s připojením k internetu a k reproduktorům a případně pro žáky sluchátka.

Výuková hodina:

Úvod – demonstrace:

Vyučující představí žákům aplikaci Music Lab: Kandinsky a vysvětlí jim, že budou zkoumat vztah mezi geometrickými tvary, barvami a hudbou. Pokud mají sluchátka, nasadí si je pouze na jedno ucho, aby slyšeli i pokyny vyučujícího.

Vyučující předvede konkrétní kroky v aplikaci a žáci experimentují na svých digitálních zařízeních.

Nejdříve postupně zaplní plochu geometrickými tvary. Kliknutím na šipku dole uprostřed na stránce spustí melodii.

Žáci pozorují, co dané geometrické tvary dělají, jaké tóny vyluzují konkrétní tvary, písmena či čísla. Všímají si i určitého pravidelného rytmu. Během přehrávání hudby může vyučující tvary přidávat a žáci sledují, jak se melodie změní. Vnímají, zda se změnil i rytmus. Postupně se začnou jednotlivé tvary ztrácet. Tvary lze přidávat či obměňovat a pozorovat probíhající melodii. Vyučující pokládá otázky ihned po každém experimentu.

Experimenty:

  • geometrické tvary
  • čísla a zlomky
  • libovolný obrázek
Ukázka - studené barvy

Vyučující předvede žákům, jak změnou barvy jednotlivých tvarů změníme i hudbu. Klikem na barevný kruh, který se nachází dole uprostřed tvořící plochy, změníme barvu melodie. Poté žáci samostatně experimentují a vytvářejí hudební díla.

Ukázka - teplé barvy

Po dokončení aktivity proběhne společná diskuze. Vyučující může pokládat otázky typu:

  1. Jaké barvy a tvary vás překvapily ve spojení s hudbou?
  2. Která barva vám připomíná hlasité tóny?
  3. Která barva ve vás vyvolává chmurný pocit?
  4. Která barva ve vás vyvolává veselý pocit?
  5. Která barva ve vás vzbuzuje klidný a tichý pocit?
  6. Jaký byl rytmus vytvořeného obrazu?
  7. Co vás při experimentování s tvary překvapilo?
  8. Jak můžete tuto zkušenost využít při malbě ve výtvarné výchově?
  9. Jak se vám s webovou aplikací pracovalo?

Reflexe

Na konci aktivity žáci sdílejí své zkušenosti s aplikací. Diskutují o tom, co je překvapilo nebo co nového se naučili. Vyučující se například ptá, jak zněly jednotlivé geometrické útvary, jakou barvu měly vysoké tóny, jaká barva vyjadřuje jásavý hlas a která je klidnější. Tímto způsobem žáci prozkoumávají vztahy mezi barvami, tvary a hudbou a sdílejí své vlastní zkušenosti a pocity z experimentování v aplikaci.

Zdroje

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Očekávané výstupy:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k učení
  • používá základní pojmy z různých vzdělávacích oblastí

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

• Učitel: interaktivní tabule nebo dataprojektor, připojení k internetu • Žák: mobilní telefon, počítač nebo tablet, připojení k internetu, výhodou jsou sluchátka