Informace o výukovém materiálu
Zařazení
a) Žák objevuje vztahy mezi hudbou a barvou.
b) Žák vyjadřuje výtvarnými prostředky svou fantazii, pocity, nálady.
c) Žák se rozvíjí prostřednictvím tvůrčího experimentování.
Mezipředmětové vztahy
Časová dotace
Digitální dovednosti
Požadované vstupní znalosti
Přínos využití digitálních technologií
Žáci aktivně zkoumají různé umělecké prvky a experimentují s nimi s využitím digitálních technologií. Aplikace umožňuje aktivně experimentovat s tvary, barvami a zvuky, žáci získávají okamžitou zpětnou vazbu o tom, jak jejich akce ovlivňují výslednou melodii.
Popis materiálu (vzdělávací aktivity)
Materiál je vhodný pro žáky 1. stupně ZŠ i pro žáky ve školách, třídách, skupinách či odděleních zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona.
Žáci pomocí dotykového displeje tabletu nebo pohybem myši vytvářejí různé tvary a pozorují, jaké zvuky tyto tvary vyluzují.
Evokace:
Na začátku hodiny vyučující žákům na svém zařízení ukáže, jak pracovat s webovou aplikací Music Lab: Kandinsky. Demonstruje základní funkce aplikace, aby žáci získali představu, co od aktivity očekávat. Připomene také pravidla správného zacházení s tablety a počítači. Poté jsou žáci vyzváni k experimentování s geometrickými tvary.
Uvědomění si významu:
Žáci si otevřou webovou aplikaci na stránkách Music Lab: Kandinsky. Stránku načtou pomocí QR kódu. Pokud mají, nasadí si sluchátko na jedno ucho a pustí se do tvoření. Pomocí dotykového displeje mobilu nebo tabletu, respektive pohybu myši v případě počítače či notebooku tvoří různě zbarvené geometrické tvary. Pozorují, jak tyto tvary a barvy ovlivňují výšku a barvu tónu. Zaplní takto celou pracovní plochu v aplikaci a následně spustí melodii pomocí šipky. Během přehrávání melodie mohou přidávat další tvary a sledovat, jak se melodie mění.
Po experimentování s geometrickými tvary si žáci vyzkouší nakreslit početní příklad; v 5. ročníku to mohou být i zlomky. Po každé kresbě vyučující požádá žáky o zpětnou vazbu – jak daný obrázek „zněl“ a jaké pocity v nich melodie vyvolala. Na závěr si žáci nakreslí obrázek na libovolné téma dle vlastního výběru a použijí různé barvy.
Ukázky práce žáků 2. - 5. ročníku základní školy:
Zkušenosti s použitím materiálu
Žáci si webovou stránku velmi rychle oblíbili, zkoušeli si kreslit různé tvary, dokonce psali i příklady nebo písmena. Byli překvapeni, jaké zvuky nejrůznější tvary vydávají. Také si všímali, jak se zvuky mění v závislosti na změně barvy tvarů. Práce je velmi bavila. Udivilo je, jak se kruhy mění v obličeje, které začnou zpívat. V experimentování s aplikací chtěli pokračovat i v následujících hodinách, kdy si již více dětí přineslo sluchátko. Práce se sluchátky byla mnohem efektivnější, žáci lépe slyšeli melodie, které vytvořili.
Po skončení aktivity proběhla společná diskuze:
Při opětovném experimentování žáky zaujalo více prvků než při prvním použití aplikace. Dokázali také lépe odpovídat na otázky.
Metodická poznámka
Příprava:
Vyučující si otevře webovou aplikaci, viz odkaz:
https://musiclab.chromeexperiments.com/Kandinsky/.
Připraví si zařízení s připojením k internetu a k reproduktorům a případně pro žáky sluchátka.
Výuková hodina:
Úvod – demonstrace:
Vyučující představí žákům aplikaci Music Lab: Kandinsky a vysvětlí jim, že budou zkoumat vztah mezi geometrickými tvary, barvami a hudbou. Pokud mají sluchátka, nasadí si je pouze na jedno ucho, aby slyšeli i pokyny vyučujícího.
Vyučující předvede konkrétní kroky v aplikaci a žáci experimentují na svých digitálních zařízeních.
Nejdříve postupně zaplní plochu geometrickými tvary. Kliknutím na šipku dole uprostřed na stránce spustí melodii.
Žáci pozorují, co dané geometrické tvary dělají, jaké tóny vyluzují konkrétní tvary, písmena či čísla. Všímají si i určitého pravidelného rytmu. Během přehrávání hudby může vyučující tvary přidávat a žáci sledují, jak se melodie změní. Vnímají, zda se změnil i rytmus. Postupně se začnou jednotlivé tvary ztrácet. Tvary lze přidávat či obměňovat a pozorovat probíhající melodii. Vyučující pokládá otázky ihned po každém experimentu.
Experimenty:
Vyučující předvede žákům, jak změnou barvy jednotlivých tvarů změníme i hudbu. Klikem na barevný kruh, který se nachází dole uprostřed tvořící plochy, změníme barvu melodie. Poté žáci samostatně experimentují a vytvářejí hudební díla.
Po dokončení aktivity proběhne společná diskuze. Vyučující může pokládat otázky typu:
Na konci aktivity žáci sdílejí své zkušenosti s aplikací. Diskutují o tom, co je překvapilo nebo co nového se naučili. Vyučující se například ptá, jak zněly jednotlivé geometrické útvary, jakou barvu měly vysoké tóny, jaká barva vyjadřuje jásavý hlas a která je klidnější. Tímto způsobem žáci prozkoumávají vztahy mezi barvami, tvary a hudbou a sdílejí své vlastní zkušenosti a pocity z experimentování v aplikaci.
Zdroje
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.