Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Improvizace při hře na hudební nástroje
Odborný článek

Improvizace při hře na hudební nástroje

1. 11. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Žáci experimentují, kombinují různé hudební nástroje a společně vytváří jednoduchou skladbu Díky tomu aktivně vnímají hudbu, při tvorbě se učí spolupráci a komunikaci. Společně tvoří „živou“ hudbu přímo na webovém rozhraní. Tato interaktivní zkušenost podporuje kreativitu, hudební porozumění a schopnost pracovat v týmu.

Úvod

Informace o výukovém materiálu

  • Typ materiálu: aplikace
  • Škola: základní škola 1. stupeň
  • Ročník: –5. ročník;
  • Metody:  instruktáž, praktická činnost, spolupráce, komunikace, prezentace

Zařazení

  • Vzdělávací obor: český jazyk
  • Tematický okruh: komunikační a slohová výchova – oznámení
  • Očekávané výstupy:

a) Žák využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů skladeb a písní.

b) Žák vytváří elementární hudební improvizace.

Mezipředmětové vztahy

  • Vzdělávací obor: informatika – žáci se učí používat aplikaci, která jim umožní vyzkoušet si hudební improvizaci.
  • Tematický okruh: informace, sdílení a komunikace v digitálním světě, tvorba nového digitálního obsahu                          
  • Očekávané výstupy: Používá digitální aplikace k tvorbě nového hudebního díla.

Časová dotace

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: 30 min

Digitální dovednosti

  • Ovládá běžně používané digitální technologie – tablet.
  • Uloží informace na sdílenou virtuální nástěnku.
  • Naskenuje QR kód.

Přínos využití digitálních technologií

Aplikace Chrome Music Lab – Sdílené piano umožňuje, aby na jedné hudební kompozici pracovalo více žáků současně. To podporuje týmovou práci a vzájemnou komunikaci. Digitální technologie tak zprostředkovávají interaktivní a spolupracující prostředí. Umožňují experimentovat s různými zvuky a tóny bez obav z chyb. Žáci si mohou hrát s rytmem, melodií a harmonií a ihned slyší výsledky svých pokusů.

Cíl

Žáci:

  • se naučí pracovat s aplikacemi Chrome Music Lab a Song Maker.
  • společně vytvoří jednu melodii.
  • uloží skladbu.
  • si osvojí hudební pojmy a dovednosti potřebné pro tvorbu melodií.
  • uloží melodii na virtuální nástěnku určenou k prezentaci. Práci stihnou během 45 minut.

Popis materiálu (vzdělávací aktivity)

Žáci 4. ročníku:

Evokace

Vyučující zahájí hodinu krátkým povídáním o hudbě a jejím významu. Může se ptát žáků, jaké nástroje znají a jakou hudbu mají rádi. Pustí jim krátkou ukázku známé písně a následně se zeptá, jaké nástroje v ní slyšeli. Představí aplikaci „Chrome Music Lab – Sdílené piano“, na příkladech ukáže, jak znějí některé nástroje na sdíleném pianě, a vysvětlí, že na všechny nástroje se hraje podle not, které jsou stejné jako na klávesách piana. Prozradí žákům, že dnes budou používat sdílené piano ke společné tvorbě hudby. Předvede základní funkce nástroje a jak na něj hrát. Vysvětlí, že žáci budou pracovat ve dvojicích nebo trojicích a společně komponovat. Každý z nich si může vybrat libovolný nástroj.

Uvědomění si významu:

Žáci jsou rozděleni do dvojic nebo trojic. Každý má svůj tablet. Společně vytváří hudbu. Pro tyto účely nasdílí svoje piano z virtuální nástěnky – vyučující ji má připravenou pro každou skupinu. V nastavení aplikace si žák zvolí, zda chce vidět noty odpovídající každé klávese klaviatury. Poté si vybere nástroj, s nímž bude vytvářet danou melodii. Celá skupina se nyní dohodne, jakou melodii bude vytvářet. Stisknutím klávesy se vytváří tón, délka stisku stanovuje jeho délku. Jeden žák hraje základní melodii, druhý může přidat doprovodné tóny, třetí zkouší různé rytmy. Po dokončení melodie uloží skupina svou práci do tabletu a jeden z žáků ji odešle do sdíleného prostředí nebo pošle odkaz na chat svému vyučujícímu. 

Zkušenosti s použitím materiálu

Při prvním použití aplikace sdíleného piana pro tvorbu hudby byli žáci překvapeni, ale zároveň nadšeni. Na další hodinu hudební výchovy si přinesli vlastní sluchátka, aby mohli nerušeně tvořit a naslouchat své vytvořené melodii, ale i tvorbě ostatních v týmu. Snažili se o harmonii a spolupráci. Ve skupinách diskutovali o tom, které nástroje použijí a jakým způsobem budou hudbu skládat. Navzájem si pomáhali s ukládáním hotových prací a v případě nejasností ochotně poradili ostatním.

Opakovaným používáním aplikace se žáci stále zlepšovali ve spolupráci, komunikaci a tvorbě hudby. Závěrečná práce byla mnohem kvalitnější než ta, která vznikla při prvním pokusu. Při týmové práci se žáci učili spolupracovat ve dvojicích, vyskytovaly se ale i trojice. Tam byla spolupráce sice komplikovanější, ale členové týmu si pochvalovali širší možnosti využití různých hudebních nástrojů.

Cílem činnosti bylo hlavně seznámení se s klaviaturou piana, postavením not na této klaviatuře a s principy vytváření melodie. Žáci si mimo jiné uvědomovali různou délku not, kterou ovlivňovali délkou stisku klávesy. Odlišná barevná stopa, již za sebou zanechávaly jednotlivé noty, usnadnila jejich zapamatování a umožnila vizuálně analyzovat strukturu hudby.

Když se žáci poprvé setkali s aplikací „Sdílené piano“, byli zpočátku překvapeni, jak aplikace „Sdílené piano“ umožňuje více lidem hrát na stejné virtuální piano současně, a to i na dálku, ale zároveň nadšeni. Na další hodinu hudební výchovy si dokonce přinesli vlastní sluchátka, aby mohli nerušeně experimentovat, naslouchat společně vytvořené melodii a lépe spolupracovat s ostatními členy týmu. Postupně se naučili harmonizovat a spolupracovat, rozhodovali se ve skupinách, které nástroje použijí a jakým způsobem budou komponovat.

Nejdříve se jednalo o jakési experimentování na klaviatuře. Žáci přejížděli prstem po klaviatuře a sledovali, jaký zvuk vytvoří. Poté si zkoušeli, jak dlouho zní jednotlivý tón v závislosti na délce stisku klávesy. Ze svých výsledků měli radost. Zapojovali různé nástroje a podivovali se nad jejich zvuky a tím, že stejná nota zní na různých nástrojích rozdílně. Od klaviatury se nemohli odtrhnout. Po dokončení hudebního díla se navzájem podporovali při jeho ukládání a ochotně sdíleli své znalosti a dovednosti.

S opakovaným používáním aplikace se úroveň spolupráce, komunikace a hudební tvorby stále zlepšovala, což se projevilo i na kvalitě výsledné práce. Žáci se postupně učili pracovat ve větších týmech; i přes komplikace způsobené sdílením rolí věnovali pozornost využití různých hudebních nástrojů, což posilovalo jejich hudební rozvoj. Při reflexi práce si uvědomovali různé postavení not na klaviatuře a nutnost dohodnout se na znění melodie a rozdělení jednotlivých nástrojů. Všímali si délky not a jejich barevného zobrazení, které jim usnadňovalo orientaci na klaviatuře a zapamatování si jednotlivých not. Tento proces analyzování hudby prostřednictvím barevných stop je těšil a zároveň podporoval jejich hudební rozvoj. Žáci znalí hudební teorie se snažili vytvořit melodii známé písně a zapojovat více nástrojů.

Metodická poznámka

Příprava virtuálních místností se sdílenými piany:

Vyučující si otevře webovou aplikaci „Sdílené piano na stránkách „“. V pravém horním rohu webové aplikace klikne na nápis „New Room“ (Nový pokoj) a vytvoří tolik místností, kolik bude mít skupin.

Po vytvoření nového pokoje se objeví unikátní odkaz na tento pokoj v horní liště webové stránky. Odkazy na tyto místnosti vyučující uloží na virtuální nástěnku a každou pojmenuje – například jmény žáků, kteří budou v jedné virtuální místnosti pracovat.

Odkazy na tato sdílená piana 

 

Připravená virtuální nástěnka 

 

Učitel žákům předvede, jak mají se sdíleným pianem pracovat.

Vyučující má na stránkách připravený odkaz na jednu místnost se „sdíleným pianem“, která mu bude sloužit jako ukázka pro žáky. Klikne na tuto připravenou místnost přesně tak, jak žáci budou klikat na své vlastní připravené místnosti (ty má učitel  připravené ve vedlejší sekci virtuální nástěnky). Zobrazí se mu klaviatura. Potom vysvětlí, jak na klaviatuře nastavit zobrazování not pro každou klávesu. Je na samotných žácích, zda toto využijí. Křížkem se nastavení zavře. 

Nyní máme připravenou klaviaturu, na níž jsou jednotlivé klávesy pojmenovány jménem not, které označují. Vyučující vybere jednoho z žáků, se kterým chce společně předvést, jak se se sdíleným pianem pracuje. Žák je začátečník, s aplikací nikdy nepracoval.

Vlevo dole na obrazovce místnosti se objevuje ikona s počtem osob, které v ní pracují. Každé z osob stránka přiřadí ikonu se zvířátkem. Vybraný žák se kliknutím na sdílené piano připravené v ukázce připojí. Vlevo dole se objeví dvě ikony zvířat – jsou připojeny dvě osoby. Vyučující začne hrát na jednotlivé klávesy a vybídne spoluhráče ke stejné činnosti. Na klaviatuře se zobrazí barevné stopy, jež za sebou nechávají jednotliví hráči. Vyučující a jeho spoluhráč zanechávají svým hraním hudební digitální stopu.

Učitel poté ukáže žákům i možnost změny nástroje. Provedeme ji rozkliknutím slova KLAVÍR (PIANO). Z nabídky si lze následně vybrat libovolný nástroj.

V dalším kroku učitel předvede žákům ukládání vytvořených hudebních improvizací.

Tlačítko „Uložit“ se nachází vpravo dole na tvořící stránce. 

Zkopírujeme odkaz, který se nám objevil, a takto zkopírovaný odkaz odešleme.

Pokud máme vytvořenou virtuální nástěnku, je možné, aby žáci odeslali odkaz na ni, a to do sekce „Hotové práce“. Případně lze odkaz odeslat například do chatu. Odkaz obsahuje digitální záznam melodie, kterou hráči společně vytvořili.

Odkaz na virtuální nástěnku může učitel zaslat do společného chatu například v MS Teams. Díky tomu získají přístup na stránky žáci, kteří by se chtěli zdokonalit a tvořit i doma.

Ukládání vytvořených improvizací na virtuální nástěnku Padlet:

Kliknutím na + pod sekcí „Hotové práce“ přidáváme obsah práce vytvořené ve výuce. Pod sekcí „Domácí práce“ kliknutím na + ukládá svou hudební improvizaci žák, který ji vytvořil ve volném čase doma. Otevře se tabulka, kde uvede do „předmětu“ své jméno.

Odkaz se uloží kliknutím na ikonu, která je na obrázku označena šipkou.

Otevře se okénko. Vložíme odkaz do horní lišty tohoto okénka a klikneme na „Zveřejnit“. Nyní je hudební improvizace na virtuální nástěnce. Pokud virtuální nástěnku nemáme, otevřeme chat a vložíme odkaz.

Reflexe

Hotové skladby uložené ve sdíleném prostředí vyučující postupně nahlas přehraje , vyjádří se k nim a dá prostor i ostatním. Častějším používáním sdíleného piana se vzájemná koordinace žáků zlepšuje. Vznikají skladby, které mají již nějaký řád a nejde jen o běhání prsty po klaviatuře. Vyučující by měl jakýkoli pokrok pozitivně zhodnotit.

Zdroje:

Sdílené piano. Online. 2018. Dostupné z: https://musiclab.chromeexperiments.com/Song-Maker/. [cit. 2024-05-08].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

• Učitel: připojení k internetu, připravená virtuální nástěnka Padlet, • Žák: tablet, připojení k internetu, případně sluchátka (doporučeno)