Stupeň vzdělávání: ZŠ
Věková skupina: 13–15 let
Vzdělávací obor: výchova ke zdraví
Tematický okruh: Zdravý způsob života a péče o zdraví
Očekávané výstupy:
Žák posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví
Časová dotace:
Pomůcky: připojení na internet, počítač, tablet, mobilní telefon, připojení wifi
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové: Žák rozliší vhodné a nevhodné stravovací návyky ve vztahu ke zdraví člověka.
Žák zná základní zásady dobré prezentace.
Digitální: Žák tvoří prezentaci v grafickém programu Canva.
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií
Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že využívá digitální technologie k anonymnímu sdílení myšlenek, názorů a pocitů, což podporuje a napomáhá reálnému pojmenovávání problémů a situací.
Žák využívá digitální technologie k vyhledávání informací a k tvorbě digitálního obsahu, který spolutvoří ve sdíleném dokumentu s ostatními ve skupině.
Metodická poznámka:
Téma energetických nápojů je stále velmi aktuální a rozhodně stojí za to jej otevřít. Buďme připraveni na to, že mnoho našich studentů vůbec netuší daná a jasná rizika a tyto nápoje s nadšením konzumují. Naším cílem není je zastrašit! Naopak, my pouze společně otevíráme aktuální téma, shromažďujeme informace, sdílíme je a diskutujeme o nich. Rozhodnutí, zda si nápoj koupím, či nikoli, je zcela dobrovolné, svobodné, na každém z nás. Toto sdělení považuji za zcela klíčové, což my učitelé uvedeme hned v úvodu.
Příprava na hodinu vychází i z toho, že studenti mají zkušenosti s prezentováním. Mají své třídní Desatero dobré prezentace, které je zásadní pro zpětnou vazbu a hodnocení.
Popis vzdělávací aktivity
Brainstorm: Co víme o energetických nápojích?
Pojďme na začátku hodiny společně brainstormovat toto téma prostřednictvím aplikace Mentimeter, která nám umožní naše myšlenky rychle sdílet a vidět je najednou, zároveň je anonymní. Prosím zkuste být tedy co nejvíce otevření a upřímní. Oskenujte si QR kód a odpovězte na následující otázky:
A) Co víš o energetických nápojích?
Následně se zamysleme, projděme společně naše odpovědi a sdílejme, co nás vše k tématu napadá. Překvapilo vás něco? Chcete ještě něco dodat? Napadlo vás něco dalšího v průběhu povídání?
B) Zamysli se a napiš, proč jsou energetické nápoje tak oblíbené.
Studenti odpovídají. Učitel opět motivuje a podporuje k napsání a zdůrazní, že žádná odpověď není špatná. Jde nám skutečně o sdílení všech asociací a myšlenek.
Učitel následně sdílí výsledky na tabuli. Je opět zásadní postupně projít všechny odpovědi a dát jim relevantní pointu a pojmenování společně. Tato úvodní aktivita má motivovat zájem o další práci.
Uvědomění: Skupinová práce
Známe naše názory a myšlenky. Podívejme se nyní na toto téma podrobněji. Naším cílem bude zjistit základní informace o energetických nápojích a ověřit si jejich pravdivost. Informace shromáždíme ve sdílené prezentaci v Canvě.
Následně studenty rozdělíme do skupin, ideálně po čtyřech, a projdeme s nimi zadání. Zadání je vhodné studentům sdílet přes dataprojektor, zároveň je efektivní rozdat jim vytištěné zadání i s pracovním listem.
Zadání zní:
a) Vyhledejte odpovědi na pět otázek z pracovního listu. Pracujete ve skupině po čtyřech. O první čtyři otázky se podělíte, každý zpracuje jednu. Pátá otázka je společná, tvoříte ji a odpovídáte na ni na závěr společně. V pracovním listu je otázka navíc pro „rychlíky“, je dobrovolná. Můžete a nemusíte ji zodpovědět.
b) Své odpovědi zaznamenejte do společně vytvořené prezentace v Canvě. Pracujte souběžně na jedné prezentaci, každý vkládá své informace k vybrané otázce. Při vyhledávání odpovědí pracujte minimálně se dvěma zdroji, které na konci práce uvedete!
Vaše prezentace obsahuje minimálně sedm slidů:
c) Vyhledané a zpracované informace poté ve skupině sdílejte a následně společně zodpovězte otázku č. 5. Odpovědi zaznamenejte do prezentace.
d) Pokud vám zůstává čas, vyhledejte odpovědi na dobrovolnou otázku.
SEZNAM OTÁZEK
Dobrovolná otázka: Jak jsou regulovány energetické nápoje v různých zemích? (legislativa)
Po přečtení zadání následuje poslední, ale velmi důležitá otázka: Jak správně uvedete internetové zdroje?
Společně si vysvětlíme a zapíšeme na tabuli názorný příklad: Tvůrce. Název webové stránky. Formát. Datum citace.
Máme vše, co potřebuje pro skupinovou práci? Znáte zadání? Je zadání všem jasné? Nějaká další otázka?
Pusťme se nyní do práce. Dnes poprvé budeme spolupracovat na jedné prezentaci zároveň a tvořit ji společně. Na začátku si ukážeme, jak na to:
4.A teď již hurá do skupinové práce a spolupráce.
Učitel je po celou dobu k dispozici jako mentor, poradce. Studenti pracují samostatně a využívají různé zdroje jako studnici poznání. Role učitele je zde velmi důležitá – prochází třídou, mentoruje, doptává se, motivuje.
Na konci první hodiny učitel práci včas zastaví – cca 10 minut před koncem – a společně se třídou reflektuje dosavadní práci. Pokládá otázky typu: Jak se vám pracovalo? Našli jste odpovědi na všechny otázky? Co si odnášíte? Čemu nerozumíte? Co vás překvapilo? Je třeba něco dodělat? Chybí vám nějaké informace? Jakým způsobem je dohledáte a dokončíte svou práci?
Učitel zároveň představí plán na další hodinu – jednotlivé skupiny odprezentují své hotové prezentace, každý student by měl prezentovat minimálně svou část. Jakým způsobem prezentaci uvedou a uzavřou, je libovolné a na domluvě každé skupiny. Učitel zároveň odkáže na společně vytvořené Desatero dobré prezentace, které studenti tvořili v úvodních hodinách výchovy ke zdraví a visí ve třídě.
NÁSLEDUJÍCÍ HODINA
V úvodu si připomeneme cíl z minulé hodiny, doptáme se, zda jsou skutečně všechny skupiny připravené k dnešnímu prezentování.
Připomeneme si společně, co je základem dobré prezentace. Nejprve necháme mluvit studenty, následně si můžeme připomenout Desatero, které jsme společně tvořili v úvodu hodin výchovy ke zdraví. Je dobré ho vždy mít.
Například:
Následují prezentace jednotlivých skupin studentů.
Poté mají žáci prostor pro sdílení dojmů a postřehů nejprve krátce ve skupinách a následně v celé třídě.
(Pokládáme např. tyto otázky: Zaznělo vše? Dozvěděli jsme se něco nového? Narazili jsme na nesrovnalosti? Obsahovala prezentace to, co měla? Splnili jsme Desatero? Co bychom příště udělali jinak?)
Posledním krokem je shrnutí a reflexe v pracovní listu. Známe téma a cíl hodiny. Věnovali jsme mu cenný čas. Pojďme si ověřit, jaké znalosti na konci hodin máme. Vyplňme každý z nás tento pracovní list samostatně. Zjistíme tak, co si z posledních hodin skutečně odnášíme.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Téma energetických nápojů je stále velmi aktuální. Hodina byla velmi živá, efektivní, plná přemýšlení, aktivní práce a diskuze o tématu. Všichni zaujatě pracovali. Některé skupiny měly ovšem problém s časem – potřebovaly více času k vyhledání a zodpovězení zadané otázky. Ke konci hodiny jsme řešili, co s tím. Ti, kteří nestihli svou část dokončit, sami navrhli, že si své téma doplní doma. A v tom nám právě pomohl sdílený dokument v Canvě, kde si každý z nich může své informace doplnit, upravit, kdykoli je třeba.
Třída, ve které byla tato hodina odučena, již program Canva zná, využíváme jej velmi často pro prezentační aktivity. Třída je zároveň zvyklá pracovat v různých skupinách a reflektovat svoji práci.
Rozhodně se nabízí na tuto aktivitu navázat v další hodině, pokud to možnosti dovolí, a získané informace nechat studentům v následují hodině zpracovat do vizuální podoby, opět dle jejich originálního nápadu. Potvrzuje se mi čím dál více, že studenti jsou velmi kreativní a jejich nápady neuvěřitelně zajímavé. Vše ale samozřejmě záleží na časových možnostech a plnění tematických plánů dané školy. Nicméně vždy se dá najít řešení, například i formou projektového dne ke Dni zdraví apod.
Zadání může znít například takto: Ve skupinách společně promyslete, jakým způsobem byste získané a sdílené vědomosti posunuli dál, jak je zprostředkovat ostatním. Tedy vytvořte plakát, napište článek do časopisu, vytvořte kvíz, natočte video, natočte podcast atd. Nápadům se meze nekladou.
Cíl zůstává – získané zkušenosti převést do podoby, kterou mohu zprostředkovat ostatním.
Další související materiály:
pracovní list - zadání
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025