Odborný článek

Laskavost

8. 11. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita přispívá k uvědomění si významu dobrých a laskavých mezilidských vztahů a podporuje wellbeing. Prostřednictvím sdíleného online prostoru žáci navrhují a tvoří konkrétní podobu laskavých aktivit, přemýšlejí o tom, jak být laskaví a jak pomoci druhým.

Stupeň vzdělávání:

Věková skupina: 11–15 let

Vzdělávací obor: výchova ke zdraví

Tematický okruh: vztahy mezi lidmi, zdravý způsob života a péče o zdraví

Očekávané výstupy:

  • Žák vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví.
  • Žák přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě.

Časová dotace:

  • Výuka: 2× 45 minut
  • Příprava: 1× 15 minut – otázky pro Mentimeter

Pomůcky: tablet, počítač, mobilní telefon s připojením na wifi

Zdroje: Jsem laskavec.cz [online]. 2024 [cit. 2024-2-19]. Dostupné z: https://jsemlaskavec.cz/

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák vysvětlí pojem zdraví a rozliší stav tělesné, duševní a sociální pohody.
  • Digitální: Žák vloží a upraví text v textovém editoru.

Vzdělávací cíle:

  • Žák vysvětlí pojem laskavost.
  • Žák vyjmenuje několik způsobů laskavého chování, laskavého projevu.
  • Žák spolutvoří návrh laskavého projektu, uvádí konkrétní kroky důležité pro jeho realizaci.
  • Žák pracuje v online prostředí, které mu umožňuje spolupracovat, upravovat a sdílet obsah s ostatními.

Přínos využití digitálních technologií

Žáci využívají digitální technologie ke sdílení nápadů a myšlenek v úvodu hodiny, tím si připravují motivační rozcestník jako inspiraci laskavých skutků pro následnou práci v týmu.

Žáci prostřednictvím digitální technologie OrgPad vytvářejí a upravují digitální obsah, ke kterému mají společný přístup a mohou tak snadno mimo výuku nejen komentovat a upravovat, ale i po následné realizaci doplňovat, co se podařilo, co se nepodařilo a proč. Učí se tedy spolupracovat v online prostředí, které je snadno přístupné a propojuje je.

Metodická poznámka:

Téma laskavosti je důležité téma pro dobré mezilidské vztahy. Zároveň je to téma, které se dá následně pojmout jako celotřídní, a dokonce i  celoškolní projekt. Patří mezi hodiny, které rozvíjejí a podporují soft skills.

Téma laskavosti je zároveň jednou z velmi dobrých preventivních aktivit. Podporuje zamyšlení, empatii, spolupráci, vnímání nejen sebe, ale i ostatních. Vždy máme možnost poznat jeden druhého i v jiných situacích, než jsou „běžné“ hodiny zaměřené více na hard skills.

U softových hodin je velmi důležité „napojení se“ na třídu. Znamená to více se otevřít a naslouchat. Nejde tu o kvantum informací, o splnění časového rozvržení, ale o kvalitu prožitku a sdílení. Platí to nejen pro studenty, ale i pro nás učitele.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace:

Učitel vyzve studenty k brainstormingu.

Co je to laskavost? Promyslete si svou odpověď a následně ji zaznamenejte pomocí odkazu na Mentimeter. Žáci  dostávají prostor na své odpovědi, učitel je následně sdílí.

Učitel se žáky prochází napsané pojmy a společně tvoří definici laskavosti, kterou učitel zapíše na tabuli: Laskavost je…

Např. Laskavost je ohleduplný přístup, milé chování, zdvořilost a ochota pomáhat druhým, ochota naslouchat a přemýšlet o ostatních.

Učitel pokládá další otázku. Ptá se, zda existuje souvislost mezi laskavostí a lidským zdravím, zda má své odůvodnění povídat si na toto téma ve výchově ke zdraví.

Následuje další otázka: Může být laskavý každý z nás? Zamyslete se a opět zkuste zapsat vaše konkrétní nápady na projevy laskavého chování. Co konkrétně můžeme udělat my samotní, každý z nás?

Žáci přemýšlejí a opět odpovídají prostřednictvím Mentimeteru, který se stane inspirovníkem pro další práci ve skupinách.

Např.:

 

Laskavý projekt

Pojmenovali jste mnoho laskavých skutků. Dějí se nám, Vám?

Víte, že Laskavost má dokonce svůj slavnostní den – konkrétně 13. listopad je oficiální Světový den laskavosti. Pojďme navázat na předchozí aktivitu a Vaše konkrétní  nápady na laskavé skutky. Mohou být nyní pro Vás dostatečnou inspirací. Sami jste si je sepsali a využijte je jako  inspirovník pro další práci.

Cílem hodiny bude vymyslet laskavý projekt. Nebudeme však přemýšlet jako jednotlivci, ale jako skupina, a budeme vymýšlet laskavý projekt naší třídy, tedy společnou akci pro jiné.

Zadání zní: Co bychom my jako třída mohli společně podniknout, vykonat a jak pomoci, být laskaví k druhým? 

  • Utvořte skupiny minimálně po třech. Máte nyní deset minut na to, abyste ve skupině promysleli a prodiskutovali jeden konkrétní nápad na projekt, který by se dal uskutečnit naší třídou. Dejte projektu název a stručně zaznamenejte, jaký je jeho cíl.

Po zadaném časovém limitu skupiny seznámí ostatní s vybraným projektem a jeho cílem.

  • Pojďme na další krok – už známe konkrétní názvy projektů a jejich cíle. Nyní se budeme věnovat konkrétním detailům:
  • Co konkrétně potřebujeme pro realizaci projektu – pomůcky, které bude potřeba zajistit, připravit, vyrobit.
  • Časová náročnost – jaká je časová náročnost přípravy a jak dlouho bude projekt trvat (odhadem).
  • Role spolužáků v projektu – kdo co zařídí, kdo za co zodpovídá.
  • Jak konkrétně bude projekt probíhat.
  • Jak dáme vědět o akci ostatním.
  • Další

Pro efektivní práci na detailech projektů dnes využijeme online prostředí, které nám umožní pracovat souběžně, zároveň bude možné jednotlivé kroky upravovat, komentovat a aktualizovat v průběhu skutečné realizace projektu. Budeme pracovat v prostředí OrgPad. Pojďme si ukázat, jak na to:

Krok č. 1  

Přihlaste se do online nástěnky https://orgpad.info/list prostřednictvím odkazu zaslaného do vašeho e-mailu, případně přes QR kód.

Nyní vidíte úvodní bublinu s názvem Laskavé projekty. Pokud ji rozkliknete, uvidíte sepsané celé zadání, které je potřeba splnit ve skupině.

Nyní vždy stačí kliknout na šipku a rozvinout novou bublinu, kam zadáte téma vašeho laskavého projektu.

     

Krok č. 2

Nyní vždy stačí kliknout na šipku u bubliny LASKAVÉ PROJEKTY a rozvinout novou bublinu, kam zadáte název vašeho laskavého projektu. Zároveň změníte barvu bubliny pro odlišení klinutím na modrý symbol Aa, viz obrázek. Následně si svou pojmenovanou bublinu rozkliknete a doplníte postupně všechny jednotlivé kroky dle zadání v hlavní bublině LASKAVÉ PROJEKTY. Pro jednodušší průběh si zadání zkopírujte z hlavní bubliny do své pomocí klávesové zkratky CTRL C a vložte pomocí CTRL V.

 

OrgPad zároveň umožňuje vkládání obrázku, souborů, videa, tabulky, odkazu. I ve své práci toto můžete využít, ale dnes to není zásadní.

   

V OrgPadu také najdete Bublinu zpětné vazby – co fungovalo, co drhlo. Prosím vyplňte ji za každý tým. A teď hurá do práce.

Závěr hodiny 

Jak se vám pracovalo? Stihli jste rozvinout a zaznamenat vše podstatné k vašim projektům? Pokud ne, co Vám OrgPad umožňuje? Pokračovat i mimo hodinu. Prosím dokončete tedy své projekty. V příští hodině nám vaše projekty představíte a společně vybereme jeden, který zrealizujeme. Samozřejmě počet není limitován. Můžeme jich zrealizovat tolik, kolik budete chtít.

Pojďme se rozloučit a zakončit dnešní hodinu jedním slovem – řekněme každý jednu asociaci ke slovu laskavost.

Následující hodina:

Týmy postupně představují své návrhy. Hodnotíme, zda splnily zadaná kritéria, a zamýšlíme se nad tím, zda je projekt skutečně realizovatelný a kroky dostatečně jasně popsané.

Na konci hodiny společně vybíráme, který projekt / které projekty zkusíme zrealizovat. Záleží vždy na jednotlivé konkrétní třídě.

Poslední výzva na závěr hodiny zní…

Náš vybraný projekt můžeme zároveň propojit se zajímavou akcí JSEM LASKAVEC, která existuje v ČR již řadu let. Učitel sdílí webovou stránku a vysvětluje podrobnosti https://jsemlaskavec.cz/

Co vy na to? Projděte si doma podrobně tuto stránku (jsemlaskavec.cz), odkaz najdete i v našem sdíleném OrgPadu.

A já se vás příští hodinu zeptám…

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Velmi se mi osvědčilo toto téma rozvinout, vracet se k němu. Za mne je to jedna ze skvělých preventivních aktivit pro třídu i pro školu.

Téma žáky zaujalo a celkově podpořilo atmosféru ve třídě. Následujícím aktivitám v tomto směru se meze nekladou. Naše třída se laskavostí zabývala celé čtyři roky, šířila laskavost nejen po škole, ale i mimo ni. Věřím, že na to žáci nikdy nezapomenou a budou laskavost šířit i nadále.

Nutno podotknout, že jsem byla třídní učitelkou třídy. Může to být na první pohled snazší startovní čára, ale jsem přesvědčená, že nemusí. Věřím, že téma laskavost, laskavý přístup k sobě i k ostatním má ve škole nezastupitelné místo.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.