Stupeň vzdělávání: ZŠ
Věková skupina: 11–15 let
Vzdělávací obor: výchova ke zdraví
Tematický okruh: vztahy mezi lidmi, zdravý způsob života a péče o zdraví
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Pomůcky: tablet, počítač, mobilní telefon s připojením na wifi
Zdroje: Jsem laskavec.cz [online]. 2024 [cit. 2024-2-19]. Dostupné z: https://jsemlaskavec.cz/
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií
Žáci využívají digitální technologie ke sdílení nápadů a myšlenek v úvodu hodiny, tím si připravují motivační rozcestník jako inspiraci laskavých skutků pro následnou práci v týmu.
Žáci prostřednictvím digitální technologie OrgPad vytvářejí a upravují digitální obsah, ke kterému mají společný přístup a mohou tak snadno mimo výuku nejen komentovat a upravovat, ale i po následné realizaci doplňovat, co se podařilo, co se nepodařilo a proč. Učí se tedy spolupracovat v online prostředí, které je snadno přístupné a propojuje je.
Metodická poznámka:
Téma laskavosti je důležité téma pro dobré mezilidské vztahy. Zároveň je to téma, které se dá následně pojmout jako celotřídní, a dokonce i celoškolní projekt. Patří mezi hodiny, které rozvíjejí a podporují soft skills.
Téma laskavosti je zároveň jednou z velmi dobrých preventivních aktivit. Podporuje zamyšlení, empatii, spolupráci, vnímání nejen sebe, ale i ostatních. Vždy máme možnost poznat jeden druhého i v jiných situacích, než jsou „běžné“ hodiny zaměřené více na hard skills.
U softových hodin je velmi důležité „napojení se“ na třídu. Znamená to více se otevřít a naslouchat. Nejde tu o kvantum informací, o splnění časového rozvržení, ale o kvalitu prožitku a sdílení. Platí to nejen pro studenty, ale i pro nás učitele.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace:
Učitel vyzve studenty k brainstormingu.
Co je to laskavost? Promyslete si svou odpověď a následně ji zaznamenejte pomocí odkazu na Mentimeter. Žáci dostávají prostor na své odpovědi, učitel je následně sdílí.
Učitel se žáky prochází napsané pojmy a společně tvoří definici laskavosti, kterou učitel zapíše na tabuli: Laskavost je…
Např. Laskavost je ohleduplný přístup, milé chování, zdvořilost a ochota pomáhat druhým, ochota naslouchat a přemýšlet o ostatních.
Učitel pokládá další otázku. Ptá se, zda existuje souvislost mezi laskavostí a lidským zdravím, zda má své odůvodnění povídat si na toto téma ve výchově ke zdraví.
Následuje další otázka: Může být laskavý každý z nás? Zamyslete se a opět zkuste zapsat vaše konkrétní nápady na projevy laskavého chování. Co konkrétně můžeme udělat my samotní, každý z nás?
Žáci přemýšlejí a opět odpovídají prostřednictvím Mentimeteru, který se stane inspirovníkem pro další práci ve skupinách.
Např.:
Laskavý projekt
Pojmenovali jste mnoho laskavých skutků. Dějí se nám, Vám?
Víte, že Laskavost má dokonce svůj slavnostní den – konkrétně 13. listopad je oficiální Světový den laskavosti. Pojďme navázat na předchozí aktivitu a Vaše konkrétní nápady na laskavé skutky. Mohou být nyní pro Vás dostatečnou inspirací. Sami jste si je sepsali a využijte je jako inspirovník pro další práci.
Cílem hodiny bude vymyslet laskavý projekt. Nebudeme však přemýšlet jako jednotlivci, ale jako skupina, a budeme vymýšlet laskavý projekt naší třídy, tedy společnou akci pro jiné.
Zadání zní: Co bychom my jako třída mohli společně podniknout, vykonat a jak pomoci, být laskaví k druhým?
Po zadaném časovém limitu skupiny seznámí ostatní s vybraným projektem a jeho cílem.
Pro efektivní práci na detailech projektů dnes využijeme online prostředí, které nám umožní pracovat souběžně, zároveň bude možné jednotlivé kroky upravovat, komentovat a aktualizovat v průběhu skutečné realizace projektu. Budeme pracovat v prostředí OrgPad. Pojďme si ukázat, jak na to:
Krok č. 1
Přihlaste se do online nástěnky https://orgpad.info/list prostřednictvím odkazu zaslaného do vašeho e-mailu, případně přes QR kód.
Nyní vidíte úvodní bublinu s názvem Laskavé projekty. Pokud ji rozkliknete, uvidíte sepsané celé zadání, které je potřeba splnit ve skupině.
Nyní vždy stačí kliknout na šipku a rozvinout novou bublinu, kam zadáte téma vašeho laskavého projektu.
Krok č. 2
Nyní vždy stačí kliknout na šipku u bubliny LASKAVÉ PROJEKTY a rozvinout novou bublinu, kam zadáte název vašeho laskavého projektu. Zároveň změníte barvu bubliny pro odlišení klinutím na modrý symbol Aa, viz obrázek. Následně si svou pojmenovanou bublinu rozkliknete a doplníte postupně všechny jednotlivé kroky dle zadání v hlavní bublině LASKAVÉ PROJEKTY. Pro jednodušší průběh si zadání zkopírujte z hlavní bubliny do své pomocí klávesové zkratky CTRL C a vložte pomocí CTRL V.
OrgPad zároveň umožňuje vkládání obrázku, souborů, videa, tabulky, odkazu. I ve své práci toto můžete využít, ale dnes to není zásadní.
V OrgPadu také najdete Bublinu zpětné vazby – co fungovalo, co drhlo. Prosím vyplňte ji za každý tým. A teď hurá do práce.
Závěr hodiny
Jak se vám pracovalo? Stihli jste rozvinout a zaznamenat vše podstatné k vašim projektům? Pokud ne, co Vám OrgPad umožňuje? Pokračovat i mimo hodinu. Prosím dokončete tedy své projekty. V příští hodině nám vaše projekty představíte a společně vybereme jeden, který zrealizujeme. Samozřejmě počet není limitován. Můžeme jich zrealizovat tolik, kolik budete chtít.
Pojďme se rozloučit a zakončit dnešní hodinu jedním slovem – řekněme každý jednu asociaci ke slovu laskavost.
Následující hodina:
Týmy postupně představují své návrhy. Hodnotíme, zda splnily zadaná kritéria, a zamýšlíme se nad tím, zda je projekt skutečně realizovatelný a kroky dostatečně jasně popsané.
Na konci hodiny společně vybíráme, který projekt / které projekty zkusíme zrealizovat. Záleží vždy na jednotlivé konkrétní třídě.
Poslední výzva na závěr hodiny zní…
Náš vybraný projekt můžeme zároveň propojit se zajímavou akcí JSEM LASKAVEC, která existuje v ČR již řadu let. Učitel sdílí webovou stránku a vysvětluje podrobnosti https://jsemlaskavec.cz/
Co vy na to? Projděte si doma podrobně tuto stránku (jsemlaskavec.cz), odkaz najdete i v našem sdíleném OrgPadu.
A já se vás příští hodinu zeptám…
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Velmi se mi osvědčilo toto téma rozvinout, vracet se k němu. Za mne je to jedna ze skvělých preventivních aktivit pro třídu i pro školu.
Téma žáky zaujalo a celkově podpořilo atmosféru ve třídě. Následujícím aktivitám v tomto směru se meze nekladou. Naše třída se laskavostí zabývala celé čtyři roky, šířila laskavost nejen po škole, ale i mimo ni. Věřím, že na to žáci nikdy nezapomenou a budou laskavost šířit i nadále.
Nutno podotknout, že jsem byla třídní učitelkou třídy. Může to být na první pohled snazší startovní čára, ale jsem přesvědčená, že nemusí. Věřím, že téma laskavost, laskavý přístup k sobě i k ostatním má ve škole nezastupitelné místo.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025