Odborný článek

Psychohygiena

11. 11. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita přispívá k uvědomění si odpovědného vztahu k sobě samému a povinnostem. Inspiruje, kde a jak si zaznamenávat důležité momenty a radosti každodenního života a mít vše na dosah online díky Google dokumentu.

Stupeň vzdělávání:

Věková skupina: 11–15 let

Vzdělávací obor: výchova ke zdraví

Tematický okruh: vztahy mezi lidmi, denní režim, psychohygiena

Očekávané výstupy:

  • Žák projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu.
  • Žák vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím.
  • Žák vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví.
  • Žák využívá digitální technologie pro záznam a uchování informací.

Časová dotace:

Výuka: 1× 45 minut

Pomůcky: mobilní telefon, počítač, tablet s připojením wifi

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák si uvědomuje základní životní potřeby a jejich naplňování v souvislosti se zdravím.
  • Digitální: Žák se orientuje v prostředí Google dokumentů.

Vzdělávací cíle:

  • Žák vysvětlí pojem psychohygiena a wellbei
  • Žák uvede důvody, proč si psát deník.
  • Žák definuje několik zásad pro své vlastní duševní zdraví.
  • Žák si vytvoří Google dokument, kde si povede deník svých radostí.
  • Žák vytvoří svůj vlastní obal pro svůj deník v programu Canva. 

Přínos využití digitálních technologií:

Žák využívá digitální technologie v navrženém postupu a učí se, jak lze reflektovat svou práci, najít si čas pro sebe, zapsat si malé radosti a najít tak na každém dnu něco pozitivního. Digitální technologie mu umožňují vytvářet dokument, který je snadno dostupný, je možné se k němu vracet, upravovat jej online i offline a zaručuje bezpečí nepřečtení někým jiným.

Popis vzdělávací aktivity:

Brainstorming na téma psychohygiena a wellbeing

Učitel se žáky společně diskutuje na tato témata. Může pro inspiraci sdílet definice těchto pojmů.

Wellbeing definuje WHO takto: „Stav životní pohody, v níž každý jedinec realizuje svůj vlastní potenciál, dokáže se vyrovnat s běžnými stresy života, dovede pracovat produktivně a užitečně a je schopen přispět k rozvoji své komunity.“

Psychohygiena je nauka o tom, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči nejrůznějším škodlivým vlivům.

A následně  společně se studenty prochází materiál od organizace NEVYPUSTDUSIcz.

         

Po diskuzi učitel postupně vede žáky k zamyšlení, jak a proč si vést deník. Dále se doptává,  jaké jsou možnosti vedení si deníku dnes.

Pojďme si dnes ukázat tvorbu online deníku a zároveň tím otevřít naši třídní výzvu, která zní:

Celý měsíc si povedu svůj osobní deník malých radostí. Každý den si v něm zaznamenám radost – moment, který byl fajn, rozesmál mě, byl plný pozitivních emocí, cítil/a j sem radost. Po měsíci svou aktivitu reflektuji. !Platí, že sdílím jen to, co chci sdílet. Tak jako vždy.

Jak si vést deník online?

Krok č. 1

Základem je účet Google. Účet Google nám nabízí mnoho možností využití. Jednou z nich je využití disku od Google a práce s ním – https://drive.google.com.

Google Disk je prostor pro online sdílení a uchovávání dokumentů. Otevřete si jej, klikněte na ikonu PŘIDAT a vyberte možnost Dokumenty Google.

Je zcela na vás, jak svůj deník začnete.

Krok č. 2

Vytvoříme si přebal na náš osobní deník malých radostí.

Využijeme Canvu.

Připojte se do naší třídy a směle do toho. Vytvořte svůj originální přebal. Vyberte si ze šablon a stylů, buďte kreativní a co nejvíce osobní, vizualizujte si svůj přebal dle svého uvážení a pocitů. Je to váš osobní diář. Promítněte do něho sami sebe.

 

Svůj vytvořený obal deníku si uložte a stáhněte do počítače.

Následně vložte váš vytvořený obal do Google dokumentu prostřednictvím ikony OBRÁZEK:

 

Váš „Deník malých radostí“ je právě dotvořen a je otevřen vašim myšlenkám.

         

Pokud máte hotovo, svou práci uložte. Každý následující den po dobu tohoto měsíce se zkuste na chvíli zastavit, promítnout si celý den a zapsat si stručně, co jste zažili, jednu radost. Vybavte si znovu celý ten okamžik, vychutnejte si tuto emoci, je to nepopsatelná energie do dalšího dne.

Za měsíc si společně nasdílíme, jak nám to šlo. Co drhlo, co fungovalo.

Dá se nějakým způsobem zařídit, abychom na každodenní rituál psaní nezapomněli? Ano, například zadat si upomínku do mobilního telefonu, lepík na pracovní stůl atd.

Reflexe

  • Co jsme dnes dělali? Co bylo cílem dnešní hodiny?
  • Co si odnášíme? Pokud chcete, sdílejte své originální obaly deníků prostřednictvím naší online nástěnky Padlet, případně odešlete svůj obal do Teams.
  • Za měsíc si společně zhodnotíme naši práci, význam a účel deníků. Děkuji za skvělou aktivní práci.
  • Poslední tečka dnešní hodiny zní: Na rozdaný proužek papíru napiš, co je to wellbeing a psychohygiena. Vysvětli tyto pojmy jednou větou.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Žáci pracovali velmi aktivně. Vytvořili si skutečně velmi originální přebaly deníků.  Opět se potvrdila jejich digitální zdatnost. Někteří jsou schopni pracovat na mobilním telefonu rychleji než na počítači.

Složitější se spíše ukázal být následný úkol – zapisovat si každý den radostný okamžik – po dobu jednoho měsíce. Někteří se děsili nejen časového zadání, ale i toho, aby nezapomínali. Jiní měli pocit, že hezké věci nezažívají, nedějí se jim. Bylo třeba si znovu vysvětlit význam a smysl tohoto kroku, zároveň propojení do každodenního života. 

Domluvili jsme se následně, že si každý týden budeme připomínat naši výzvu a budeme sdílet, jak nám psaní jde.

Další související materiály:

Materiál z hodiny zde:

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.