Výuková aktivita seznamuje žáky a žákyně s konceptem a principy orální historie. Zaměřuje se na poukázání možných rozdílů mezi „oficiálním“ historickým příběhem a příběhem, který je předáván v rodinné paměti. Skrze aktivní práci s databází pamětníků se žáci a žákyně také seznamují s principem multiperspektivismu a s tím, že mnohdy neexistuje jeden univerzální výklad událostí.
Žák/žákyně:
Očekávané výstupy:
Žák/žákyně:
Časová dotace:
Alternativa A:
Alternativa B:
Výuka:
Varianta A:
Varianta B:
9× 15 min
Příprava: 30 min
Příprava zahrnuje:
Pomůcky:
Učitel/učitelka:
Žák/žákyně:
Zdroje:
https://www.pametnaroda.cz/cs/archive
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Popis vzdělávací aktivity:
Rozdělte žáky a žákyně do devíti skupin. Každé skupině bude přiděleno jedno období dle dělení na webové stránce www.pametnaroda.cz. Úkolem každé skupiny je vybrat dva životní příběhy lidí z daného období a následně zpracovat jejich životní příběh v grafickém programu. Ke každému příběhu žáci a žákyně musí napsat minimálně pět otázek, na které by se daného člověka zeptali, kdyby byl osobně přítomen.
Příběhy lidí žáci a žákyně zpracují v programu Canva nebo ve Wordu ve formátu životopisu. Na pozadí životopisu daného člověka musí zároveň popisovat i „velké“ dějinné události.
Jednotlivé příběhy bude každá skupina prezentovat.
Varianta A:
Všechny skupiny prezentují v průběhu jedné hodiny. Tato varianta slouží k opakování českých (československých) dějin 20. století jako celku. Důraz je kladen na porozumění a přínosy metody orální historie.
Varianta B:
Všechny skupiny vypracují medailonky lidí společně, ale prezentují postupně, tak jak se probírá dané učivo. Prezentace a využití metody orální historie není redukováno jenom na jeden výukový celek, ale tato metoda je přítomna delší časový úsek. Žáci a žákyně využívají porovnávání svých znalostí se skutečnými osudy lidí průběžně, když se o daném tématu učí. Neslouží jen pro opakování.
Všichni žáci a žákyně následně životní příběhy lidí srovnají se svými znalostmi, které o daném období mají. Shoduje se výpověď daného člověka s jejich znalostmi? Odlišovala se v něčem?
Každá skupina sdílí svoje vypracované medailonky v dohodnutém formátu ve sdíleném prostoru, např. v MS Teams, na Google Disku nebo v Padletu.
Reflexe:
Jestli se rozhodnete pro variantu A nebo B, reflexi doporučuji zařadit po první vyučovací hodině, resp. na jejím konci, kdy žáci a žákyně aktivně pracují se stránkou a s databází.
Příklad otázek pro studenty k reflexi:
Poznámky z ověření z praxe:
Nejvíce času žákům zabralo najít na portále příběh, který chtějí zpracovat. Pokud tomuto chcete předejít, můžete vybrat několik příběhů a žákům následně zadáte konkrétní klíčová slova, která mají vložit do vyhledávání. Touto cestou zajistíte, že se žáci dostanou k příběhům, které jste předem vybrali.
Prezentace pro úvod do konceptu orální historie je dostupná v příloze.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.