Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak to skutečně bylo?
Odborný článek

Jak to skutečně bylo?

17. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Anotace

Výuková aktivita seznamuje žáky a žákyně s konceptem a principy orální historie. Zaměřuje se na poukázání možných rozdílů mezi „oficiálním“ historickým příběhem a příběhem, který je předáván v rodinné paměti. Skrze aktivní práci s databází pamětníků se žáci a žákyně také seznamují s principem multiperspektivismu a s tím, že mnohdy neexistuje jeden univerzální výklad událostí.

Úvod

Výuková aktivita seznamuje žáky a žákyně s konceptem a principy orální historie. Zaměřuje se na poukázání možných rozdílů mezi „oficiálním“ historickým příběhem a příběhem, který je předáván v rodinné paměti. Skrze aktivní práci s databází pamětníků se žáci a žákyně také seznamují s principem multiperspektivismu a s tím, že mnohdy neexistuje jeden univerzální výklad událostí. 

Cíl

Žák/žákyně: 

  • je schopen/schopna vysvětlit odlišnost pohledů na jednotlivé historické události, rozumí tomu, jak osobní životní zkušenost formuje náhled jednotlivce na konkrétní události;
  • umí strukturovat otázky pro interview s pamětníkem;
  • aktivně vyhledává pamětníka v databázi portálu Paměť národa dle zadaných kritérií;
  • je schopen/schopna vytvořit životopis v programu Canva.

Očekávané výstupy:

Žák/žákyně: 

  • je schopen/schopna aktivně využít a cíleně vyhledávat v databázi pamětníků na portále pametnaroda.cz; 
  • je schopen/schopna uplatnit principy orální historie – strukturovat interview s pamětníkem, smysluplně formulovat otázky pro účely rozhovoru, jasně stanovit cíl rozhovoru;
  • je schopen/schopna zpracovat životní příběh ve formátu životopisu v grafickém programu Canva.

Časová dotace: 

Alternativa A: 

  • 2 výukové hodiny (představení všech osobností najednou, forma opakování českých (československých) dějin 20. století

Alternativa B: 

  • 1 výuková hodina + 9× 15 min (představování osobností postupně dle probrané látky)

Výuka:

Varianta A:

  1. výuková hodina: 
  • představení konceptu orální historie, dohledávání informací a strukturace otázek, zpracování medailonku člověka
  1. výuková hodina: 
  • představení jednotlivých lidí, porovnání jejich zkušeností s  „neutrálním/oficiálním“  odučeným příběhem

Varianta B: 

  1. výuková hodina: 
  • představení konceptu orální historie, dohledávání informací a strukturace otázek, zpracování medailonku člověka

9× 15 min 

  • postupné představování jednotlivých osobností dle aktuálně probíraného tématu, porovnání jejich zkušeností s „neutrálním/oficiálním“ odučeným příběhem

Příprava: 30 min

Příprava zahrnuje: 

  • vytvoření týmu a sdíleného prostředí v programu Canva;
  • vytvoření/úpravu prezentace pro představení konceptu orální historie (pokud se učitel rozhodne vytvořit si svoji vlastní prezentaci), jinak prezentace připravená k použití v příloze.

Pomůcky: 

Učitel/učitelka: 

  • elektronické zařízení – notebook nebo stolní počítač s připojením na dataprojektor, potřeba sdílení obrazovky žákům/žákyním přes on-line aplikaci (Google Drive, MS Teams atd.)
  • účet v programu Canva

Žák/žákyně:

  • elektronické zařízení s přístupem k internetu (notebook, tablet, telefon)
  • účet v programu Canva

Zdroje: 

https://www.pametnaroda.cz/cs/archive 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

Oborové: 

  • základní faktografické znalosti k období českých (československých) dějin 20. století, kterému se daná skupina věnuje, resp. základní znalosti z období 1918–2004 z českých (československých) dějin

Digitální:

  • základní znalosti práce na elektronických zařízeních, práce ve sdíleném prostředí
  • základní znalosti práce v programu Canva

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: 

  • Portál pametnaroda.cz představuje jedinečnou databázi lidských příběhů a osudů, které jsou díky digitalizaci uchované i pro další generace. Žáci a žákyně tak mají jedinečnou možnost slyšet pohled pamětníků na významné události českých (československých) dějin 20. století. Přínos práce s touto databází tkví také v tom, že se jedná o natočené videorozhovory. Přijímání informací pro žáky a žákyně má tak osobnější rozměr oproti tomu, když dané informace čtou. 

Popis vzdělávací aktivity: 

Rozdělte žáky a žákyně do devíti skupin. Každé skupině bude přiděleno jedno období dle dělení na webové stránce www.pametnaroda.cz. Úkolem každé skupiny je vybrat dva životní příběhy lidí z daného období a následně zpracovat jejich životní příběh v grafickém programu. Ke každému příběhu žáci a žákyně musí napsat minimálně pět otázek, na které by se daného člověka zeptali, kdyby byl osobně přítomen.

Příběhy lidí žáci a žákyně zpracují v programu Canva nebo ve Wordu ve formátu životopisu. Na pozadí životopisu daného člověka musí zároveň popisovat i „velké“ dějinné události. 

Jednotlivé příběhy bude každá skupina prezentovat. 

Varianta A:

Všechny skupiny prezentují v průběhu jedné hodiny. Tato varianta slouží k opakování českých (československých) dějin 20. století jako celku. Důraz je kladen na porozumění a přínosy metody orální historie. 

Varianta B:

Všechny skupiny vypracují medailonky lidí společně, ale prezentují postupně, tak jak se probírá dané učivo. Prezentace a využití metody orální historie není redukováno jenom na jeden výukový celek, ale tato metoda je přítomna delší časový úsek. Žáci a žákyně využívají porovnávání svých znalostí se skutečnými osudy lidí průběžně, když se o daném tématu učí. Neslouží jen pro opakování. 

Všichni žáci a žákyně následně životní příběhy lidí srovnají se svými znalostmi, které o daném období mají. Shoduje se výpověď daného člověka s jejich znalostmi? Odlišovala se v něčem?

Každá skupina sdílí svoje vypracované medailonky v dohodnutém formátu ve sdíleném prostoru, např. v MS Teams, na Google Disku nebo v Padletu. 

Reflexe: 

Jestli se rozhodnete pro variantu A nebo B, reflexi doporučuji zařadit po první vyučovací hodině, resp. na jejím konci, kdy žáci a žákyně aktivně pracují se stránkou a s databází.

Příklad otázek pro studenty k reflexi: 

  1. Na základě čeho jste ve skupině vybírali prezentované osobnosti?
  2. Jak se vám pracovalo a vyhledávalo na stránce www.pametnaroda.cz? Jaké strategie pro vyhledávání jste zvolili (klíčova slova, hledání konkrétní události, poslech úryvků příběhů…)?
  3. Je podle vás tato internetová stránka přehledná?
  4. Kdy si myslíte, že tato stránka vznikla?
  5. Jak si myslíte, že takováto stránka vznikne? Kdo a za jakým účelem ji založil?
  6. Co je potřeba k tomu, aby tato stránka vznikla?
  7. Proč může být taková stránka užitečná?

Reflexe

Poznámky z ověření z praxe:

Nejvíce času žákům zabralo najít na portále příběh, který chtějí zpracovat. Pokud tomuto chcete předejít, můžete vybrat několik příběhů a žákům následně zadáte konkrétní klíčová slova, která mají vložit do vyhledávání. Touto cestou zajistíte, že se žáci dostanou k příběhům, které jste předem vybrali.

Prezentace pro úvod do konceptu orální historie je dostupná v příloze.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pptx
599.61 kB
Prezentace
Prezentace použitá v testování pro základní představení konceptu orální historie.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • "respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občan, občanská společnost a stát