Odborné články Gymnaziální vzdělávání Píšeme e-mail do budoucnosti
Odborný článek

Píšeme e-mail do budoucnosti

2. 7. 2024
Základní vzdělávání Gymnaziální vzdělávání
Autor
Veronika Korbelová

Anotace

Výuková aktivita se věnuje psaní e-mailu v hodinách cizího jazyka. Aktivita zahrnuje práci se vzorovým e-mailem, fráze potřebné pro napsání e-mailu, tvorbu vlastního e-mailu. Jednotlivé úkoly rozvíjejí komunikační dovednosti žáků, poskytují strukturovaný přístup k učení psaní e-mailů v němčině a podporují komunikaci a spolupráci mezi žáky. Závěrečný e-mail píšou žáci sami sobě do budoucnosti, aktivita jim tím také poskytuje prostor k reflexi, plánování a vyjádření svých myšlenek a cílů v německém jazyce. Umožňuje jim nahlédnout do vlastního vývoje a změn v průběhu času.

Vzdělávací obor: němčina

Tematický okruh: e-mailová korespondence

Očekávané výstupy: Žáci napíšou vlastní e-mail, který si po kontrole pošlou sami sobě a obdrží ho v budoucnosti.

Časová dotace: výuka: 2 hodiny / příprava: 1 hodina

Pomůcky: PC nebo notebooky, připojení k internetu, projektor, interaktivní tabule, chytrý telefon

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

  • Žáci znají základní slovní zásobu na téma Já a moje rodina.
  • Žáci umí tvořit jednoduché věty.

Digitální:  

  • Žáci umí používat základní funkce textového editoru a napsat základní e-mail.
  • Žáci ovládají práci s internetovým překladačem.

Vzdělávací cíle:

Žáci

  • volí patřičné jazykové prostředky pro psaní e-mailu.
  • umí napsat jednoduchý a strukturovaný e-mail v němčině dle kritérií pro správné psaní e-mailů a  odeslat ho.
  • znají a používají pozdrav, úvodní a závěrečné formulace v e-mailech.
  • formulují vhodný předmět e-mailu.
  • formulují jednoduché věty a vyjadřují se v písemné formě v cizím jazyce.

 

Metodická poznámka:

Učitel opakuje se žáky jazykové prostředky, které budou k aktivitě potřebovat.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Představení základních pravidel psaní e-mailů v němčině: správný formát, oslovení, závěrečné věty, zdvořilostní fráze apod. Ukázka příkladů e-mailů v němčině. Diskuze o tom, proč je důležité umět psát e-maily v cizím jazyce.

Učitel ukáže žákům vzorový e-mail v němčině E-Mail Vorlage.pdf  a projde s nimi jednotlivé části e-mailu (Betreff, Anrede, Text, Grußformel, Unterschrift). Vytvoří společně s žáky seznam klíčových frází a slov, které se často používají v e-mailech.

V prvním cvičení žáci přiřadí jednotlivé pojmy k e-mailu. Učitel žákům pomůže s vysvětlením pojmů. Ve druhém cvičení žáci odpovědí na připravené otázky.

Učitel se zeptá žáků na další slovní zásobu spojenou s tématy, která by mohla být obsažena v e-mailech (pozdravy, děkování, dotazy na informace atd.). Např.:

  • Wenn du deinen Eltern, einer Freundin oder einem Freund schreibst, verwende
  • bei der Anrede: Liebe..., Lieber..., oder Hallo...,
  • beim Gruß zum Schluss: Liebe Grüße, Bussi, Ciao, Bis bald,...
  • Wenn du einem Erwachsenen schreibst, den du nicht gut kennst, verwende
  • bei der Anrede: Sehr geehrter Herr..., Sehr geehrte Frau..., Sehr geehrte Damen und Herren,... Lieber Herr..., Liebe Frau...,
  • beim Gruß zum Schluss: Mit freundlichen Grüßen, Hochachtungsvoll, Herzliche Grüße,…

2. Práce ve dvojicích / skupinová práce

Aktivita 1: Žáci budou rozděleni do dvojic. Dostanou zadání, aby napsali e-mail – pozvánku na školní oslavu adresovanou kamarádovi, učiteli či jinému studentovi. Pomocí poskytnutého vzoru, viz níže, a  příslušné slovní zásoby napíší svůj vlastní e-mail v němčině. Učitel poskytne zpětnou vazbu a případně pomůže s  korekcemi.

Zadání:

  • Verfasse eine E-Mail mit einer Einladung zu eurem Schulfest!
  • Nimm das Arbeitsblatt und schreibe bei „An:“ die E-Mail-Adresse des Empfängers!
  • Gib bei „Kopie:“ die E-Mail-Adresse deiner Schule an!
  • Schreibe bei „Betreff:“ den Grund deines E-Mails (z.B. Einladung)!
  • Formuliere im leeren Feld deine Einladung!
  • Vergiss dabei nicht die Anrede und den abschließenden Gruß!

Aktivita 2:

Po napsání e-mailů si žáci vymění svůj e-mail s jinou dvojicí. Budou mít za úkol provést korekci e-mailů svých spolužáků. Poté si vrátí e-maily zpět a poskytnou si navzájem zpětnou vazbu.

3. Žáci píšou sami sobě e-mail do budoucnosti.

Žákům představte úkol napsat e-mail sami sobě, který obdrží za 10 let. Pracovní list k dispozici zde: E-Mail in die Zukunft.docx

Vysvětlete, že cílem je popsat své představy, cíle a plány pro budoucnost a vyjádřit své naděje a očekávání.

Žáci si nejprve udělají krátké poznámky o tom, co chtějí do e-mailu zahrnout. Mohou to být jejich cíle, sny, plány do budoucna, ale také aktuální zájmy, hobby nebo události, o kterých chtějí v budoucnu psát.

Žáci začnou psát svůj e-mail, zahájí ho formálním oslovením a přecházejí k popisu svých myšlenek a plánů do budoucna. Měli by využít vhodné fráze a slovní zásobu, kterou se naučili, a snažit se o plynulost a srozumitelnost textu.

Po dokončení e-mailu by se měli žáci krátce zamyslet nad obsahem svého psaní. Měli by se ptát sami sebe, zda sdělili všechny důležité informace a zda je jejich e-mail srozumitelný a vhodný.

Učitel napsané e-maily zkontroluje a opraví případné chyby.

 

Učitel žákům nasdílí nebo promítne webový portál https://www.zukunftsmail.com/. Pomůže žákům s překladem a vysvětlí, jak zadat datum odeslání e-mailu. Žáci poté přepíšou svůj e-mail do připravené šablony a e-mail si odešlou.

 

Zkušenosti s použitím materiálu: 

Tuto aktivitu jsem realizovala s žáky v 7. třídě. Sama vnímám psaní e-mailů jakou praktickou dovednost, která je relevantní pro každodenní komunikaci, a z praxe vím, že s psaním e-mailů mají žáci problémy nejen v cizím jazyce, ale i v češtině.

Připravené pracovní listy poskytly žákům různé úkoly zaměřené na posílení různých dovedností a oblastí, jako je slovní zásoba, gramatika a schopnost formulovat souvislý text. Na základě připravených frází jsme si vysvětlili rozdíly mezi formální a neformální komunikací v němčině i to, kdy je vhodné použít určité formy komunikace. Práce ve dvojicích a vzájemná zpětná vazba vedly ke společné diskuzi o tom, jak formulovat věty, jaký obsah zahrnout do e-mailu a jaké fráze použít.

Psaní e-mailů bylo pro žáky zajímavé a motivující, protože viděli konkrétní využití svých jazykových dovedností v praxi. Největší nadšení a diskuzi ale vzbudil samotný e-mail do budoucnosti a zamyšlení se nad svými plány.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Veronika Korbelová
Komentář recenzenta
Materiál „Píšeme e-mail do budoucnosti“ nabízí výukovou aktivitu, která propojuje psaní e-mailu s osobním rozvojem žáků. Tento úkol je originální, motivující a zaměřený na praktické využití digitálních dovedností. Cílem je napsat e-mail, budoucí verzi sebe sama. To žáky nutí přemýšlet o své budoucnosti a osobních cílech. Aktivita podporuje nejen psaní, ale i introspekci, a tedy je velice cenná pro rozvoj žáků na střední škole, potažmo v závěru ZŠ. Aktivita je inovativní, protože kombinuje klasické psaní s digitálními dovednostmi. Umožňuje žákům zapojit se do kreativní a osobní reflexe, která je relevantní pro jejich školní práci i osobní rozvoj. Spojení moderní technologie a osobních cílů dává úkolu hlubší smysl a praktické využití. Tento přístup podporuje motivaci žáků, kteří mohou vnímat úkol jako nástroj pro osobní růst a plánování. Článek zdůrazňuje důležitost sebepoznání a reflexe a tím rozvíjí klíčové prvky pro osobní rozvoj. Nápad psát e-mail do budoucnosti vyvolává u žáků potřebu zamyslet se nad tím, kde se vidí za několik let, co by rádi dosáhli a jaké hodnoty chtějí ve svém životě vyznávat. Tento úkol podporuje hlubší zamyšlení nad osobními cíli a motivacemi. Tento výukový materiál je flexibilní a snadno přizpůsobitelný pro různé úrovně studentů. Učitelé mohou upravit otázky a zadání, aby odpovídaly potřebám jednotlivých studentů, což dává prostor pro individualizovaný přístup. Aktivitu lze upravit podle potřeby tak, aby se zaměřila na různé aspekty osobního rozvoje nebo i na různé stylu psaní.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Vazby na další články:

Navazuje na téma článku:

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu;
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků;
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.