Vzdělávací obor: němčina
Tematický okruh: e-mailová korespondence
Očekávané výstupy: Žáci napíšou vlastní e-mail, který si po kontrole pošlou sami sobě a obdrží ho v budoucnosti.
Časová dotace: výuka: 2 hodiny / příprava: 1 hodina
Pomůcky: PC nebo notebooky, připojení k internetu, projektor, interaktivní tabule, chytrý telefon
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Vzdělávací cíle:
Žáci
Metodická poznámka:
Učitel opakuje se žáky jazykové prostředky, které budou k aktivitě potřebovat.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Představení základních pravidel psaní e-mailů v němčině: správný formát, oslovení, závěrečné věty, zdvořilostní fráze apod. Ukázka příkladů e-mailů v němčině. Diskuze o tom, proč je důležité umět psát e-maily v cizím jazyce.
Učitel ukáže žákům vzorový e-mail v němčině E-Mail Vorlage.pdf a projde s nimi jednotlivé části e-mailu (Betreff, Anrede, Text, Grußformel, Unterschrift). Vytvoří společně s žáky seznam klíčových frází a slov, které se často používají v e-mailech.
V prvním cvičení žáci přiřadí jednotlivé pojmy k e-mailu. Učitel žákům pomůže s vysvětlením pojmů. Ve druhém cvičení žáci odpovědí na připravené otázky.
Učitel se zeptá žáků na další slovní zásobu spojenou s tématy, která by mohla být obsažena v e-mailech (pozdravy, děkování, dotazy na informace atd.). Např.:
2. Práce ve dvojicích / skupinová práce
Aktivita 1: Žáci budou rozděleni do dvojic. Dostanou zadání, aby napsali e-mail – pozvánku na školní oslavu adresovanou kamarádovi, učiteli či jinému studentovi. Pomocí poskytnutého vzoru, viz níže, a příslušné slovní zásoby napíší svůj vlastní e-mail v němčině. Učitel poskytne zpětnou vazbu a případně pomůže s korekcemi.
Zadání:
Aktivita 2:
Po napsání e-mailů si žáci vymění svůj e-mail s jinou dvojicí. Budou mít za úkol provést korekci e-mailů svých spolužáků. Poté si vrátí e-maily zpět a poskytnou si navzájem zpětnou vazbu.
3. Žáci píšou sami sobě e-mail do budoucnosti.
Žákům představte úkol napsat e-mail sami sobě, který obdrží za 10 let. Pracovní list k dispozici zde: E-Mail in die Zukunft.docx
Vysvětlete, že cílem je popsat své představy, cíle a plány pro budoucnost a vyjádřit své naděje a očekávání.
Žáci si nejprve udělají krátké poznámky o tom, co chtějí do e-mailu zahrnout. Mohou to být jejich cíle, sny, plány do budoucna, ale také aktuální zájmy, hobby nebo události, o kterých chtějí v budoucnu psát.
Žáci začnou psát svůj e-mail, zahájí ho formálním oslovením a přecházejí k popisu svých myšlenek a plánů do budoucna. Měli by využít vhodné fráze a slovní zásobu, kterou se naučili, a snažit se o plynulost a srozumitelnost textu.
Po dokončení e-mailu by se měli žáci krátce zamyslet nad obsahem svého psaní. Měli by se ptát sami sebe, zda sdělili všechny důležité informace a zda je jejich e-mail srozumitelný a vhodný.
Učitel napsané e-maily zkontroluje a opraví případné chyby.
![]() |
Učitel žákům nasdílí nebo promítne webový portál https://www.zukunftsmail.com/. Pomůže žákům s překladem a vysvětlí, jak zadat datum odeslání e-mailu. Žáci poté přepíšou svůj e-mail do připravené šablony a e-mail si odešlou.
![]() |
Zkušenosti s použitím materiálu:
Tuto aktivitu jsem realizovala s žáky v 7. třídě. Sama vnímám psaní e-mailů jakou praktickou dovednost, která je relevantní pro každodenní komunikaci, a z praxe vím, že s psaním e-mailů mají žáci problémy nejen v cizím jazyce, ale i v češtině.
Připravené pracovní listy poskytly žákům různé úkoly zaměřené na posílení různých dovedností a oblastí, jako je slovní zásoba, gramatika a schopnost formulovat souvislý text. Na základě připravených frází jsme si vysvětlili rozdíly mezi formální a neformální komunikací v němčině i to, kdy je vhodné použít určité formy komunikace. Práce ve dvojicích a vzájemná zpětná vazba vedly ke společné diskuzi o tom, jak formulovat věty, jaký obsah zahrnout do e-mailu a jaké fráze použít.
Psaní e-mailů bylo pro žáky zajímavé a motivující, protože viděli konkrétní využití svých jazykových dovedností v praxi. Největší nadšení a diskuzi ale vzbudil samotný e-mail do budoucnosti a zamyšlení se nad svými plány.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Články obsahující klíčové slovo IPs Kurikulum jsou výstupem projektu IPs Podpora kurikulární práce škol.
Každý výstup byl vyhledán a odborně posouzen hodnotitelem v souladu s revidovaným RVP, stanovisko hodnotitele ve formě komentáře recenzenta najdete přímo u článku.
Výstupy je možné zobrazit pomocí klíčového slova IPs Kurikulum. Databázi lze dále filtrovat podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení vzdělávací oblasti, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025