Vzdělávací obor: němčina
Tematický okruh: e-mailová korespondence
Očekávané výstupy: Žáci napíšou vlastní e-mail, který si po kontrole pošlou sami sobě a obdrží ho v budoucnosti.
Časová dotace: výuka: 2 hodiny / příprava: 1 hodina
Pomůcky: PC nebo notebooky, připojení k internetu, projektor, interaktivní tabule, chytrý telefon
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Vzdělávací cíle:
Žáci
Metodická poznámka:
Učitel opakuje se žáky jazykové prostředky, které budou k aktivitě potřebovat.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Představení základních pravidel psaní e-mailů v němčině: správný formát, oslovení, závěrečné věty, zdvořilostní fráze apod. Ukázka příkladů e-mailů v němčině. Diskuze o tom, proč je důležité umět psát e-maily v cizím jazyce.
Učitel ukáže žákům vzorový e-mail v němčině E-Mail Vorlage.pdf a projde s nimi jednotlivé části e-mailu (Betreff, Anrede, Text, Grußformel, Unterschrift). Vytvoří společně s žáky seznam klíčových frází a slov, které se často používají v e-mailech.
V prvním cvičení žáci přiřadí jednotlivé pojmy k e-mailu. Učitel žákům pomůže s vysvětlením pojmů. Ve druhém cvičení žáci odpovědí na připravené otázky.
Učitel se zeptá žáků na další slovní zásobu spojenou s tématy, která by mohla být obsažena v e-mailech (pozdravy, děkování, dotazy na informace atd.). Např.:
2. Práce ve dvojicích / skupinová práce
Aktivita 1: Žáci budou rozděleni do dvojic. Dostanou zadání, aby napsali e-mail – pozvánku na školní oslavu adresovanou kamarádovi, učiteli či jinému studentovi. Pomocí poskytnutého vzoru, viz níže, a příslušné slovní zásoby napíší svůj vlastní e-mail v němčině. Učitel poskytne zpětnou vazbu a případně pomůže s korekcemi.
Zadání:
Aktivita 2:
Po napsání e-mailů si žáci vymění svůj e-mail s jinou dvojicí. Budou mít za úkol provést korekci e-mailů svých spolužáků. Poté si vrátí e-maily zpět a poskytnou si navzájem zpětnou vazbu.
3. Žáci píšou sami sobě e-mail do budoucnosti.
Žákům představte úkol napsat e-mail sami sobě, který obdrží za 10 let. Pracovní list k dispozici zde: E-Mail in die Zukunft.docx
Vysvětlete, že cílem je popsat své představy, cíle a plány pro budoucnost a vyjádřit své naděje a očekávání.
Žáci si nejprve udělají krátké poznámky o tom, co chtějí do e-mailu zahrnout. Mohou to být jejich cíle, sny, plány do budoucna, ale také aktuální zájmy, hobby nebo události, o kterých chtějí v budoucnu psát.
Žáci začnou psát svůj e-mail, zahájí ho formálním oslovením a přecházejí k popisu svých myšlenek a plánů do budoucna. Měli by využít vhodné fráze a slovní zásobu, kterou se naučili, a snažit se o plynulost a srozumitelnost textu.
Po dokončení e-mailu by se měli žáci krátce zamyslet nad obsahem svého psaní. Měli by se ptát sami sebe, zda sdělili všechny důležité informace a zda je jejich e-mail srozumitelný a vhodný.
Učitel napsané e-maily zkontroluje a opraví případné chyby.
![]() |
Učitel žákům nasdílí nebo promítne webový portál https://www.zukunftsmail.com/. Pomůže žákům s překladem a vysvětlí, jak zadat datum odeslání e-mailu. Žáci poté přepíšou svůj e-mail do připravené šablony a e-mail si odešlou.
![]() |
Zkušenosti s použitím materiálu:
Tuto aktivitu jsem realizovala s žáky v 7. třídě. Sama vnímám psaní e-mailů jakou praktickou dovednost, která je relevantní pro každodenní komunikaci, a z praxe vím, že s psaním e-mailů mají žáci problémy nejen v cizím jazyce, ale i v češtině.
Připravené pracovní listy poskytly žákům různé úkoly zaměřené na posílení různých dovedností a oblastí, jako je slovní zásoba, gramatika a schopnost formulovat souvislý text. Na základě připravených frází jsme si vysvětlili rozdíly mezi formální a neformální komunikací v němčině i to, kdy je vhodné použít určité formy komunikace. Práce ve dvojicích a vzájemná zpětná vazba vedly ke společné diskuzi o tom, jak formulovat věty, jaký obsah zahrnout do e-mailu a jaké fráze použít.
Psaní e-mailů bylo pro žáky zajímavé a motivující, protože viděli konkrétní využití svých jazykových dovedností v praxi. Největší nadšení a diskuzi ale vzbudil samotný e-mail do budoucnosti a zamyšlení se nad svými plány.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025