Odborné články Gymnaziální vzdělávání Píšeme e-mail do budoucnosti
Odborný článek

Píšeme e-mail do budoucnosti

2. 7. 2024
Základní vzdělávání Gymnaziální vzdělávání
Autor
Veronika Korbelová

Anotace

Výuková aktivita se věnuje psaní e-mailu v hodinách cizího jazyka. Aktivita zahrnuje práci se vzorovým e-mailem, fráze potřebné pro napsání e-mailu, tvorbu vlastního e-mailu. Jednotlivé úkoly rozvíjejí komunikační dovednosti žáků, poskytují strukturovaný přístup k učení psaní e-mailů v němčině a podporují komunikaci a spolupráci mezi žáky. Závěrečný e-mail píšou žáci sami sobě do budoucnosti, aktivita jim tím také poskytuje prostor k reflexi, plánování a vyjádření svých myšlenek a cílů v německém jazyce. Umožňuje jim nahlédnout do vlastního vývoje a změn v průběhu času.

Vzdělávací obor: němčina

Tematický okruh: e-mailová korespondence

Očekávané výstupy: Žáci napíšou vlastní e-mail, který si po kontrole pošlou sami sobě a obdrží ho v budoucnosti.

Časová dotace: výuka: 2 hodiny / příprava: 1 hodina

Pomůcky: PC nebo notebooky, připojení k internetu, projektor, interaktivní tabule, chytrý telefon

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

  • Žáci znají základní slovní zásobu na téma Já a moje rodina.
  • Žáci umí tvořit jednoduché věty.

Digitální:  

  • Žáci umí používat základní funkce textového editoru a napsat základní e-mail.
  • Žáci ovládají práci s internetovým překladačem.

Vzdělávací cíle:

Žáci

  • volí patřičné jazykové prostředky pro psaní e-mailu.
  • umí napsat jednoduchý a strukturovaný e-mail v němčině dle kritérií pro správné psaní e-mailů a  odeslat ho.
  • znají a používají pozdrav, úvodní a závěrečné formulace v e-mailech.
  • formulují vhodný předmět e-mailu.
  • formulují jednoduché věty a vyjadřují se v písemné formě v cizím jazyce.

 

Metodická poznámka:

Učitel opakuje se žáky jazykové prostředky, které budou k aktivitě potřebovat.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Představení základních pravidel psaní e-mailů v němčině: správný formát, oslovení, závěrečné věty, zdvořilostní fráze apod. Ukázka příkladů e-mailů v němčině. Diskuze o tom, proč je důležité umět psát e-maily v cizím jazyce.

Učitel ukáže žákům vzorový e-mail v němčině E-Mail Vorlage.pdf  a projde s nimi jednotlivé části e-mailu (Betreff, Anrede, Text, Grußformel, Unterschrift). Vytvoří společně s žáky seznam klíčových frází a slov, které se často používají v e-mailech.

V prvním cvičení žáci přiřadí jednotlivé pojmy k e-mailu. Učitel žákům pomůže s vysvětlením pojmů. Ve druhém cvičení žáci odpovědí na připravené otázky.

Učitel se zeptá žáků na další slovní zásobu spojenou s tématy, která by mohla být obsažena v e-mailech (pozdravy, děkování, dotazy na informace atd.). Např.:

  • Wenn du deinen Eltern, einer Freundin oder einem Freund schreibst, verwende
  • bei der Anrede: Liebe..., Lieber..., oder Hallo...,
  • beim Gruß zum Schluss: Liebe Grüße, Bussi, Ciao, Bis bald,...
  • Wenn du einem Erwachsenen schreibst, den du nicht gut kennst, verwende
  • bei der Anrede: Sehr geehrter Herr..., Sehr geehrte Frau..., Sehr geehrte Damen und Herren,... Lieber Herr..., Liebe Frau...,
  • beim Gruß zum Schluss: Mit freundlichen Grüßen, Hochachtungsvoll, Herzliche Grüße,…

2. Práce ve dvojicích / skupinová práce

Aktivita 1: Žáci budou rozděleni do dvojic. Dostanou zadání, aby napsali e-mail – pozvánku na školní oslavu adresovanou kamarádovi, učiteli či jinému studentovi. Pomocí poskytnutého vzoru, viz níže, a  příslušné slovní zásoby napíší svůj vlastní e-mail v němčině. Učitel poskytne zpětnou vazbu a případně pomůže s  korekcemi.

Zadání:

  • Verfasse eine E-Mail mit einer Einladung zu eurem Schulfest!
  • Nimm das Arbeitsblatt und schreibe bei „An:“ die E-Mail-Adresse des Empfängers!
  • Gib bei „Kopie:“ die E-Mail-Adresse deiner Schule an!
  • Schreibe bei „Betreff:“ den Grund deines E-Mails (z.B. Einladung)!
  • Formuliere im leeren Feld deine Einladung!
  • Vergiss dabei nicht die Anrede und den abschließenden Gruß!

Aktivita 2:

Po napsání e-mailů si žáci vymění svůj e-mail s jinou dvojicí. Budou mít za úkol provést korekci e-mailů svých spolužáků. Poté si vrátí e-maily zpět a poskytnou si navzájem zpětnou vazbu.

3. Žáci píšou sami sobě e-mail do budoucnosti.

Žákům představte úkol napsat e-mail sami sobě, který obdrží za 10 let. Pracovní list k dispozici zde: E-Mail in die Zukunft.docx

Vysvětlete, že cílem je popsat své představy, cíle a plány pro budoucnost a vyjádřit své naděje a očekávání.

Žáci si nejprve udělají krátké poznámky o tom, co chtějí do e-mailu zahrnout. Mohou to být jejich cíle, sny, plány do budoucna, ale také aktuální zájmy, hobby nebo události, o kterých chtějí v budoucnu psát.

Žáci začnou psát svůj e-mail, zahájí ho formálním oslovením a přecházejí k popisu svých myšlenek a plánů do budoucna. Měli by využít vhodné fráze a slovní zásobu, kterou se naučili, a snažit se o plynulost a srozumitelnost textu.

Po dokončení e-mailu by se měli žáci krátce zamyslet nad obsahem svého psaní. Měli by se ptát sami sebe, zda sdělili všechny důležité informace a zda je jejich e-mail srozumitelný a vhodný.

Učitel napsané e-maily zkontroluje a opraví případné chyby.

 

Učitel žákům nasdílí nebo promítne webový portál https://www.zukunftsmail.com/. Pomůže žákům s překladem a vysvětlí, jak zadat datum odeslání e-mailu. Žáci poté přepíšou svůj e-mail do připravené šablony a e-mail si odešlou.

 

Zkušenosti s použitím materiálu: 

Tuto aktivitu jsem realizovala s žáky v 7. třídě. Sama vnímám psaní e-mailů jakou praktickou dovednost, která je relevantní pro každodenní komunikaci, a z praxe vím, že s psaním e-mailů mají žáci problémy nejen v cizím jazyce, ale i v češtině.

Připravené pracovní listy poskytly žákům různé úkoly zaměřené na posílení různých dovedností a oblastí, jako je slovní zásoba, gramatika a schopnost formulovat souvislý text. Na základě připravených frází jsme si vysvětlili rozdíly mezi formální a neformální komunikací v němčině i to, kdy je vhodné použít určité formy komunikace. Práce ve dvojicích a vzájemná zpětná vazba vedly ke společné diskuzi o tom, jak formulovat věty, jaký obsah zahrnout do e-mailu a jaké fráze použít.

Psaní e-mailů bylo pro žáky zajímavé a motivující, protože viděli konkrétní využití svých jazykových dovedností v praxi. Největší nadšení a diskuzi ale vzbudil samotný e-mail do budoucnosti a zamyšlení se nad svými plány.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Veronika Korbelová
Komentář recenzenta
Materiál „Píšeme e-mail do budoucnosti“ nabízí výukovou aktivitu, která propojuje psaní e-mailu s osobním rozvojem žáků. Tento úkol je originální, motivující a zaměřený na praktické využití digitálních dovedností. Cílem je napsat e-mail, budoucí verzi sebe sama. To žáky nutí přemýšlet o své budoucnosti a osobních cílech. Aktivita podporuje nejen psaní, ale i introspekci, a tedy je velice cenná pro rozvoj žáků na střední škole, potažmo v závěru ZŠ. Aktivita je inovativní, protože kombinuje klasické psaní s digitálními dovednostmi. Umožňuje žákům zapojit se do kreativní a osobní reflexe, která je relevantní pro jejich školní práci i osobní rozvoj. Spojení moderní technologie a osobních cílů dává úkolu hlubší smysl a praktické využití. Tento přístup podporuje motivaci žáků, kteří mohou vnímat úkol jako nástroj pro osobní růst a plánování. Článek zdůrazňuje důležitost sebepoznání a reflexe a tím rozvíjí klíčové prvky pro osobní rozvoj. Nápad psát e-mail do budoucnosti vyvolává u žáků potřebu zamyslet se nad tím, kde se vidí za několik let, co by rádi dosáhli a jaké hodnoty chtějí ve svém životě vyznávat. Tento úkol podporuje hlubší zamyšlení nad osobními cíli a motivacemi. Tento výukový materiál je flexibilní a snadno přizpůsobitelný pro různé úrovně studentů. Učitelé mohou upravit otázky a zadání, aby odpovídaly potřebám jednotlivých studentů, což dává prostor pro individualizovaný přístup. Aktivitu lze upravit podle potřeby tak, aby se zaměřila na různé aspekty osobního rozvoje nebo i na různé stylu psaní.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Vazby na další články:

Navazuje na téma článku:

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu;
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků;
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení