Autor: Veronika Korbelová
Typ materiálu: pracovní list
Škola: základní škola / střední odborná škola / gymnázium
Metody: tvorba plakátu v aplikaci Canva
Vzdělávací obor: německý jazyk
Tematický okruh: cestování
Očekávané výstupy
Žáci ovládají slovní zásobu na téma cestování; sdělí jednoduchým způsobem základní informace o místě, které navštívili nebo plánují navštívit; napíší krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení; vytvoří plakát v aplikaci Canva.
Časová dotace
Výuka: 45 minut
Příprava: 120 minut
Pomůcky, hardware a software
Učitel: PC nebo notebooky, připojení k internetu, tabule, projektor
Žák: PC nebo notebooky, připojení k internetu
Zdroje
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
Žáci rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele a reagují na ně hlavně verbálně;
píší slova a krátké věty na základě textové předlohy; rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života.
Digitální dovednosti
Žáci umí efektivně pracovat s různými aplikacemi, umí legálními způsoby upravovat a sdílet média; ovládají efektivní způsob, jak vyhledávat nejrůznější informace.
Vzdělávací cíle
Žáci umí popsat místo, které navštívili, vhodnými slovy a vhodně uspořádanými větami; umí získané informace digitálně zpracovat, uložit, zálohovat a sdílet; na základě získaných informací vytvoří plakát místa, které budou prezentovat; prezentují výsledky své práce před skupinou.
Přínos využití digitálních technologií
Žáci jsou vedeni k uvědomování si existence autorského zákona a k osvojování si zvyku uvádět bibliografické zdroje při šíření informací jiných autorů; k práci s vybranou internetovou aplikací, která je určena pro studium cizího jazyka; k řešení úloh, které umožňují tvorbu digitálního obsahu pomocí videa, audia, fotografií, digitálních interaktivních prezentací apod.; k aktivnímu vyjádření svého názoru, případně k reakci na názory jiných v modelových situacích na sociálních sítích.
VYTVÁŘÍME PLAKÁT V CANVĚ
V aplikaci Canva je mnoho šablon, které můžete použít jako inspiraci pro tvorbu svého plakátu na téma cestování. Můžete si také vybrat z různých témat a stylů, aby váš plakát byl originální a výrazný.
Jak na to?
![]() |
Popis materiálu (vzdělávací aktivity)
Úloha 1: Nejprve si žáci vyberou město nebo místo, které navštívili, chtějí navštívit nebo propagovat. Poté se rozdělí do skupin. Každá skupina má za úkol získat co nejvíce informací o svém městě a vytvořit poutavý plakát, který by zaujal a přilákal turisty.
Úloha 2: Během procesu tvorby plakátů žáci pracují s aplikací Canva, vybírají vhodné fotografie, píšou krátký text, upravují text za pomoci různých grafických prvků. Učitel jim pomáhá s výběrem správných slov a frází v cizím jazyce.
Úloha 3: Na konci projektu žáci prezentují své plakáty všem svým spolužákům.
Zkušenosti s použitím materiálu
Tento projekt měl za cíl rozvíjet jejich jazykové a kreativní schopnosti a zároveň jim umožnit sdílet své zážitky a dojmy z cesty. Bylo vidět, jak si žáci na projektu opravdu zakládají, protože se každá skupina snažila předvést svůj plakát co nejzajímavěji a nejpřesvědčivěji.
Celý projekt ukázal, že praktická práce je výborným pomocníkem pro rozvoj jazykových a kreativních schopností žáků. Zároveň pomohl studentům prohloubit znalosti o cizí zemi a naučit se více o kulturních rozdílech.
Co všechno Canva umí
Canva je online platforma pro tvorbu grafických designů, která umožňuje uživatelům vytvářet vizuální obsah bez nutnosti profesionálního vzdělání v oblasti designu. Canva nabízí širokou škálu předpřipravených šablon, grafických prvků, obrázků, textů a nástrojů pro úpravu, které uživatelé mohou použít k vytvoření různých typů designů, jako jsou například prezentace, letáky, plakáty, sociální média grafika, infografiky, vizitky, webové stránky a mnoho dalšího. Canva je k dispozici zdarma, ale nabízí také placené funkce a možnosti rozšíření, jako jsou například rozšířená knihovna šablon, možnosti úpravy, propojení s ostatními nástroji apod.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0 .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025