Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Frankofilova dobrodružná cesta (A1)
Odborný článek

Frankofilova dobrodružná cesta (A1)

Anotace

V rámci této výukové aktivity se žáci stanou „digitálními“ cestovateli po francouzských památkách. A stejně jako praví cestovatelé, i oni budou muset během své dobrodružné cesty po Francii čelit různým nástrahám. Jak si vaši žáci poradí s popletenou mapou, tedy s památkami, které do Francie nepatří? A budou umět vyluštit „šifru“ s pravým názvem těch, které naopak Francii reprezentují? Odpověď zjistíte, když se spolu se svými žáky na tuto virtuální cestu vydáte!

Úvod

Tematický okruh: Francie a její památky (reálie)

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ nebo nižší ročníky víceletých gymnázií

Věková skupina: 7.–8.  ročník (12–13 let)

Vzdělávací obor: další cizí jazyk (FRJ)

Očekávané výstupy:

Žáci a žákyně:

  • se obeznámí s novou slovní zásobou (francouzské památky);
  • si procvičí výslovnost jednotlivých slov a jejich použití ve větách;
  • si zopakují také základní předložky (v, vedle);
  • při řešení problému rozpoznají potřebu informací, vyhledají je v doporučených zdrojích a posoudí jejich relevanci;
  • provádí základní změny obsahu, který vytvořil někdo jiný, s cílem přizpůsobit ho novým účelům. 

Časová dotace: 45 minut (výuka), 25 minut (příprava)

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci a žákyně:

  • znají základní zeměpisné názvosloví států v Evropské unii;
  • časují sloveso být;
  • používají základní předložky (v, vedle);
  • znají princip myšlenky „frankofonie“ (sounáležitosti se vším francouzským). 

Digitální:

Žáci a žákyně:

  • ovládají principy tvorby v jednoduchých vizualizačních aplikacích (např. Canva). To znamená: Znají základní funkce kreslicích nástrojů a nástrojů pro úpravu textu (přidávání prvků a jejich úprava, výběr z palety barev, ovládání vrstev, práce s textovými poli) a rozlišují různé formáty;
  • umí svou znalost editace v jednoduchém grafickém prostředí využít i v novém digitálním prostředí – v aplikaci MIRO.  

Přínos využití digitálních pomůcek:

Žáci a žákyně:

  • zvládnou upravit pomocí nástroje AI „nepřesnosti“ na fotografiích či obrázcích;
  • budou umět popletený obrázek opravit, pozměnit a přidat do něj požadované informace (podle přesného zadání);
  • naformátují texty, mění barvy, velikosti písma a další vizuální aspekty (například přidají vlastní designové prvky);
  • po dokončení práce budou umět projekt uložit ve svém novém portfoliu – na svou nekonečnou nástěnku v aplikaci MIRO. 

Metodická poznámka: 

Malování v Canvě, nebo chcete-li tvorbu grafiky, lze dobře procvičit také například při přípravě mapy jako takové – zabere to ale více času. Výhodou je, že Canva nabídne požadovaný obrázek žákům až poté, co jeho název dobře zadají do vyhledávače.  

Cíl

Žáci a žákyně:

  • aktivně používají novou slovní zásobu (názvy slavných francouzských památek / předložky a názvy měst);
  • budou schopni vytvořit věty i v záporu;
  • odpovědí na jednoduché otázky typu: Jaké francouzské památky znáš? Které francouzské památky bys chtěl navštívit? U kterého města ve Francii se památky nachází?;
  • dokážou v aplikaci Cleanup.pictures upravit „pokaženou“ mapu Francie a pomocí nástroje Canva do ní vepsat informace podle zadání učitele;
  • si mohou založit digitální portfolio – časosběrný zápisník svých výstupů (v aplikaci MIRO), protože se jedná o jednu z prvních hodin FRJ.

Popis výukové aktivity

EVOKACE

“Proč se učím francouzsky?” (5 minut)

Učitel vyzve žáky, aby na velký čistý papír napsali 10 důvodů, proč se učit francouzsky. 

Pomůcka ze strany učitele – infografika, kterou promítne na tabuli. Poté se žáky diskutuje o tom, na co se zapomnělo. Žákům prozradí, že se na dnešní hodině zaměří na Francii a její kulturní památky. 

 

UVĚDOMĚNÍ

„Popletená mapa…“ (30 minut)

Zadání pro žáky:  

1. Z digitální sdílené plochy načti do svého PC (pomocí mobilu a poté emailu) tento QR kód.

2. Co vidíš na obrázku - ZDE? Prosím každého o jednu větu. Strohou a stručnou. 

(Řešení: Na obrázku je mapa Francie s vyznačenými nejslavnějšími památkami).

3. Pomocí aplikace Google Lens (nebo jí podobné) ověř a zapiš do jakéhokoliv textového editoru (MS Word, Google Dokumenty) název každé památky a kde přesně se nachází (název města poblíž). 

4. Které památky mapa zobrazuje? Našel jsi nějakou anomálii? 

(Řešení: Žáci budou postupně skenovat jednotlivé obrázky a zjistí, že se nám na mapu připletly i památky z jiných zemí – žáky čeká další úkol.)

5. Máš pravdu, mapa není dokonalá. Pletou se nám tady památky z jiných zemí. Odstraň je! Obrázek si ulož do svého PC a poté jej otevři v aplikaci https://cleanup.pictures/. Ta pracuje pomocí AI – neměj obavy, místo, které smazeš, umělá inteligence nahradí optimálním pozadím.

Kde všude se podobné nástroje asi využívají? 

(Průřezová témata: mediální výchova, dezinformace – manipulace obrazu, propaganda

Ukázka práce s aplikací Cleanup.pictures

6. Mapu jsme vyčistili. Jenže správný cestovatel, který chce navštívit co nejvíce památek ve Francii, se bez pořádné mapy neobejde – a této chybí názvy měst! Vyčištěnou mapu si proto ulož do svého PC. Otevři ji v Canvě a doplň název památky a města, ve kterém nebo u kterého se nachází. 

7. Jsi v CÍLI! Máš mapu, názvy měst – těch skutečných, která opravdu leží ve Francii. Poslední část hodiny, kde ověříme, jestli jsi na cestu po krásách Francie připravený, by tedy pro tebe měla být hračkou. 

 

REFLEXE

„Jednou bych chtěl navštívit…“ (10 minut)

V závěru hodinu vyzve učitel žáky, aby si otevřeli aplikaci MIRO a založili nekonečnou nástěnku s názvem „Frankofilova cesta“. V tomto projektu žáci znázorní, kterých pět památek by určitě chtěli jednou ve Francii navštívit. 

Zadání pro žáky:

Vytvořte váš první „lepík“ na nekonečné nástěnce v prostředí aplikace MIRO. Musí obsahovat alespoň 5 názvů památek a měst, v nichž se nacházejí.

Ukázka výstupu – FRJ, 7. ročník, ZŠ Zeleneč

Učitel behem této aktivity žákům vysvětlí, že se jedná o portfolio, které si budou vést dlouhodobě – v ideálním případě do konce základní školy. Bude to jejich soukromá učebnice francouzštiny, nekonečná nástěnka zážitků z hodin plná různých společných digitálních i nedigitálních výstupů.  

 

Zdroje: 

  • HATTIE, John. Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Přeložil Martin MIKULÁŠ. Praha: Edukační laboratoř, 2022. ISBN 9788090824010.
  • Sieglová, Dagmar: Konec školní nudy, Didaktické metody pro 21. století, Grada Publishing a.s., Praha 2019
  • POKORNÝ, Martin. Nápadník do informatiky. Kralice na Hané: Computer Media, 2008. ISBN 9788074020100.

 

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Hodinu jsem vyzkoušela ve dvou třídách – v jedné osmičce a jedné devítce, a to v rámci opakování. Líbilo se mi to – byla to pro mě i pro děti fajn odpočinková hodina, která jim zároveň přinesla informace o nejslavnějších francouzských památkách, takový hravý kontakt s francouzskou kulturou. Žáci si opravdu vytvořili i vlastní seznam míst, která určitě ve Francii jednou navštíví – stali se z nich zase o něco kompetentnější frankofilové.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Evropa a svět nás zajímá
  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Objevujeme Evropu a svět

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

mobil, notebook, připojení k internetu