Tematický okruh: Francie a její památky (reálie)
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ nebo nižší ročníky víceletých gymnázií
Věková skupina: 7.–8. ročník (12–13 let)
Vzdělávací obor: další cizí jazyk (FRJ)
Očekávané výstupy:
Žáci a žákyně:
Časová dotace: 45 minut (výuka), 25 minut (příprava)
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci a žákyně:
Digitální:
Žáci a žákyně:
Přínos využití digitálních pomůcek:
Žáci a žákyně:
Metodická poznámka:
Malování v Canvě, nebo chcete-li tvorbu grafiky, lze dobře procvičit také například při přípravě mapy jako takové – zabere to ale více času. Výhodou je, že Canva nabídne požadovaný obrázek žákům až poté, co jeho název dobře zadají do vyhledávače.
Žáci a žákyně:
Učitel vyzve žáky, aby na velký čistý papír napsali 10 důvodů, proč se učit francouzsky.
Pomůcka ze strany učitele – infografika, kterou promítne na tabuli. Poté se žáky diskutuje o tom, na co se zapomnělo. Žákům prozradí, že se na dnešní hodině zaměří na Francii a její kulturní památky.
Zadání pro žáky:
1. Z digitální sdílené plochy načti do svého PC (pomocí mobilu a poté emailu) tento QR kód.
2. Co vidíš na obrázku - ZDE? Prosím každého o jednu větu. Strohou a stručnou.
(Řešení: Na obrázku je mapa Francie s vyznačenými nejslavnějšími památkami).
3. Pomocí aplikace Google Lens (nebo jí podobné) ověř a zapiš do jakéhokoliv textového editoru (MS Word, Google Dokumenty) název každé památky a kde přesně se nachází (název města poblíž).
4. Které památky mapa zobrazuje? Našel jsi nějakou anomálii?
(Řešení: Žáci budou postupně skenovat jednotlivé obrázky a zjistí, že se nám na mapu připletly i památky z jiných zemí – žáky čeká další úkol.)
5. Máš pravdu, mapa není dokonalá. Pletou se nám tady památky z jiných zemí. Odstraň je! Obrázek si ulož do svého PC a poté jej otevři v aplikaci https://cleanup.pictures/. Ta pracuje pomocí AI – neměj obavy, místo, které smazeš, umělá inteligence nahradí optimálním pozadím.
Kde všude se podobné nástroje asi využívají?
(Průřezová témata: mediální výchova, dezinformace – manipulace obrazu, propaganda)
Ukázka práce s aplikací Cleanup.pictures
6. Mapu jsme vyčistili. Jenže správný cestovatel, který chce navštívit co nejvíce památek ve Francii, se bez pořádné mapy neobejde – a této chybí názvy měst! Vyčištěnou mapu si proto ulož do svého PC. Otevři ji v Canvě a doplň název památky a města, ve kterém nebo u kterého se nachází.
7. Jsi v CÍLI! Máš mapu, názvy měst – těch skutečných, která opravdu leží ve Francii. Poslední část hodiny, kde ověříme, jestli jsi na cestu po krásách Francie připravený, by tedy pro tebe měla být hračkou.
V závěru hodinu vyzve učitel žáky, aby si otevřeli aplikaci MIRO a založili nekonečnou nástěnku s názvem „Frankofilova cesta“. V tomto projektu žáci znázorní, kterých pět památek by určitě chtěli jednou ve Francii navštívit.
Zadání pro žáky:
Vytvořte váš první „lepík“ na nekonečné nástěnce v prostředí aplikace MIRO. Musí obsahovat alespoň 5 názvů památek a měst, v nichž se nacházejí.
Ukázka výstupu – FRJ, 7. ročník, ZŠ Zeleneč
Učitel behem této aktivity žákům vysvětlí, že se jedná o portfolio, které si budou vést dlouhodobě – v ideálním případě do konce základní školy. Bude to jejich soukromá učebnice francouzštiny, nekonečná nástěnka zážitků z hodin plná různých společných digitálních i nedigitálních výstupů.
Zdroje:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Hodinu jsem vyzkoušela ve dvou třídách – v jedné osmičce a jedné devítce, a to v rámci opakování. Líbilo se mi to – byla to pro mě i pro děti fajn odpočinková hodina, která jim zároveň přinesla informace o nejslavnějších francouzských památkách, takový hravý kontakt s francouzskou kulturou. Žáci si opravdu vytvořili i vlastní seznam míst, která určitě ve Francii jednou navštíví – stali se z nich zase o něco kompetentnější frankofilové.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.