Odborné články Základní vzdělávání Vytvoření školního minizpravodaje
Odborný článek

Vytvoření školního minizpravodaje

28. 5. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Petr Vraný

Anotace

Žáci se stanou členy novinářského týmu s cílem vytvořit školní minizpravodaj. Tato aktivita rozvíjí jejich kreativitu a zasvěcuje je do základů mediální tvorby a to vše formou rychlého a zábavného projektu. Společná práce na tomto úkolu a praktické využití novinářských a designových principů posílí jejich schopnost analyzovat a vytvářet mediální obsah, což je nezbytné pro orientaci ve světě dnešní digitálně propojené společnosti.

Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň) 

Věková skupina: 9. třída ZŠ a paralelní ročníky víceletých gymnázií

Vzdělávací obor: společenskovědní základ

Tematický okruh: mediální výchova, výchova k občanství, český jazyk a literatura

Časová dotace:

Výuka: 90 minut

Příprava: 25 minut

Pomůcky:

Učitel:

  • PC/NTB, připojení k internetu, interaktivní tabule
  • software pro textové zpracování (např. Microsoft Word, Google Docs)
  • grafický editor (např. Canva)
  • software pro editaci videa (např. iMovie, Shotcut)

Žák:

  • PC / tablet / mobilní telefon, připojení k internetu pro každého žáka
  • software pro textové zpracování
  • grafický editor
  • software pro editaci videa

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

  • Základní porozumění mediální tvorby: Úvod do toho, jak média fungují a jaký mají vliv na společnost, může být pro žáky užitečný, ale není nezbytně nutný. Aktivita slouží jako praktický úvod do mediální tvorby.
  • Úvod do novinářských principů: Základní porozumění tomu, co dělá zprávy zajímavými a jak vyprávět příběhy, bude pro tuto aktivitu přínosem.

Digitální:

  • Základní digitální dovednosti zahrnují ovládání základních funkcí počítače nebo tabletu, jako je psaní textu, práce s internetovým prohlížečem a úpravy obrázků. Mezi tyto úpravy patří ořez, změna velikosti, nastavení jasu a kontrastu, vkládání obrázků do dokumentů a prezentací, bezpečné vyhledávání obrázků na internetu a jejich správné ukládání.
  • Ovládání textových editorů: Práce s textovými editory (např. Microsoft Word, Google Docs) je klíčová pro psaní a úpravu článků.
  • Ovládání základních dovedností v grafických editorech, jako je například Canva, přináší výhody při tvorbě vizuálního obsahu. Tyto dovednosti – od rozložení prvků, přes výběr barev a úpravu písma, až po práci s obrázky, využití šablon a export či sdílení designů — je možné si osvojit až během výuky.

Vzdělávací cíle:

Hlavní cíl:

  • rozvoj digitálních kompetencí žáků prostřednictvím praktického projektu mediální tvorby, s důrazem na kreativitu, týmovou práci a základy mediální produkce.

Dílčí cíle:

  • rozvíjet schopnost žáků pracovat v týmu a komunikovat při společném projektu;
  • podpořit kreativní myšlení při vytváření obsahu pro zpravodaj;
  • zlepšit technické dovednosti v oblasti textového zpracování, grafického designu a editace videa;
  • umožnit žákům aplikovat principy etického novinářství a zodpovědného sdílení informací.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí žákům cenné praktické zkušenosti s používáním digitálních nástrojů a technologií k vytváření mediálního obsahu. Učí se, jak efektivně a tvůrčím způsobem využívat digitální prostředky k prezentaci svých nápadů a ke sdílení informací s ostatními. Klíčovým cílem je posílit digitální dovednosti žáků, což je nezbytné pro orientaci a pohyb v digitálně propojeném prostředí dneška.

Metodická poznámka:

Před začátkem aktivity zvažte představení několika příkladů školních zpravodajů pro inspiraci a lepší porozumění očekávanému výstupu.

Výukový materiál můžete zefektivnit předpřipravením šablon pro zpravodaj v online nástrojích, což usnadní žákům sestavení finálního produktu.

Pokud jsou žáci/žákyně mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Canva/iMovie/Shotcut.

Popis vzdělávací aktivity:

  • Evokace: Zahajte hodinu příběhem o tajemném ztraceném zpravodaji, který byl kdysi srdcem školní komunity. Před mnoha lety tento zpravodaj informoval, bavil a spojoval studenty, ale jednoho dne náhle zmizel a už nikdy nebyl nalezen. Žáci se stanou novými členy redakčního týmu, který má za úkol obnovit tradici a vytvořit nový školní minizpravodaj.

Po sdílení příběhu položte žákům otázky, např.:

  • Co byste chtěli, aby váš zpravodaj obsahoval?
  • Jaký příběh byste chtěli, aby váš zpravodaj vyprávěl?

Diskutujte o tom, jak může zpravodaj ovlivnit školní komunitu a jaké role jsou potřebné k jeho vytvoření.

  • Rozdělení rolí: Krátké představení tématu a vysvětlení různých rolí (editor, grafik, reportér). Žáci se rozdělí do malých skupin a vyberou si role. Vysvětlete, že každý z nich bude hrát klíčovou roli v redakčním týmu a že společně mají šanci napsat novou kapitolu historie školy.

Prohlásíte: „Každá stránka, kterou vytvoříte, každá fotografie, kterou sdílíte, a každé video, které natočíte, přidá další střípek do mozaiky naší školy. Jakou stopu chcete zanechat?“

  • Očekávání: „Chci, abyste byli kreativní, spolupracovali jako tým a především se během tohoto procesu bavili. Váš zpravodaj by měl odrážet to, co je pro vás jako tým důležité, a přinést něco nového do naší školní komunity.“
  • Brainstorming a plánování: Skupiny rychle diskutují a plánují obsah svého zpravodaje, rozhodují se pro 1–2 hlavní témata k pokrytí.
  • Tvorba obsahu: Žáci pracují na svých příspěvcích – jeden nebo dva krátké články, jednoduchá grafika nebo fotografie a případně krátké video nebo audiozáznam.
  • Sestavení a revize zpravodaje: Skupiny použijí textový editor nebo jednoduchý online nástroj pro design (např. Canva) k sestavení svého zpravodaje. Rychlá revize a úpravy.
  • Prezentace a reflexe: Po dokončení tvorby školního minizpravodaje představí každá skupina svůj výsledek ostatním. Tato prezentace by měla být krátká a zaměřená na hlavní obsah a zajímavosti zpravodaje. Po prezentacích následuje reflexe, během které učitel položí několik závěrečných otázek, aby podpořil hlubší zamyšlení nad celým procesem a získanými dovednostmi. Tyto otázky mohou být následující:
  • Co bylo největším překvapením při práci na zpravodaji?
  • Jakou roli jste v týmu zastávali a co jste se v této roli naučili?
  • Jak byste zpravodaj vylepšili, kdybyste měli více času?
  • Co jste se naučili o důležitosti týmové spolupráce a komunikace během tohoto projektu?
  • Jaké dovednosti pro tvorbu zpravodaje jsou podle vás nejpřínosnější pro vaši budoucnost?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

  • Při výuce jsem zpozoroval, že žáci jsou nejvíce motivováni, když mají možnost vyjádřit svou kreativitu a pracovat na projektu, který má smysl a je blízký jejich zájmům. Největší úspěch jsem zaznamenal, když jsem žákům dal volnost ve výběru tématu zpravodaje.
  • Někteří žáci mohou mít pokročilejší dovednosti v používání digitálních nástrojů než jiní. Doporučuji uspořádat krátký úvodní workshop, kde se žáci seznámí s používaným softwarem.
  • Vzhledem k omezenému času na dokončení projektu může být výzvou vytvořit zpravodaj vysoké kvality. Nastavení realistických cílů a přizpůsobení rozsahu projektu časovým možnostem pomůže zajistit, že všechny skupiny úspěšně dokončí svůj zpravodaj.

 

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • práce v realizačním týmu

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída