Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)
Věková skupina: 9. třída ZŠ a paralelní ročníky víceletých gymnázií
Vzdělávací obor: společenskovědní základ
Tematický okruh: mediální výchova, výchova k občanství, český jazyk a literatura
Časová dotace:
Výuka: 90 minut
Příprava: 25 minut
Pomůcky:
Učitel:
- PC/NTB, připojení k internetu, interaktivní tabule
- software pro textové zpracování (např. Microsoft Word, Google Docs)
- grafický editor (např. Canva)
- software pro editaci videa (např. iMovie, Shotcut)
Žák:
- PC / tablet / mobilní telefon, připojení k internetu pro každého žáka
- software pro textové zpracování
- grafický editor
- software pro editaci videa
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
- Základní porozumění mediální tvorby: Úvod do toho, jak média fungují a jaký mají vliv na společnost, může být pro žáky užitečný, ale není nezbytně nutný. Aktivita slouží jako praktický úvod do mediální tvorby.
- Úvod do novinářských principů: Základní porozumění tomu, co dělá zprávy zajímavými a jak vyprávět příběhy, bude pro tuto aktivitu přínosem.
Digitální:
- Základní digitální dovednosti zahrnují ovládání základních funkcí počítače nebo tabletu, jako je psaní textu, práce s internetovým prohlížečem a úpravy obrázků. Mezi tyto úpravy patří ořez, změna velikosti, nastavení jasu a kontrastu, vkládání obrázků do dokumentů a prezentací, bezpečné vyhledávání obrázků na internetu a jejich správné ukládání.
- Ovládání textových editorů: Práce s textovými editory (např. Microsoft Word, Google Docs) je klíčová pro psaní a úpravu článků.
- Ovládání základních dovedností v grafických editorech, jako je například Canva, přináší výhody při tvorbě vizuálního obsahu. Tyto dovednosti – od rozložení prvků, přes výběr barev a úpravu písma, až po práci s obrázky, využití šablon a export či sdílení designů — je možné si osvojit až během výuky.
Vzdělávací cíle:
Hlavní cíl:
- rozvoj digitálních kompetencí žáků prostřednictvím praktického projektu mediální tvorby, s důrazem na kreativitu, týmovou práci a základy mediální produkce.
Dílčí cíle:
- rozvíjet schopnost žáků pracovat v týmu a komunikovat při společném projektu;
- podpořit kreativní myšlení při vytváření obsahu pro zpravodaj;
- zlepšit technické dovednosti v oblasti textového zpracování, grafického designu a editace videa;
- umožnit žákům aplikovat principy etického novinářství a zodpovědného sdílení informací.
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Aktivita nabízí žákům cenné praktické zkušenosti s používáním digitálních nástrojů a technologií k vytváření mediálního obsahu. Učí se, jak efektivně a tvůrčím způsobem využívat digitální prostředky k prezentaci svých nápadů a ke sdílení informací s ostatními. Klíčovým cílem je posílit digitální dovednosti žáků, což je nezbytné pro orientaci a pohyb v digitálně propojeném prostředí dneška.
Metodická poznámka:
Před začátkem aktivity zvažte představení několika příkladů školních zpravodajů pro inspiraci a lepší porozumění očekávanému výstupu.
Výukový materiál můžete zefektivnit předpřipravením šablon pro zpravodaj v online nástrojích, což usnadní žákům sestavení finálního produktu.
Pokud jsou žáci/žákyně mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Canva/iMovie/Shotcut.
Popis vzdělávací aktivity:
- Evokace: Zahajte hodinu příběhem o tajemném ztraceném zpravodaji, který byl kdysi srdcem školní komunity. Před mnoha lety tento zpravodaj informoval, bavil a spojoval studenty, ale jednoho dne náhle zmizel a už nikdy nebyl nalezen. Žáci se stanou novými členy redakčního týmu, který má za úkol obnovit tradici a vytvořit nový školní minizpravodaj.
Po sdílení příběhu položte žákům otázky, např.:
- Co byste chtěli, aby váš zpravodaj obsahoval?
- Jaký příběh byste chtěli, aby váš zpravodaj vyprávěl?
Diskutujte o tom, jak může zpravodaj ovlivnit školní komunitu a jaké role jsou potřebné k jeho vytvoření.
- Rozdělení rolí: Krátké představení tématu a vysvětlení různých rolí (editor, grafik, reportér). Žáci se rozdělí do malých skupin a vyberou si role. Vysvětlete, že každý z nich bude hrát klíčovou roli v redakčním týmu a že společně mají šanci napsat novou kapitolu historie školy.
Prohlásíte: „Každá stránka, kterou vytvoříte, každá fotografie, kterou sdílíte, a každé video, které natočíte, přidá další střípek do mozaiky naší školy. Jakou stopu chcete zanechat?“
- Očekávání: „Chci, abyste byli kreativní, spolupracovali jako tým a především se během tohoto procesu bavili. Váš zpravodaj by měl odrážet to, co je pro vás jako tým důležité, a přinést něco nového do naší školní komunity.“
- Brainstorming a plánování: Skupiny rychle diskutují a plánují obsah svého zpravodaje, rozhodují se pro 1–2 hlavní témata k pokrytí.
- Tvorba obsahu: Žáci pracují na svých příspěvcích – jeden nebo dva krátké články, jednoduchá grafika nebo fotografie a případně krátké video nebo audiozáznam.
- Sestavení a revize zpravodaje: Skupiny použijí textový editor nebo jednoduchý online nástroj pro design (např. Canva) k sestavení svého zpravodaje. Rychlá revize a úpravy.
- Prezentace a reflexe: Po dokončení tvorby školního minizpravodaje představí každá skupina svůj výsledek ostatním. Tato prezentace by měla být krátká a zaměřená na hlavní obsah a zajímavosti zpravodaje. Po prezentacích následuje reflexe, během které učitel položí několik závěrečných otázek, aby podpořil hlubší zamyšlení nad celým procesem a získanými dovednostmi. Tyto otázky mohou být následující:
- Co bylo největším překvapením při práci na zpravodaji?
- Jakou roli jste v týmu zastávali a co jste se v této roli naučili?
- Jak byste zpravodaj vylepšili, kdybyste měli více času?
- Co jste se naučili o důležitosti týmové spolupráce a komunikace během tohoto projektu?
- Jaké dovednosti pro tvorbu zpravodaje jsou podle vás nejpřínosnější pro vaši budoucnost?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
- Při výuce jsem zpozoroval, že žáci jsou nejvíce motivováni, když mají možnost vyjádřit svou kreativitu a pracovat na projektu, který má smysl a je blízký jejich zájmům. Největší úspěch jsem zaznamenal, když jsem žákům dal volnost ve výběru tématu zpravodaje.
- Někteří žáci mohou mít pokročilejší dovednosti v používání digitálních nástrojů než jiní. Doporučuji uspořádat krátký úvodní workshop, kde se žáci seznámí s používaným softwarem.
- Vzhledem k omezenému času na dokončení projektu může být výzvou vytvořit zpravodaj vysoké kvality. Nastavení realistických cílů a přizpůsobení rozsahu projektu časovým možnostem pomůže zajistit, že všechny skupiny úspěšně dokončí svůj zpravodaj.