Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Vytvoření školního minizpravodaje
Odborný článek

Vytvoření školního minizpravodaje

28. 5. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Petr Vraný

Anotace

Žáci se stanou členy novinářského týmu s cílem vytvořit školní minizpravodaj. Tato aktivita rozvíjí jejich kreativitu a zasvěcuje je do základů mediální tvorby a to vše formou rychlého a zábavného projektu. Společná práce na tomto úkolu a praktické využití novinářských a designových principů posílí jejich schopnost analyzovat a vytvářet mediální obsah, což je nezbytné pro orientaci ve světě dnešní digitálně propojené společnosti.

Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň) 

Věková skupina: 9. třída ZŠ a paralelní ročníky víceletých gymnázií

Vzdělávací obor: společenskovědní základ

Tematický okruh: mediální výchova, výchova k občanství, český jazyk a literatura

Časová dotace:

Výuka: 90 minut

Příprava: 25 minut

Pomůcky:

Učitel:

  • PC/NTB, připojení k internetu, interaktivní tabule
  • software pro textové zpracování (např. Microsoft Word, Google Docs)
  • grafický editor (např. Canva)
  • software pro editaci videa (např. iMovie, Shotcut)

Žák:

  • PC / tablet / mobilní telefon, připojení k internetu pro každého žáka
  • software pro textové zpracování
  • grafický editor
  • software pro editaci videa

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

  • Základní porozumění mediální tvorby: Úvod do toho, jak média fungují a jaký mají vliv na společnost, může být pro žáky užitečný, ale není nezbytně nutný. Aktivita slouží jako praktický úvod do mediální tvorby.
  • Úvod do novinářských principů: Základní porozumění tomu, co dělá zprávy zajímavými a jak vyprávět příběhy, bude pro tuto aktivitu přínosem.

Digitální:

  • Základní digitální dovednosti zahrnují ovládání základních funkcí počítače nebo tabletu, jako je psaní textu, práce s internetovým prohlížečem a úpravy obrázků. Mezi tyto úpravy patří ořez, změna velikosti, nastavení jasu a kontrastu, vkládání obrázků do dokumentů a prezentací, bezpečné vyhledávání obrázků na internetu a jejich správné ukládání.
  • Ovládání textových editorů: Práce s textovými editory (např. Microsoft Word, Google Docs) je klíčová pro psaní a úpravu článků.
  • Ovládání základních dovedností v grafických editorech, jako je například Canva, přináší výhody při tvorbě vizuálního obsahu. Tyto dovednosti – od rozložení prvků, přes výběr barev a úpravu písma, až po práci s obrázky, využití šablon a export či sdílení designů — je možné si osvojit až během výuky.

Vzdělávací cíle:

Hlavní cíl:

  • rozvoj digitálních kompetencí žáků prostřednictvím praktického projektu mediální tvorby, s důrazem na kreativitu, týmovou práci a základy mediální produkce.

Dílčí cíle:

  • rozvíjet schopnost žáků pracovat v týmu a komunikovat při společném projektu;
  • podpořit kreativní myšlení při vytváření obsahu pro zpravodaj;
  • zlepšit technické dovednosti v oblasti textového zpracování, grafického designu a editace videa;
  • umožnit žákům aplikovat principy etického novinářství a zodpovědného sdílení informací.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí žákům cenné praktické zkušenosti s používáním digitálních nástrojů a technologií k vytváření mediálního obsahu. Učí se, jak efektivně a tvůrčím způsobem využívat digitální prostředky k prezentaci svých nápadů a ke sdílení informací s ostatními. Klíčovým cílem je posílit digitální dovednosti žáků, což je nezbytné pro orientaci a pohyb v digitálně propojeném prostředí dneška.

Metodická poznámka:

Před začátkem aktivity zvažte představení několika příkladů školních zpravodajů pro inspiraci a lepší porozumění očekávanému výstupu.

Výukový materiál můžete zefektivnit předpřipravením šablon pro zpravodaj v online nástrojích, což usnadní žákům sestavení finálního produktu.

Pokud jsou žáci/žákyně mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Canva/iMovie/Shotcut.

Popis vzdělávací aktivity:

  • Evokace: Zahajte hodinu příběhem o tajemném ztraceném zpravodaji, který byl kdysi srdcem školní komunity. Před mnoha lety tento zpravodaj informoval, bavil a spojoval studenty, ale jednoho dne náhle zmizel a už nikdy nebyl nalezen. Žáci se stanou novými členy redakčního týmu, který má za úkol obnovit tradici a vytvořit nový školní minizpravodaj.

Po sdílení příběhu položte žákům otázky, např.:

  • Co byste chtěli, aby váš zpravodaj obsahoval?
  • Jaký příběh byste chtěli, aby váš zpravodaj vyprávěl?

Diskutujte o tom, jak může zpravodaj ovlivnit školní komunitu a jaké role jsou potřebné k jeho vytvoření.

  • Rozdělení rolí: Krátké představení tématu a vysvětlení různých rolí (editor, grafik, reportér). Žáci se rozdělí do malých skupin a vyberou si role. Vysvětlete, že každý z nich bude hrát klíčovou roli v redakčním týmu a že společně mají šanci napsat novou kapitolu historie školy.

Prohlásíte: „Každá stránka, kterou vytvoříte, každá fotografie, kterou sdílíte, a každé video, které natočíte, přidá další střípek do mozaiky naší školy. Jakou stopu chcete zanechat?“

  • Očekávání: „Chci, abyste byli kreativní, spolupracovali jako tým a především se během tohoto procesu bavili. Váš zpravodaj by měl odrážet to, co je pro vás jako tým důležité, a přinést něco nového do naší školní komunity.“
  • Brainstorming a plánování: Skupiny rychle diskutují a plánují obsah svého zpravodaje, rozhodují se pro 1–2 hlavní témata k pokrytí.
  • Tvorba obsahu: Žáci pracují na svých příspěvcích – jeden nebo dva krátké články, jednoduchá grafika nebo fotografie a případně krátké video nebo audiozáznam.
  • Sestavení a revize zpravodaje: Skupiny použijí textový editor nebo jednoduchý online nástroj pro design (např. Canva) k sestavení svého zpravodaje. Rychlá revize a úpravy.
  • Prezentace a reflexe: Po dokončení tvorby školního minizpravodaje představí každá skupina svůj výsledek ostatním. Tato prezentace by měla být krátká a zaměřená na hlavní obsah a zajímavosti zpravodaje. Po prezentacích následuje reflexe, během které učitel položí několik závěrečných otázek, aby podpořil hlubší zamyšlení nad celým procesem a získanými dovednostmi. Tyto otázky mohou být následující:
  • Co bylo největším překvapením při práci na zpravodaji?
  • Jakou roli jste v týmu zastávali a co jste se v této roli naučili?
  • Jak byste zpravodaj vylepšili, kdybyste měli více času?
  • Co jste se naučili o důležitosti týmové spolupráce a komunikace během tohoto projektu?
  • Jaké dovednosti pro tvorbu zpravodaje jsou podle vás nejpřínosnější pro vaši budoucnost?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

  • Při výuce jsem zpozoroval, že žáci jsou nejvíce motivováni, když mají možnost vyjádřit svou kreativitu a pracovat na projektu, který má smysl a je blízký jejich zájmům. Největší úspěch jsem zaznamenal, když jsem žákům dal volnost ve výběru tématu zpravodaje.
  • Někteří žáci mohou mít pokročilejší dovednosti v používání digitálních nástrojů než jiní. Doporučuji uspořádat krátký úvodní workshop, kde se žáci seznámí s používaným softwarem.
  • Vzhledem k omezenému času na dokončení projektu může být výzvou vytvořit zpravodaj vysoké kvality. Nastavení realistických cílů a přizpůsobení rozsahu projektu časovým možnostem pomůže zajistit, že všechny skupiny úspěšně dokončí svůj zpravodaj.

 

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • práce v realizačním týmu

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída