Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Evropa v meziválečném období
Odborný článek

Evropa v meziválečném období

30. 4. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Anotace

Tato hodina je zaměřena na představení nového tématu, a to konkrétně meziválečného dění ve vybraných státech Evropy. Struktura celého výukového celku se skládá ze série na sebe navazujících aktivit, které využívají principy kooperativního učení a skupinové práce. Hlavním nástrojem, který žáci a žákyně v hodině využívají, je časová osa (vytvořena v programu Time Graphics), na kterou společně doplňují informace k tématu. Strukturu výukového celku je možné využít i pro jiná témata z hodin dějepisu.

Úvod

Tato hodina je zaměřena na představení nového tématu, a to konkrétně meziválečného dění ve vybraných státech. Struktura celého výukového celku se skládá ze série na sebe navazujících aktivit, které využívají principy kooperativního učení a skupinové práce. Hlavním nástrojem, který žáci a žákyně v hodině využívají, je časová osa (vytvořena v programu Time Graphics), na kterou společně doplňují informace k tématu. Strukturu výukového celku je možné využít i pro jiná témata z hodin dějepisu.

Cíl

Žák/Žákyně 

  • je schopen/schopna vyjmenovat základní události meziválečného období a seřadit je chronologicky;
  • objasní a vysvětlí politický, společenský a ekonomický vývoj ve vybraných zemích v meziválečném období a vysvětlí vztahy mezi těmito událostmi; 
  • rozhodne, které události měly klíčový význam pro společenský, politický a ekonomický vývoj, a obhájí svůj výběr.
  • Žák/Žákyně je schopen/schopna vytvořit časovou osu v programu Time Graphics, a to konkrétně ukládat jednotlivé události na sdílenou časovou osu, vkládat popisky, obrázky a hypertextové odkazy k jednotlivým událostem, upravovat formátování (barvu) jednotlivých polí.

Časová dotace:  45 min (1 vyučovací hodina) 

V případě, že je aplikace Time Graphics pro žáky nová, je potřeba počítat s časem na obeznámení se s fungováním aplikace. V tomto případě bude výuková aktivita delší.

Výuka:

1. hodina (45 min)

  • 1. aktivita: 20 min. – dohledávání informací / četba textů k vybrané zemi, vložení informací do sdílené časové osy
  • 2. aktivita: 15 min. – prezentace událostí jednotlivých skupin
  • 3. aktivita: 10 min. – závěrečná reflexe

Příprava: 20 min.

Příprava zahrnuje: 

Přípravu časové osy v programu Time Graphics, nastavení správného sdílení, sdílení linku na časovou osu s žáky/žákyněmi např. skrze MS Teams nebo sdílení skrze QR kód

Čas na přípravu nezohledňuje čas k přípravě textových podkladů pro získávání informací pro každou skupinu. Pokud se vyučující rozhodne tyto materiály připravit, je potřeba s tím v časové přípravě počítat. 

Pomůcky: 

Elektronické zařízení (tablet, notebook, stolní PC) s přístupem k internetu, dataprojektor – potřeba sdílení obrazovky žákům/žákyním přes on-line aplikaci (Google Meet, MS Teams atd.); programy: Time Graphics.

Aplikaci Time Graphics je možné využívat pro všechny věkové kategorie bez omezení.

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

Oborové: 

  • Jedná se o nový tematický celek, žáci/žákyně nemusí mít znalosti o dané problematice, měli/y by však mít ucelené znalosti z tématu první světové války a jejího politického, společenského a ekonomického dopadu na jednotlivé zainteresované země. 

Digitální:

Vyučující: 

  • by měl/a být schopen/schopna pracovat v programu Time Graphics na uživatelské úrovni; 
  • by měl/a umět ovládat elektronická zařízení, mít schopnost práce ve sdílených online aplikacích a sdílených obrazovkách (MS Teams, Google Disk a Google Meet).

Žáci/Žákyně:

  • by měli/y mít základní znalosti práce na elektronických zařízeních, práce ve sdíleném prostředí. Předešlé znalosti v programu Time Graphics nejsou nezbytné, pak je ale třeba počítat s vyšší časovou dotací.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: 

  • online dostupné prostředí, ke kterému se žáci/žákyně mohou kdykoliv vrátit (podklady mohou sloužit jako poznámky pro opakování tématu);
  • témata a myšlenky se mohou hned třídit do kategorií, a to buď samotným učitelem, nebo samotnými žáky/žákyněmi;
  • na jednotlivé klíčové termíny mohou být napojeny obrázky a odkazy s dalšími informacemi, čímž se práce stává interaktivnější; 
  • učitel může snadno doplnit nebo opravit informace a všichni žáci mají okamžitě k dispozici aktualizovanou verzi, může se tak předejít chybám z nepřesně zapsaných poznámek.

Metodická poznámka: poznámky „od učitelů k učitelům“ 

  • 3. část hodiny, reflexe
    • Otázky do reflexe jsou uvedeny jako příklad. Každý vyučující je může přizpůsobit potřebám skupinové dynamiky dané třídy. 

Obecné poznámky k aktivitě: 

  • Strukturu hodiny je možné využít nejen pro probírání nové látky, ale také pro opakování. Jediný rozdíl bude v tom, že žákům a žákyním vyučující nepřidělí texty, se kterými mají pracovat, resp. nebudou informace dohledávat v první fázi na internetu, ale informace na časovou osu budou vkládat podle toho, co si sami pamatují z hodin. Až ve druhé fázi může následně vyučující povolit dohledání informací, na které si žáci/žákyně nemohli/y vzpomenout. 

Popis vzdělávací aktivity: 

1. část – 20 min. 

Žáky/žákyně rozdělíme do skupin (8) nebo do dvojic, záleží na počtu žáků/žákyň. 

Každá skupina bude mít na starosti jednu zemi – Československo, Německo, Francii, Velkou Británii, Španělsko, Spojené státy, Itálii, SSSR.

Úkolem každé skupiny bude zjistit informace o dané zemi v meziválečném období. Každá skupina dostane záchytné body, na co se má zaměřit. 

Materiály pro skupiny může poskytnou vyučující (např. části z učebnice) nebo mohou žáci a žákyně vyhledávat informace samostatně na internetu dle zadaných pokynů učitele. V případě vyhledávání informací na internetu doporučuji stanovit, aby každá skupiny využila alespoň tři zdroje. Je na zvážení vyučujícího, jestli povolí žákům a žákyním využít jako zdroj i Wikipedii nebo ChatGPT, nebo jsou žáci/žákyně natolik zdatní/é ve vyhledávání na internetu, že naleznou bez problémů i jiné relevantní historické zdroje, klidně i zahraniční. 

Vyučující na začátku hodiny připraví v programu Time Graphics jednu společnou časovou osu. Následne každá skupina bude na tuto časovou osu přidávat informace o své zemi. Každá země bude mít svoji barvu, aby bylo na časové ose jednoznačné, která informace patří ke které zemi. Žáci a žákyně nebudou na časovou osu přidávat jenom název nějaké události, ale budou muset ke každé události napsat krátký popisek, dostatečně výstižný, tak aby když si ho přečtou žáci a žákyně z jiných skupin, bude jim jasné, o čem daná událost byla. Také budou muset ke každé události vložit i fotografii a propojit událost s relevantním internetovým zdrojem, odkud informace čerpali. Žáci a žákyně se naučí na časové ose také vyznačit délku trvání určité události, např. období vlády NSDAP v Německu. Kromě událostí žáci a žákyně vpisují i významné osobnosti politického, společenského či kulturního života – vše dle osnovy, kterou obdrželi na začátku. 

2. část – prezentace – 15 min. 

Jednotlivé skupiny prezentují, co vytvořily. Prezentace však probíhá chronologicky, tj. skupiny se v prezentování jednotlivých událostí střídají v pořadí, v jakém jsou tyto události zaznačené na časové ose. 

3. část - Reflexe – 10 min.

  1. Z jakých zdrojů žáci a žákyně čerpali?
  2. Jakou strategii jednotlivé skupiny zvolily pro co nejefektivnější spolupráci a vyhledávání informací?
  3. Jak se jim pracovalo v prostředí Time Graphics? Narazili žáci na nějaké potíže?
  4. Podívejte se na celou časovou osu. Vidíte nějaké souvislosti ve vývoji jednotlivých zemí v meziválečném období?
  5. Vývoj ve kterých zemích byl podle vás podobný a kde odlišný? Co to mohlo způsobit?
  6. Z událostí vyznačených na časové ose vyberte tři, které byste označili za „zlomové“. Zdůvodněte svůj výběr. 

 

Reflexe

Ověření z praxe: 

Žáci a žákyně, se kterými jsem hodiny testovala, neměli žádné předchozí zkušenosti s programem Time Graphics. Z toho důvodu se prvních 10–15 min. z hodiny seznamovali se samotným programem, jak s ním pracovat, jak vkládat informace, obrázky, texty apod. Až po tomto úvodním vysvětlení jsem je rozdělila do trojic a následně každé skupině přidělila jednu zemi. Kvůli tomuto úvodnímu zdržení nám jedna vyučovací hodina nestačila. Žáci a žákyně v první hodině dohledávali a vkládali informace do společné časové osy a posledních přibližně 5–10 minut jsme věnovali reflexi, tak jak to je ve struktuře hodiny. Druhou hodinu žáci a žákyně prezentovali jednotlivé výstupy. Po prezentaci výstupů měli žáci a žákyně za úkol si individuálně z informací na časové ose napsat souvislé poznámky do sešitu.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
818.36 kB
PDF
Návod pro použití aplikace Time Graphics

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.