Tato hodina je zaměřena na představení nového tématu, a to konkrétně meziválečného dění ve vybraných státech. Struktura celého výukového celku se skládá ze série na sebe navazujících aktivit, které využívají principy kooperativního učení a skupinové práce. Hlavním nástrojem, který žáci a žákyně v hodině využívají, je časová osa (vytvořena v programu Time Graphics), na kterou společně doplňují informace k tématu. Strukturu výukového celku je možné využít i pro jiná témata z hodin dějepisu.
Žák/Žákyně
Časová dotace: 45 min (1 vyučovací hodina)
V případě, že je aplikace Time Graphics pro žáky nová, je potřeba počítat s časem na obeznámení se s fungováním aplikace. V tomto případě bude výuková aktivita delší.
Výuka:
1. hodina (45 min)
Příprava: 20 min.
Příprava zahrnuje:
Přípravu časové osy v programu Time Graphics, nastavení správného sdílení, sdílení linku na časovou osu s žáky/žákyněmi např. skrze MS Teams nebo sdílení skrze QR kód
Čas na přípravu nezohledňuje čas k přípravě textových podkladů pro získávání informací pro každou skupinu. Pokud se vyučující rozhodne tyto materiály připravit, je potřeba s tím v časové přípravě počítat.
Pomůcky:
Elektronické zařízení (tablet, notebook, stolní PC) s přístupem k internetu, dataprojektor – potřeba sdílení obrazovky žákům/žákyním přes on-line aplikaci (Google Meet, MS Teams atd.); programy: Time Graphics.
Aplikaci Time Graphics je možné využívat pro všechny věkové kategorie bez omezení.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Vyučující:
Žáci/Žákyně:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Metodická poznámka: poznámky „od učitelů k učitelům“
Obecné poznámky k aktivitě:
Popis vzdělávací aktivity:
1. část – 20 min.
Žáky/žákyně rozdělíme do skupin (8) nebo do dvojic, záleží na počtu žáků/žákyň.
Každá skupina bude mít na starosti jednu zemi – Československo, Německo, Francii, Velkou Británii, Španělsko, Spojené státy, Itálii, SSSR.
Úkolem každé skupiny bude zjistit informace o dané zemi v meziválečném období. Každá skupina dostane záchytné body, na co se má zaměřit.
Materiály pro skupiny může poskytnou vyučující (např. části z učebnice) nebo mohou žáci a žákyně vyhledávat informace samostatně na internetu dle zadaných pokynů učitele. V případě vyhledávání informací na internetu doporučuji stanovit, aby každá skupiny využila alespoň tři zdroje. Je na zvážení vyučujícího, jestli povolí žákům a žákyním využít jako zdroj i Wikipedii nebo ChatGPT, nebo jsou žáci/žákyně natolik zdatní/é ve vyhledávání na internetu, že naleznou bez problémů i jiné relevantní historické zdroje, klidně i zahraniční.
Vyučující na začátku hodiny připraví v programu Time Graphics jednu společnou časovou osu. Následne každá skupina bude na tuto časovou osu přidávat informace o své zemi. Každá země bude mít svoji barvu, aby bylo na časové ose jednoznačné, která informace patří ke které zemi. Žáci a žákyně nebudou na časovou osu přidávat jenom název nějaké události, ale budou muset ke každé události napsat krátký popisek, dostatečně výstižný, tak aby když si ho přečtou žáci a žákyně z jiných skupin, bude jim jasné, o čem daná událost byla. Také budou muset ke každé události vložit i fotografii a propojit událost s relevantním internetovým zdrojem, odkud informace čerpali. Žáci a žákyně se naučí na časové ose také vyznačit délku trvání určité události, např. období vlády NSDAP v Německu. Kromě událostí žáci a žákyně vpisují i významné osobnosti politického, společenského či kulturního života – vše dle osnovy, kterou obdrželi na začátku.
2. část – prezentace – 15 min.
Jednotlivé skupiny prezentují, co vytvořily. Prezentace však probíhá chronologicky, tj. skupiny se v prezentování jednotlivých událostí střídají v pořadí, v jakém jsou tyto události zaznačené na časové ose.
3. část - Reflexe – 10 min.
Ověření z praxe:
Žáci a žákyně, se kterými jsem hodiny testovala, neměli žádné předchozí zkušenosti s programem Time Graphics. Z toho důvodu se prvních 10–15 min. z hodiny seznamovali se samotným programem, jak s ním pracovat, jak vkládat informace, obrázky, texty apod. Až po tomto úvodním vysvětlení jsem je rozdělila do trojic a následně každé skupině přidělila jednu zemi. Kvůli tomuto úvodnímu zdržení nám jedna vyučovací hodina nestačila. Žáci a žákyně v první hodině dohledávali a vkládali informace do společné časové osy a posledních přibližně 5–10 minut jsme věnovali reflexi, tak jak to je ve struktuře hodiny. Druhou hodinu žáci a žákyně prezentovali jednotlivé výstupy. Po prezentaci výstupů měli žáci a žákyně za úkol si individuálně z informací na časové ose napsat souvislé poznámky do sešitu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.