Žák/yně
Sestavení a uspořádání žebříčku hodnot kyselosti/zásaditosti roztoků v programu MS Excel podle pokynů a jeho uložení pro další využití. Odhalení změny koncentrace roztoku jako podmínky vedoucí ke změně pH roztoku na základě vlastního experimentálního modelování v interaktivní simulaci.
Učitel: PC s připojením na internet, dataprojektor, MS Excel (případně jiný tabulkový procesor)
Žák: PC nebo tablet s připojením na internet, MS Excel (případně jiný tabulkový procesor)
https://phet.colorado.edu/cs/simulations/ph-scale
PUCHOLT, Zdeněk. Počítačové simulace PhET ve výuce fyziky na gymnáziu. Matematika, fyzika, informatika. Prometheus, 2020, 29(3), 219-229. ISSN 1805-7705
Digitální simulace umožňuje rychlou, efektivní, čistou a především bezpečnou práci s kyselými a zásaditými roztoky (stanovení hodnoty pH, okamžitou změnu druhu měřeného roztoku, přidávání/odpouštění konkrétního objemu roztoku nebo vody podle potřeby).
PhET (Physics Education Technology) je projektem Univerzity of Colorado Boulder zaměřeným na tvorbu výukových simulací z oblastí fyziky, chemie, biologie, či Science (označení pro integrovanou výuku přírodovědných předmětů). Společným znakem PhET simulací je intuitivní jednoduché ovládání a minimum vepsaného textu. Webové stránky https://phet.colorado.edu/ lze nastavit v dolní části úvodní stránky do českého jazyka. Ne všechny informace stránek jsou v češtině, většina simulací ano.
Předpokládáme, že každý žák pracuje samostatně. První úloha zabere asi 15-20 minut. Pro experimentování podle návodu ve druhé úloze vymezíme čas 10 minut.
V poslední části hodiny řídíme diskuzi žáků o řešení otázek druhé úlohy a také o tom, co nového se pomocí simulace o tématu pH roztoků dozvěděli (konkrétní představa o hodnotě pH roztoků známých ze života a praxe, příklad změny pH určitého roztoku, intuitivně existence acidobazické rovnováhy).
Tabulku vytvořenou podle pokynů v úloze 1 můžeme nechat žáky rozšířit např. o informaci jaké částice v kyselém/zásaditém roztoku převažují, jakou barvu by měl každý z roztoků po přidání indikátoru pH (fenolftaleinu, lakmusu) apod.
Experimentováním se simulací zkoumejte odpovědi na tyto otázky:
Stanovení pH roztoků v prostředí PhET simulace podle zadání v úloze 1 žákům nedělalo potíže. Zkušenosti s tvorbou tabulky v MS Excel už také měli. Protože s tabulkovým procesorem dlouho nepracovali, museli jsme připomenout způsob seřazení dat vzestupně/sestupně, případně způsob, jak vložit další řádek do tabulky.
Druhou úlohu žáci řešili ve dvojicích. Talentovaní žáci se zaujetím zkoušeli ředit i jiné látky než mléko. Slabším žákům bylo potřeba konkrétním příkladem podrobněji vysvětlit některé otázky z druhé úlohy, aby pochopili, co se po nich vyžaduje.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.