Odborné články Základní vzdělávání Z čeho obvinit čarodějnici?
Odborný článek

Z čeho obvinit čarodějnici?

28. 3. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavel Žalský

Anotace

Aktivita žákům umožňuje nahlédnout do života středověkých a novověkých lidí skrze zajímavé téma pronásledování čarodějnic. Žáci hledají a analyzují rytiny z příručky pro lovce čarodějnic z roku 1608, výsledky své práce sdílí v Padletu, v němž také pracují s rozšiřujícím textem k tématu.

Autor: Mgr. Pavel Žalský

Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ

Věková skupina: 7.-8. ročník

Vzdělávací obor: dějepis

Tematický okruh: křesťanství a středověká Evropa

Časová dotace: 45 minut, plus cca 30 minut příprava Padletu ke sdílení se třídou  

Pomůcky: počítač nebo jiné zařízení připojené k internetu pro pracovní skupiny

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové: žáci by před aktivitou měli vědět, jakou roli hrála křesťanská církev a náboženské konflikty v životě středověkého a novověkého člověka

Digitální: základní užívání Padletu, kopírování a vkládání obrázků

Vzdělávací cíle:

Žák dokáže popsat příčiny pronásledování čarodějnic ve středověku a novověku a sdílí výsledky své práce s obrazovým historickým pramenem ve sdíleném online prostředí.

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci rozvíjí digitální kompetence prací s digitalizovanou databází historického pramene a sdílením výsledků své práce v Padletu.

Metodická poznámka:

Některé rytiny mohou připadat vyučujícím jako nevhodné, v takovém případě může učitel vybrané rytiny překopírovat např. do sdílené prezentace a poskytnout je žákům k práci.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace (5 minut): Žáci formou brainstormingu (možno využít aplikace Mentimeter nebo Slido) píší, co vědí o čarodějnicích.

Uvědomění si nových informací (20 minut): Žáci jsou rozdělení do skupin u počítačů nebo jiných zařízení připojených k internetu a je jim dán odkaz ke sdílenému Padletu. V něm každá skupina bude mít za úkol přidávat obrazy nalezené v historickém pramenu (viz níže) a popsat konkrétní aktivity, které čarodějnicím přisuzovali lidé ve středověku a v novověku: poškozování majetku, ubližování lidem, setkávání se s ďáblem a démony, provádění magických rituálů. Jako historický pramen pro toto téma lze  využít online dostupné rytiny z knihy Compendium Maleficarum (rok 1608) Category:Compendium Maleficarum - Wikimedia Commons. Šlo o příručku pro lovce čarodějnic sepsanou knězem jménem Francesco Maria Guazzo v Miláně. Metodická poznámka: některé výjevy mohou být vyučujícími považovány za nevhodné, v takovém případě doporučuji vybrané rytiny překopírovat do sdílené prezentace a nechat žáky pracovat s ní.

Reflexe (20 minut): Žáci zadávají do Padletu ke kategoriím, které jim byly přiděleny, rytiny, jež podle nich spadají pod danou kategorii čarodějnických aktivit. Zároveň mají za úkol v posledním oddílu Padletu prostudovat krátký text o příčinách čarodějnictví a odpovědět společně na otázky.

Text: „Naši předci ve středověku a v novověku považovali magii a čaroděje za přirozenou součást svých každodenních životů. Ve strachu a jako hledání příčin různých katastrof pak od 15. do 18. st. hledali čaroděje a čarodějky kolem sebe, které obviňovali z neúrody, úmrtí dětí, požárů, úhynu stád atd., přičemž ve skutečnosti mohlo jít o důsledky změny klimatu, šíření nemocí nebo prosté nehody. V očích lidí však čarodějnice a čarodějové jakožto služebníci ďábla škodili různými způsoby lidem a bylo třeba je zastavit za každou cenu.  K pronásledování čarodějnic přispěly také náboženské spory mezi protestanty a katolíky, obě církve ‚soutěžily‘ v tom, která upálí více služebníků ďábla, zároveň se obvinění z čarodějnictví stávalo vděčnou záminkou ke zničení protivníků, např. když se protestanté skrývali různými způsoby ve společnosti mezi katolíky. Všemu napomáhali také někteří fanatičtí kněží a autoři příruček pro lovce čarodějnic. Obvinění z čarodějnictví hrozilo všem: mužům i ženám, chudým i bohatým, v českém prostředí byl dokonce upálen i kněz. Vyšetřovací praktiky se liší podle různých zemí a krajů, někde vyšetřování prováděla církví zřízená inkvizice, na našem území šlo o světské soudy zřízené šlechtou. Mnohé ‚hony na čarodějnice‘ byly vyvolány prostými lidmi podléhajícími lidovým pověrám a strachu, nikoliv církví nebo šlechtou.“

Otázky k vypracování

  1. Z čeho mohly být obviněny čarodějnice (uveď tři konkrétní příklady)?
  2. Co mohlo být příčinou pronásledování čarodějnic (uveď tři konkrétní příklady)?
  3. Bylo v myšlení našich předků ve středověku a novověku uvažování o existenci čarodějnic běžné?
  4. Hrála církev vždy rozhodující roli u pronásledování čarodějnic?
  5. Vyhledej, za čí vlády skončí na našem území pronásledování čarodějnic.

Jak může vypadat Padlet se zadáním a částečným vypracováním:

Autor díla: Pavel Žalský

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Samotná povaha tématu a pramene žáky zaujala, někdy pro ně bylo náročnější rytinu správně rozklíčovat a zařadit. Je také vhodné žákům říct, že některé rytiny nejde zařadit do žádné ze zadaných kategorií, protože zobrazují výjevy týkající se více křesťanství (které jsou v knize logicky vzhledem k povaze díla a autora), např. Pannu Marii.

Další související materiály: 

Skvělá badatelská lekce do dějepisu od Romana Göttlichera „Proč pronásledovali čarodějnice?“: https://drive.google.com/drive/folders/15xQlqtheP5pQzYEF_ImbBZ0g0xFdmnDw?usp=drive_link

Literatura a použité zdroje

[1] – KREUZ, Petr. Kouzelnické a čarodějnické procesy v českých zemích a ve střední Evropě. Scriptorium, 2022. 564 s. ISBN 978-80-7649-033-8.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků