Odborné články Základní vzdělávání Z čeho obvinit čarodějnici?
Odborný článek

Z čeho obvinit čarodějnici?

28. 3. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavel Žalský

Anotace

Aktivita žákům umožňuje nahlédnout do života středověkých a novověkých lidí skrze zajímavé téma pronásledování čarodějnic. Žáci hledají a analyzují rytiny z příručky pro lovce čarodějnic z roku 1608, výsledky své práce sdílí v Padletu, v němž také pracují s rozšiřujícím textem k tématu.

Autor: Mgr. Pavel Žalský

Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ

Věková skupina: 7.-8. ročník

Vzdělávací obor: dějepis

Tematický okruh: křesťanství a středověká Evropa

Časová dotace: 45 minut, plus cca 30 minut příprava Padletu ke sdílení se třídou  

Pomůcky: počítač nebo jiné zařízení připojené k internetu pro pracovní skupiny

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové: žáci by před aktivitou měli vědět, jakou roli hrála křesťanská církev a náboženské konflikty v životě středověkého a novověkého člověka

Digitální: základní užívání Padletu, kopírování a vkládání obrázků

Vzdělávací cíle:

Žák dokáže popsat příčiny pronásledování čarodějnic ve středověku a novověku a sdílí výsledky své práce s obrazovým historickým pramenem ve sdíleném online prostředí.

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci rozvíjí digitální kompetence prací s digitalizovanou databází historického pramene a sdílením výsledků své práce v Padletu.

Metodická poznámka:

Některé rytiny mohou připadat vyučujícím jako nevhodné, v takovém případě může učitel vybrané rytiny překopírovat např. do sdílené prezentace a poskytnout je žákům k práci.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace (5 minut): Žáci formou brainstormingu (možno využít aplikace Mentimeter nebo Slido) píší, co vědí o čarodějnicích.

Uvědomění si nových informací (20 minut): Žáci jsou rozdělení do skupin u počítačů nebo jiných zařízení připojených k internetu a je jim dán odkaz ke sdílenému Padletu. V něm každá skupina bude mít za úkol přidávat obrazy nalezené v historickém pramenu (viz níže) a popsat konkrétní aktivity, které čarodějnicím přisuzovali lidé ve středověku a v novověku: poškozování majetku, ubližování lidem, setkávání se s ďáblem a démony, provádění magických rituálů. Jako historický pramen pro toto téma lze  využít online dostupné rytiny z knihy Compendium Maleficarum (rok 1608) Category:Compendium Maleficarum - Wikimedia Commons. Šlo o příručku pro lovce čarodějnic sepsanou knězem jménem Francesco Maria Guazzo v Miláně. Metodická poznámka: některé výjevy mohou být vyučujícími považovány za nevhodné, v takovém případě doporučuji vybrané rytiny překopírovat do sdílené prezentace a nechat žáky pracovat s ní.

Reflexe (20 minut): Žáci zadávají do Padletu ke kategoriím, které jim byly přiděleny, rytiny, jež podle nich spadají pod danou kategorii čarodějnických aktivit. Zároveň mají za úkol v posledním oddílu Padletu prostudovat krátký text o příčinách čarodějnictví a odpovědět společně na otázky.

Text: „Ve středověku a raném novověku lidé vnímali existenci magie a čarodějů jako přirozenou součást světa. Ve snaze vysvětlit neštěstí, jako byly úmrtí dětí, požáry, neúrody či náhlé nemoci, hledali viníky mezi sebou. Často přitom obviňovali domnělé čarodějnice a čaroděje, přestože za těmito jevy mohly stát například klimatické výkyvy, šíření infekcí nebo nehody. V představách lidí šlo o škodlivé jedince, často spojované s ďáblem, které bylo třeba odstranit. Období od 15. do 18. století je spojeno s tzv. čarodějnickými procesy, které zasáhly mnohé evropské regiony. V českých zemích je v drtivé většině vedly světské soudy, zřizované šlechtou nebo městskými samosprávami, nikoliv inkvizice. Pronásledování čarodějnic často nevycházelo od vrchnosti nebo církve, ale naopak ze strachu a pověr běžných lidí. Hony na čarodějnice byly tak někdy spíše výsledkem masové paniky a tlaků místních komunit. Zjednodušený tradovaný pohled, že za čarodějnickými procesy stála výlučně církev, je historicky nepřesný. /Významným faktorem byla i politicko-náboženská situace – v různých oblastech Evropy hrály roli mocenské boje a spory mezi katolíky a protestanty, ale nelze jednoznačně říci, že by katolíci či protestanti jako celek pronásledování vedli více než druzí. Ačkoliv čarodějnické procesy v Evropě skončily před více než 250 lety, v některých částech světa (např. subsaharská Afrika či Papua-Nová Guinea) bohužel dodnes dochází k pronásledování osob podezřelých z čarodějnictví.“

Otázky k vypracování

  1. Z čeho mohly být obviněny čarodějnice (uveď tři konkrétní příklady)?
  2. Co mohlo být příčinou pronásledování čarodějnic (uveď tři konkrétní příklady)?
  3. Bylo v myšlení našich předků ve středověku a novověku uvažování o existenci čarodějnic běžné?
  4. Hrála církev vždy rozhodující roli u pronásledování čarodějnic?
  5. Je pronásledování čarodějnic již neexistující jev?

Jak může vypadat Padlet se zadáním a částečným vypracováním:

Autor díla: Pavel Žalský

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Samotná povaha tématu a pramene žáky zaujala, někdy pro ně bylo náročnější rytinu správně rozklíčovat a zařadit. Je také vhodné žákům říct, že některé rytiny nejde zařadit do žádné ze zadaných kategorií, protože zobrazují výjevy týkající se více křesťanství (které jsou v knize logicky vzhledem k povaze díla a autora), např. Pannu Marii.

Další související materiály: 

Skvělá badatelská lekce do dějepisu od Romana Göttlichera „Proč pronásledovali čarodějnice?“: https://drive.google.com/drive/folders/15xQlqtheP5pQzYEF_ImbBZ0g0xFdmnDw?usp=drive_link

Literatura a použité zdroje

[1] – KREUZ, Petr. Kouzelnické a čarodějnické procesy v českých zemích a ve střední Evropě. Scriptorium, 2022. 564 s. ISBN 978-80-7649-033-8.
Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/