Autor: Mgr. Pavel Žalský
Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ
Věková skupina: 7.-8. ročník
Vzdělávací obor: dějepis
Tematický okruh: křesťanství a středověká Evropa
Časová dotace: 45 minut, plus cca 30 minut příprava Padletu ke sdílení se třídou
Pomůcky: počítač nebo jiné zařízení připojené k internetu pro pracovní skupiny
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové: žáci by před aktivitou měli vědět, jakou roli hrála křesťanská církev a náboženské konflikty v životě středověkého a novověkého člověka
Digitální: základní užívání Padletu, kopírování a vkládání obrázků
Vzdělávací cíle:
Žák dokáže popsat příčiny pronásledování čarodějnic ve středověku a novověku a sdílí výsledky své práce s obrazovým historickým pramenem ve sdíleném online prostředí.
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci rozvíjí digitální kompetence prací s digitalizovanou databází historického pramene a sdílením výsledků své práce v Padletu.
Metodická poznámka:
Některé rytiny mohou připadat vyučujícím jako nevhodné, v takovém případě může učitel vybrané rytiny překopírovat např. do sdílené prezentace a poskytnout je žákům k práci.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace (5 minut): Žáci formou brainstormingu (možno využít aplikace Mentimeter nebo Slido) píší, co vědí o čarodějnicích.
Uvědomění si nových informací (20 minut): Žáci jsou rozdělení do skupin u počítačů nebo jiných zařízení připojených k internetu a je jim dán odkaz ke sdílenému Padletu. V něm každá skupina bude mít za úkol přidávat obrazy nalezené v historickém pramenu (viz níže) a popsat konkrétní aktivity, které čarodějnicím přisuzovali lidé ve středověku a v novověku: poškozování majetku, ubližování lidem, setkávání se s ďáblem a démony, provádění magických rituálů. Jako historický pramen pro toto téma lze využít online dostupné rytiny z knihy Compendium Maleficarum (rok 1608) Category:Compendium Maleficarum - Wikimedia Commons. Šlo o příručku pro lovce čarodějnic sepsanou knězem jménem Francesco Maria Guazzo v Miláně. Metodická poznámka: některé výjevy mohou být vyučujícími považovány za nevhodné, v takovém případě doporučuji vybrané rytiny překopírovat do sdílené prezentace a nechat žáky pracovat s ní.
Reflexe (20 minut): Žáci zadávají do Padletu ke kategoriím, které jim byly přiděleny, rytiny, jež podle nich spadají pod danou kategorii čarodějnických aktivit. Zároveň mají za úkol v posledním oddílu Padletu prostudovat krátký text o příčinách čarodějnictví a odpovědět společně na otázky.
Text: „Ve středověku a raném novověku lidé vnímali existenci magie a čarodějů jako přirozenou součást světa. Ve snaze vysvětlit neštěstí, jako byly úmrtí dětí, požáry, neúrody či náhlé nemoci, hledali viníky mezi sebou. Často přitom obviňovali domnělé čarodějnice a čaroděje, přestože za těmito jevy mohly stát například klimatické výkyvy, šíření infekcí nebo nehody. V představách lidí šlo o škodlivé jedince, často spojované s ďáblem, které bylo třeba odstranit. Období od 15. do 18. století je spojeno s tzv. čarodějnickými procesy, které zasáhly mnohé evropské regiony. V českých zemích je v drtivé většině vedly světské soudy, zřizované šlechtou nebo městskými samosprávami, nikoliv inkvizice. Pronásledování čarodějnic často nevycházelo od vrchnosti nebo církve, ale naopak ze strachu a pověr běžných lidí. Hony na čarodějnice byly tak někdy spíše výsledkem masové paniky a tlaků místních komunit. Zjednodušený tradovaný pohled, že za čarodějnickými procesy stála výlučně církev, je historicky nepřesný. /Významným faktorem byla i politicko-náboženská situace – v různých oblastech Evropy hrály roli mocenské boje a spory mezi katolíky a protestanty, ale nelze jednoznačně říci, že by katolíci či protestanti jako celek pronásledování vedli více než druzí. Ačkoliv čarodějnické procesy v Evropě skončily před více než 250 lety, v některých částech světa (např. subsaharská Afrika či Papua-Nová Guinea) bohužel dodnes dochází k pronásledování osob podezřelých z čarodějnictví.“
Otázky k vypracování
Jak může vypadat Padlet se zadáním a částečným vypracováním:
Autor díla: Pavel Žalský
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Samotná povaha tématu a pramene žáky zaujala, někdy pro ně bylo náročnější rytinu správně rozklíčovat a zařadit. Je také vhodné žákům říct, že některé rytiny nejde zařadit do žádné ze zadaných kategorií, protože zobrazují výjevy týkající se více křesťanství (které jsou v knize logicky vzhledem k povaze díla a autora), např. Pannu Marii.
Další související materiály:
Skvělá badatelská lekce do dějepisu od Romana Göttlichera „Proč pronásledovali čarodějnice?“: https://drive.google.com/drive/folders/15xQlqtheP5pQzYEF_ImbBZ0g0xFdmnDw?usp=drive_link
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Národní pedagogický institut České republiky © 2025