Autor: Mgr. Pavel Žalský
Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ
Věková skupina: 7.-8. ročník
Vzdělávací obor: dějepis
Tematický okruh: křesťanství a středověká Evropa
Časová dotace: 45 minut, plus cca 30 minut příprava Padletu ke sdílení se třídou
Pomůcky: počítač nebo jiné zařízení připojené k internetu pro pracovní skupiny
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové: žáci by před aktivitou měli vědět, jakou roli hrála křesťanská církev a náboženské konflikty v životě středověkého a novověkého člověka
Digitální: základní užívání Padletu, kopírování a vkládání obrázků
Vzdělávací cíle:
Žák dokáže popsat příčiny pronásledování čarodějnic ve středověku a novověku a sdílí výsledky své práce s obrazovým historickým pramenem ve sdíleném online prostředí.
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci rozvíjí digitální kompetence prací s digitalizovanou databází historického pramene a sdílením výsledků své práce v Padletu.
Metodická poznámka:
Některé rytiny mohou připadat vyučujícím jako nevhodné, v takovém případě může učitel vybrané rytiny překopírovat např. do sdílené prezentace a poskytnout je žákům k práci.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace (5 minut): Žáci formou brainstormingu (možno využít aplikace Mentimeter nebo Slido) píší, co vědí o čarodějnicích.
Uvědomění si nových informací (20 minut): Žáci jsou rozdělení do skupin u počítačů nebo jiných zařízení připojených k internetu a je jim dán odkaz ke sdílenému Padletu. V něm každá skupina bude mít za úkol přidávat obrazy nalezené v historickém pramenu (viz níže) a popsat konkrétní aktivity, které čarodějnicím přisuzovali lidé ve středověku a v novověku: poškozování majetku, ubližování lidem, setkávání se s ďáblem a démony, provádění magických rituálů. Jako historický pramen pro toto téma lze využít online dostupné rytiny z knihy Compendium Maleficarum (rok 1608) Category:Compendium Maleficarum - Wikimedia Commons. Šlo o příručku pro lovce čarodějnic sepsanou knězem jménem Francesco Maria Guazzo v Miláně. Metodická poznámka: některé výjevy mohou být vyučujícími považovány za nevhodné, v takovém případě doporučuji vybrané rytiny překopírovat do sdílené prezentace a nechat žáky pracovat s ní.
Reflexe (20 minut): Žáci zadávají do Padletu ke kategoriím, které jim byly přiděleny, rytiny, jež podle nich spadají pod danou kategorii čarodějnických aktivit. Zároveň mají za úkol v posledním oddílu Padletu prostudovat krátký text o příčinách čarodějnictví a odpovědět společně na otázky.
Text: „Naši předci ve středověku a v novověku považovali magii a čaroděje za přirozenou součást svých každodenních životů. Ve strachu a jako hledání příčin různých katastrof pak od 15. do 18. st. hledali čaroděje a čarodějky kolem sebe, které obviňovali z neúrody, úmrtí dětí, požárů, úhynu stád atd., přičemž ve skutečnosti mohlo jít o důsledky změny klimatu, šíření nemocí nebo prosté nehody. V očích lidí však čarodějnice a čarodějové jakožto služebníci ďábla škodili různými způsoby lidem a bylo třeba je zastavit za každou cenu. K pronásledování čarodějnic přispěly také náboženské spory mezi protestanty a katolíky, obě církve ‚soutěžily‘ v tom, která upálí více služebníků ďábla, zároveň se obvinění z čarodějnictví stávalo vděčnou záminkou ke zničení protivníků, např. když se protestanté skrývali různými způsoby ve společnosti mezi katolíky. Všemu napomáhali také někteří fanatičtí kněží a autoři příruček pro lovce čarodějnic. Obvinění z čarodějnictví hrozilo všem: mužům i ženám, chudým i bohatým, v českém prostředí byl dokonce upálen i kněz. Vyšetřovací praktiky se liší podle různých zemí a krajů, někde vyšetřování prováděla církví zřízená inkvizice, na našem území šlo o světské soudy zřízené šlechtou. Mnohé ‚hony na čarodějnice‘ byly vyvolány prostými lidmi podléhajícími lidovým pověrám a strachu, nikoliv církví nebo šlechtou.“
Otázky k vypracování
Jak může vypadat Padlet se zadáním a částečným vypracováním:
Autor díla: Pavel Žalský |
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Samotná povaha tématu a pramene žáky zaujala, někdy pro ně bylo náročnější rytinu správně rozklíčovat a zařadit. Je také vhodné žákům říct, že některé rytiny nejde zařadit do žádné ze zadaných kategorií, protože zobrazují výjevy týkající se více křesťanství (které jsou v knize logicky vzhledem k povaze díla a autora), např. Pannu Marii.
Další související materiály:
Skvělá badatelská lekce do dějepisu od Romana Göttlichera „Proč pronásledovali čarodějnice?“: https://drive.google.com/drive/folders/15xQlqtheP5pQzYEF_ImbBZ0g0xFdmnDw?usp=drive_link
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.