Odborné články Základní vzdělávání Ma terre imaginaire (A1)
Odborný článek

Ma terre imaginaire (A1)

Anotace

V této výukové aktivitě si žáci procvičí stupňování přídavných jmen ve francouzštině. Aktivita začíná opakováním základních přídavných jmen v kontextu zvířat a jejich vlastností, následně přechází k porovnávání geografických rysů Francie a České republiky. Žáci se seznámí s komparativem a superlativem v praxi, např. při porovnávání hor, řek a měst obou zemí. V závěru si vytvoří vlastní imaginární mapu, kde procvičí nově nabyté dovednosti v digitálním prostředí, a podělí se o své výtvory s ostatními.

Úvod

Stupeň vzdělávání: ZŠ/SŠ (úroveň A1)

Věková skupina: 14–18 let

Vzdělávací obor: další cizí jazyk (FRJ)

Tematický okruh: geografické reálie

Časová dotace:

  • Výuka: 45 min
  • Příprava: 20 min

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci a žákyně

  • znají jednoduchá přídavná jména jako: grand (velký), petit (malý), long (dlouhý), court (krátký), gros (tlustý), mince (hubený), haut (vysoký), vieux (starý), jeune (mladý);
  • používají základní předložky místa (např. dans – v, à côté de – vedle); mají základní povědomí o slovosledu ve francouzské větě, tedy si uvědomují, že přídavná jména obvykle následují podstatné jméno (s několika výjimkami, např. grand, petit);
  • ovládají znalost osobních zájmen a umí tvořit základní oznamovací věty (např. Le chat est grand.).

Digitální:

Žáci a žákyně

  • pracují s nástroji pro úpravu grafického obsahu: používají myš k vybírání, posouvání a umisťování objektů;
  • rozpoznávají základní ovládací prvky, jako jsou tlačítka pro přidávání, mazání nebo ukládání mapy.

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci a žákyně

  • v digitálním prostředí tvoří imaginární mapu své smyšlené krajiny;
  • využijí šablony prázdných digitálních map, ke kterým přidají různé objekty (např. hory, řeky, budovy), logicky je rozmístí a esteticky sladí barvy a styl mapy dle zadání;
  • na mapě vytvoří i nové objekty (např. body, čáry, plochy, struktury);
  • mapu uloží, exportují do prostředí třídního managementu (GCR, Teams) nebo sdílí svému učiteli.

Cíl

Žáci a žákyně

  • aktivně používají komparativ a superlativ v jednoduchých větách a v konverzaci (písemná a ústní produkce) s využitím reálných informací o vlastnostech zvířat a české geografii;
  • pomocí metody CLIL přeloží krátký text o geografických reáliích v České republice a ve Francii;
  • v rámci tvorby imaginární mapy v digitálním prostředí aplikace https://inkarnate.com/maps/create si procvičí gramatiku a vytvoří infografiku o smyšlené krajině s popisy a vizuálními prvky;
  • zjednodušeně zprostředkují informace ze své virtuální mapy svým spolužákům (mediace).

POPIS VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY

Evokace (10 minut)

Opakování slovní zásoby

Na úvod hodiny učitel žákům rozdá karty se zvířaty a požádá je, aby je mezi sebou porovnávali. První kolo říká vzorové věty nejdříve učitel, poté žák. Další kolo už žáci tvoří věty samostatně. Například:  

  • La vache est plus intelligente que la poule. Le chien est le plus intelligent.
  • Le cochon est plus gros que le serpent. La vache est la plus grosse.
  • La poule est plus mince que le cochon. Le serpent est le plus mince.

Pár vět zapíše na tabuli nebo sdílí na ploše. Učitel se snaží o to, aby žáci převzali odpovědnost za vlastní proces učení a věty tvořili postupně úplně spontánně a bez pomoci. Tato strategie výuky směřuje k tomu, aby žáci samostatně objevili to, co se učí - v tomto případě pravidla pro stupňování přídavných jmen ve francouzštině.  

Zdroj: https://parleenfr.blogspot.com/2021/01/les-comparatifs-et-les-superlatifs.html

Uvědomění (20 minut)

Francie versus Česká republika

Na interaktivní tabuli učitel zobrazí základní fakta o Francii a České republice. V případě větší skupiny žáků je lepší pracovní list vytisknout alespoň do dvojic (originál najdete zde: pracovní list 1).

Autorka: Pavlína Jurzykowská

Na tabuli doplníme novou slovní zásobu – long (ue), haut (e), peuplé (e) – a zapíšeme vzorové věty. Ústně nejdříve procvičíme superlativ:

  • Quelle montagne est la plus haute en France / en République tchèque?
  • Quelle rivière est la plus longue en France / en République tchèque?
  • Quelle ville est la plus peuplée en France / en République tchèque?

Poté procvičíme ústně i komparativ. Se žáky porovnáváme například pomocí tohoto vzorového zadání:

(la Vltava / la Loire): ............................................que………………..............................

(Paris / Lyon): ……………………….……………  que …………………………………………………

(le Mont Blanc / le Pic Vignemale)..........................................que………..……………..

(Sněžka / Plechý) …………..………………………que ……………………………………………….

 

Na závěr hlavní části hodiny procvičíme daný gramatický jev i písemně – PRACOVNÍ LIST naleznete zde.

 

Ukázky výstupů: Akademické lyceum Futurum, třída 3. AL, 1. rok výuky FRJ

Autorka fotografií: Pavlína Jurzykowská

Reflexe – procvičení a upevnění (10 minut)

Ma terre imaginaire – tvorba fantazijní digitální mapy

V závěru hodiny pracují žáci samostatně na počítačích:

  • Zadání:

Nakreslete digitální imaginární mapu a do její legendy  umístěte:

  1. název největšího města (La ville la plus grande: ....)
  2. název nejdelší řeky (Le plus long fleuve: ....)
  3. název a výšku nejvyššího pohoří (La montagne la plus grande: ....)

Mapu navrhněte v aplikaci https://inkarnate.com/maps/create. Začněte tím, že si vyberete styl. Poté doplňujte objekty z nabídky podle zadání (řeky, pohoří, města, vesnice…). Objekty pojmenujte a do legendy zapište vše potřebné. 

Ilustrativní obrázek aplikace Inkarnate, autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská

V závěru hodiny předstoupí dvojice před tabuli a spolužákům odprezentují francouzsky tři fakta ze své imaginární mapy (nejvyšší hora, největší město a nejdelší řeka). Učitel se snaží dialog obohatit otázkami na názvy nebo komparativy – porovnává mapy žáků navzájem a ptá se, kdo ze třídy má asi největší horu, nejdelší řeku nebo největší město.

Autor koláže z výstupů: Pavlína Jurzykowská

 

Reflexe

Žáci v mé třídě mají za sebou pouze 30 vyučovacích hodin francouzštiny, jsou tedy  začátečníci. Přesto zvládli (díky vizualizaci faktů v infografice, přehlednému pracovnímu listu a poté tvorbě imaginárního světa) téma stupňování přídavných jmen opravdu velice hezky.  Tvorba smyšlené mapy na závěr hodiny žáky neskutečně bavila a dala by se protáhnout i do hodiny další. Proto jsem se v závěru hodiny rozhodla, že je nechám mapy v poklidném tempu dodělat a prezentace jsem odložila na úvod příští hodiny. Větší časovou dotaci pro tvorbu digitálních map jsem si mohla dovolit také proto, že se jednalo o poslední hodinu francouzštiny před pololetním vysvědčením a žáci si kreativní pohodový závěr pololetí prostě zasloužili.

Zdroje:

  • HALÍK, Petr: Tipy a triky pro výuku cizích jazyků, Grada Publishing a. s., Praha 2021

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská , DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024