Stupeň vzdělávání: ZŠ/SŠ (úroveň A1)
Věková skupina: 14–18 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk (FRJ)
Tematický okruh: geografické reálie
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci a žákyně
Digitální:
Žáci a žákyně
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci a žákyně
Žáci a žákyně
Na úvod hodiny učitel žákům rozdá karty se zvířaty a požádá je, aby je mezi sebou porovnávali. První kolo říká vzorové věty nejdříve učitel, poté žák. Další kolo už žáci tvoří věty samostatně. Například:
Pár vět zapíše na tabuli nebo sdílí na ploše. Učitel se snaží o to, aby žáci převzali odpovědnost za vlastní proces učení a věty tvořili postupně úplně spontánně a bez pomoci. Tato strategie výuky směřuje k tomu, aby žáci samostatně objevili to, co se učí - v tomto případě pravidla pro stupňování přídavných jmen ve francouzštině.
Zdroj: https://parleenfr.blogspot.com/2021/01/les-comparatifs-et-les-superlatifs.html
Na interaktivní tabuli učitel zobrazí základní fakta o Francii a České republice. V případě větší skupiny žáků je lepší pracovní list vytisknout alespoň do dvojic (originál najdete zde: pracovní list 1).
Autorka: Pavlína Jurzykowská
Na tabuli doplníme novou slovní zásobu – long (ue), haut (e), peuplé (e) – a zapíšeme vzorové věty. Ústně nejdříve procvičíme superlativ:
Poté procvičíme ústně i komparativ. Se žáky porovnáváme například pomocí tohoto vzorového zadání:
(la Vltava / la Loire): ............................................que………………..............................
(Paris / Lyon): ……………………….…………… que …………………………………………………
(le Mont Blanc / le Pic Vignemale)..........................................que………..……………..
(Sněžka / Plechý) …………..………………………que ……………………………………………….
Na závěr hlavní části hodiny procvičíme daný gramatický jev i písemně – PRACOVNÍ LIST naleznete zde.
Ukázky výstupů: Akademické lyceum Futurum, třída 3. AL, 1. rok výuky FRJ
Autorka fotografií: Pavlína Jurzykowská
V závěru hodiny pracují žáci samostatně na počítačích:
Nakreslete digitální imaginární mapu a do její legendy umístěte:
Mapu navrhněte v aplikaci https://inkarnate.com/maps/create. Začněte tím, že si vyberete styl. Poté doplňujte objekty z nabídky podle zadání (řeky, pohoří, města, vesnice…). Objekty pojmenujte a do legendy zapište vše potřebné.
Ilustrativní obrázek aplikace Inkarnate, autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
V závěru hodiny předstoupí dvojice před tabuli a spolužákům odprezentují francouzsky tři fakta ze své imaginární mapy (nejvyšší hora, největší město a nejdelší řeka). Učitel se snaží dialog obohatit otázkami na názvy nebo komparativy – porovnává mapy žáků navzájem a ptá se, kdo ze třídy má asi největší horu, nejdelší řeku nebo největší město.
Autor koláže z výstupů: Pavlína Jurzykowská
Žáci v mé třídě mají za sebou pouze 30 vyučovacích hodin francouzštiny, jsou tedy začátečníci. Přesto zvládli (díky vizualizaci faktů v infografice, přehlednému pracovnímu listu a poté tvorbě imaginárního světa) téma stupňování přídavných jmen opravdu velice hezky. Tvorba smyšlené mapy na závěr hodiny žáky neskutečně bavila a dala by se protáhnout i do hodiny další. Proto jsem se v závěru hodiny rozhodla, že je nechám mapy v poklidném tempu dodělat a prezentace jsem odložila na úvod příští hodiny. Větší časovou dotaci pro tvorbu digitálních map jsem si mohla dovolit také proto, že se jednalo o poslední hodinu francouzštiny před pololetním vysvědčením a žáci si kreativní pohodový závěr pololetí prostě zasloužili.
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025