Typ materiálu: základní škola
Vzdělávací obor: matematika a její aplikace
Tematický okruh: číslo a proměnná
Časová dotace:
Formátování matematických výrazů umožňuje žákům vytvářet matematické výrazy a rovnice v dokumentech. Žáci se seznamují s digitálními technologiemi a způsoby prezentace informací. Aktivita připravuje žáky na práci s moderními digitálními nástroji.
Výuku lomených výrazů můžeme zpestřit následující výukovou aktivitou, díky které žáci aktivně rozvíjejí digitální kompetence. Výukovou aktivitu lze využít i při výuce jiného učiva týkající se algebraických výrazů jednoduchou obměnou zadání.
Aktivita se skládá ze tří úloh. V první části žáci mají za úkol zapsat algebraické výrazy pomocí editoru rovnic v prostředí MS Word. Nevadí, pokud nemají hlubší zkušenosti se sazbou matematického textu. Žáky je však nutné namotivovat k aktivnímu poznávání tohoto prostředí. Učitel na začátku hodiny vysvětlí, jak sazba matematického textu v prostředí MS Word funguje, poté nechá žáky samostatně bádat a poskytuje individuální výpomoc. Není třeba tisknout dané příklady, zadání stačí zobrazit na projektoru a podrobně jej vysvětlit.
Součástí evokace vyučovací hodiny může být diskuze mezi žáky a učitelem. Proč je důležité umět pracovat s editorem rovnic? V jakých konkrétních případech se s touto činností můžeme setkat?
Úloha č. 1: Následující lomené výrazy zapište pomocí editoru rovnic v aplikaci MS Word:
a) \[ \frac{2x}{x-2} \]
b) \[ \frac{3\cdot(x-2)}{x^2\cdot y} \]
c) \[ \frac{5\cdot x - \sqrt{40}}{x^2-4} \]
d)\[ \frac{x^2-8+xy}{(x-3)\cdot (x-4)^2} \]
e) \[ \frac{78}{4x^3-8x^2+4x} \]
Zaměření druhé úlohy je více matematické. Žáci mají u lomených výrazů z první úlohy určit podmínky, za kterých má daný výraz smysl, a poté k danému výrazu napsat krátkou odpověď (taktéž v prostředí MS Word).
Úloha č. 2: Ke každému z lomených výrazů zapište podmínky, za kterých má daný výraz smysl.
Řešení úlohy č. 2:
a) Výraz má smysl pro všechna \[ x \neq 2 \].
b) Výraz má smysl pro všechna \[ x \neq 0, y \neq 0 \].
c) Výraz má smysl pro všechna \[ x \neq 2, x \neq -2 \].
d) Výraz má smysl pro všechna \[ x \neq 3, x \neq 4 \].
e) Výraz má smysl pro všechna \[ x \neq 0, x \neq 1 \].
Ve třetí závěrečné úloze mají žáci za úkol všechny své odpovědi zkontrolovat v aplikaci Photomath. Žáci vyfotí daný příklad a zobrazí si tzv. vyloučené hodnoty. I u této části lze v aplikaci zobrazit kroky řešení.
Úloha č. 3: Všechna svá řešení si zkontrolujte pomocí aplikace Photomath.
Je možné, že se v hodině mezi žáky vyskytnou větší rozdíly v závislosti na jejich úrovni znalostí v prostředí MS Word. Rychlejší žáky můžeme vyzvat k tomu, aby pomohli spolužákům. Na konci hodiny by však měl každý žák zvládnout zapsat matematický text v editoru rovnic v prostředí MS Word a zkontrolovat si výsledky pomocí aplikace Photomath.
První část aktivity, sazbu matematického textu, žáci hodnotili kladně. Při pilotáži se ukázalo, že na sazbu textu je třeba vyhradit více času, jelikož se žáci s editorem seznamují sami. Celá aktivita se tak může protáhnout do další hodiny. V první úloze žáci měli dotaz na sazbu znaménka krát, problematický byl také výraz\[ (x-4)^2 \]. Druhá a třetí úloha už byla pro žáky jednoduchá.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.