Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Lomené výrazy v MS Word
Odborný článek

Lomené výrazy v MS Word

Anotace

Výuková aktivita pro žáky druhého stupně základních škol určená do hodin matematiky, která se zaměřuje na sazbu matematického textu v prostředí MS Word. Úlohy se týkají algebraických lomených výrazů a určování podmínek, za kterých mají dané výrazy smysl.

Cíl

  • Žák vkládá lomené výrazy prostřednictvím editoru rovnic v aplikaci MS Word.
  • Žák určuje podmínky lomených výrazů.
  • Žák využívá digitální technologie k zápisu řešení úlohy.
  • Žák ověřuje vlastní výsledky pomocí aplikace Photomath.
Základní údaje

Typ materiálu: základní škola

Vzdělávací obor: matematika a její aplikace

Tematický okruh: číslo a proměnná

Časová dotace:

  • Výuka: 45 minut
  • Příprava: 10 minut
Pomůcky
  • Učitel: PC s připojením na internet, dataprojektor
  • Žák: PC/tablet s připojením na internet
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
  • Oborové: lineární rovnice, lomený výraz, podmínky lomeného výrazu
  • Digitální: základní znalost MS Word (editor rovnic – zlomek, index, odmocniny, závorka), základní znalost aplikace Photomath (žák vyfotí příklad, zobrazí řešení)
Přínos využití digitálních technologií

Formátování matematických výrazů umožňuje žákům vytvářet matematické výrazy a rovnice v dokumentech. Žáci se seznamují s digitálními technologiemi a způsoby prezentace informací. Aktivita připravuje žáky na práci s moderními digitálními nástroji.

Zdroje
  • MS Word
  • Photomath
Popis vzdělávací aktivity

Výuku lomených výrazů můžeme zpestřit následující výukovou aktivitou, díky které žáci aktivně rozvíjejí digitální kompetence. Výukovou aktivitu lze využít i při výuce jiného učiva týkající se algebraických výrazů jednoduchou obměnou zadání. 

Aktivita se skládá ze tří úloh. V první části žáci mají za úkol zapsat algebraické výrazy pomocí editoru rovnic v prostředí MS Word. Nevadí, pokud nemají hlubší zkušenosti se sazbou matematického textu. Žáky je však nutné namotivovat k aktivnímu poznávání tohoto prostředí. Učitel na začátku hodiny vysvětlí, jak sazba matematického textu v prostředí MS Word funguje, poté nechá žáky samostatně bádat a poskytuje individuální výpomoc. Není třeba tisknout dané příklady, zadání stačí zobrazit na projektoru a podrobně jej vysvětlit.

Součástí evokace vyučovací hodiny může být diskuze mezi žáky a učitelem. Proč je důležité umět pracovat s editorem rovnic? V jakých konkrétních případech se s touto činností můžeme setkat?

Úloha č. 1: Následující lomené výrazy zapište pomocí editoru rovnic v aplikaci MS Word:

a) \[ \frac{2x}{x-2} \]

b) \[ \frac{3\cdot(x-2)}{x^2\cdot y} \]

c) \[ \frac{5\cdot x - \sqrt{40}}{x^2-4} \]

d)\[ \frac{x^2-8+xy}{(x-3)\cdot (x-4)^2} \]

e) \[ \frac{78}{4x^3-8x^2+4x} \]

Zaměření druhé úlohy je více matematické. Žáci mají u lomených výrazů z první úlohy určit podmínky, za kterých má daný výraz smysl, a poté k danému výrazu napsat krátkou odpověď (taktéž v prostředí MS Word).

Úloha č. 2: Ke každému z lomených výrazů zapište podmínky, za kterých má daný výraz smysl.

Řešení úlohy č. 2:

a) Výraz má smysl pro všechna \[ x \neq 2 \].

b) Výraz má smysl pro všechna \[ x \neq 0, y \neq 0 \].

c) Výraz má smysl pro všechna \[ x \neq 2, x \neq -2 \].

d) Výraz má smysl pro všechna \[ x \neq 3, x \neq 4 \].

e) Výraz má smysl pro všechna \[ x \neq 0, x \neq 1 \].

Ve třetí závěrečné úloze mají žáci za úkol všechny své odpovědi zkontrolovat v aplikaci Photomath. Žáci vyfotí daný příklad a zobrazí si tzv. vyloučené hodnoty. I u této části lze v aplikaci zobrazit kroky řešení.

Úloha č. 3: Všechna svá řešení si zkontrolujte pomocí aplikace Photomath.

Je možné, že se v hodině mezi žáky vyskytnou větší rozdíly v závislosti na jejich úrovni znalostí v prostředí MS Word. Rychlejší žáky můžeme vyzvat k tomu, aby pomohli spolužákům. Na konci hodiny by však měl každý žák zvládnout zapsat matematický text v editoru rovnic v prostředí MS Word a zkontrolovat si výsledky pomocí aplikace Photomath.

Reflexe

První část aktivity, sazbu matematického textu, žáci hodnotili kladně. Při pilotáži se ukázalo, že na sazbu textu je třeba vyhradit více času, jelikož se žáci s editorem seznamují sami. Celá aktivita se tak může protáhnout do další hodiny. V první úloze žáci měli dotaz na sazbu znaménka krát, problematický byl také výraz\[ (x-4)^2 \]. Druhá a třetí úloha už byla pro žáky jednoduchá.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Veronika Procházková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce