Vzdělávací cíle:
Žáci a žákyně:
Tematický okruh: jídlo
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ / víceletá gymnázia
Věková skupina: 13–15 let
Vzdělávací obor: druhý cizí jazyk – francouzský jazyk
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 20 minut
Klíčová slova: digitální kompetence, digitální technologie, digitální gramotnost, slovní zásoba jídlo, dělivý člen, francouzský jazyk
Pomůcky:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Jedná se o nový sumarizující tematický celek. Pracuje se s vědomostmi žáků z předchozích hodin. Základní znalosti francouzštiny se postupně upravují a v závěru hodiny konfrontují se získanými znalostmi.
Žáci a žákyně:
Digitální:
Žáci a žákyně:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/žákyně:
Popis vzdělávací aktivity
EVOKACE
ÚLOHA 1: Hádej, kdo jsem… (5 minut)
Autor: AI ChatGPT a Pavlína Jurzykowská |
UVĚDOMĚNÍ
ÚLOHA 2: Způsoby tvoření otázek (15 minut)
Teď se zaměřte na otázky a způsoby jejich tvoření. První dva způsoby už znají.
Novinkou je pro ně inverze – vysvětlete dětem způsob jejího tvoření a vyzvěte je, aby takové otázky našly v hádance a pokusily se je přečíst.
Vysvětlete dětem jev, který nastává na dalších příkladech:
Poté si společně ověřte pochopení jevu pomocí online cvičení na dotykové obrazovce či interaktivní tabuli – cvičení naleznete ZDE.
Náhled aktivity. |
ÚLOHA 3: Dělivé členy a digitální mentální mapa Mindomo (15 min)
Učitel představí žákům (podle stupně jejich úrovně znalostí FRJ) problematiku člena dělivého po podstatných jménech látkových.
Zde gramatický souhrn podle www.franina.eu:
Člen dělivý (du, de la, de l', des) se používá k vyjádření neurčeného podstatného jména nepočitatelného nebo abstraktního pojmu.
Dělivý člen se používá:
1) u podstatných jmen označujích látku či hmotu neurčitého množství
Voulez-vous du café? Je prends de l'eau. Il prend de l'heroïne. Je bois de la bière.
2) u abstraktních pojmů
Elle a de la patience. Il faut avoir du courage. Nous avons encore du travail.
- Pokud je podstatné jméno rozvinuto přívlastkem, je zde člen neurčitý. Elle a une patience incroyable.
- Pokud je podstatné jméno blíže určeno (např. infinitivem), je zde člen určitý. Elle a la patience de m'écouter.
3) u počasí
Il y a du soleil. Il fera de la pluie. Il faisait du vent.
4) po výraze c'est u podstatných jmen látkových
C'est du lait. Ce n'est pas de l'eau, c'est du sirop.
U podstatných jmen látkových však může být i neurčitý člen – v tom případě vyjadřujeme číslo jeden, jedna.
Un café, s'il vous plaît.
5) u jmen osob označujících jejich dílo
Je pense que ils vont jouer du Mozart.
6) s předložkou, jež podstatnému jménu s členem dělivým předchází (s výjimkou de a sans)
Cela se fait avec de la farine et de l'eau. Pour de l'argent, il ferait tout.
- po předložce de člen dělivý zaniká Avez-vous besoin d'argent? Je n'ai pas assez d'argent.
- po předložce sans člen dělivý zaniká, protože tato předložka vyjadřuje zápor (ve francouzštině se po záporu neužívá ani členu dělivého, ani neurčitého) Il est sans argent. Elle prends du pain sans beurre.
Součástí výkladu by měla být tvorba přehledné tabulky na tabuli, kterou si žáci přepíší do sešitů.
Zadání:
1. Učitel vyzve žáky, aby se registrovali pomocí školních e-mailů v aplikaci Mindomo. Mindomo je služba umožňující vytvářet mentální mapy bez nutnosti instalace potřebného softwaru a je tedy dostupná odkudkoli, kde je internet. Cílem bude „pokračovat“ v tvorbě této myšlenkové mapy (roztřídit do ní všechny potraviny, které učitel napíše na tabuli).
Ukázka výstupu (8. ročník, ZŠ Zeleneč). |
2. Učitel napíše žákům na tabuli názvy potravin s určitým členem a vyzve je, aby je zařadili do jejich vznikající myšlenkové mapy už ve formě podstatného jména se členem dělivým.
Návrh slovní zásoby: le pain, la salade, la tomate, ala viande, la pomme de terre, la pomme, les légumes, la carotte, la cerise, l´ananas, la banane, le fromage, le poulet, le riz, l´eau, les épinards, le dessert, le lait, le thé, la limonade, la tarte, le café, la glace, le sel, le sucre, l´ognon, le poisson, le beurre, le jambon, la confiture, la soupe, le vin, le jus d´orange, …
3. Hotové výstupy žáci učiteli nasdílejí a ten je s nimi společně projde na interaktivní tabuli a vyhodnotí je.
REFLEXE
ÚLOHA 4: „Představ si, že jsi majitelem restaurace ve Francii…“ (10 min)
Těmito slovy uvede učitel poslední aktivitu hodiny věnované jídlu. Majitelé restaurací, tedy žáci, budou muset poté vytvořit své restauraci úvodní stranu webového prohlížeče, na kterém budou svoji restauraci prezentovat.
Zadání:
Na konci hodiny učitel vyhlásí vítěze – tedy žáka nebo dvojici, jejichž internetové stránky „jejich“ francouzské restaurace oslovily nejvíce spolužáků.
Ukázka výstupu (8. ročník, ZŠ Zeleneč). |
Zdroje:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Tuto aktivitu jsem odučila v osmé třídě jako druhou vyučovací hodinu na téma „jídlo“. Tu první jsem věnovala pouze slovní zásobě. Výhodou bylo, že žáci už uměli názvy jídel, a tak jim tvoření člena dělivého nepřipadalo těžké – během aktivity s myšlenkovou mapou jsem je nechala pracovat ve dvojicích. Možná i to mělo vliv na výsledek – ve výsledných myšlenkových mapách jsem u 15 žáků během prezentací výstupů objevila jenom 4 chyby.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.