Stupeň vzdělávání: VŠ
Věková skupina: 8. ročník ZŠ (13–14 let)
Vzdělávací obor: dějepis
Tematický okruh: bude doplněno dle nabídky na portále dle RVP
Očekávané výstupy:
Žák/žákyně:
Časová dotace:
Výuka:
3× 45 min.
Příprava:
60 min.
Příprava zahrnuje:
Učitel/učitelka by měl/a mít základní povědomí o tom, jak funguje sdílený prostor (MS Teams / Google disk) a co to je a jak vytvořit QR kód.
Pomůcky:
Učitel/učitelka:
Elektronické zařízení – notebook nebo stolní počítač s připojením na dataprojektor, potřeba sdílení obrazovky žákům/žákyním přes on-line aplikaci (Google Drive, MS Teams atd.).
Žák/Žákyně:
Elektronické zařízení s přístupem k internetu, se kterým je možné načíst QR kód a natočit video – tablet nebo mobilní telefon.
Zdroje:
QR Code Generator: https://www.qr-code-generator.com/, Generátor QR kódů: https://qrgenerator.cz/
Jak pracovat s QR kódem:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Učitel:
Žáci/žákyně:
Vzdělávací cíle:
Žák/žákyně:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Využití QR kódů ve výuce ulehčuje a zefektivňuje učiteli/učitelce práci s texty, které využívá v hodinách. Použití QR kódu – na rozdíl od využití celých internetových odkazů – je praktičtější v tom, že učitel/učitelka může QR kódy vytisknout, rozvěšet po škole, čímž se zachová i atraktivita aktivity mimo třídu a žáci zároveň využívají telefony/tablety. QR kódy jsou už dnes běžnou praxí ukládání různých informací, proto schopnost práce s nimi představuje pro žáky/žákyně žádoucí schopnost do budoucího praktického života.
Metodická poznámka: poznámky „od učitelů k učitelům“
1. hodina, 1. aktivita
Příklad otázek, na které se žáků/žákyň můžete ptát, jakož i příklad textů, které můžete využít, naleznete v příloze „Doprovodný materiál pro učitele“.
1. hodina, 2. aktivita
V rámci reflexe se učitel/učitelka může zaměřit také na to, jak probíhala skupinová práce (pokud se učitel/učitelka rozhodne do reflexe zahrnout i skupinovou práci, je vhodné na začátku upozornit žáky/žákyně, že to bude předmětem reflexe a následného hodnocení), nebo jestli žáci měli nějaké potíže s použitím technologie.
2.hodina
Jestli žáci/žákyně nemají zkušenost s tvorbou reportáže a nevědí, jak se tvoří a jaké jsou její základní charakteristiky, můžete jim pustit například toto video: https://edu.ceskatelevize.cz/video/2260-reportaz nebo můžete využít podklady z: https://www.jsns.cz/lekce/1121697-hleda-se-novinar-natacime-reportaz.
3.hodina
Pokud je možnost, je vhodné si k prezentacím přizvat i žáky/žákyně z jiné třídy nebo kolegu/kolegyni, aby tam byl někdo, kdo objektivně zhodnotí, jestli byla reportáž výstižná a jestli si z ní odnesl/a všechny podstatné informace.
Popis vzdělávací aktivity:
1. hodina
1. aktivita (30 min) – práce s QR kódy, četba textů, vypracování otázek
Žáci jsou rozděleni do skupin. Způsob rozdělení je plně na učiteli. Poté každá skupina dostane sadu stejných otázek, které musí vypracovat. Texty k vypracování ve formě QR kódů učitel/učitelka rozmístí různě po škole/třídě/chodbě. Dohromady učitel/učitelka rozmístí 8 QR kódů.
Úkolem každé skupiny je si založit jeden sdílený dokument, do kterého budou zapisovat odpovědi na otázky. Důležité je, aby každá skupina měla vypracované všechny otázky. Kromě odpovědí na otázky musí každá skupina ve všech textech vyznačit konkrétní část textu, kde našla odpověď na otázky. Pasáže v textu jsou vyznačeny přímo v dokumentech, které mají žáci k dispozici přes QR kódy, a jsou nahrány na společném online úložišti (MS Teams, Disk Google…). Každá skupina vyznačuje dané pasáže prostřednictvím funkce „komentářů“.
V závěru této aktivity musí každá skupina ke každému textu vymyslet alespoň jednu otázku, která se vztahuje k tématu a na kterou by skupina chtěla znát odpověď. Na závěr žáci zapíší otázku do jednotlivých textů s tím, že každá skupina použije jinou barvu písma.
2. aktivita (15 min) – kontrola vypracovaných otázek, přiřazení tématu k reportáži
Prvním krokem reflexe je kontrola jednotlivých odpovědí v textech. Všechny skupiny si společně zkontrolují odpovědi a také pasáže v textech, které vyznačily. V této fázi učitel případně koriguje nesrovnalosti nebo nejasnosti.
V rámci druhé fáze reflexe si žáci/žákyně přečtou otázky k jednotlivým textům. Pokud žáci neznají odpovědi, společně vyhledají odpovědi na internetu (učitel zkontroluje použité zdroje, odkud čerpali informace) a informace doplní.
2. hodina
Každá skupina si vybere jednu událost/aspekt z třicetileté války (např. bitva na Bílé Hoře), o které následně natočí krátkou reportáž.
Žáci pracují na vytvoření reportáže.
Prvním krokem je, aby si každá skupina napsala scénář k reportáži – co je hlavní událost, kdo a koho informuje o dané události (jestli se jedná např. o pohled českých katolických stavů, nebo naopak např. přívrženců Fridricha Falckého). Scénář musí být schválen učitelem/učitelkou, až poté se žáci mohou pustit do jeho natáčení.
Žáci si musí zvolit toho, kdo natáčí, kdo scénu režíruje, kdo je reportérem a např. jestli tam bude přímý účastník dané události (např. voják, který se účastnil bitvy na Bílé Hoře).
3. hodina
Prezentace jednotlivých reportáží.
Po prezentacích každá skupina vytvoří QR kód, pod kterým bude její video uloženo. Všechny QR kódy se vloží do již existujícího dokumentu s texty a s otázkami z první hodiny. Soubor bude uložen/nahrán do společného sdíleného prostoru (MS Teams, Disk Google…), díky čemuž budou mít žáci do budoucna možnost kdykoliv se k tématu vrátit.
V závěru hodiny následuje reflexe – jak se žákům pracovalo na reportáži, jestli narazili na nějaké výraznější problémy, celkové shrnutí tématu třicetileté války.
Ověření v praxi:
Testování proběhlo v 8. třídě ZŠ. Doporučená časová dotace tří vyučovacích hodin byla dostačující. Žáci a žákyně pracovali se svými mobilními telefony, které využili jak pro skenování a tvorbu QR kódů, tak pro natočení reportážního videa. Do první hodiny jsem využila materiály (texty a otázky), které jsou součástí přílohy „Doprovodný materiál pro učitele".
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.