ABC karty
Anotace
Hravá aktivita pro rozvoj digitálních kompetencí do hodin českého jazyka. Žáci 1. ročníku si fixují jednotlivá písmena abecedy, k čemuž využívají digitálních zařízení (mobilní telefon, tablet, notebook či tiskárnu). Zároveň si touto aktivitou tvoříte pomůcku do vlastní třídy, ke které se můžete s žáky kdykoliv vrátit.
Autor |
Denisa Freithová NPI, denisafreithova@gmail.com |
Typ materiálu |
vzdělávací aktivita pro výuku českého jazyka a rozvoj digitálních kompetencí / učební pomůcka |
Škola |
základní škola, 1. stupeň |
Ročník |
1. ročník |
Metody |
kooperativní výuka, pozorování |
Vzdělávací obor |
český jazyk a literatura |
Tematický okruh |
jazyková výchova |
Očekávané výstupy |
34 obrázkových karet pro jednotlivá písmena abecedy |
Časová dotace |
|
Výuka |
4× 45 minut |
Příprava |
60 minut |
Pomůcky, hardware a software |
|
Učitel |
tvrdé papíry A3, mobilní telefon / tablet s přístupem do školní domény, prostředí Google Disku |
Žák |
lepidlo, nůžky |
Zdroje |
|
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti |
|
Oborové |
|
Digitální |
|
Vzdělávací cíle |
Žák
|
Přínos využití digitálních technologií |
Žák se skrze základní manipulaci s digitálními technologiemi (vyfocení objektu, uložení informace v digitálním prostředí a její opětovné vyhledání) učí, jak zefektivnit svoji práci. Žák se učí, jak správně zacházet s fotoaparátem a jeho přidruženými funkcemi. Učí se základnímu pohybu v prostředí Google. Učitel touto aktivitou podporuje propojení oborových a digitálních kompetencí žáků. |
Metodická poznámka
Časová dotace odpovídá počtu probíraných písmen v rámci předmětu český jazyk. Například pokud aktivitu začnete s žáky až po dobrání písmen abecedy, zabere pravděpodobně méně času. Aktivitu lze realizovat postupně dle počtu probraných písmen.
Je třeba, aby mobilní zařízení (tablet) mělo přístup do vytvořené složky na Google Disku (v anonymním režimu nelze vkládat fotografie). Žáci mohou mít svá digitální zařízení s osobními účty v doméně školy nebo využívat pro fotografování školní zařízení, kde je přístup zařízen automaticky.
Popis vzdělávací aktivity
Žáci se pomocí tvorby ABC karet seznamují s využitím digitálních technologií a pomocí nich si usnadňují vlastní práci. Rozvíjí zároveň své znalosti písmen české abecedy. Během zpracovávání karet též podporují svou jemnou motoriku. Žáci mohou pracovat samostatně či ve skupině.
Před pořizováním fotografií si s žáky projděte základy fotografování. Upozorněte je, že je třeba držet telefon v obou rukách – pro větší stabilitu a aby nedocházelo k pořizování rozmazaných fotografií. Současně mohou žáci na telefonech/tabletech (pokud to umožňují) zapnout režim HDR pro lepší kvalitu. Při pořizování snímků mohou žáci s vaší pomocí aktivovat fotografickou mřížku, která jim pomůže s celkovou kompozicí objektu. Dále je upozorněte na možné přesvícení (např. focení naproti oknu) či příliš tmavé fotografie (možnost využití blesku fotoaparátu).
Zkušenosti s použitím materiálu
Autorka vyzkoušela aktivitu ve třídě 1. ročníku, kde žáci potřebovali větší počáteční oporu v učiteli. Osvědčilo se probrat několik písmen abecedy a po čase na ně vytvořit jednotlivé karty, toto zopakovat, než žáci vytvořili všech 34 karet. Výukový materiál můžete využít např. i pro tvorbu karet na vyjmenovaná slova.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.