Odborné články Základní vzdělávání Tvorba komiksu online na příkladu středověkého města
Odborný článek

Tvorba komiksu online na příkladu středověkého města

Anotace

Během aktivity žáci s pomocí online nástroje vytvářejí vlastní komiks o životě ve středověkém městě, který se díky zadaným kritériím stává pro učitele možností k reflexi probrané látky.
  • V evokační fázi si žáci s pomocí brainstormingu společně připomenou, co všechno vědí o fungování společnosti ve středověkých městech (lze také využít online aplikace Mentimeter nebo Slido), a seznámí se s cílem hodiny – vytvořit komiks o životě ve středověkém městě.
  • Před samotnou prací učitel s pomocí projektoru žákům ukáže základní funkce v online editoru (popisky uvádím v češtině, většina prohlížečů využívá automatický překlad nebo si jej žáci mohou sami nastavit), jako je vkládání scén a grafických objektů a jejich editace, důraz je potřeba dát na využití záložek „scény-historické“ a „scény-venkovní“ a „postavy-středověké“ a „postavy-zvířata“, lze samozřejmě využít např. i „postavy-monstra“ nebo „postavy-mytologie“, ale příběh by měl odrážet historickou realitu. S pomocí přidaného objektu (např. budovy nebo postavičky) je dobré žákům ukázat, že je prostřednictvím přednastavených funkcí mohou opravdu široce upravovat, např. zmenšovat/zvětšovat, měnit barvy atd. Důležité jsou také popisky a bubliny, které jsou v záložce „bubliny“ a pro komiksy tvoří typické prvky.
rozložení komiksu, zdroj https://www.storyboardthat.com/
rozložení komiksu, zdroj https://www.storyboardthat.com/
Autor díla: Pavel Žalský
rozložení komiksu, zdroj https://www.storyboardthat.com/
editace scén, zdroj https://www.storyboardthat.com/
Autor díla: Pavel Žalský
rozložení komiksu, zdroj https://www.storyboardthat.com/
editace postavičky, zdroj https://www.storyboardthat.com/
Autor díla: Pavel Žalský
rozložení komiksu, zdroj https://www.storyboardthat.com/

Rozpracovaný komiks se scénami: příchod do města, trhy, kostel, zdroj https://www.storyboardthat.com/

Autor díla: Pavel Žalský
  • Následně učitel žáky seznámí s kritérii jejich práce, přičemž kritéria je dobré žákům rozeslat nebo je nechat promítnutá po celou dobu práce: 1. komiks každého žáka má alespoň tři políčka, 2. vybrané scény a postavičky jsou vhodné pro historickou realitu středověku, 3. příběh v komiksu zachycuje alespoň tři různá povolání a dvě různé společenské vrstvy typické pro středověká města, 4. příběh v komiksu zachycuje alespoň jedno místo typické pro středověké město.
  • Před zakončením práce v hodině je potřeba, aby žáci své obrázky v editoru s pomocí funkce PrtSc uložili do počítače, protože ukládání obrázků přímo přes online editor vyžaduje jejich registraci a poplatek. Obrázek mohou vložit např. do aplikace Malování nebo Word a odeslat vyučujícímu.
  • , kdy si žáci navzájem v menších skupinách představují a hodnotí s pomocí kritérií své komiksy, lze také vytvořit online nebo reálnou nástěnku jejich komiksů, např. v Padletu (připraveném a sdíleném učitelem), v němž jde zároveň hlasovat formou lajků či emotikonů a dopisovat komentáře.
  • V úplném závěru doporučuji s pomocí Mentimetru nebo Slido vytvořit slovní mrak, do něhož žáci napíší každý sám za sebe tři klíčové informace o tom, jak podle nich žili lidé ve středověkých městech.
  • Pokud žáci nemají editor vyzkoušený, může jim práce chvíli trvat a je někdy potřeba se k ní další hodinu vrátit – bezplatné využití editoru však znamená, že budou celý komiks dělat znovu. Na druhou stranu už však budou vědět jak a půjde jim to rychleji. Pokud o tématu něco vědí, není třípolíčkový komiks náročný na tvorbu.

  • Jestliže žákům vytvoříte hotový vzorový komiks, budou jej s velkou pravděpodobností napodobovat a získáte jen množství kopií vlastní práce.

 

Autor
Pavel Žalský

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků