Na první pohled se to může jevit jako banální téma. Marketingová komunikace je všude kolem nás a děti ji moc dobře znají. Obecná představa je taková, že dítě zná klasické reklamní formáty z televize a tuto znalost si s sebou přináší i do online světa. Zapomíná se na to, že na internetu existuje nespočet propracovaných komunikačních nástrojů, které jsou od klasických reklamních formátů velmi vzdáleny a mnohdy je obtížné je rozpoznat. Výzkumy ukazují, že podstatné procento dětí, ale i dospělých nedokáže identifikovat, co vše je na internetu komunikační kampaň.
Výzkum z roku 2016 na dětech ve věku 11–12 let z České republiky ukázal, že i přestože se tyto děti domnívají, že dokáží odlišit reklamy od ostatního obsahu, není to pravda. V rámci experimentu jim byly ukázány různé advergames obsahující reklamní prvky. Děti nejen že nedokázaly reklamní prvky identifikovat, ale dokonce ani neodhalily přesvědčovací záměr těchto videoher. Domněnky dětí tedy byly liché (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 2016).
Dle Českého statistického úřadu má doma internet 97 % domácností s dětmi, děti tedy mají z domova přístup k internetu. Jejich rodiče ovšem často netuší, co jejich děti na internetu dělají. Právě děti díky své nezkušenosti snáze podléhají marketingovým sdělením, která ovlivňují jejich nákupní rozhodování. Mimo to hrají děti důležitou roli při ovlivňování rodinných nákupů. Z těchto důvodů je nanejvýš důležité děti naučit online marketingovou komunikací vnímat a uvažovat nad ní.
Předkládaná didaktická pomůcka vznikla z projektu podpořeného Technologickou agenturou ČR. Tým byl složen ze zaměstnanců Ekonomické fakulty, Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci a Akademie věd ČR. Cílem výzkumné části projektu bylo identifikovat roli internetu v každodennosti dětí ve věku 10 až 13 let, zjistit, s jakými nástroji online marketingové komunikace se děti na internetu setkávají a jaký má na ně vliv. Výsledky ze dvou realizovaných výzkumů na toto téma jsou představeny v monografii, kterou si můžete stáhnout zde: https://bit.ly/3KyIK1Q.
![]() |
Ke stažení: https://bit.ly/3KyIK1Q |
Na základě zjištěných poznatků jsme vytvořili didaktickou pomůcku obsahující edukativní videa pro učitele na téma online marketingu: https://bit.ly/44WspMT, metodiku k pracovním listům spolu se správnými odpověďmi a pracovními listy pro žáky (lze stáhnout níže) a prezentace, které je možné využít ve výuce (lze stáhnout níže). Celá didaktická pomůcka je určena jako podpůrný materiál ve výuce průřezového tématu mediální výchovy pro žáky 5. a 6. třídy základních škol a víceletých gymnázií.
Nezapomínejte ve své výuce na téma online marketingu. Naučíte tak své žáky rozpoznat marketingové nástroje, kriticky nad nimi přemýšlet a nenechat se jimi ovlivňovat.
(Citace: RADA PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ, 2016. Negativní vliv online marketingu na děti. Děti a média [online] [vid. 2023-01-16]. Dostupné z: https://www.deti-a-media.cz/art/2632/negativni-vliv-online-marketingu-na-deti.htm?page_idx=90)
Další informace o didaktické pomůcce
Průřezové téma: Mediální výchova
Doporučený věk žáků: cca 11 let (5.–6. třída)
Popis výukových materiálů: Výukový modul je rozdělen do deseti lekcí. Každá z nich obsahuje:
Materiální a technické zabezpečení:
Vzdělávací cíle celého modulu
Očekávané výstupy dle RVP ZV
Vazby na vzdělávací oblasti RVP ZV
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.