Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Digitální dílna psaní: 2. díl: Spisovatelský zápisník a sociální záložkování
Odborný článek

Digitální dílna psaní: 2. díl: Spisovatelský zápisník a sociální záložkování

Anotace

Důležitou součástí tvůrčího procesu, a tedy i dílny psaní, je sbírání inspirace a příprava na vlastní tvorbu. Jelikož se digitální technologie staly součástí našich životů, je více než pravděpodobné, že je žáci budou využívat i pro tyto činnosti. V následující kapitole seriálu o digitální dílně psaní nastíníme možnosti využití digitálních technologií při tvorbě spisovatelského deníku a popíšeme výhody sociálního záložkování.

Spisovatelský (digitální) zápisník

Do spisovatelského zápisníku si budoucí i současní spisovatelé  zaznamenávají vše, co na ně nějakým způsobem zapůsobilo, vzbudilo v nich silné emoce či nad čím přemýšleli a co v nich vyvolalo nějaké otázky. Do zápisníku si můžeme zapisovat sny a vzpomínky, vkládat inspirující výpisky z četby, popisovat zajímavá místa či osoby, se kterými jsme se setkali. Možností je spousta. Spisovatelský deník si může jednoduše vytvořit a vést každý z nás.

Spisovatelský zápisník může mít mnoho forem. Záleží na osobnosti každého, jakým způsobem si bude poznámky zapisovat (či vkládat) a třídit. Pokud mají žáci rádi strukturu, mohou zaznamenávat své myšlenky ve formě myšlenkové mapy nebo postupovat podle různých pobídek, například:

  • Vidím – Myslím si – Zajímalo by mě…
  • Vypadá to – Voní to jako – Zní to jako – Vyvolává to ve mně pocity…

Spisovatelský zápisník může mít jak papírovou, tak digitální podobu, případně být kombinací obojího. Výhodou digitálního deníku je to, že umožňuje jednoduše přidávat inspirativní materiály různého formátu (fotky a obrázky, části webů a hypertextové odkazy, video a audio nahrávky). Zároveň žáci mohou vkládat i vlastní ofocené obrázky, náčrty a texty. Už se vám někdy stalo, že jste při procházce přírodou či městem spatřili něco, co vás zaujalo, ale neměli jste k dispozici tužku a papír? Pokud žáci do tvorby spisovatelského deníku zapojí digitální technologie, mohou si nahrát myšlenku do mobilního telefonu či si s jeho pomocí vyfotit nebo nahrát nějakou zajímavou situaci. Tyto materiály pak mohou vložit do spisovatelského zápisníku a opatřit je poznámkami.

K tvorbě digitálního spisovatelského deníku se dají využít různé nástroje. Některé z nich si možná již žáci vyzkoušeli nebo je již používají. Nechme je proto, aby si sami vybrali, s čím a jak by chtěli pracovat. Pokud mají žáci účet u Googlu, mohou si zápisník založit například pomocí Google prezentací, které jsou velmi jednoduché na ovládání. Tuto možnost oceníme zejména, pokud má škola účet u Googlu a využívá online nástroje Google Workspace for Education (pro školy poskytováno bezplatně). Při tvorbě zápisníku pomocí tohoto nástroje se žáci zároveň seznamují s možnostmi tvorby prezentací. Dělení na jednotlivé snímky umožňuje různé způsoby zápisu. Každá „stránka“ deníku může být například určena pro jeden den či jeden zápis. Kromě textu se dají jednoduše vkládat fotky, videa i zvukové nahrávky. Kromě toho mohou žáci využít šablonu portfolio, která je součástí učitelského účtu. Hlavně zpočátku může s prvními zápisky do digitálního zápisníku pomoci učitel například tak, že předpřipraví šablonu a přidá inspiraci (třeba v podobě fotek z cest apod.). Žáci se nechají pobídkou inspirovat k vlastní tvorbě, přičemž mohou využít mimo jiné příkaz „prozkoumat“, který se skrývá pod nástroji a který umožňuje vyhledávat obrázky či weby k danému tématu.

Pro lepší čitelnost klikněte na obrázek.

Své nápady a myšlenky mohou žáci zaznamenávat pomocí digitálních „lepíků“, které vkládají na digitální nástěnku v Padletu, jehož velká výhoda spočívá v jednoduchosti a v bohaté nabídce různých formátů, které se dají k příspěvku přidat (obrázky, zvukové nahrávky, odkazy…). Pro přidání „lepíku“ na nástěnku stačí dvakrát kliknout kamkoliv na nástěnku. Při vytvoření příspěvku se vám ukáže, co vše se dá na nástěnku vložit.

Vytváření a sdílení záložek (sociální záložkování)

Téměř všechno psaní, které děláme, je v dnešní době nějakým způsobem digitální; ať už na internetu narazíme na nějakou informaci či myšlenku, která nám pomůže rozvinout zápletku příběhu, nebo vidíme reklamu, která nám pomůže nastartovat tvůrčí proces. Jak to ale udělat, abychom nezapomněli, co je pro nás důležité? Jednoduchým řešením je ukládání odkazů na zajímavé webové stránky do záložek v našem prohlížeči. Nebo se můžeme rozhodnout pro některý z nástrojů sociálního záložkování. Jak již napovídá slovo „sociální“, výhoda takového ukládání spočívá v tom, že své záložky můžeme sdílet a zároveň se můžeme nechat inspirovat tím, co ostatní sdílejí s námi. Nástroje sociálního záložkování inspirují nejen k vlastní tvorbě, ale také k celoživotnímu učení. Pomocí nich se žáci učí shromažďovat, třídit a využívat zdroje. Kromě toho záložky mohou pomoci při vizualizaci učení v rámci určitého tématu.

Existuje mnoho nástrojů, které se dají využít pro sociální záložkování. Google Keep, který je jednou z aplikací Google Workspace, ocení zejména učitelé a žáci, kteří mají účet u Googlu. V aplikaci Google Keep si žáci mohou rychle zapsat poznámky a nápady, které sdílí s ostatními žáky ve skupině nebo třídě, přičemž si mohou vybrat, kterou poznámku chtějí sdílet a s kým ji chtějí sdílet. Do poznámek se kromě obrázků dají dokonce vkládat i vlastní nákresy, které vytvoříte přímo v tomto nástroji.

Pro lepší čitelnost klikněte na obrázek.

Rozšíření Google Keep pro Chrome umožňuje snadno přidat webovou stránku do záložek a přidat ji do poznámkového bloku Google Keep.

K sociálnímu záložkování se hodí i sociální síť Pinterest, kterou si učitelé oblíbili zejména proto, že zde mohou najít spoustu inspirace pro svou práci. Slovíčko „pin“ znamená česky špendlík nebo přišpendlit. V Pinterestu na online nástěnku přišpendlujeme obrázky (a odkazy na ně), které nás zaujmou na webu. Přišpendlit můžeme také vlastní obrázky, které nahrajeme z počítače. K přišpendleným obrázkům můžeme zároveň připsat komentář. Například si poznamenáme, proč nás daný obrázek zaujal, jak by nás mohl inspirovat apod. Kromě toho můžete sledovat nástěnky ostatních (vybraných uživatelů) a přišpendlit si některé z jejich obrázků na svou nástěnku, komentovat přišpendlené obrázky ostatních uživatelů, označit obrázky, které se vám líbí, doporučit je vybraným uživatelům či vyhledávat podle klíčových slov či oblastí. Na jednom účtu se dají vytvářet různé nástěnky. Toto je ukázka z nástěnky, na kterou si ukládám inspirace, jež využiji při psaní článku o digitální dílně psaní.

Pro lepší čitelnost klikněte na obrázek.

Podobným způsobem si žáci mohou ukládat vše, co by je mohlo inspirovat při tvorbě jejich vlastních textů.

Pinterest je skvělý nástroj. Neměli bychom však zapomínat, že ho mohou využívat žáci od 13 let. Jako nástroj sociálního záložkování se dá využít i výše zmíněný Padlet, pokud se rozhodneme vytvořenou nástěnku sdílet s ostatními, a samozřejmě i řada dalších nástrojů. Záleží jen na daném žákovi a učiteli, který nástroj jim bude vyhovovat.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ladislava Whitcroft

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.