Název |
Reklama na Instagramu |
Digitální kompetence v uzlových bodech vzdělávání |
Žák rozpozná neetické jednání v digitálním prostředí a vhodně na něj reaguje (7. roč. ZŠ a výše). |
Rozvíjené kompetence |
Žák rozpozná prvky persvaze/manipulace na sociálních sítích, posuzuje komunikační záměr mluvčího |
Se sociálními sítěmi se v běžných hodinách českého jazyka / slohu často nepracuje, třebaže žáci se na sociálních sítích zpravidla pohybují každodenně.
Jaké problémy se zde mohou vyskytnout?
Jednou z příčin může být problém, jak k textům, vizuálním prvkům apod., přítomným v těchto materiálech, ve výuce přistoupit. Vhodnou metodu představuje Stanislav Štěpáník a kolektiv v publikaci Školní výpravy do krajiny češtiny. Didaktika českého jazyka pro základní školy (2020). Tzv. komunikační nauka o českém jazyku vychází „z konkrétního komunikátu (psaného či mluveného) ukotveného v konkrétní komunikační situaci. Praktickou realizaci postupu od komunikace k jazyku a zpět lze tedy přeložit tak, že po ohledání celku určitý jazykový jev žák z komunikátu (a ze své mysli) ,vytahuje‘, studuje ho a ohledává jeho různé aspekty a následně ho ,vrací‘ do celku komunikátu“ (s. 48).
V následující výukové aktivitě se zabýváme sférou mediální a reklamní komunikace, přičemž na několika ukázkách z prostředí sociální sítě Instagram rozebíráme relevantní jazykové jevy.
Jak lze tyto problémy řešit?
Cíl: Žáci si uvědomují, že i sociálním sítím je záhodno věnovat pozornost z pohledu rozboru fungování jazyka.
Žáci jsou schopni identifikovat prvky skryté a zjevné reklamy na sociálních sítích.
Žáci si všímají jazykových prostředků typických pro příspěvky na sociálních sítích.
Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žáci pracují s autentickými texty v prostředí sociálních sítí, což umožňuje praktické ukázky veškerých jejich nástrojů včetně například hashtagů.
Volitelně pracují s aplikací Mentimeter (pro fázi evokace).
Pomůcky – pro žáky:
Pomůcky – pro učitele:
Popis činností:
Tak se nám teda značně ochladilo, co si budeme povídat ❄️. Čekám až začnu škrábat do Snídaně auto. Tak se pochlubte, jaký máte letošní must have? Já konečně vytáhla kožich a těch puntíkatých silonek se nevzdám i kdyby mrzlo!#zalandocz #spoluprace #shopaholicnicol
Učitel klade například následující otázky:
V momentě, kdy žáci identifikují přítomnost reklamy, učitel zaměří podobnost na její rozdílné formy na sociálních sítích.
Ukáže, jak funguje hashtag (například #zalandocz).
Zaměří se na jazykový rozbor příspěvku (anglicismy, emotikony, 1. osoba, nespisovnost, absence interpunkce atd.). Ptá se, proč influencerka používá právě tyto jazykové prostředky a kdo nejspíše patří do její cílové skupiny.
Postřehy z ověřování v praxi:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.