Stupeň vzdělávání: 8. až 9. ročník ZŠ, SŠ
Vzdělávací obor: Jazyk a jazyková komunikace: český jazyk a literatura
Tematický okruh: umělá inteligence (AI) pro tvorbu textů
Časová dotace:
Výuka: minimálně 45 min.
Příprava: 20 min. (na prozkoumání toho, jak funguje ChatGPT)
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií
Umělá inteligence (AI) postupně proniká do mnoha oborů lidské činnosti. Dá se počítat s tím, že v budoucnu budou žáci využívat různé formy umělé inteligence ve své práci. Proto se ukazuje jako nezbytné, aby se práce s AI a kritické zkoumání možností jejího využití stalo součástí kurikula škol. Tématu AI ve vzdělávání se například věnuje mezinárodní organizace AI4K12. Ta vydala dokument, který má sloužit jako rámec pro tvůrce standardů a učebních plánů. Dokument je rozdělen do pěti velkých myšlenek v oblasti umělé inteligence. V českém prostředí se využívání umělé inteligence ve vzdělávání věnuje například projekt AI dětem.
AI určená k tvorbě textů již dnes mění způsob práce v mnoha oborech. Intenzivní diskuze probíhají např. mezi copywritery, marketingovými profesionály či překladateli. Velmi důležitou se stává dovednost zadávat pokyny (umět správně formulovat otázku či pokyn podle toho, čeho chceme docílit).
Metodická poznámka
Při práci s touto lekcí (či jinou lekcí věnovanou AI) bychom měli zvážit:
1. ChatGPT (stejně jako další AI určené k tvorbě textů) se neustále vyvíjí. Co byla pravda dnes, nemusí být pravda zítra. To samozřejmě platí o AI všeobecně.
2. K ChatGPT (stejně jako k další AI určené k tvorbě textů) je nutné přistupovat kriticky, být si vědomi toho, jak funguje, jaké má nedostatky či omezení, a neustále je přezkoumávat. ChatGPT je jazykový model, který byl vycvičený k tvorbě textu na obrovském množství dat z internetu, která napsali lidé. Jeho výstupy mohou být někdy nepřesné, nepravdivé a jinak zavádějící.
Pozn.: Vývoj se však posouvá i v tomto ohledu. V současné době (březen 2023) ChatGPT představuje pluginy, pomocí nichž získá přístup k webu a k datům třetích stran. Existuje již i nová verze AI chatu GPT-4, která byla Microsoftem implementována do vyhledávače Bing.
3. ChatGPT má v některých případech tendenci reprodukovat předsudky a generovat zkreslené odpovědi – Zkreslení může pramenit z toho, že tréninková data, na kterých byl vycvičen, pocházejí především ze zemí s vysokými příjmy nebo z učebnic, které nejsou univerzálně použitelné [1].
4. V současné době je patrný rozdíl v úrovni textu generovaného v angličtině a v češtině.
Anglické texty jsou na vyšší jazykové úrovni. V češtině se občas vyskytují chyby. To se projevilo hlavně u uměleckých textů, když jsme nechali ChatGPT vygenerovat báseň. Anglická báseň měla dobrou kvalitu a rýmovala se, v češtině se ani nerýmovala (ani poté, co jsme zadali požadavek na rým).
5. Velká popularita ChatGPT občas způsobuje, že systém bývá přetížený. Je tedy třeba mít v záloze jiné řešení. (V naší lekci se jedná o práci s články, které si žáci vyhledají na internetu.)
6. Právní podmínky využívání ChatGPT ve školách: Společnost AI dětem si nechala od právníků z advokátní kanceláře KROUPAHELÁN zpracovat právní podmínky používání tohoto nástroje. K hlavním závěrům patří, že ChatGPT mohou využívat děti od 13 let, potřebují k tomu však souhlas zákonného zástupce, typicky rodiče. V případě, že žáci ještě nedosáhli věku 13 let, doporučují právníci pracovat s ChatGPT skupinově, kdy pedagog ovládá aplikaci, ale dotazy kladou žáci a žákyně.
Popis vzdělávací aktivity
Zadáme žákům evokační otázky: Co se vám vybaví, když se řekne AI neboli umělá inteligence?
Doplňující otázky: Co jste slyšeli, četli v médiích, viděli v televizi apod.? Má někdo zkušenost s umělou inteligencí? Jakou?
Pozn.: Evokační aktivita je velmi důležitá právě proto, že se AI neustále vyvíjí, a tudíž se budou měnit i poznatky žáků. Zároveň je možné, že žáci budou mít řadu miskoncepcí (viz článek Jak vidí umělou inteligenci děti), nebo se naopak ukáže, že se tématem sami intenzivně zabývají a mají v tomto směru velké znalosti.
2. Seznámení s AI určenou pro tvorbu textů (v této lekci konkrétně s ChatGPT) (10 min.)
A. Promítneme text, který byl vygenerován pomocí ChatGPT, a zeptáme se žáků, co je na něm zaujalo.
(Tento text vygeneroval ChatGPT po zadání dotazu: Co je umělá inteligence?) Umělá inteligence (AI) je obecný termín pro technologie, které jsou schopné simulovat lidské myšlení a chování. Cílem umělé inteligence je vytvořit počítačové systémy, které jsou schopné samostatně myslet, přemýšlet a reagovat na okolní podněty, stejně jako to dělají lidé. Existuje několik typů umělé inteligence:
|
B. Otevřeme https://chat.openai.com/ a ukážeme žákům, jakým způsobem byl text vygenerován. Do dialogového okna napíšeme dotaz: Co je umělá inteligence? a společně sledujeme, jak AI text píše.
Pozn.: ChatGPT negeneruje vždy stejné odpovědi na stejnou otázku. (Jak je patrné z následující ukázky.)
|
Pozn.: Můžeme si uvést pár příkladů využití AI z běžného života, které jsou blízké žákům. (Vyhledávače používají umělou inteligenci k pochopení vyhledávacích dotazů a obsahu webových stránek. Netflix apod. zjišťuje zájmy uživatele a doporučuje mu filmy, sociální média vybírají obsah, který se uživateli zobrazí...)
Upozorníme, že do ChatGPT můžeme zadávat různé příkazy, ne jen otázky. Uvedeme jeden příklad a žáci přichází s dalšími nápady (napiš příběh, článek…; vytvoř osnovu, tabulku…; porovnej…; sepiš nápady…; vysvětli…). Tyto příkazy si mohou žáci vyzkoušet později. Nyní se budeme věnovat dovednostem spojeným s kladením otázek.
3. Rozhovor s AI
A. Vymýšlení otázek (10 min.)
Žáci ve skupinkách přemýšlejí, na co by se AI chtěli zeptat. Otázky by se měly týkat tématu umělá inteligence: Jaké otázky vás napadají v souvislosti s tímto nástrojem a celkově s umělou inteligencí? Všechny otázky sepisujeme na tabuli.
Poznámky:
Čtenářská strategie kladení otázek výrazně přispívá k porozumění a motivuje žáky k hlubšímu zkoumání z různých úhlů pohledu.
Jednou z největších výhod služby ChatGPT je její schopnost porozumět a reagovat na dotazy v přirozeném jazyce. To umožňuje žákům položit ChatGPT otázku stejným způsobem, jakým by se ptali například svých učitelů. [2]
B. Porovnávání odpovědí s tím, jak odpovídá AI (15 min.)
Žáci si ve dvojicích (či skupinách, dle počtu PC na žáka) vyberou otázky, které je nejvíce zaujaly, a přemýšlí, jak by na ně odpověděli. Svou odpověď sdílí náhodně vybrané dvojice se zbytkem třídy (metoda: Přemýšlej – Prodiskutuj – Sdílej).
Práce s ChatGPT: Pokud je žákům minimálně 13 a učitel obdržel souhlas zákonného zástupce, pracují žáci s ChatGPT ve skupinách. Pokud ne, učitel zadává otázky za žáky. Do ChatGPT se zadávají vybrané otázky a žáci porovnávají své odpovědi s tím, jak odpověděla AI (V čem se naše odpovědi lišily? Co měly společného? Byla naše odpověď lepší? Jaká byla hlavní myšlenka naší odpovědi a jaká hlavní myšlenka toho, co nám napsala AI? Jaká klíčová slova používá AI?)
Zkontrolujeme, zda jsme se při kladení otázek dotkli všech 4 oblastí SWOT (výhody, nevýhody, příležitosti a hrozby).
Žáci sdílí, k čemu došli. (Pokud není čas na sdílení všech žáků, mohou sdílet náhodně vybrané skupiny a další žáci doplňují, co ještě nezaznělo.)
Tip: Pro rychlé sdílení můžete využít například bezplatnou a jednoduchou aplikaci Padlet: Žáci přidávají lístečky s myšlenkami a postřehy na virtuální nástěnku, ostatní žáci mohou na jejich příspěvky reagovat.
3. Reflexe (5 min.)
Vrátíme se k evokační aktivitě ze začátku hodiny. Žáci si připomenou, co si o AI řekli na začátku hodiny. Ve dvojicích diskutují o tom, jaké další poznatky a myšlenky se dozvěděli v průběhu lekce, v čem se změnil či posunul jejich názor a způsob uvažování.
Výstupní lístky (každý žák napíše sám za sebe odpověď a odevzdá lístek učiteli při odchodu):
Napiš minimálně dvě hlavní myšlenky či informace, které ses dnes dozvěděl/a a které považuješ za důležité.
Návazné aktivity (žáci mohou vyzkoušet doma či v dalších hodinách): Je vhodné, aby v dalších hodinách proběhly aktivity, při nichž budou žáci dále rozšiřovat své zhodnocení výhod, nevýhod, příležitostí a hrozeb spojených s využíváním AI. Učitel může prezentovat některé nejnovější články, které se týkají této problematiky, nebo tyto články mohou žáci sami vyhledávat.
Žáci zkouší zadat i jinak formulované pokyny, než jsou otázky, abychom prozkoumali, jak AI reaguje (např. Napiš článek o …; Uveď v bodech…; Vymysli název pro…).
Společně zadáváme otázky k tématům, které nás zajímají a poté ověřujeme jejich pravdivost pomocí dalších zdrojů.
Zkušenosti s použitím materiálu
Může se stát, že bude ChatGPT přetížený. V tom případě nebudeme moci zadávat otázky v hodině. Tuto část si tedy žáci vyzkouší doma s rodiči (pokud je jim alespoň 13). V hodině tuto část může nahradit práce s články, které si žáci vyhledají na internetu. Poté, co žáci vyberou otázky a zformulují své odpovědi, vyhledávají na internetu články, které by jim pomohly odpovědět na jejich otázky. Přitom zdůrazníme, že je nutné vzít v potaz kvalitu zdrojů.
Výběr některých dalších AI určených pro tvorbu textu:
Rytr:
Pro lepší čitelnost, klikněte na obrázek. |
Základní plán je zdarma, pokud však chceme použít češtinu, tak tato verze je zpoplatněna.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.