Český jazyk a literatura s interdisciplinárním přesahem
Dílna mluveného slova
Lekce č. 4
Postřehy z výuky:
Aktivita je projektového typu, lze pracovat dlouhodobě na problémovém úkolu, na němž žáci pracují jako v třídní firmě. Výsledný produkt je vždy součástí skupinové dynamiky. Učitel stojí nad problémovým úkolem, neúčastní se řešení a předává odpovědnost za odevzdání v určený čas žákům. Učitel nemusí umět ovládat všechny aplikace a software; nechá žáky zjistit, které jsou pro konkrétní úkol vhodné.
Pro práci na zadání je dobré mít přenosné počítače i jedno větší pracoviště s velkým monitorem, na němž se bude střih videa přehledněji zpracovávat.
Ve třídě bývá ruch.
Problémový úkol se může protáhnout, pokud žáci nejsou vůbec seznámeni se střihem videa a zpracováním zvuku.
Typy aktivit:
Úroveň dle metody SAMR:
R – Redefinice vzdělávacího cíle
Délka aktivit: 4–5 vyučovacích hodin (ZAČÁTEČNÍCI)
Potřeby: mobilní telefon, mikrofon, datový kabel k připojení externího zařízení, sluchátka, webová stránka, připojení k internetu
Software: střižna s možností importu zvuku i nahrávky přímo z obrazovky (Filmora, Da Vinci)
Zdroje:
Vzdělávací cíl:
Připravit excerpci životopisných údajů pro medailonky řazené do vzdělávacího pořadu
Průběh projektové práce / zadání
Poslechová část:
Stopáž: celý pořad
Úkol:
Sledujte pořad Kalendárium. Jakou má strukturu? Pečlivě se zaměřte na scénář a kompozici této vzdělávací relace. Najděte základní dělení pořadu na jednotlivé madailonky. Každý medailonek má svou vnitřní infrastrukturu, popište ji a zanaznamejte graficky na časovou osu.
Dále se zaměřte na tyto otázky:
Poslech a dekompozice na jednotlivé motivy:
Pečlivým rozborem jednotlivých sekvencí o osobnostech, které jsou ve videu České televize označeny v pojezdu na časové ose značkou, se pokuste najít společné schéma, kterým jsou všechny medailonky propojeny.
Sledujte:
Nahrávka:
Zpracujte pět medailonků známých osobností z různých oborů. Vyberte takové obory, které představují vaše předměty ve škole. Těchto pět medailonků zpracujte ve skupinách jako týmovou práci.
Pro práci ve skupině musíte zvolit šéfredaktora pořadu, který bude koordinovat práci dalších lídrů. Pro každý medailonek bude nutno zvolit skupinového lídra, aby řídil práci ve skupině. Lídři jednotlivých skupin se koordinují s šéfredaktorem.
Šéfredaktor určí po vzájemné diskuzi, jak bude vypadat základové schéma pro každý medailonek. Tuto strukturu bude nutno dodržet. Všechny prvky budou mít přesně daná pravidla užití, na nichž se shodnete.
Zvolte ve skupině kameramana, který bude celou diskuzi ve vaší třídě natáčet na video, pořizovat surový fotografický materiál z postupu prací. Jeho úkolem bude sestříhat zajímavé momenty ze skupinových činností ve třídě. Bude to k vašemu „vážnému“ výstupu příjemné doplnění. :-)
Zpracujte jednotlivé medailonky tak, abyste vytvořili pořad Kalendárium v co největší kvalitě. Nechte se inspirovat stopáží pořadu, jeho kompozicí – vaší kreativitě se meze nekladou.
Každá skupina shromáždí zdroje, provede rešerši internetu k danému tématu; vyhledá a upraví fotografický materiál nebo video vhodné pro střih.
Dané materiály budete muset ocitovat v závěru pořadu, a to takto:
V pořadu byly použity materiály z následujících zdrojů:
Modifikace:
Kompletujte nahrávku jako kompozici ve střihacím softwaru a výstup exportujte.
—------
Gradace:
Vytvořte reportáž Kaledárium, která se nezmění ani za padesát let. Vytvořte medailonky pěti z vás, kteří ve svém životě mnohého dosáhli. Přeneste se ve své mysli o půl století dopředu a ve fantazijním světě vytvořte takové Kalendárium, jehož budete součástí.
Zaměřte se na témata, která budou za padesát let aktuální. Opět si udělejte myšlenkovou mapu a diskutujte, kterých pět témat budete chtít na medailoncích ukázat. Zkuste se opřít o současnou politickou situaci a vnímejte ji s odstupem, jako kdyby se jednalo o historickou kulisu toho, co už je dávno pryč.
Využijte témata, která jsou pro vás klíčová pro budoucnost:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.