Žáci si ujasnili vlastní představy o budoucím domově a požadavky na jeho vybavení. Sami navrhli dispoziční řešení domu nebo bytu, ve kterém by chtěli žít, a vypracovali plánek. Pracovali ve dvoučlenných týmech. K realizaci použili vektorový grafický editor. Dokončený projekt prezentovali před svými vyučujícími a spolužáky. Projekt vychází z vyučovacích předmětů občanská výchova a informatika (dle našeho ŠVP). Podíleli se na něm minimálně dva vyučující (OV a IN). Rozsah projektu vyplynul z individuálních možností žáků (věková skupina a ICT kompetence).
Cílem projektu je:
Občanská výchova
Informatika
Mezipředmětové vztahy - matematika
Výchozí podmínky pro organizaci výuky1
Projekt byl realizován ve dvou třídách 6. ročníku a měl 3 fáze:
Obě třídy měly téhož vyučujícího předmětu občanská výchova. Každou ze dvou zúčastněných skupin vyučovali dva různí učitelé informatiky. Vzájemné hospitace učitelů nebyly bohužel vzhledem k rozvrhu možné.
Požadované vstupní ICT kompetence žáků:
Týdenní hodinová dotace zasažených předmětů:
Popis jednotlivých fází projektu2
První fáze (listopad)
Ve vyučovacím předmětu občanská výchova získávali žáci informace o životě v naší obci, seznámili se s důležitými institucemi, s problematikou bydlení v obci a přibližnými náklady na něj. Měli možnost na toto téma besedovat se zástupcem starosty obce. S vyučujícím OV diskutovali o požadavcích na bydlení z různých hledisek: logistika (kudy se chodí, co se kam vejde - nevejde), ekonomika (co všechno se platí a kolik) a hygiena (voda, kanalizace, topení, osvětlení). Získávali prvotní zkušenosti se čtením stavebních výkresů (Pracovní list 1).
V předmětu informatika probíhala paralelně ve všech čtyřech skupinách teoretická příprava na projekt - vyhledávání informací na internetu a v literatuře (ukázky stavebních výkresů, předpisy pro rozměry nebo výměru jednotlivých místností bytu).
Na závěr bloku (jako domácí přípravu) měli žáci vypracovat tužkou (pastelkami) na čtvrtku dispoziční řešení bytu či domu v intuitivním měřítku. Tento výstup byl pro obě skupiny ICT začátečníků konečný.
Se dvěma skupinami ICT pokročilých probíhala v této fázi i výuka základů kreslení ve vektorovém editoru.
Druhá fáze (prosinec - leden)
V předmětu informatika se pokročilí žáci seznamovali s pojmem měřítko výkresu a řešili úlohy vedoucí k pochopení významu měřítka (Pracovní list 2).
Poté konzultovali s vyučujícím svůj návrh dispozičního řešení (viz domácí příprava), hledali případné chyby a nedostatky.
Byly jim naznačeny dílčí kroky práce na projektu a kritéria, která by jejich návrh měl splňovat (viz zadání projektu). Poté vytvořili dvoučlenné týmy a ve dvojicích začali pracovat na vlastním návrhu.
V této fázi museli návrh vypracovat do konečné podoby a odevzdat.
Třetí fáze (únor - březen)
V úvodu proběhla výuka základů práce v prezentačním programu - tvorba cvičné prezentace (téma Naše rodina). Poté začali pokročilí žáci opět ve dvojicích pracovat na prezentaci svého návrhu a přípravě obhajoby.
Obhajoba proběhla v hodinách informatiky před kompletní třídou.
Příklad možného zadání projektu3
Navrhněte a nakreslete podrobný plánek bytu nebo domu, ve kterém byste chtěli žít.
Předem si rozmyslete, kolik místností bude byt mít a jaký má být jejich účel. Své návrhy nejprve nakreslete tužkou a společně vyhodnoťte, co je navrženo vhodně a co nevhodně.
Dobře si rozmyslete:
Pak svůj návrh nakreslete pomocí počítače. Použijte k tomu program Zoner Callisto.
Požadavky na provedení:
Na závěr si připravte prezentaci svého řešení. Použijte aplikaci MS PowerPoint. Svůj návrh představte svým spolužákům.
Obsah prezentace:
Kritéria hodnocení4
Motivace
Projekt měl u žáků pozitivní ohlas. Na počítačovém provedení návrhu pracovali s chutí a s velkým nasazením. Optimální čas na nakreslení obrázku je však nejvýše 3 dvouhodinové bloky, poté již zájem v této věkové skupině opadá.
Méně úsilí žáci věnovali promýšlení svého návrhu, problémy zásadního charakteru (sítě v bytě, šířka chodby, měřítko plánu atd.) pro ně nebyly přitažlivé nebo se jim zdály složité (v reálném životě dosud nic takového nemuseli řešit). Neochota více se jimi zabývat se projevila únikem k řešení detailů, které je více motivovaly (květina, výběr textury na sedací soupravu, kobereček).
Kooperace a kompetice
Žáci si spontánně vytvořili dvoučlenné týmy. Pracovali na společném PC. Jeden žák kreslil a druhý pozoroval, co vzniká na obrazovce, přispíval svými nápady, které kreslil tužkou na papír. Po určité době se oba žáci vystřídali.
Některé dvojice nedokázaly takto spolupracovat. Proto jim bylo doporučeno nakreslit společně jen půdorys bytu, místností a umístit okna a dveře. Poté se soubor zkopíroval i na druhé PC a každý kreslil vybavení přidělených místností v jiné hladině. Po zkopírování hladin do jednoho souboru žáci zjistili, že při nedostatečné vzájemné komunikaci na sebe nemusí obrázky dobře navazovat.
Komunikace
Obrázky měly dobrou vypovídací úroveň. Ukázalo se, že současným dětem je obrázkový způsob vyjadřování blízký, chápou význam ikonek, umí jejich prostřednictvím vyjádřit své myšlenky.
Souvislý a srozumitelný slovní projev dělal některým žákům problémy, chyběla jim potřebná slovní zásoba. Rozvíjení této kompetence je třeba věnovat soustavně dostatečný prostor.
Splnění požadavků
Žáci správně vytvářeli z elementů větší celky, někdy zapomínali sestavené objekty spojovat do skupin. Většina dvojic zvládla princip kreslení ve více hladinách. Problémy jim činilo přesné zarovnávání objektů a dodržení proporcí (intuitivní měřítko).
Některé návrhy nebyly zcela dokončeny (pouze jedno poschodí domu). Dispoziční řešení bylo často nedotažené (nesmyslně dlouhé chodby, nevhodný směr otevírání dveří, nevhodné umístění oken, chybí sítě). To může ukazovat na formálním přístup, protože v reálném životě žáci neměli dosud potřebu tyto věci řešit. Příčinou může být také nedostatečná prostorová představivost (půdorys jim neposkytuje dostatek informací) nebo náročnost řešit úkol z více hledisek současně.
Odbočky
Během práce na projektu žáci sami zjistili, že z internetu lze stáhnout program, v němž lze vytvořit trojrozměrný návrh bytu. Proto jsme jednu vyučovací hodinu věnovali prezentaci aplikace Sweet Home (www.slunecnice.cz/sw/sweet-home-3d/). Program předváděl žák, který jej na internetu objevil a doma vyzkoušel.
1 Projekt je určen pro žáky II. stupně ZŠ, způsob organizace vychází z konkrétního ŠVP.
2 Časový plán je pouze rámcový, rozvržení ovlivnily konkrétní podmínky (prázdniny, chřipková epidemie, nepřítomnost vyučujícího).
3 Zadání je potřeba přizpůsobit zvolené věkové kategorii a úrovni ICT dovedností žáků.
4 Váhu jednotlivých kritérií si dohodnou vyučující.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.