Žáci si procvičí slovní zásobu na téma „Die Familie“ (rodina), zopakují si rodinné vazby podle rodokmenu, procvičí si přivlastňovací zájmena a vytvoří souvislé vypravování o rodině. Klíčová slova: Mutter, Vater, Bruder, Schwester, Oma, Opa, Onkel, Tante, Cousin, Cousine |
Autor |
Veronika Korbelová |
Typ materiálu |
pracovní list |
Škola |
střední odborná škola |
Ročník |
doporučeno pro 1. ročník SOŠ |
Metody |
jazykové hry, tvorba rodokmenu a videa |
Vzdělávací obor |
německý jazyk |
Tematický okruh |
rodina |
Očekávané výstupy |
Žáci si procvičí slovní zásobu na téma „Die Familie“ (rodina), zopakují si rodinné vazby podle rodokmenu, procvičí si přivlastňovací zájmena a vytvoří souvislé vypravování o rodině. Klíčová slova: Mutter, Vater, Bruder, Schwester, Oma, Opa, Onkel, Tante, Cousin, Cousine |
Časová dotace
Pomůcky, hardware a software
Zdroje
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
Digitální dovednosti
Žáci
Vzdělávací cíle
Žáci
Přínos využití digitálních technologií
Žáci jsou vedeni
Metodická poznámka
Nabízené aktivity umožňují žákům i učitelům využívat různé druhy práce, od samostatné po skupinovou. Jednotlivé aplikace nabízí velkou škálu šablon, se kterými může učitel nebo žák pracovat. V prvním cvičení je využita aplikace Wordwall. Jedná se o on-line aplikaci pro tvorbu vlastních interaktivních aktivit, např. spojování slov, řazení, kvízy, přiřazování, anagramy, hádání slov, pexeso, osmisměrky atd. Cvičení může učitel buď vytvářet sám, zdarma lze vytvořit 5 aktivit, nebo si může vyhledat už hotová cvičení podle klíčových slov v Menu. Kliknutím na vybraný náhled se cvičení otevře a stačí si už jen vybrat jednu z nabízených aktivit. Pracovní list je možno přizpůsobit slovní zásobě a použít i pro pokročilejší jazykové úrovně. Pro menší skupiny je vhodná práce ve dvojicích, pro větší skupiny doporučuji skupinovou práci s rozdělením jednotlivých rolí. Vypracované pracovní listy doporučuji předem zkontrolovat a opravit případné chyby. Předejdeme opravování v průběhu prezentace, které by ji zbytečně mohlo narušit. Po každé prezentaci je fajn využít i vzájemné hodnocení. Pracuji s metodou „barev“. Rozdělím mezi žáky barvy, pomocí kterých budou své spolužáky hodnotit. Zelená chválí, černá hledá rezervy, modrá chválí to praktické a červená upozorňuje, co by nefungovalo. Učiteli pak na závěr stačí zhodnotit už jen samotný proces.
Popis materiálu (vzdělávací aktivity)
Úloha 1: V prvním cvičení žáci opakují slovní zásobu. Učitel promítne úlohu na plátno nebo pracuje s interaktivní tabulí. Otevře si odkaz níže a v aplikaci Wordwall klikne na políčko „Spustit“ a žáci nebo učitel na základě odpovědí žáků spojují odpovídající česká a německá slovíčka. Lze vybrat i jinou z nabízených možností, jak slovíčka procvičit, např. kvíz, křížovku nebo najít shodu. Pokyny jsou k jednotlivým možnostem v aplikaci velmi dobře vysvětleny. https://wordwall.net/cs/resource/16036732/ciz%c3%ad-jazyk/meine-familie
Úloha 2: Ve druhém cvičení žáci pracují s rodokmenem německé rodiny. Poslouchají audio nahrávky a označují správnou variantu. Cvičení vytvořil Hank Schwab, je volně přístupné na níže uvedeném odkazu a není třeba ho dál upravovat.
https://learningapps.org/5918654
|
|
Úloha 3: Žáci vytvoří rodokmen buď fiktivní německé, nebo své vlastní rodiny za pomoci některé z bezplatných aplikací. Nejprve si musíte v aplikaci vytvořit účet. Po vytvoření účtu můžete začít přidávat své předky do rodokmenu. Můžete zadat informace jako jméno, datum narození, místo narození, datum úmrtí a další relevantní informace. Pokud máte již nějaké osoby v rodokmenu, můžete je propojit pomocí funkce propojení. Tato funkce umožňuje spojit osoby, které jsou ve vašem rodokmenu spolu příbuzné. Můžete přidat fotografie, dokumenty a další materiály k osobám v rodokmenu.
|
|
Úloha 4: Prezentace
Na základě vytištěného rodokmenu nebo po zhlédnutí videa žáci popíší svoji či fiktivní rodinu ve skupince, ve dvojicích nebo před celou třídou.
Das bin ich. Das ist meine Mutter. Meine Mutter heißt … und hat zwei Schwestern. Diese Schwester hat zwei Kinder. Das sind meine Cousinen. Sie sind … Jahre alt und heißen …
Und wer ist das hier? - Das ist … - Hast du auch Geschwister/Tanten/Nichten/…
TIP!
Pokud žáci budou prezentovat před třídou, je možné vytvořit náhodné kolo.
https://tools-unite.com/tools/random-picker-wheel#edit-wheel
Úloha 5: Evaluace a sebereflexe
Pro rychlou zpětnou vazbu využijeme aplikaci Mentimeter. Pro vyplnění evaluačního dotazníku si buď žáci načtou QR kód, nebo na www.menti.com zadají kód.
https://www.menti.com/alftxcrm1wsu
|
|
Pro hlubší sebereflexi si sedneme se žáky do kruhu. Nejprve každý sám za sebe poví, co se mu nejvíce líbilo a co se mu povedlo. Potom po skupinkách prezentují svou práci, vyjádří se k výběru fotografií a k řešení celkového vzhledu práce – kde měli problémy, co se jim povedlo, jak se jim spolupracovalo. Po prezentaci vytištěné práce vyvěsíme ve třídě.
Zkušenosti s použitím materiálu
Tento pracovní list jsem použila pro své žáky 1. ročníku. První dva úkoly jsme vypracovali společně a zopakovali tak probranou slovní zásobu. Poté žáci dostali možnost se rozhodnout, zda chtějí pracovat ve dvojicích, nebo samostatně. Všichni se rozhodli pro práci ve dvojicích. K vytvoření rodokmenu fiktivní německé rodiny a videa využili buď své, nebo školní tablety. Vytvořené rodokmeny jsem jim vytiskla. Své rodokmeny poté prezentovali ve skupinách, video před celou třídou. Dvě dvojice vymyslely velmi vtipná německá jména, jedna dvojice vymyslela rodinu s osmi dětmi.
Na základě jejich zpětné vazby a sebereflexe mohu říct, že aktivity byly pro žáky zajímavé a zábavné. Žáci se aktivně zapojili do výuky a zabývali se cílovým jazykem v co největší možné míře.
Další související materiály
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.