Žáci si uvědomují, že literatura není pouze záležitost slavných děl minulosti, ale že rovněž zasahuje do současnosti a že je v tomto rámci šířena komunikačními kanály odpovídajícími době (například internet).
Žáci si uvědomují, že čtenářský zážitek je možné uchopit prostřednictvím vědeckých metod.
Žáci rozvíjejí mezipředmětové vztahy (například literatura a psychologie).
Název |
Je možné poezii objektivně hodnotit? |
Digitální kompetence v uzlových bodech vzdělávání |
Žák ukládá informace tak, aby je mohl v případě potřeby najít a použít i někdo jiný, s kým spolupracuje (9. roč. ZŠ a výše). |
Rozvíjené kompetence |
Hodnocení literárního textu, využití elektronických portálů současné literatury, využití výzkumné metody |
Se současnou poezií se v běžných hodinách literatury příliš nepracuje. Systematická pozornost není věnována ani hodnocení poezie. Patrně se intuitivně pracuje s předpokladem, že samotné zařazení básně například do čítanky (tzv. kanonizace) je dostatečným důkazem jejího významu. Pro žáky ovšem takový předpoklad vůbec nemusí být přesvědčivý.
Jaké problémy se zde mohou vyskytnout?
Jaroslav Vala ve své monografii Poezie v literární výchově uvádí, že „mezi hlavní pozitiva chronologického uspořádání [vyučování literatury – pozn. LB] patří lehkost utřídění, mezi hlavní negativa narušení principu postupu od jednoduchého ke složitému a neadekvátnost probíraných děl vzhledem k věku a čtenářským potřebám žáků“. Vala se domnívá, že je žádoucí „nahlédnout do samotného procesu vnímání poezie, do oblasti psychologie čtenářství“, neboť nám to umožní orientovat se v „axiologických preferencích současné mladé generace“.[1]
Jak lze tyto problémy řešit?
Cíl: Žáci si uvědomují, že literatura není pouze záležitost slavných děl minulosti, ale že rovněž zasahuje do současnosti a že je v tomto rámci šířena komunikačními kanály odpovídajícími době (například internet).
Žáci si uvědomují, že čtenářský zážitek je možné uchopit prostřednictvím vědeckých metod.
Žáci rozvíjejí mezipředmětové vztahy (například literatura a psychologie).
Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žáci dostávají k dispozici elektronické verze textů v podobě odpovídající současnému převládajícímu způsobu šíření literatury (např. ukázky z jednotlivých nabízených knih na stránkách nakladatelských domů).
Žáci jsou seznámeni s fenoménem osobních webových stránek jednotlivých současných autorů (lze případně doplnit i o jejich profily na sociálních sítích apod.).
Pokud tomu organizačně-technické podmínky nebrání, ukládají výsledky svého hodnocení do sdíleného prostředí, v němž s nimi mohou i nadále pracovat.
Ideálně v návazném projektu pracují s aplikací Google Forms (pro realizaci simulace výzkumného projektu).
Pomůcky:
Pomůcky pro návazný projekt:
Popis činností – výuková situace:
Srozumitelnost
srozumitelná |
|
|
|
|
|
|
nesrozumitelná |
komplikovaná |
|
|
|
|
|
|
jednoduchá |
nechápu |
|
|
|
|
|
|
chápu |
nejasná |
|
|
|
|
|
|
jasná |
odkrytá |
|
|
|
|
|
|
skrytá |
průhledná |
|
|
|
|
|
|
neprůhledná |
Volný komentář: |
Hodnocení
líbí |
|
|
|
|
|
|
nelíbí |
nečetl bych ji znovu |
|
|
|
|
|
|
četl bych ji znovu |
špatná |
|
|
|
|
|
|
dobrá |
ošklivá |
|
|
|
|
|
|
krásná |
přitahuje mě |
|
|
|
|
|
|
nepřitahuje mě |
příjemná |
|
|
|
|
|
|
nepříjemná |
Volný komentář: |
Působivost
slabá |
|
|
|
|
|
|
silná |
hluboká |
|
|
|
|
|
|
mělká |
ostrá |
|
|
|
|
|
|
tupá |
malá |
|
|
|
|
|
|
velká |
účinná |
|
|
|
|
|
|
neúčinná |
mocná |
|
|
|
|
|
|
bezmocná |
Volný komentář: |
Na tuto hodinu ideálně navazuje analýza výsledků za třídu provedená buď učitelem, anebo například skupinou vybraných žáků.
Popis činností – projekt:
Žáci využijí vybrané ukázky pro výzkum čtenářství poezie v rámci ročníku/školy. Pro svůj výzkum využijí aplikaci Google Forms, ve které vytvoří dotazník pracující s metodou „sémantického diferenciálu“. Pro každou ukázku je vhodné zeptat se zvlášť na faktor srozumitelnosti, faktor hodnocení a faktor působivosti (je vhodné uvádět u každého faktoru i hodnotící škálu). U každého faktoru by měl být prostor pro volný komentář dotazovaného. Každý dotazník by měl zaznamenat základní údaje dotazovaného (například věk, pohlaví, deklarovaný vztah ke čtenářství apod.).
V tomto projektu mohou být žákům přiděleny různé role – například 1) příprava dotazníku, 2) komunikace o projektu s vyučujícími jiných tříd, 3) vyhodnocení dotazníku.
Doporučené zdroje:
Postřehy z ověřování v praxi:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.