Žáci si na základě získaných informací uvědomují, že četbu literárního textu není možné nahradit naučením se několika faktografických informací, například přítomných v rozboru díla na internetu.
Žáci si uvědomují, že výklad jednoho díla není izolovaná činnost, ale že k danému výkladu je vhodné využít i poznatků získaných při interpretacích jiných děl.
Žáci rozvíjejí mezipředmětové vztahy (například literatura a biologie).
Název |
Co má Máchův Máj společného s antickými bájemi? |
Digitální kompetence v uzlových bodech vzdělávání |
Žák potřebné informace získává z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání; získané informace posuzuje z hlediska souladu s již známými a na základě věrohodnosti příslušného zdroje (9. roč. ZŠ a výše). |
Rozvíjené kompetence |
Vyhledávání informací v literárním textu, využití poznatků z jiných zdrojů |
V hodinách literatury se běžně pracuje s různými čítankami / pracovními sešity, které obsahují otázky k ukázkám z literárních textů.
Jaké problémy se zde mohou vyskytnout?
Ondřej Hník uvádí, že v čítankách určených pro ZŠ „mnohé otázky, úkoly a náměty k činnostem nesměřují k chápání či hledání smyslu textu“. Například otázka k básni Karla Tomana Sur le pont d´Avignon „Kde stojí avignonský most a co ses z básně dozvěděl/a o jeho historii?“ (z čítanky pro 8. ročník ZŠ) se literárního aspektu textu vůbec netýká.[1]
Hník hodnotí jako problematické například následující typy otázek a úkolů v čítankách pro ZŠ (viz tabulku níže). Problematické jsou především tehdy, pokud nejsou doplněny otázkami motivujícími k hledání smyslu textu.
Typ otázky/úkolu |
Problém |
Použij slovo pirát v přeneseném významu. |
Zaměření na jazyk, nikoli na literaturu. |
Jak říkáme opakování veršů? |
Zaměření pouze na výuku pojmů. |
Zjisti co nejvíc věcí o autorovi a zpracuj o něm referát. |
Námět k činnosti s malou mírou důvěry v to, že téma je možno pojmout jako zajímavý problém hodný řešení. |
Jak lze tyto problémy řešit?
Cíl: Žáci si na základě získaných informací uvědomují, že četbu literárního textu není možné nahradit naučením se několika faktografických informací, například přítomných v rozboru díla na internetu.
Žáci si uvědomují, že výklad jednoho díla není izolovaná činnost, ale že k danému výkladu je vhodné využít i poznatků získaných při interpretacích jiných děl.
Žáci rozvíjejí mezipředmětové vztahy (například literatura a biologie).
Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žáci dostávají k dispozici literární text jako celek (ve formě pdf), a mohou si tedy uvědomit, že pracují pouze s jeho částí. Uvědomují si, že literární texty tvoří určité pomyslné sítě a že vyhledávání v nich například skrze zaměření na klíčová slova je díky internetu velice rychlé a užitečné.
Volitelně pracují s aplikací Mentimeter (pro úvodní brainstorming po položení badatelské otázky) nebo volně dostupnou recitací básně spolu s hudebním podkladem (například pro účely zatraktivnění práce s textem pocházejícím z historicky vzdálené epochy).
Pomůcky – pro žáky:
Pomůcky – pro učitele:
Popis činností:
Příklad odpovědi |
Úroveň obtížnosti |
Máchův Máj odkazuje na Narcise. |
Základní |
Měsíc v Máchově Máji odkazuje na Narcise. |
+ upřesnění |
Měsíc v Máchově Máji odkazuje na Narcise. Je zde zobrazený jako nešťastně zamilovaná postava, což je postava typická pro literární směr, do kterého Máchovo dílo patří (romantismus). |
+ funkce v rámci celého díla a literárněhistorického kontextu |
12. Žáci reflektují hodinu ze svého pohledu.
Doporučené zdroje:
Postřehy z ověřování v praxi:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.