Jazyk umění je do velké míry univerzální. Proto činnostní aktivity oblasti Umění a kultura dokáží snadněji překonávat jazykové i kulturní bariéry. Metody a nástroje uměleckých výchov umožňují poznání ukrajinské kultury a válečného konfliktu, který ji sužuje, pomocí pohybu a pantomimy, vstupování do rolí, improvizace s dějem, vzájemného kontaktu, mimojazykové komunikace či skupinového cítění. Tyto „hands-on“ aktivity umožňují žákům a studentům velmi intenzivní prožití a poznání jiných kultur: získávají nejen znalost, ale i respekt k jiné kultuře, její historii a lidem, kteří k nám přicházejí.
Projekty a programy níže uvedené často kombinují metody rozmanitých uměleckých výchov, tj. práci s hudebním, výtvarným, textovým či audiovizuálním materiálem, vlastní tvorbu či umělecké řemeslo. Některé z nabídnutých programů jsou určeny pro české žáky, aby lépe poznali ukrajinskou kulturu a historii, jiné jsou určeny přímo pro kolektiv českých a ukrajinských žáků. Následující přehled uzavírají také odkazy na rozcestníky sdružující vzdělávací aktivity a materiály, které se bezprostředně týkají právě oblasti Umění a kultura.
Tento přehled budeme průběžně doplňovat. Řada kulturních institucí a organizací právě nyní vyvíjí a připravuje další programy a projekty, které budou v příštím školním roce nabízeny českým školám.
Ukrajinské dvacáté století ve vzpomínkách pamětníků / Post Bellum
Lektoři organizace Post Bellum, z. s., se nyní věnují tvorbě materiálů a realizaci programů pro žáky a studenty základních a středních škol. Pedagogové mohou nyní nově využít materiály „Ukrajinské dvacáté století ve vzpomínkách pamětníků“, set metodických listů, které pedagogy i jejich žáky provedou zásadními událostmi novodobé ukrajinské historie i fenoménů, které ji provázely, na šesti příbězích pamětníků z Ukrajiny. Materiál pracuje s obrazovým materiálem i literárními texty, vyžaduje fantazii, vyhledávání a následnou práci s informacemi kreativní cestou. Je vhodné, mohou-li žáci zpětně dohledávat informace o osobách a událostech z pracovních listů na www.pametnaroda.cz. Materiál je určen pro žáky 2. stupně ZŠ a SŠ. Metodické sešity jsou ke stažení zde: https://skoly.pametnaroda.cz/vyukove-materialy/, https://www.dropbox.com/sh/jjcja5d745qtjtt/AABSR-O8uE4cEo23R5Ac3XTza?dl=0.
Kromě Metodických sešitů, které jsou nyní již veřejnosti k dispozici, připravují lektoři Post Bellum integrační workshopy pro české školy. Tyto nové workshopy vycházejí z publikace A. S. Winkelmannové „More Than Culture – Více než kultura. Diverzita v mezinárodní práci s mládeží“ (Dům zahraniční spolupráce, Praha 2014) a vznikaly ve spolupráci lektorů s pedagogem, politologem a ředitelem Gymnázia Paměti národa Salimem Muradem. Post Bellum začne tyto integrační workshopy nabízet 1. a 2. stupni ZŠ, SŠ ve školním roce 2022/2023.
Nyní jsou workshopy ve fázi pilotáže na prvních školách a finalizují se metodiky jednotlivých programů.
Více informací na: https://skoly.pametnaroda.cz/vyukove-materialy/
Kontakt: Magdaléna Benešová (vedoucí vzdělávacích projektů), magdalena.benesova@postbellum.cz, +420 777 268 183
Bedýnky příběhů / InBáze
InBáze, z. s., se zaměřuje na integraci cizinců v ČR a již několik desítek let vyvíjí a realizuje multikulturní vzdělávací programy na školách i mimo ně. Jednotlivé programy jsou uzpůsobeny věku dětí od předškoláků přes žáky 1. a 2. stupně ZŠ až po žáky SŠ a jsou vedeny zkušenými lektory – Čechy i cizinci. Velký podíl práce InBáze tvoří také programy zaměřené na Ukrajinu, spolek spolupracuje nyní s cca 40 školami v Praze.
BEDÝNKY PŘÍBĚHŮ I: MULTIKULTURNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO MŠ A 1. STUPEŇ ZŠ / Ukrajina
Hlavním cílem tohoto dlouhodobého multikulturního projektu Bedýnky příběhů je seznámit děti předškolního a mladšího školního věku nenásilnou, autentickou formou a prostřednictvím osobního kontaktu s kulturami zemí, ze kterých pochází cizinci žijící v České republice. „Bedýnky příběhů“ jsou vystavěny na vyprávění příběhů, hudbě, zpěvu, tanci a výtvarných aktivitách. Program věnovaný přímo Ukrajině má následující průběh: v první části programu si děti vyslechnou ukrajinskou pohádku v češtině a ukrajinštině. Poté následuje představení země prostřednictvím fotografií, mapy světa, děti si ukáží typické ukrajinské předměty, tradiční oděv a zatančí si lidový tanec. Program zakončuje výtvarná dílna, na níž mají možnost své zážitky zpracovat pomocí tradičních materiálů a technik dané země – v případě Ukrajiny si děti vyzkouší tvorbu koláže z látek.
K programu je vytvořena Metodika, která obsahuje pohádku, mapu, pracovní list, průvodní list a zápisník pro danou zemi. K Ukrajině byly vytvořeny také bilingvní česko-ukrajinské audionahrávky ukrajinských pohádek Rukavička a Telesyk, nahrávka základních frází v ukrajinštině i několik ukrajinských jazykolamů. Jak metodika, tak audionahrávky jsou k dispozici na webových stránkách https://inbaze.cz/publikace-a-metodicke-materialy/#bedynky ve složce Ukrajina a v knize 24 dvojjazyčných pohádek Bylo nebylo…
Program je určen žákům ve věku 5–12 let.
Programy trvají 90 minut a jsou vždy uzpůsobeny věku dětí.
Všechny materiály a informace ke stažení zde: https://inbaze.cz/multikulturni-vzdelavaci-programy-pro-ms-a-1-stupen-zs/
Kontakt: Petra Holubářová, holubarova@inbaze.cz, +420 602 779 464
Nová síť, z. s., společně s regionálními partnery realizuje projekt „Nová síť za Ukrajinu“, jehož cílem je v regionech ČR prezentovat umělce a díla zabývající se aktuálními tématy na Ukrajině a v Rusku. V současné době může nabídnout Nová síť dva různé projekty: prvním z nich je dokumentární loutkové představení ruské scénografky Darii Gostevy (RU) s názvem „Moskva-Dačnoje“:
„Studená kuchyň, postavená z okenních rámů, prudké červené shody, zpívající ‚burzhujka‘, Dong i Jumbli, práh a terpentýn. A my.“
Po představení následuje komorní povídání o současné situaci obyčejných lidí v Rusku. Jako variantu k diskuzi nabízí autorka projektu čtení vzkazů od jejích ruských přátel, které se týkají války; jsou o strachu a studu, který lidé prožívají, represích ze strany státu atd.
Představení je určeno žákům od 7 let. Obsah a formu následné diskuse je možné přizpůsobit věku diváků. Představení je vhodné spíše do komorních prostor, např. jedné školní třídy, školních klubů apod. Je určeno pro cca 15–20 diváků.
Více informací o nabízených programech zde: https://valdstejnskalodzie.cz/ukrajina
Kontakt: Petr Kiška, produkce výjezdů v rámci projektu Nová síť za Ukrajinu, petrkiska@novasit.cz, +420 605 244 903
V Kyjevě se nestřílí / Nová síť
Nová Síť, z. s., ve spolupráci s autorem nabízí v rámci projektu „Nová síť za Ukrajinu“ projekci filmu „V Kyjevě se nestřílí“. Tento krátkometrážní dokumentární film českého režiséra Jakuba Šedého je sérií setkání s probouzející se ukrajinskou občanskou společností.
„Od začátku války v roce 2014 trpí sociální služby na Ukrajině nedostatkem peněz. Pomocnou ruku tak lidé nacházejí na překvapivých místech. V pizzerii, křesťanském centru, či v pravicovém nacionalistickém hnutí. ‚Někdy se cítím jako z obrazu Výkřik. Nedokázala bych ale tady bez toho být,‘ říká zakladatelka psího útulku, ve kterém žijí i desítky zvířat z válečných zón. Film je sérií setkání s probouzející se ukrajinskou občanskou společností. Pomoc sobě a druhým zde berou lidé do vlastních rukou.“ (zdroj: CSFD.cz)
Projekce je určena žákům 2. stupně ZŠ a SŠ. Režisér nabízí film k promítání zdarma pod podmínkou, že výtěžek půjde na podporu Ukrajiny. V případě, že by byl zájem a bylo by to v jeho časových možnostech, může štáb přijet i na diskuzi.
Více informací o nabízených programech zde: https://valdstejnskalodzie.cz/ukrajina
Kontakt: Petr Kiška, produkce v rámci projektu Nová síť za Ukrajinu, petrkiska@novasit.cz, +420 605 244 903; Jakub Šedý (režisér filmu): jak.sedy@gmail.com
Hypermarketfilm, s. r. o., nabízí projekci filmu Dmitrije Bogolyubova „Provinční městečko E“ na školách po celé ČR. Projekce je určena 8.–9. ročníku ZŠ a SŠ. Délka aktivity je 90 minut.
„Odkaz Velké vlastenecké války v Rusku stále silně rezonuje. Putinovská garnitura toho umně využívá, aby v maloměstě, jež se stalo symbolem vítězství nad fašismem, získávala v současné agresivní politice podporu obyvatel. V malém ruském městě Jelňa na samém západě země se nic moc zajímavého neděje. Místní ho hromadně opouštějí a ti, kteří zůstali, mají jen málo životních radostí. Jednou z nich je vítězství nad fašismem. V začátcích války nechal Stalin město – za cenu obrovských ztrát na životech – symbolicky osvobodit, aby svému lidu vdechl naději a posílil ducha hrdinství. Osobně laděný snímek začínajícího dokumentaristy Dmitrije Bogoljubova sleduje osudy dvou místních patriotů a jejich blízkých po dobu tří let. Zatímco dospívající Máša objíždí vlastenecké srazy a pěje zde písně o dávno padlých recích, stárnoucí Sergej vykopává jejich kosti a tajně sní o změně poměrů. Snímek jejich prostřednictvím ukazuje, jak nezhojené trauma z války prosakuje napříč generacemi, formuje společenský život obyčejných Rusů a pomocí politické propagandy volně přechází do nenávisti k současnému ‚fašistickém‘ Západu.“
Více informací na: https://hypermarketfilm.cz/film/provincni-mestecko-e/
Kontakt: email@hypermarketfilm.cz
Člověk v tísni, resp. Jeden svět na školách se tématům mezikulturního dialogu, inkluze a migrace věnuje dlouhodobě. Nyní je k dispozici vzdělávací program Jednoho světa na školách, zaměřený přímo na válku na Ukrajině. Zpracovává témata ruské vojenské invaze na Ukrajinu, dopadů na životy běžných lidí, uprchlíků či propagandy a mediální manipulace, které agresi předcházely a které ji dále doprovází.
Na webových stránkách organizace https://www.jsns.cz/nove/pdf/doporucene_lekce_jsns-stand-with-ukraine.pdf jsou ke stažení modelové audiovizuální lekce a konkrétní aktivity z portálu JSNS vybrané přímo k aktuálnímu tématu, které lze ihned vyzkoušet.
Nabízené programy jsou vhodné pro 6.–7. ročník ZŠ, 8.–9. ročník ZŠ, 1. stupeň ZŠ, SŠ i učitele.
Více informací na: https://www.jsns.cz/nove/pdf/doporucene_lekce_jsns-stand-with-ukraine.pdf
Kontakt: Kryštof Doležal (Koordinátor Jednoho světa na školách), krystof.dolezal@jsns.cz
Sdílená platforma se sdílenými materiály pro práci s ukrajinskými dětmi ve školách i mimo ně. Rozcestník s metodickými materiály pro různé věkové kategorie dětí je rozdělen na a) pohádky a příběhy, b) hry, omalovánky, pracovní listy a 3) výuku češtiny.
Projekt webových stránek vznikl v rámci facebookové skupiny Knihovny knihovnám, kde se objevila potřeba vytvořit rozcestník, kde by se zveřejňovaly materiály, které by mohly využít knihovny pro práci s ukrajinskými dětmi v rámci migrační krize. Obsahovým správcem platformy je nyní Městská knihovna v Praze, technicky jej provozuje odbor Knihovny.cz Moravské zemské knihovny v Brně. Jeho obsah je průběžně aktualizován a doplňován.
Více informací na: Ukrajina.knihovny.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: