Významným milníkem projektu Podpora práce učitelů (financováno z OP VVV) byla závěrečná konference, jíž v srpnu 2021 vyvrcholila podpora rozvoje základních gramotností dětí a žáků ve školách. Konference měla za cíl ukázat to nejlepší, co se učitelky a učitelé školních týmů naučili, a to na workshopech otevřených i veřejnosti. Každý účastník konference měl možnost ochutnat příběhy 36 pilotních mateřských a základních škol s rozvojem základních gramotností. Konferenci provázela i expozice posterů s fotografiemi školních týmů a ukázek důkazů o učení dětí a žáků. Atmosféru konference i vzkazy vedení Národního pedagogického institutu ČR, který byl řešitelem projektu, najdete v online reportáži z konference.
Hlavní přínos projektu PPUČ shrnuje Dominik Dvořák, který byl oponentem projektu, takto: „PPUČ ověřil různé formy partnerského učení pedagogů či jejich síťování. Projekt PPUČ v tomto ohledu získal unikátní zkušenosti s poskytováním podpory ve školách i regionech včetně reflexe překážek, rizik a omezení. Personální kapacity, které byly vybudovány v rámci PPUČ, mohou najít uplatnění při podpoře realizace S2030+ jak z hlediska podpory učitelů a vytváření středního článku, tak revizí RVP ZV a PV a jejich implementace. Moc si přeju, aby se vytvořené metodické materiály, ale především zkušenosti a získané dovednosti konkrétních osob zhodnotily v příštích letech.“
Systémové projekty OP VVV nemají formálně (podle výzvy k podávání těchto projektů) povinnou udržitelnost. I přesto realizátoři PPUČ počítají s udržováním portfolia 27 konkrétních výstupů pro školy a odborníky. Tyto výsledky a výstupy PPUČ nyní poslouží pro lektorskou a mentorskou činnost ve školách, pro zpestření přípravy budoucích učitelů, pro koncepční práce nového pohledu na oborové didaktiky, díky kterým je možné nahlížet na tradiční vzdělávací obory RVP ZV i očima gramotností. „Pokud budeme v systému dlouhodobě podporovat lídry a mentory učitelů a zároveň kulturu sboroven, při kterých je rozvíjena vzájemná spolupráce učitelů, pak to bude smysluplné pokračování mise projektu PPUČ“, doplňuje Petr Naske, hlavní manažer projektu.
Povinnou činností systémových projektů byla realizace národních odborných panelů a jejich setkávání se s pedagogickou veřejností. PPUČ proto vytvořil pozici národních garantů gramotností, kteří si postavili nejužší jádro pro koordinaci činnosti panelů po celou dobu projektu. Prostorem pro setkávání panelu s veřejností byly tzv. minikonference odborných panelů PPUČ. Jejich cyklus je zaznamenán seriálem článků, jež byly publikovány zde na Metodickém portálu RVP.CZ v letech 2016 až 2021. Články jsou dostupné prostřednictvím těchto odkazů:
Přílohou tohoto článku je studie projektu PPUČ o základních gramotnostech jako cílech vzdělávání v MŠ a ZŠ. Studie přináší doporučení pro ředitele škol, koordinátory ŠVP, celé týmy sboroven MŠ a ZŠ, ale i pro veřejnost a decizní sféru, jak plánovat a realizovat takové změny ve výuce a spolupráci učitelů, aby výuka systematicky podporovala rozvoj základních gramotností každého dítěte a žáka. Studie o základních gramotnostech PPUČ je výsledem rešerše domácích a zahraničních zdrojů a vychází z praxe ve školách, které byly souvisle podporovány v projektu PPUČ po dobu minimálně tří let. Přílohou studie jsou také souhrny případových studií škol, které byly zapojeny do projektu, a závěrečná doporučení odborných panelů základních gramotností.
V první kapitole studie objasňují autoři výhody zacílení školní výuky na rozvoj gramotností žáků a překážky, jimž učitelé, školy i děti a žáci mohou čelit. Kapitola je výsledkem bohaté rešerše zejména zahraniční literatury. V kapitole čtenář nalezne mimo jiné vymezení gramotností v kontextu vzdělávacích cílů i školské praxe. Druhá kapitola přináší výsledek rešerše zejména zahraničních přístupů k zavádění změn ve školní výuce. Po ní následuje popis modelu podpory škol, aby v ní mohla proběhnout změna zavedením gramotností jako cílů učení. Kapitola je uzavřena shrnutím poznatků ze zapojených škol. Poslední kapitola je naplněna výběrovou metodickou podporou zacílení výuky na gramotnosti. Jedná se zejména o podporu vyvinutou v zapojených školách ve spolupráci s garanty NPI (PPUČ).
Studie vysvětluje principy, jak vhodně nastavovat kulturu školy a kolegiální podporu mezi učiteli ve sborovně, ale také ve spolupráci s externími mentory a průvodci ze škol. Přehledněji viz ve schématu níže. Studie přináší také řadu konkrétních doporučení pro spolupráci všech aktérů, kteří mohou podporovat práci učitelů. Ukazuje na možnosti spolupráce mezi učiteli a inspiruje k postupům podporujícím kvalitní učení dětí a žáků.
Doporučení projektu pro cyklus řízení kvality učení dětí a žáků (plánování, realizace a reflexe výuky), aby podporovala rozvoje jejich gramotnosti, jsou zásadní tyto momenty.
Během projektu se ukázalo, že je výzvou pro každou školu, každého učitele i ředitele zajistit akceptovanou a udržitelnou podporu spolupráce interních týmů školy, vedení školy a externích průvodců a spolupracovníků. Zkušenosti z pětileté podpory školních týmů vyplynula následující sada závěrů a doporučení (viz s. 97 studie).
Za realizační tým projektu přejeme vám, učitelům a vedení škol v České republice, abyste měli při naplňování své nezastupitelné mise, cílené podpoře rozvíjení gramotností dětí a žáků, úspěch a abyste při této práci cítili radost a zadostiučinění. Jsme přesvědčeni, že využití výsledků projektu PPUČ vám k tomu významně pomůže.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.