Program dává žákům možnost vyzkoušet si práci reportéra na vlastní kůži, projít si procesem tvorby reportáže od začátku do konce, tedy od hledání námětu po reportáž, tvorbu scénáře, natáčení v terénu, sestříhání klipu až po prezentace hotové reportáže před publikem. Během obou programů si žáci procvičí i komunikaci v anglickém jazyce. Program pro starší žáky je od programu pro žáky mladší odlišen především metodicky a koncepčně. Podrobné rozpracování obou programů najdete na http://www.kreativniskola.cz/vzdelavaci-programy/reporterem-v-akci/.
Reportérem v akci 1 – Připravujeme se
Nechte žáky nejprve vyhledat informace o lokalitě, kterou jste v rámci školy v přírodě navštívili. Zaměřte se především na zajímavá místa v okolí, na kterých by bylo možné natáčet videopříspěvky. Žáci se rovnoměrně rozdělí do několika menších skupin, ve kterých společně diskutují a vhodně zvolenými dotazy a klíčovými slovy vyhledávají na internetu prostřednictvím počítačů nebo mobilních telefonů relevantní informace, které zaznamenávají do pracovního listu (příloha 4.6). Vyučující má pro tyto účely k dispozici přílohu 5.3. Žáci si ve skupinách sami určí role a snaží se efektivně pracovat i s přidělenou časovou dotací. Vyučující si mezi tím připraví na tabuli flipchartové papíry, na které poté žáci zapíší nalezené a vyhodnocené informace.
Během realizace programu bude každá skupina natáčet v terénu jeden videopříspěvek. Výstupem programu je videospot se čtyřmi až šesti různě tematicky zaměřenými videopříspěvky, který seznamuje diváky s místem pobytu a jeho okolím. Je tedy vhodné, aby si každá skupina zvolila jiné téma. Počet vybraných témat výrazně ovlivňuje lokalita, kde vzdělávací program probíhá. Na počátku této části si žáci společně s vyučujícím vytvoří na tabuli přehled námětů, které mohou natočit, například:
Tato témata vyučující žákům nesděluje – nechá je samostatně navrhovat náměty a jejich nápady zaznamenává na tabuli, případně je směřuje vhodnými návodnými otázkami. Na závěr diskuse žáci obdrží pracovní list (příloha 4.7) a nechá je pracovat ve skupinách. Každá skupina by si měla zvolit své téma a v závěru této části seznámit ostatní skupiny se svojí volbou, kterou vyučující současně zaznamenává na připravený flipchartový papír nebo na tabuli. Všichni tak mají aktuální přehled o vybraných variantách a je možné odstranit případné duplicity.
V této aktivitě může při převisu zájmu o dané téma nastat situace, kdy bude třeba vyjednávat a hledat kompromisy. Vyučující žákům připomenou, že všechny skupiny pracují na společném díle, a je proto třeba se v určitých etapách přípravy finálního videospotu společně dohodnout. Vyjednávání – o konečném výběru témat pro jednotlivé skupiny vyučující moderují, nicméně finální dohodu nechávají na žácích. Na konci aktivity tak má každá skupina vybraná témata a místa/organizace pro natáčení.
Poznámka: Vyučující může také využít seznam témat z programu Reportérem v akci 2 a v případě, že to vyučující uzná za vhodné, může aktivitu zahájit ukázkou nějakého krátkého existujícího videa, které je dostupné na internetu. Žáci tak získají lepší představu o tom, jak může takový videopříspěvek vypadat, uvidí jeho formát v souvislosti s cílovou skupinou, pro kterou je určen, mohou sledovat pořadí a délku záběrů, prostřihy a další atributy. Příklady odkazů na videa jsou uvedeny v programu Reportérem v akci 2.
Nyní mají žáci jasně stanovený cíl své práce – vědí, čeho se jejich videopříspěvek bude týkat, a jejich úkolem v poslední části tohoto tématu je dohledat podrobné informace a náplň videopříspěvku a stanovit si, co by se v jejich příspěvku mělo objevit, co by tam nemělo chybět atd.
Žáci pracují na splnění úkolu opět společně ve skupinách na počítačích nebo mobilních telefonech s připojením k internetu. Mají otevřený prohlížeč s mapou, případně vyhledávač a současně wordový dokument s informacemi o organizacích a zajímavých místech (Příloha 4.8). Pracovní list mají žáci k dispozici ve formátu MS Word (případně v jiném textovém editoru), aby nalezené informace mohli do dokumentu rychle přenášet a nemuseli je přepisovat ručně. Je vhodné, aby si žáci činnosti během aktivity vystřídali. Součástí videopříspěvků mohou být i různé fotografie a mapy – v této části programu si je žáci mohou dohledat a stáhnout pro další využití.
Vyplněný pracovní list (Příloha 4.8) vyučující vytiskne a žáci si jej přidají do svého portfolia.
Během projektu Škola 4.0 vzniklo pod hlavičkou vzdělávací agentury Channel Crossings a ve spolupráci se školami z Prahy a Středočeského kraje celkem 18 programů pro žáky 2. stupně základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Programy u žáků podporují rozvoj kreativity, aktivního občanství, smysl pro iniciativu a kompetence v anglickém jazyce i oblasti digitálních technologií. Realizace probíhá formou navazujících, prezenčních projektových dnů, škol v přírodě nebo kroužků.
Přehled programů:
Učíme se prezentovat 1, 2
Podnikatelský inkubátor 1, 2
Prostředí kolem nás 1, 2
Společnost kolem nás 1, 2
Jak na život bez odpadu 1, 2
S mobilem aktivně 1, 2
Reportérem v akci 1, 2
Trochu jiná angličtina 1, 2
Kreativní řešení problémů 1, 2
Detailní popis programů a veškeré materiály najdete zdarma ke stažení na webu projektu www.kreativniskola.cz.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025