Odborné články Neformální vzdělávání Vzdělávací modulový program projektu Kompetence leadera úspěšné školy (KLÚŠ)
Odborný článek

Vzdělávací modulový program projektu Kompetence leadera úspěšné školy (KLÚŠ)

Anotace

Cílem projektu Kompetence leadera úspěšné školy (KLÚŠ, reg. číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008145) je vytvoření a ověření vzdělávacích modulových programů, vzdělávacích materiálů a odborných metodických materiálů, které slouží ke zvyšování kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků mateřských škol, málotřídních škol, základních škol, středních škol, domovů mládeže a zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a pracovníků institucí poskytujících zájmové vzdělávání v pedagogickém vedení. Výstupem projektu KLÚŠ je vzdělávací modulový program pro vedoucí pedagogické pracovníky, který se skládá ze základního tematického bloku zaměřeného na oblast pedagogického vedení a šesti doplňkových tematických bloků. Program je složen z části pro účastníky jednotlivých bloků, metodiky pro lektory a výukových aktivit.

Cíl

Cílem projektu Kompetence leadera úspěšné školy (KLÚŠ, reg. číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008145) je vytvoření a ověření vzdělávacích modulových programů, vzdělávacích materiálů a odborných metodických materiálů, které slouží ke zvyšování kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků mateřských škol, malotřídních škol, základních škol, středních škol, domovů mládeže a zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a pracovníků institucí poskytujících zájmové vzdělávání v pedagogickém vedení.

Výstupem předloženého projektu je vzdělávací modulový program pro vedoucí pedagogické pracovníky, který se skládá ze základního tematického bloku zaměřeného na oblast pedagogického vedení a šesti doplňkových tematických bloků. Kompletní vzdělávací program je dostupný ZDE.

Vzdělávací modulový program se skládá z části pro účastníky programu (viz kapitola 2 – Podrobně rozpracovaný obsah programu). Jednotlivé bloky obsahují volně dostupné vzdělávací distanční materiály, které jsou k nalezení na webových stránkách projektu KLÚŠ v sekci Distanční materiály: http://www.klus.upol.cz/category/aktuality/distancni-materialy/.

Další možností je také využití e-learningového systému LMS UNIFOR, kde jsou tyto distanční materiály rovněž zavěšeny, a navíc je možné procvičit své znalosti v připraveném testu. Odkaz na LMS UNIFOR: https://unifor.upol.cz/pedagogicka; uživatelské jméno: esfklus; heslo: esfklus2019).

Pro lektory, kteří by se chtěli inspirovat při vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků, je v rámci vzdělávacího modulového programu vytvořena metodika (viz kapitola 3 – Metodická část), v níž naleznou jednak popis tematického bloku, jednak aktivity využitelné pro práci s účastníky. Metodické materiály jsou dostupné na stránkách projektu zde: http://www.klus.upol.cz/2021/03/31/metodicke-materialy/. Využít mohou také powerpointové prezentace: http://www.klus.upol.cz/2020/09/29/powerpointove-prezentace/.

Vzdělávací modulový program se zaměřuje zejména na pedagogické vedení, podporu malotřídních škol, formativní hodnocení, projektový management, vzdělávání ředitelů domovů mládeže a SVČ, vzdělávání vedoucích pracovníků zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a na podporu kompetencí vedoucích pracovníků při implementaci digitálních technologií do života školy.

Základní tematický blok obsahuje dílčí témata zaměřená na vedení pedagogického týmu a podporu profesních manažerských kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků mateřských škol, malotřídních škol, základních škol, středních škol, domovů mládeže a zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a pracovníků institucí poskytujících zájmové vzdělávání.

Doplňkový tematický blok I – Podpora kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků škol v oblasti zavádění formativního hodnocení (ve verzích pro MŠ a SPgŠ, ZŠ a SŠ) obsahuje dílčí témata zaměřená na problematiku zavádění formativního hodnocení v praxi.

Doplňkový tematický blok II – Podpora kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků malotřídních škol obsahuje dílčí témata zaměřená na rozvoj profesních kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků malotřídních škol v oblasti řízení, spolupráce, komunikace a legislativního rámce, v oblasti realizace společného vzdělávání a další zajímavá témata, vycházející z pedagogické praxe malotřídních škol.

Doplňkový tematický blok III – Podpora kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků v projektovém managementu v prostředí škol a školských zařízení obsahuje dílčí témata zaměřená na pochopení smyslu, cílů a přínosu realizace projektů ve školském prostředí, na získání kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků pro přípravu a řízení projektů v rámci strukturálních fondů Evropské unie, na schopnost řešení problémů, které musejí vedoucí pedagogičtí pracovníci řešit při realizaci projektů ve školském prostředí, na schopnost práce s riziky v projektovém řízení, schopnost vytváření podmínek pro úspěšnou realizaci projektů a zavádění metod efektivního projektového řízení v podmínkách škol a školských zařízení, na schopnost koordinace projektových aktivit s běžnou činností školy / školského zařízení. Dalším souvisejícím dílčím tématem je management řízení změn v organizaci – zaměřuje se na přiblížení, kdy a za jakých podmínek lze změnu realizovat, a má za cíl ozřejmit roli managementu při realizaci změny.

Doplňkový tematický blok IV – Podpora kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků domovů mládeže a zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy obsahuje dílčí témata zaměřená tak, aby poskytla vedoucím pedagogickým pracovníkům domovů mládeže a vedoucím pedagogickým pracovníkům zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy základní přehled v otázkách řešení problémového chování dětí jednak z pohledu samotné práce s dětmi, jednak i z pohledu systému péče o ohrožené děti. Tematický blok seznamuje účastníky s problematikou dětí s nařízenou ústavní výchovou z pohledu legislativy, z pohledu rodiny dítěte i samotného dítěte.

Doplňkový tematický blok V – Podpora kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků institucí poskytujících zájmové vzdělávání obsahuje dílčí témata zaměřená na relevantní legislativní východiska, témata týkající se personálních otázek řízení a podpory pedagogických pracovníků v zájmovém vzdělávání, dále na financování a možnosti fundraisingu těchto zařízení, včetně nastavení marketingových strategií. Důležitou součástí je i zaměření na spolupráci zainteresovaných školských a neziskových organizací, obsahové zaměření na podporu aktivního životního stylu, hodnocení činnosti a některých fenoménů, se kterými je možno se v pedagogických, potažmo v pomáhajících profesích setkat, jako je např. syndrom vyhoření nebo vnitřní bariéry a přijímání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do systému zájmového vzdělávání.

Doplňkový tematický blok VI – Podpora kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků při implementaci digitálních technologií do života školy / školského zařízení obsahuje dílčí témata zaměřená na ICT a mobilní dotyková zařízení ve výuce, aktuální zdroje informací a výukových objektů na internetu, zpracování edukačních prezentací, cloud computing ve vzdělávání, práci s daty na internetu, školní informační systémy, základy počítačové bezpečnosti, pomůcky a moderní didaktickou techniku a autorský zákon ve virtuálním prostředí.

Modulový program rozvíjí základní klíčové kompetence vedoucích pracovníků škol a školských zařízení. Soubor klíčových kompetencí zahrnuje kompetenci řídící, kompetenci sebeřídicí, kompetenci personální a pedagogické kompetence.

Realizátorem projektu KLÚŠ je Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. Hlavním řešitelem je Ing. Alena Opletalová, Ph.D.

Více o projektu naleznete na stránkách www.klus.upol.cz.

Dílčí vzdělávací modulové programy budou předmětem nabídky Centra celoživotního vzdělávání PdF UP v Olomouci (www.ccv.upol.cz).

Reflexe

Každá škola či školské zařízení by mělo být základním místem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. To ovšem předpokládá, že má v čele vedoucího pracovníka, který je schopen rozpoznat klady a zápory pedagogické práce a iniciovat změnu. Zatím spíše mnozí raději naříkají na nedostatek času k poznávání kvality pedagogické práce svých učitelů a raději hodnotí podle různých aktivit spíše mimoškolního rázu. Zvýšení pedagogických a manažerských kompetencí  vedoucích pedagogických pracovníků je proto velmi potřebné a aktuální. Předložený projekt má šanci něco změnit u těch, kteří se jej aktivně zúčastní.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
50.39 MB
PDF
Vzdělávací modulový program KLÚŠ

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Barbora Mlčochová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Očekávané výstupy:

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace;