Odborný článek

Poznáváme horniny

Anotace

Aktivita využívá metodu skládankového učení k seznámení se s vybranými horninami, jejich vzhledem, vznikem a praktickým využitím. Žáci pracují ve skupinách, využívají informace v textech pro vlastní i společné učení a objasňují základní vlastnosti významných hornin.

Cíle:

  • žák spolupracuje ve skupině na vzájemném učení
  • využívá informace v textech pro vlastní a následně i společné učení
  • žák objasní základní vlastnosti významných hornin

Pomůcky: karty s názvy a vlastnostmi hornin (pískovec, vápenec, břidlice, svor, žula), vzorky hornin, učebnice, losovátka pro rozdělení do skupin

Před aktivitou na poznávání významných hornin metodou skládankového učení jsme žákům zadali samostatný úkol s cílem podpořit motivaci pro zkoumání a poznávání hornin. Tím bylo vytvoření vlastní horniny z dostupných nezpevněných materiálů (např. písek, jíl, štěrk, bahno, ...). Žáci následně své horniny přinesli do hodiny, kde jsme společně prováděli testy pevnosti a zkoumali složení hornin.

Autor díla: žáci devátého ročníku ZŠ Kunratice

 

Autor díla: žáci devátého ročníku ZŠ Kunratice


Na úvodní aktivitu jsme navázali poznáváním hornin metodou skládankového učení, která je jednou z metod kritického myšlení. Přitom jsme se zaměřili na poznávání vzhledu, vzniku a využití významných hornin – žuly, svoru, pískovce, vápence a břidlice.

Popis aktivity:

  1. Losovátky jsme žáky rozdělili do domovských skupin po 4–5 žácích.
  2. Každá skupina obdržela sadu pěti hornin a k nim kartičky s názvem, vzhledem, vznikem a využitím daných hornin (viz příloha).
  3. Žáci se v jednotlivých skupinách na základě pozorování pokusili k pěti horninám přiřadit odpovídající kartičky s názvem horniny, vzhledem horniny, vznikem horniny a jejich praktickým využitím. Ve skupině si horniny rozdělili, aby každý měl aspoň jednu horninu, které se bude věnovat v roli experta. Ten si o dané hornině zjistil maximum informací z učebnice či z jiného dostupného zdroje.
  4. Po vyhledání a prostudování potřebných informací o hornině se experti na jednotlivé horniny sešli a společně si řekli, co se o dané hornině dozvěděli.
  5. Po sdílení v expertních skupinách se experti na jednotlivé horniny vrátili do původních domovských skupin, společně si horniny představili a u pěti vzorků hornin zkontrolovali a upravili odpovídající karty s popisky názvů, vzhledem, vznikem a použitím poznávaných hornin.

Následně jsme si jednotlivé skupiny prošli a zkontrolovali správné přiřazení kartiček k horninám s tím, že nám žáci stručně své horniny popsali. Pokud v některé ze skupin došlo k chybě, žáci ve skupině se při popisování svých hornin opravili a doplnili k horninám správné kartičky.

Literatura a použité zdroje

[1] – Geologie pro zvídavé. 2014. [cit. 2021-7-21]. Dostupný z WWW: [http://www.geology.cz/svet-geologie/ucitele/kniha_GEOLOGIE_PRO_ZVIDAVE_web.pdf].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
23.44 kB
Dokument
Karty hornin

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce