Zkameněliny neboli fosilie jsou zbytky odumřelých organismů nebo alespoň jejich otisky zachované v hornině. Nejčastěji se jako zkameněliny vyskytují tvrdé části těl organismů jako například schránky, zuby a kosti. Na zkameněliny můžeme narazit v nejrůznějších, převážně jemnozrnných sedimentech jako jsou jílovce, prachovce či třeba vápence. Při vzdělávání žáků o neživé přírodě je výrazným motivačním prvkem přírodovědná vycházka do nějaké paleontologicky zajímavé lokality v blízkém okolí školy. Takto zaměřené vycházce do terénu může předcházet vyučovací hodina ve školní či přírodní učebně, ve které se žáci seznámí s tématem zkamenělin a sami si vytvoří vlastní falešnou zkamenělinu ze sádry, která může být takřka k nerozeznání od té skutečné.
Potřebný materiál:
V úvodní části vyučovací hodiny, ve které budou žáci vyrábět zkameněliny, je vhodné žáky nejprve uvést do problematiky paleontologie a zkamenělin. Ke zjištění dosavadních znalostí žáků se učitel může ptát například na následující otázky:
V průběhu hledání odpovědí na uvedené otázky učitel žákům ukáže několik pravých zkamenělin. Důležité je, aby žáci měli příležitost si zkameněliny osahat a podle jejich vzhledu se pokusit odvodit, jak daný organismus mohl vypadat a jakým způsobem života mohl žít. V další části hodiny bude následovat tvorba vlastní falešné zkameněliny podle následujícího postupu:
autor díla: Jakub Holec |
Zatímco bude sádra tvrdnout, tak zbyde čas na diskusi o historii života na naší planetě a některých důležitých etapách vývoje života. Zkameněliny, se kterými se žáci v podmínkách České republiky mohou běžněji setkávat, jsou mnohdy staré i stovky miliónů let. Z tohoto hlediska může být vhodné žákům přiblížit ohromná časová měřítka pomocí přirovnání historie života na naší planetě k jednomu dni o 24 hodinách. Žáci pak mohou lépe pochopit, v jaké části historie Země došlo k největšímu rozvoji života, a tedy i vzniku převážného množství zkamenělin, které můžeme najít.
Několik významných událostí v historii života na Zemi v porovnání s běžným dnem o 24 hodinách:
V závěrečné části hodiny učitel ještě s žáky zopakuje odpovědi na otázky z úvodní části vyučovací hodiny, prohlédne si falešné zkameněliny a pochválí žáky za dobrou práci. V další hodině pak může následovat přírodovědná vycházka za pravými zkamenělinami.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výuka geologie kreativně a prakticky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025