Cestujeme po světě, tak se jmenuje workshop, který nabídneme na celostátní závěrečné konferenci PPUČ, která se bude konat 17. a 18. srpna 2021.
Zhruba před dvěma lety se nám v pracovní skupině čtenářská gramotnost Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání (MAP) Zábřežsko podařilo zrealizovat vysněný nápad. Uvědomili jsme si, že nákup kvalitních knih pro děti a mládež do škol je finančně náročná záležitost. A to nás inspirovalo k uskutečnění nápadu. Vznikly tzv. čtenářské putovní kufry, jejichž cílem je poskytnout ochutnávku těchto pokladů dětem ve školách. Chtěli jsme je mezi školami a žáky sdílet, prostě je POSLAT DÁL…
Jde o putovní kufry s knihami, které zůstávají podle zájmu určitou dobu ve škole. Učitel je může použít v hodinách literatury nebo v čtenářských klubech a dílnách. Aktuálně máme k půjčování v naší oblasti kufrů šest. V kufrech jsou navíc přidané knihy, metodiky, didaktiky a složka ke sdílení dobré praxe. Součástí kufru je i flash-disk, kam mohou učitelé psát náměty práce s kufříky, sdílet fotografie, podávat zpětnou vazbu apod.
Děti a žáci tak mohou číst (hledat informace, seznamovat se s knihou, bádat, porovnávat apod.) nejen v hodinách českého jazyka. Mohou pracovat mezipředmětově, samostatně i v různorodých skupinách.
První kufr, který se rozjel do světa, byl plný knih pana Miroslava Šaška. Mnozí se ptali, když jsme s kufry začínali, proč zrovna Šašek?
Protože nás knihy oslovily svojí zaručenou kvalitu. Obdivovali jsme kouzlo a grafický důvtip díla Miroslava Šaška. Autor si zaslouží být připomínán jako jeden z nejnadanějších a nejvlivnějších tvůrců obrazových knih 20. století. Snažili jsme se žákům proto přiblížit právě tohoto ilustrátora a spisovatele, se kterým žáci mohli procestovat téměř celý svět.
Během práce v projektu PPUČ jsme měli potřebu, aby žáci s knihami pracovali do větší hloubky, a tak napomoci hlubšímu rozvoji gramotností s velkým důrazem na čtenářskou gramotnost. Chtěli jsme pomoci kolegům učitelům, aby se jim lépe a jednodušeji s kufry a knihami ve školách pracovalo. Žákům pak zprostředkovat atraktivní, široký rejstřík čtenářských, estetických, ale i informačních příležitostí při práci s krásnými knihami.
Proto, aby byla tato podpora partnerství škol v rámci našeho MAP efektivnější, aktivně pracujeme na přípravě metodické příručky se zpracovanými pracovními listy pro 1. i 2. stupeň základních škol. Nabízíme ucelený výukový celek s mnoha možnostmi využití čtenářských příležitostí tak, aby byl co nejužitečnější pro žáky jak v oblasti estetického a emocionálně sociálního rozvoje, tak při učení se obsahům různých vyučovacích předmětů. Je pak na každém učiteli či skupině spolupracujících učitelů v konkrétní škole, jak se rozhodne s naší pomůckou pracovat.
Závěrem:
Pevně věříme, že touto iniciativou „posíláme dál“ dobrou věc. Těší nás skutečnost, že se někteří kolegové v našem regionu, ale díky PPUČ i mimo něj, od nás inspirovali a že koordinované iniciativy tohoto typu a společné sdílení jejich výsledků a dopadů na učení žáků funguje. Věříme, že naše aktivita pomůže zvýšení rozvoje gramotností, což je významný cíl školního vzdělávání. S krásnými knihami pro děti to jde lépe než bez nich!
Na společná setkání nejen s knihami se těší Jana Janků a Marie Effenberger Rychlá,
nejpozději na závěrečné konferenci PPUČ (v Průhonicích u Prahy 17. a 18. 8. 2021).
Denně nás najdete v Základní škole a Mateřské škole Lesnice.
![]() |
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025