„Rozmluvit“ žáky na komplexní témata, jako je třeba demokracie, klimatická krize či autorská práva, je výzva, obzvlášť když chcete slyšet, co si skutečně myslí a vědí, a ne pouze testovat, zda si pamatují poučky z učebnice. Důležité je pokládat podnětné otázky, nicméně ani to někdy nemusí stačit. Pomoci by mohlo stimulovat více smyslů vašich žáků. Co tím máme na mysli?
Řekněme, že chcete se žáky diskutovat o blížícím se výročí sametové revoluce. V rámci přípravy jim můžete zadat, aby si přečetli kapitolu v učebnici, nebo třeba úvod hodiny vést frontálně a vyložit základní fakta. Nicméně takto významné události jsou těžko postižitelné pouze slovy – jsou také o individuálních lidech, jejich emocích, symbolech, celkové atmosféře a dalších kontextech, které můžeme dobře „odečíst“ například z fotografií, dokumentů či dobových plakátů. Pokud chcete přípravu na diskusi ozvláštnit a obohatit, myslete nad rámec papíru a tužky. Vyšlete žáky na vizuální průzkum.
Jednou z metod vizuálního bádání, která je poměrně jednoduchá na osvojení a bohatá ve svém využití, je mood board. Mood board je prostor pro zkoumání nápadů, konceptů, emocí a myšlenek pomocí vizuálních prvků. Vzniká uspořádáním fotografií, ilustrací, barevných palet a ukázek typografie do vnitřně promyšleného celku.
Je oblíbený v odvětví grafického, oděvního či průmyslového designu a své uplatnění nachází také na marketingových odděleních, zejména v procesu brandingu. Zjednodušeně řečeno se využívá tehdy, když se vymýšlí nový produkt, kampaň nebo třeba směřování podniku, a je užitečné si co nejjasněji ukázat nápady a vize. Má sílu facilitovat debatu mezi různými zainteresovanými, od designérů a kreativců přes vedoucí výroby a markeťáky až po CEO a investory.
Neexistují žádná striktní pravidla, jak mood board vytvářet, je tady tedy velký prostor pro individuální kreativní pojetí. Může vznikat v analogové formě (vystřihování obrázků z časopisů, lepení různých struktur, kusů látek, vybarvování apod.) nebo digitálně (kompilace prvků jako jsou fotografie z fotobanky, barevné palety a vektorové ilustrace v grafickém editoru, ať už na základě šablony, nebo ve volné kompozici). Skvěle tedy bude fungovat jak v prezenční, tak v distanční výuce.
Pokud se rozhodnete pro mood board, co pomocí něho prozkoumat? Dá se říci, že cokoliv, nicméně dobré bude vybrat téma, které je dostatečně komplexní a mnohovrstevnaté na to, aby vzbudilo v žácích různé asociace a nevedlo je k přílišné povrchnosti. Ideálním materiálem jsou průřezová témata, kterým se můžete věnovat v předmětech, jako je zeměpis, dějepis, základy společenských věd a v dalších, nebo také mezipředmětově.
Doporučujeme se podívat blíže například na tato dílčí témata:
Když máte vybrané téma pro zpracování v mood boardu, zbývá ještě naplánovat, jak konkrétně s ním budete pracovat ve výuce. Co si promyslet?
Pokud chcete využít časopisy a letáky, doporučujeme tuto hodinu učit prezenčně a vybrat pro žáky vhodné tituly tak, aby měli šanci najít něco, co se jim bude hodit k tématu. Nezapomeňte zabezpečit také další nezbytný materiál: nůžky, lepidla, papíry, barvičky, různé povrchy atd. V případě, že chcete tvorbu mood boardu zadat jako domácí úkol nebo učíte distančně, je lepší nechat žáky „listovat“ internetem – vyhnete se tak výhovorce, že nic nemohli najít.
Žáci mají různou míru obrazové představivosti. Pokud nechcete, aby prostě zadali do vyhledávače název tématu a stáhli pár fotek z první stránky s výsledky, musíte být v zadání co nejvíce nápomocní. Naveďte žáky k tomu, aby neklouzali po povrchu, přemýšleli i v na první pohled pošetilých souvislostech a aby prozkoumali různorodé vizuální materiály. Zadání můžete upřesnit například:
Ve volně dostupných fotobankách a databázích s ikonami či ilustracemi, digitálních sbírkách knihoven, galerií a muzeí, v médiích, nebo také v osobním archivu žáků (např. vlastní a rodinné fotografie). Možností je mnoho, doporučujeme například Unsplash, Flaticon, Google Arts and Culture nebo Digitální knihovnu. Příhodné je také se žáky pohovořit o etickém použití vizuálních informací (autorský zákon, licence Creative Commons), ať už před zadáním úkolu, nebo posléze, při jeho hodnocení.
Digitální mood board doporučujeme vytvořit v nástroji Canva, protože je to online grafický editor s velmi schopnou bezplatnou verzí a intuitivním rozhraním. V nabídce má šablony speciálně pro tvorbu mood boardů, které zpříjemní práci těm, již se necítí komfortně v grafické tvorbě, no zároveň umožňuje všem odvážnějším pracovat volně od bílého papíru. Výhodou je rozsáhlá databáze fotografií, ilustrací, ikonek, písem a dalších prvků, které mohou žáci přímo v editoru vkládat do svých designů (lze nahrát a používat také soubory odjinud).
Dalšími vhodnými nástroji jsou Microsoft PowerPoint nebo Google Slides, které sice poskytují o něco kostrbatější manipulaci s obrázky, nicméně jsou pro vaše žáky důvěrně známými prostředími.
Když mají žáci svá díla hotova, je konečně čas na diskusi. Nechte je mluvit o tom, co a proč do mood boardu vložili, jak se jim tvořilo, co jim to pomohlo uvědomit si, jestli objevili něco nového, nebo to byla ztráta času (sebehodnocení). Vybízejte všechny, aby hledali souvislosti mezi svým viděním tématu a viděním spolužáků – co je společné, co se liší, co vás překvapilo, co jste nevěděli, jaké otázky to ve vás vzbuzuje. Buďte připraveni doplnit informace všude tam, kde bylo něco důležité opomenuto, a také vyvrátit miskoncepce.
Pokud to považujete za vhodné a vaši žáci souhlasí, můžete mood boardy po diskuzi vystavit ve třídě, abyste si mohli denně připomínat nabyté poznatky, nebo například ukázat jinému publiku – rodičům, veřejnosti apod. Mood boardy lze také využít jako podklady k dalším aktivitám – třeba se vynoří téma, na které budou žáci chtít uspořádat diskuzi s odborníkem, natočit video nebo například vytvořit prototyp svého řešení. Mood board je nástěnka inspirací, která vás povede v bádání tak dlouho a tak daleko, jak jen budete mít chuť a odvahu zajít.
Autorka díla: Šárka Matoušková |
Mood board je designový nástroj pro vizuální průzkum a prezentaci, který můžete v konstruktivisticky pojaté výuce použít jako podklad k diskusi na komplexní témata, nebo jako inspiraci k dalším tvořivým úkolům.
Umožní vašim žákům rozvoj:
Mood board tedy můžete vnímat jako komplexní vzdělávací nástroj, který pomůže posunout vaše žáky na cestě k získání stěžejních kompetencí pro život v 21. století.
Článek vznikl jako součást řešení projektu Realizace online kurzu „Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací“ podpořeného Fondem rozvoje Masarykovy univerzity – kód projektu MUNI/FR/1208/2019.
Autorka Šárka Matoušková a autor Martin Řehořík souhlasí s uveřejněním svého obrazového materiálu na Metodickém portálu RVP.CZ.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.