Cílem aktivity je podnítit žáky k přemýšlení o vztahu ke zdravému životnímu stylu, vlastních možnostech, jak žít zdravě. Žáci zapojují kreativní stránku svého myšlení (vizualizace textu), nápaditost i vlastní zkušenosti. Dílčím cílem je žákovská diskuze nad obsahem pyramidy, sdílení svých zkušeností.
Náměty učebních činností pro rozvoj gramotnosti na 2. stupni ZŠ
Název námětu |
Pyramida zdraví |
Vzdělávací obor |
Výchova ke zdraví |
Období |
2. stupeň ZŠ (6.–9. ročník) |
Vazba na očekávaný výstup RVP ZV |
• VZ-9-1-03 Žák vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví. • VZ-9-1-04 Žák posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví. • VZ-9-1-05 Žák usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví. • VZ-9-1-07 Žák dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky. • VZ-9-1-09 Žák projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví a v rámci školy a obce. |
Rozvíjené gramotnosti a jejich složky |
Čtenářská gramotnost Žák najde a navzájem propojuje informace, které nejsou v textu vyjádřeny přímo (včetně pocitů, názorů, postojů a myšlenek postav). (Čtvrté období – na konci 7. r. ZŠ) Žák vědomě používá základní strategie pro porozumění textu, např. předvídání, vizualizace, propojování s vlastní zkušeností, vyjasňování neznámých slov. Všímá si, když je text složitý, když něčemu v textu nerozumí; s dopomocí volí strategie vedoucí k porozumění. (Čtvrté období – na konci 7. r. ZŠ) Žák samostatně (průběžně a podle potřeby) hledá a propojuje výslovné i skryté informace v textu. (Páté období – na konci 9. r. ZŠ) Je možné i použití u nižších ročníků (první stupeň) – pro třetí období (na konci 5. r. ZŠ). Žák najde v textu potřebné jednoduché informace, které nejsou vyjádřeny přímo (včetně popisů postav). Žák vědomě používá základní strategie pro porozumění textu, např. předvídání, vizualizace, propojování s vlastní zkušeností, vyjasňování neznámých slov. |
Popis námětu na učební činnost žáka
Aktivita Pyramida zdraví se věnuje tématu zdravý životní styl. Tedy tomu, které je v dnešní době velice aktuální. Téma vychází z charakteristiky vzdělávací oblasti Člověk a zdraví:
„Zdraví člověka je chápáno jako vyvážený stav tělesné, duševní a sociální pohody. Je utvářeno a ovlivňováno mnoha aspekty, jako je styl života, chování podporující zdraví, kvalita mezilidských vztahů, kvalita životního prostředí, bezpečí člověka atd. Protože je zdraví důležitým předpokladem pro aktivní a spokojený život a pro optimální pracovní výkonnost, stává se poznávání a praktické ovlivňování podpory a ochrany zdraví jednou z priorit základního vzdělávání.“
(RVP, MŠMT, Praha, 2017)
Zdravý životní styl protíná více vzdělávacích oborů – především Tělesnou výchovu a Výchovu ke zdraví. Předkládaná aktivita není ale pouze pro žáky druhého stupně. Při úpravě obtížnosti textů je použitelná i pro žáky stupně prvního (např. v rámci hodin tělesné výchovy nebo dalších předmětů). Žáci si díky aktivitě rozšíří poznatky o zásadách a principech zdravého životního stylu. Během aktivity dochází kromě uvedeného také k rozvoji čtenářské gramotnosti, kdy žáci z textů vyvozují skryté informace, se kterými poté následně pracují – konkrétně zapojují vizualizaci a z informací vyvozují další závěry. Součástí aktivity je vedení dialogu o zdravém životním stylu (žáci mezi sebou) se snahou dojít ke společnému výsledku. V neposlední řadě se díky aktivitě žáci také rozpohybují.
Cílem aktivity je podnítit žáky k přemýšlení o vztahu ke zdravému životnímu stylu, vlastních možnostech, jak žít zdravě. Žáci sestavují tzv. pyramidu zdraví [1], a to za pomoci krátkých textů, které se týkají témat zdravého životního stylu (sport, zdravá strava, denní režim atd.). Žáci přitom musí zapojit kreativní stránku svého myšlení, nápaditost i vlastní zkušenosti. Nad obsahem pyramidy žáci diskutují mezi sebou, sdílí své zkušenosti.
Popis aktivity
Přípravná fáze
Učitel připraví pyramidy s políčky, kde doporučená základna má 4 políčka (viz ukázka níže). Pyramidu lze nakreslit nebo vytvořit na počítači. Do rohu každého políčka napíše učitel jedno číslo (ideálně od 1 do 10). Počet pyramid je odvislý od počtu skupin, každá skupina má jeden výtisk pyramidy. Poté učitel vytvoří kartičky s krátkým textem, který charakterizuje některé z témat týkající se zdravého životního stylu (ukázka níže) – např. sport, zdravá strava, spánek, aktivní pohyb, kouření, alkohol atd. Každá kartička s textem je označená číslem stejně jako v pyramidě (od 1 do 10). Text na kartičky volíme tak, že může mít více správných odpovědí (např. více druhů ovoce).
![]() |
Autor díla: Adam Cvik |
1 Tento druh ovoce v sobě má spoustu vitamínů, obsahuje také mnoho ovocného cukru, který na rozdíl od toho rafinovaného není tolik nebezpečný. Člověk může sníst celý plod, ale musí dávat pozor na pecku. |
Možné odpovědi: třešeň, meruňka, švestka, broskev, …
3 Tato činnost rozhodně zdraví neprospívá. Výzkumy dokazují, že výpary se dostávají do dýchacích cest člověka a mají špatný vliv na cévní systém. Člověk má při provozování této činnosti žluté prsty a smrdí mu z úst. |
Možná odpověď: kouření cigaret
Ukázky textu na kartičkách
Před vyučovací hodinou učitel rozmístí kartičky po třídě (pokud aktivitu provádí v tělocviku, využije tělocvičnu) nebo, pokud mu to podmínky dovolí, může použít i chodbu.
Průběh aktivity
Každé skupině učitel rozdá prázdnou pyramidu. Úkolem žáků je vyplnit její obsah. Přitom musí postupovat od spodu pyramidy (jako když ji opravdu staví, nejdříve musí mít pyramida/stavba základ). Musí vyhledávat kartičky s čísly, která se v pyramidě nacházejí ve spodní části, následně vyplňují druhé patro, třetí atd. Nemusí políčka vyplňovat postupně podle čísel, pouze podle pater. Hráči po zahájení aktivity vyhledávají kartičky s příslušným číslem a textem. Když najdou příslušný text, přečtou si ho. Dále mají za úkol obsah textu vyhodnotit a nakreslit správnou odpověď (vycházející z textu) do příslušného políčka (podle příslušného čísla). Žáci „startují“ z jednoho místa, štafetově se střídají a jsou-li na trase, mohou vyplnit pouze jedno políčko. Žákům uznáváme správnost, pokud překreslená odpověď odpovídá popisu v textu.
Ve chvíli, kdy má skupina pyramidu postavenou, přichází závěrečný úkol. Pyramida, kterou žáci skládali, byla vytvořena náhodně. Žáci mají nyní za úkol diskutovat o tom, jak by měla pyramida vypadat, pokud by v její základně (spodní čtyři okénka) měly být z hlediska zdravého životního stylu nejdůležitější pojmy. Skupina se tedy snaží shodnout na „hierarchii“, v jakém pořadí jsou pojmy nejdůležitější pro zdraví rozvoj těla, „na čem bychom měli v životě stavět“.
Vyhodnocení a zpětná vazba
Učitel se žáků ptá na zakreslené symboly (např. co je vedlo k takovému řešení, proč tak uvažovali, …). Snaží se diskuzi rozproudit a žáky podnítit k přemýšlení nad tématem, čímž navazuje na závěrečný úkol (debata ve skupinách). V této části by neměl učitel pouze moralizovat a poučovat, ale spíše žáky podpořit a pomoci jim přemýšlet nad touto oblastí a významem dílčích pojmů (např. Která okénka z pyramidy jste vybrali jako nejdůležitější pro zdravý životní styl? Je něco, s čím v pyramidě nesouhlasíte? Proč? Co sami dodržujete? Co dalšího sami děláte pro zdravý život?).
Součástí aktivity je také apel na ducha fair-play a podpora dovednosti argumentovat a zároveň vyslechnout ostatní. Žáci spolupracují a hrají podle pravidel.
Pokud chce učitel zvýšit motivaci a zařadit soutěžní prvek (například při využití v tělesné výchově), lze vyhlásit tým, který první zaplní všechna políčka pyramidy. I přes toto pojetí učitel v závěrečné diskuzi upozorní, že skutečným vítězem aktivity je ten, kdo vyslechne spolužáka, dá mu prostor a je schopen vyslechnout jeho argumenty. Další možností ozvláštnění aktivity je přeházet pořadí čísel u každé pyramidy, skupinky tak nehledají všichni najednou texty se stejnými čísly.
Komentář z pohledu vzdělávacího oboru
Aktivita/hra je navozením tématu k učivu samotnému. Aktivita je zařazena do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, ale možný je i přesah do jiných oblastí (např. Člověk a společnost).
Žák při aktivitě pracuje s tématem zdravého životního stylu. Tedy s oblastí, o které slýchá dnes a denně. V průběhu aktivity se na základě rychlého čtení textu a svých zkušeností seznamuje se základní osnovou zdravého životního stylu, kterou by se měl snažit začlenit do svého života. Během aktivity žáci navzájem sdílí svůj postoj ke zdravému životnímu stylu, debatují o činnostech, které sami provádí. Diskuzní část aktivity podněcuje rozvoj spolupráce ve skupině (komunikace, argumentace, tolerování názoru ostatních a další).
V rámci aktivity se u žáků rozvíjí čtenářská gramotnost, a to především při rychlém čtení textu, hledání správné odpovědi a poté její vizualizace při kresbě obrázku. V této části je porozumění a pochopení textu klíčové.
Komentář z pohledu gramotností
Aktivita rozvíjí čtenářskou gramotnost.
Čtenářská gramotnost. Aktivita vzhledem k tomu, že se v ní čte a v jakém kontextu čtení probíhá, napomáhá rozvoji schopnosti rychlého čtení (skimmingu, „slízávání smetany“) a zachycení obsahu textu formou kresby. Zaměřuje se tedy na základní funkční čtení a dovednosti porozumění jednoduchému textu za využití učitelem dané strategie. Aktivita zaměřující se na zhodnocení celé „pyramidy zdraví“ z pohledu skupiny žáků napomáhá rozvoji schopnosti vést dialog, porozumět argumentům spolužáka a dojít ke společným závěrům, i k závěrům, že se skupina neshodla a proč se neshodla.
[1] Pojem Pyramida zdraví je vymyšlen pouze pro použití této aktivity. Nejedná se o Potravinovou pyramidu, která má své ustálené potraviny a patra.
Aktivita byla vyzkoušena v rámci projektového dne jako evokační pro téma zdravý životní styl. V první řadě žáky zaujala pohybová činnost, ke které „ve třídě“ tak často nedochází. Ta nastartovala pozitivní přístup k celé aktivitě a tématu. Vydařená byla závěrečná diskuze, které předcházela debata ve skupinách. Bylo znát, že žáci mají k tématu co říct, týká se jejich každodenního života (kdy chodí spát, co jedí, jak jsou dlouho na telefonu, ...).
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.