Odborné články Gymnaziální vzdělávání Občanský průkaz 4.0 – Vzdělávací programy pro středoškolské učitele občanské nauky a ZSV
Odborný článek

Občanský průkaz 4.0 – Vzdělávací programy pro středoškolské učitele občanské nauky a ZSV

Anotace

V rámci projektu Občanský průkaz 4.0 vznikly vzdělávací programy pro středoškolské učitele (zejména občanské nauky a ZSV) a vzdělávací programy pro žáky středních škol. Tyto programy jsou zaměřeny na rozvíjení kompetencí pro demokratickou kulturu a jejich cílem je především posílení občanských kompetencí žáků středních škol.

V rámci projektu Občanský průkaz 4.0, který v letech 2018–2021 realizovalo Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK) ve spolupráci se třemi univerzitami (MU Brno, UP Olomouc, UHK Hradec Králové), vzniklo celkem 6 vzdělávacích programů pro žáky středních škol a 6 vzdělávacích programů pro středoškolské učitele (zejména občanské nauky a ZSV). Každý program byl ověřen s cílovou skupinou a zhodnocen dvěma odbornými posuzovateli.

Programy pro žáky

Programy pro žáky jsou připraveny v rozsahu 16 hodin a středoškolští učitelé je mohou použít buď v celém rozsahu, nebo si z nich vzít do výuky jen část. Tři programy jsou určeny pro žáky SŠ s maturitou (typicky pro žáky gymnázií) a jejich témata jsou následující:

  • Mediální gramotnost (garant: Masarykova univerzita v Brně)
  • Politická gramotnost (garant: Univerzita Hradec Králové)
  • Respekt, tolerance, rozmanitost (garant: Univerzita Palackého v Olomouci)

Pro žáky nematuritních oborů jsou určeny dva programy s těmito tématy:

  • Mediální gramotnost (garant: Masarykova univerzita v Brně)
  • Respekt, tolerance, rozmanitost (garant: Univerzita Palackého v Olomouci)

Jeden program je pak připraven pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří navštěvují nematuritní obory na SŠ:

  • Politická gramotnost (garant: Univerzita Hradec Králové)

Na ověřování programů pro žáky se podílelo celkem 12 středních škol z Jihomoravského, Olomouckého a Královéhradeckého kraje.

Programy pro učitele

Programy pro učitele jsou koncipovány jako programy pro DVPP, proto je kterákoli instituce poskytující DVPP může volně využít a nechat si je akreditovat jako svůj program v rámci DVPP.

Programy jsou koncipovány jako dvoudenní (16hodinové) semináře a obsahují tři tematické bloky: Teorie – v tomto bloku jsou účastníci seznámeni s aktuálními problémy v konkrétní oblasti a s aktuální odbornou reflexí této problematiky. Praxe – v tomto bloku jsou představeny vynikající dostupné vzdělávací materiály a vzdělávací aktivity, které mohou účastníci využít ve své výuce. Sdílení – v tomto bloku je vytvořen prostor pro vzájemné sdílení zkušeností účastníků; v rámci moderované diskuse účastnící sdílí příklady dobré praxe a diskutují o aktuálních pedagogických výzvách spojených s danou problematikou.

Témata jednotlivých vzdělávacích programů pro učitele:

  • Odpovědný vztah k médiím
  • Občanská participace na veřejném životě
  • Podpora demokratických hodnot
  • Politická participace na veřejném životě
  • Prevence extremismu a respekt ke kulturním odlišnostem
  • Rozvoj všeobecného přehledu a občanských kompetencí

Všechny uvedené programy vznikly v rámci projektu OP VVV „Občanský průkaz 4.0 – kompetence pro demokratickou kulturu, reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008154“ a nejpozději v lednu 2022 budou dostupné na webových stránkách projektu a poté také zde na Metodickém portálu RVP.CZ.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024