Článek obsahuje několik strategií, jak nabídnout žákům možnost překontrolovat si okamžitě svá řešení. Učitel tak umožní žákovi pracovat s chybou (při procvičování), nebo ověřit si správný postup řešení (při osvojování nového učiva).
Současně jsou všechny postupy vhodné pro samostatnou práci žáků, ať už individuální, ve dvojicích nebo ve skupinách. Učiteli se tím uvolní ruce a může se individuálně věnovat žákům, kteří jeho pomoc potřebují.
Nejjednodušší variantu pro učitele (a nejnáročnější pro žáka) mohou představovat pracovní listy, kdy si následně žák má překontrolovat výsledky sám. Vyžadují od žáka další velkou míru soustředění (malá velikost textu, nepřehlednost řazení, potřeba neustále „překlikávat“ očima z jednoho pracovního listu do druhého) ve chvíli, kdy by logicky měl alespoň chvilku oddechovat.
Učitel musí také myslet na to, aby místo kontroly bylo dostatečně přístupné a předvídat, že se zde může nahromadit také více dětí. Pokud ostatní musí stát jen ve frontě a čekat, nastává zmatek a nežádoucí hluk ve třídě, který ruší pomalejší žáky.
Mnohé aktivity jsou přímo postaveny na možnosti okamžité zpětné vazby. Pokud žák správně poskládá (většinou nějakou formu karet/kartiček), okamžitě vidí/zjistí, jestli má vše správně. Do takové kategorie patří např. aktivity Loto a Skládanky s tajenkami. Činnostní učení hodně používá tzv. Smyčky.
Loto můžete vyrobit z obrázků od kalendáře nebo pomocí barevné tiskárny – z jedné strany obrázek, z druhé strany natištěná slova. Druhá část s výsledky/řešením je nerozstříhaná. Po přiložení kartiček na správná řešení se na zadní straně poskládá obrázek.
Žáci pracují ve skupinkách. Každá dostane soubor čtvercových kartiček, na nichž jsou uvedeny početní spoje nebo čísla a uprostřed je písmeno. Úkolem je karty správně složit vhodnými dvojicemi k sobě. Výsledkem skládanky je věta s úkolem, která je po splnění vlastně kontrolou správně sestavené mozaiky.
Aktivita je postavena na principu, že pokud žák správně seřadí příklady správně (výsledek jedné kartičky je prvním číslem kartičky následující), pak poslední výsledek je prvním číslem celé řady. Dal by se tedy vytvořit v podstatě kruh. Výhodou této aktivity je, že žák může začít skládat sloupeček od kterékoli kartičky. Takže je docela možné, že žák opakovaně počítá stejný sloupeček, aniž si to výrazně uvědomuje.
Tyto podobné aktivity se hodí mít neustále k dispozici ve třídě. Můžete je využívat ve chvílích, kdy:
Velmi často využívanou aktivitou je možnost okamžité kontroly otočením kartičky, tj. na jedné straně je příklad/otázka, na druhé straně je řešení/odpověď.
Kartičky s řešením můžete využívat např. v hodinách:
Žáci mohou kartičky využívat samostatně k procvičování nebo jako hru ve dvojicích/skupinách (viz článek Aktivity s kartičkami – důležité dny).
Na závěr považuji za důležité dodat, že je třeba nejen umožnit žákovi okamžitě si překontrolovat svá řešení, ale také konzultovat, PROČ výsledky dopadly, tak jak dopadly. Nejvíce se mi osvědčilo, když:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.